Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


 
Användarnamn: ssn
Namn:   Sven-Olof Svensson
Postort:  Ulricehamn
Län:  Älvsborg
Email:   radioflygarn@yahoo.se
Antal skrivna inlägg 2471
Antal inlagda annonser 18
Personlig fakta:

Flugit R/C sedan tidigt 70:tal. Lina och friflyg (gummimotor)sedan jag lärde mej gå (början av 50:talet) Har avverkat ett 20:tal kärror men har: Hör och häpna tom skrotat modeller inte för att de har träffat på en uppstickande moder jord utan för att jag tröttnat på dem.Helikopter, Två upp-två ner = ingen kvar... :(
Egna konstruktioner: Pennen. Flyger än.
Svaja-Maja. Kolliderade med ett båtskjul.
Vespen. El, ej provad än.

Har med stort intresse läst på forumet om hur NI lyckades lära er flyga..(gillar ni korta historier kan ni sluta läsa nu..)Så här var det för mej..

Året var ???? Men de nya "billiga" Silverfutaborna kom det året.. Valter Johansson i Lammhult? Ngn som kännde till honom?
Givetvis skulle en gammal "räv" på linstyrda flygplan ha en sådan..Och så blev det..MED nyinförskaffade flickväns goda minne.. Allt väl, radion anlände med IC-Servon...Bara det!!!

Men så var det det med flygplan. Vad välja? Runes Vagabond såldes av Hobbex i "grannbyn Borås" så det blev en tripp dit..
Inhandlade en st Mini-Vagabond och en st Os Pet (1.5cc och med ljuddämparen fastsatt med spiralfjäder)

Nya radion hade 4 kanaler men Mini V var avsedd att flygas med endast två kanaler (motor å sida) resten skulle fixa sig självt...

Byggerfarenhet fanns så efter ett antal rätt virriga kvällar (Zaponlack luktar!)
så var allt klart med landställ å allt.. Provflygning...nu så...

30 cm snö på isen?? Och jag som hade landställ...Blev till att skotta halva dagen. Flickvännen hjälpte till, inga problem då.. Etthundraelvamillijonertvåhundratusen å sju personer samlades kring detta "nya"
Alla lika nyfikna (Var status på den tiden att kunna bygga och framföra luftfarkoster om så i mindre skala)

Och!! Vad fick de se?? Jo efter ca. en timmas ivrigt vevande på propellern  (1,5V ringledningsbatterier till glöd) så lyfte till slut den lilla skapelsen,
Gick säkert 100 meter upp........och 100,2 meter ner (Is är hårt!!)

OS Pet fanns inte mer... Vagabonden..fanns inte mer...SoS fanns inte mer..Totalt förkrossad.....

2 år senare: Tog frag prylarna ur gaderoben igen....Kanske skulle jag våga...
Inköpte en st Sven E Truedsson:s (minns ngn?) Auster. Stickor å strån igen å samma Zaponlack.
Rekommenderat var två kanaler, Motor å sida.. Vis av händelserna två år tidigare försågs även modellen med höjdroder!! OS Pet inköptes (no2) och allt var klart för ..take off på grannens äng (inga landställ denna gång dock)

Bilvägen som ledde ner till fältet innehöll en st Ford Consul med vidhängande mor och flickvän (samma mor å flickvän som förra gången) Nyfikna på pajjkens eskapader..

Efter ett antal minuter så surrade den lilla 1,5 cc motorn på riktigt bra..
Spring..Kast...and up up and away.

De som satt i bilen vågade inte ens gå ut pga ngt som helt okontrollerat snurrade runt bilen, telefontrådarna, träden och allt som möjligtvis kan finnas på en äng.. Situationen redde dock upp sig (inte pga timmar i ngn simulator..) utan pga att Austern landade...Hårt!! Inspektion visade dock att den var reparerbar och motorn var fortfarande hel.. Det som var trasigt var mitt självförtroende..

Nåväl. Där kunde min modellflygarbana lätt slutat om det inte varit så att vi besökt ett NM i Notodden (Norge) (F3A) på semester och där det gick upp ett ljus... Ahaaaa! Man behöver inte flyga på en 20-30 meters avstånd från sig självt!! (Var mycket jämfört med de 12 metrarna som man hade som mest i linkontroll.)

Hemma plockades ånyo grejjorna fram... Nu började det att funka!! Minns ännu orden som var förlösande för en nybörjare..(hämtat från Radioflygboken och Nya Radioflygboken) När du flyger mot dig själv...Styr åt det håll som vingen lutar så blir det rätt.  Vid landning: Styr mot dig själv så länge du "vågar"

Efter detta ngt långdragna sätt att lära sig styra med Remote Control har det blivit ett antal kärror.. Den jag minns bäst var en Shooting Star .20 som fungerade bäst som "gräsklippare" med rek motor på fältet.
Konvertering med OS Max (tror att de hette så på den tiden) .61 med pipa...gjorde den Hmmmm Väldigt intressant..........(120 cm spännvidd!)

Så..! Att säga att ngt är för "lätt" för ngn som försöker att lära sig själv...är jag lite skeptisk till. Kan ALDRIG bli för lätt!!

Hårt prövad men glad modellflygare
SoS




[


Kolla vad ssn har skrivit i sin blogg

Senaste 5 inläggen av: ssn
Rubrik Skapad av Tid
RE: Det lät bättre förr :Dssn2010-05-07
RE: Modellflygnytt! :)ssn2010-04-30
RE: Hur många mAh till en 26cc?ssn2010-04-28
RE: CRRC pro Bensinessn2010-04-28
RE: Haverikommiten!ssn2010-04-15


Tillbaka