Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


 
Användarnamn: Thomas
Namn:   Thomas Nyholm
Postort:  Grängesberg , Ludvika RFK.
Län:  Dalarna
Email:   Skicka email
Antal skrivna inlägg 702
Antal inlagda annonser 5
Personlig fakta:

Tjena.
Jag är en 59:a som är medlem i Ludvika RFK, och har flugit radio sen -74 då jag som femtonåring fick min första "riktiga" radio.En OS Cougar!!

Under årens lopp har jag provat lite av varje inom RC,dock inte på den yttersta elitnivån.
Under en 10-års period på 80-talet deltog jag på "Barkis",ett tag var vi 8-10 st. från klubben som flög skala.Då var det "drag"...
Efter skala perioden blev det pylon som gällde.Q500,Sport-40 och en del F3D..
Jag gillar också fyrtaktare,gärna dom äldre med öppna vippor,men den senaste tiden har det även blivit en del el också.
Yaken från Pilot-RC med MT57:an har blivit lite av en favorit. Med rökaggregat blir det likson en extra dimension.....nu är även segeldragkrok monterat, Återstår att se om man klarar av det också.....
Yak-bloggen: http://www.svensktmodellflyg.se/blogg.asp?viewmode=1&msgid=667&filter=

Februari 2010.
Senaste familjemedlemmen i hangaren är en Hangar-9 Cub med en Zenoah-bensinare.
Pontoner är redan beställda till den trots två meters snödjup......







Efter ca.10 års tävlingsuppehåll så har dock pylonbacillen slagit till igen.
Både sonen Simon och jag är med och leker i racingcirkusen.

Här är hela team Nyholm...






27:e Sept.-08
Äntligen funkade det skapligt. En hel tävling.
Att få till en 3:e plats på säsongsavslutningen i Pålsboda stärker själv-
förtroendet över vintern.
Simons F3D-premiär gick också riktigt bra. Att han fick blodad tand behöver
väl inte ens sägas......



Jag gillar starkt den goda stämning bland pylongänget. När Simon landade
bort landnings-stället och tiden till nästa heat blev lite tight så
kastade sej fyra stycken hjälpsamma hjältar över kärran och hjälpte
till med meckning.



September-08
F3D-träning i Pålsboda.
Hela "Nelson-ligan" hade en heldagsträning den 13:e.
Funkade fint för allihopa. Det var även hög tid för Simon att testa F3D.
Undrar vem som var mest nervös vid den första starten... Jag,
eller Mona som höll i kameran......Vet ej, men den som var minst nervös
var nog i alla fall Simon själv.





Många roliga heat i Sala den 30/8.
Den nya "Grand Chelemen" funkade bra.



Augusti-08
Premiär idag (27/8) av Simons nya SQ500. Verkar funka fint och inte lika "hoppig" som Viper´n. Om gud vill och grejorna håller så kör vi
den på säsongens två sista tävlingar. Sala och Karlskoga. Då får vi
se hur den står sej i konkurrensen.



Februari-08



Januari-08

Den sista kärran till kommande säsong snart klar för race:



Oktober-07

Har börjat att pula lite med den nya Evon. Det ska bli väldigt spännande nästa
år i F3D-cirkusen. Många gubbar står i begrepp att skaffa nya maskiner
och landslagsuttagningen till VM-2008 känns oviss. Jag personligen
känner att jag mest kommer att sköta uppgiften att "fylla ut" och
vara ivägen ibland. Men för mej är det fullt tillräckligt
om jag kan genomföra tävlingarna utan riktiga bottennapp....

Mars-April -07

Premiären av Australien-kärran är avklarad.
Idag, lördag den 31:a mars var vi ett gäng som säsongspremiärade F3D-kärrorna i Sala och då passade jag på att testa den vinterbyggda Evo´n från Australien.
Den gick bra, kändes snabb men det kan ju bero på "ringrostighet"..

Mars -07

Nästan ett år sen senaste uppdateringen......men bättre sent än.....

2006 kom och gick. När det gäller F3D satsningen så var det väl ömsom
vin och ömsom vatten.
Jag putsade mitt personbästa från 1996 med ca.7 sekunder, inte så
illa kanske men problemet har varit tillförlitligheten och jämnheten.
Nelson-motorerna har inte varit alltför enkla att komma överens med,
och när vi har fått bra fart på motorerna så har flygningen varit
under all kritik istället.

Hursomhelst, ju längre fram på hösten vi kom, desto bättre fungerade
prylarna så jag ser fram emot årets premiär med stor tillförsikt.

Dom "Ultimor" som Ragnarsson i Växjö byggde åt oss har flugit underbart
och har varit löjligt snälla att flyga.Nästan för snälla, ett av mina
största problem har varit att landa dom då dom flyter ut som värsta
segelkärran.Eftersom F3D-maskinerna landas utan motor så gäller det att
komma rätt på första försöket...
Här är ett par bilder på Ultimorna, vackert "grodgröna". Vi kallades
också av vissa för "grodteamet". Om det var enbart för färgvalet på
kärrorna eller för den något orena flygningen låter jag vara osagt.
Den första bilden är tagen i April-06 och en av dom första provflygningarna.



Nästa bild är lånad från Börje Ragnarssons fina hemsida, och är från
Melnik i Tjeckien. Jag och sonen efter ett träningsheat.


Tjeckien ja. Rolig resa och en väldigt kul och välorganiserad tävling.
Men dom har ju också erfarenheten av att arrangera VM i Melnik-klubben.
På nästa gruppbild står Simon mitt bland alla "proffs" med våran
grodgröna Ultima.Kanon kul att få se amerikanarna förbereda sej för
årets hemma VM och slåss mot framför allt det Holländska laget.
Snacka om formel 1 i miniformat.


Det som har hänt under vintern för min egen del är framför allt att jag
har skaffat en till maskin.Denna gång från Australien.
Inte för att jag inte är nöjd med Ultimorna, utan mest för att det är skoj
med något annat.Jag tror att jag blir själv i landet med en "Evolution"
från Bruce de Castell.Den enda (tror jag) F3D-kärran som har plug-in vinge.
Det är den senaste världsmästarmaskinen som Chris Callow, också från
Australien, flyger med.Jag har haft lite mejlkontakt med Chris och han
öser beröm över "Evo´n". Vi får väl se.....som sagt; mitt problem under
fjolåret var inte maskinerna utan dålig tillförlitlighet och ojämn
flygning var det som ställde till det för mej.
Några bilder på Evo´n:






Q500

Det gick bra för sonen i Q500 2006.Han vann t.o.m. en tävling efter att
ha vunnit C-final.....B-final.....och två A-finaler (den första blev
efter protest omkörd) i en och samma tävling.
Han blev 3:a i den totala Q500-cupen och måste vara helnöjd med det.
Och det är han.....det vet jag.Det är nog lika bra att jag kör F3D istället
så jag slipper möta honom.Det kan bli lite känsliga diskussioner hemma
annars när farsan får stryk.....
Det är i alla fall kul att få ha samma intresse inom familjen.Det drar
ihop sej till årets första race, en kall istävling i Q500.
Helt enligt traditionerna.




April -06

Det närmar sej F3D-premiär.
Kärrorna är hämtade i Växjö hos Börje Ragnarsson i Mars månad och istallationsjobbet är i full gång. Otroligt fint gjorda "Ultimor" i ilsket krokodilgröna färger och så klart.....Multiplex reklam på vingarna.
En del regeländringar i klassen som grundar sej i säkerheten har klubbats igenom och det har gjort att vi fått anpassa oss en aning. Det har sinkat oss lite inför premiären men snart så....
Jag lägger ut nå´n bild på skönheterna så fort allt är "ready for race".


Mars -06

Q500 premiär för säsongen var enligt traditionen på Runns is i Falun.
I år i en bitande kyla..... -18 på förmiddagen. Men det hindrade inte att alla 18 anmälda kom till start. + 5 st till super Q......
Kul att se alla knep för att få igång motorerna i en riktig dalavinter. Startgas och gasol var två av lösningarna. Svordomar och envishet två andra.
Jag tog mej till final och gav Sala-Micke en match ända till målsnöret, men han var tuffare i sista svängen och vann helt rättvist. Igen.
Simon flög B-final och fick gudskelov stryk där, annars hade jag fått möta honom i A-finalen. Och som jag har sagt tidigare....det är bara en tidsfråga innan ungen spöar farsan och då blir det inte roligt..  ((-:

Januari -06

F3D-satsningen går vidare.......har i dagarna kommit överens med Multiplex
om ett samarbete. Skitkul! Nu har snart alla bitar fallit på plats.

Oktober -05
Jag har under hösten (med familjens stöd....  ) bestämt mej för att blanda mej i pyloncirkusen igen på "riktigt" till säsongen -06.
Det är ca.10 år sen jag flög F3D senast.....så det ska bli spännande.Nu blir
det (förhoppningsvis) högre hastigheter och större driftsäkerhet....?
På bilden nedan,skönheten från Mr.Henry i USA. En äkta Nelson,"the New Generation"....


Det är skoj att bredda modellflyget lite....
En liten linkärra med dieselmotor ska upp med Simon vid handtaget!



Augusti -05

Vi har under året varit med i ett par Q500-tävlingar,jag och sonen "Zimme".
Jag lär väl erkänna att det är väldigt kul med pylon,och det är mest p.g.a.Simons intresse (läs tjat) som har gjort att jag också är med och racar lite igen.
Men att få en tonårsunge intresserad av RC-hobbyn är ganska värdefullt tycker jag.Och det skadar inte med ett alternativ till dator och X-Box....
Bilden är från tävlingen på Drags i somras.(Det är jag med kulmagen...)Jag räddade familjefriden genom att spöa grabben med två ynka poäng......jag bävar för den dag som det blir omvänt.



Våran bästa vän,Robbes "Mad Max" som har varit med oss i fyra år,blev till bara flis i Sälen i Augusti när Simon skulle rolla med en utgångshöjd på en halvmeter.
Jag har letat efter en ersättare till "Maxen" och eftersom jag är så fruktansvärt trött på allt vad frigolit och depron heter så var ett krav att den nya skulle vara en klädd balsakonstruktion.
Vi fastnade för den här Graupnermaskinen.Med en Nippy 1812/100 och 3Sx1800 Polyquest så hamnade den på cirka 800 gram.Ingen raket kanske,men väldigt skoj att flyga och alldeles
lagom att plocka fram när buslusten trycker på.


Sälen ja.
I år var det 20-årsjubileum och allt var bäddat för en kanonhelg.
Men nu bor och lever vi ju i Sverige.Med ett väder och klimat som kan ställa till en hel del för modellflygträffar i landet.Vi hade bestämt oss för att åka upp tidigare i år,
så redan på Onsdag eftermiddag hade vi installerat oss i stugan och hela torsdagen och fredagen flög vi med bästa tänkbara väder.
Men för dom stackare som inte kom förrän på fredag kväll blev det inget flyga av.Hela lördagen och hela j-a söndagen regnade det ihållande.Några entusiaster
trotsade regnet och flög visserligen ändå men den stora behållningen av helgen blev ändå den trevliga jubileumsfesten på lördag kväll.
Nämnas kan också att den planerade SM-och RM-tävling i Pylon som skulle gå av stapeln i Norrköping den helgen fick ställas in p.g.a.samma regn....

Har testat den för året nya fotokärran.Lite större än Bloody Mary´n men tyvärr ganska likvärdig när det gäller vindkänsligheten.
Skit samma,jag får väl passa på när det är lugnt.
Här är ett exempel på hur det kan bli:

Södra Hörken,Grängesberg.





En stolt son efter en lyckad sättning en försommardag 2004:



Farsan brinner för nostalgiska prylar.
Här en vanlig trainer med en 60-tals reed-anläggning:







Och här kommer en del bilder från åren som gott:

Dom första är på min första "riktiga" maskin.Efter att ha börjat med Box-Fly och Stik-kärror så byggde jag med farsans hjälp en "Crown".
En lågvingad(tror det var en Pilot-kärra),från Valter Johansson.Webra Glo Star på 3,5cc som hade sämre kompression än pennvässaren i skolan,men den varvade ur finfint.
Dom här bilderna är alltså från sommaren -74.Med min kära OS-Cougar i handen.......



Nästa bilder är från det glada 80-talet,Aircobra från Top Flite.Med en standard Enya-60:a som var hur driftsäker som helst.Tjuvstannade aldrig!!
Samma motor satt senare i en Zlin 50L från MK som jag ställde upp i många populärskalatävlingar med.


Nedan SIG:s Ryan från -84 med en Webra speed med bakblås och inbyggd pipa......det var innan fyrtaktarna var alltför vanliga.
Domarna på Barkarby nästan grät när dom hörde vilket ljud det var i kärran.



Ett glatt gäng från Ludvika RFK på Barkarby,i början på 80-talet.Min Top-Laser står mitt i gröten,
med en 60 cc OPS boxer och dubbla pipor i kroppen.
Sörens Smith......Lars-Åkes Hurricane..
Sjöbergs P-40....Robbans Aircobra...
Christers Pitts....

Kents Pitts och Ronnys Fiat var redan förbrukade vid fotograferingen.
Det här var tider det........



En ung son som fingrar på en F3D-Tony.Simon är nu 14 år och flyger för fullt nu.Han flög sin första Q500-tävling på Dragsängarna i Insjön i Aug.-05....


Var också med till Tjeckien två år och flög F3D i Melnik.Här är jag och min chefsmekaniker Askroth på startlinjen till ett av heaten när vi var på G för att "rensa upp i fjollträsket". Då var det Rossi som gällde för oss. Kanonroliga resor,med gott öl och god stämning.






Kolla vad Thomas har skrivit i sin blogg

Senaste 5 inläggen av: Thomas
Rubrik Skapad av Tid
RE: Kan en motor ha för mycket komp?Thomas2017-03-23
RE: Lucy& CoThomas2017-02-13
RE: DeltavingeThomas2016-09-20
RE: Bilder från VM F3A (RC1) 1965 LjungbyhedThomas2016-09-01
RE: Midsommar på DragisThomas2016-06-26


Tillbaka