Svenskt Modellflyg



                

Bläddrar i: / mustang V.S spitfire
2006-03-17 01:53:42
mustang V.S spitfire    
jollybus
Skicka mail
hej undrar om det är stor skillnad att flyga dessa två? är det ena lättare att flyga än det andra? manöverbarhet m.m.

2006-03-17 08:51:46
RE: mustang V.S spitfire    
Hördur
Skicka mail
nu får jag väl pisk, men mustangen är snabbare och spitfiren mer manöverbar.
som jag förstått diverse dokumentärer på discovery utvecklades dom av helt olika anledningar, spitfiren behövdes för när-skydd runt brittanien, och mustangen utvecklades från spitfiren via ett amerikanskt företag som lovade leverera snabbare och bättre flygplan än spittsen..

men du refererar säkerligen till modeller av orginalen, så ovanstående info känns rätt meningslös.. :)
Men jag tror bestämt att spitten är mer manöverbar om allt annat är lika mellan de två modellerna än just skala-utseendet.
------------------<SignaturLinje>----------------------

The author of this post isn't responsible for any injury, disability or dismemberment, death, financial loss, illness, addiction, hereditary disease, or any other undesirable consequence or general misfortune resulting from use of the "information" contained herein.

2006-03-17 10:10:00
RE: mustang V.S spitfire    
DrClaes
Skicka mail
En av de stora fördelarna med vår hobby (jämfört med fullskala) är väl att man kan unna sig _både_ Mustang och Spitfire, det räcker med att välja en storlek där ekonomin går att få ihop :-)......

/CW

2006-03-17 10:29:26
RE: mustang V.S spitfire    
Granath
Skicka mail

Moderator
jag var supernöjd med min mustang och inte är de ful direkt



2006-03-17 11:19:23
RE: mustang V.S spitfire    
Kempff
Skicka mail
Jag skulle gått för Spitfire! Har eg. ingen erfarenhet av de båda förutom att jag "flugit" båda typer mycket i simulator. Om man är lite mindre bra på att flyga skulle jag klart rekommendera spitfire som verkar otroligt väl flygande, mustangen verkar vara mer motor. Har också flugt en del me109 och FW190, spitfire verkar överlägsen i flyghänseende. Speciellt enkel vid landningar.
Well, detta var ju en reflektion från en "dataflygare's" perspektiv så ta det med en nypa salt.

2006-03-17 15:20:54
RE: mustang V.S spitfire    
ChristerL
christerlandberg66@gmail.com
 
Citat från: Xarvox
mustangen utvecklades från spitfiren via ett amerikanskt företag som lovade leverera snabbare och bättre flygplan än spittsen..



Njaaa.... det var väl så att engelsmännen bad North American att bygga P40 åt dom. North American sa då att dom kunde bygga ett nytt och mycket bättre flygplan, och det gjorde dom på typ 120 dagar!!

Det har ju inte med flygegenskaperna att göra, men Mustangen måste ju vara bra stadigare på marken med sina breda landningsställ. Spitfiren kan nog vara kinkig med sina smala på ett ojämnt gräsfält. Fast många Spitfiremodeller har ju fått sära på benen ( för att få bättre egenskaper. Men det är väl inte mycket som slår en elliptisk vinge i luften, vackert!!!!



(Off-topic: Vill man ha den vackra elliptiska vingen och brett landningsställ kan man ju bygga en HAWKER TEMPEST! )


Mvh
Christer Landberg
http://www.hawkertempest.se

2006-03-17 15:23:46
RE: mustang V.S spitfire    
jaka
Skicka mail
Hej!
Lika stora,samma skala skulle jag säga att de flyger likadant,lika fort och  lika bra.
Men som du säkert förstår är det nästan omöjligt att jämföra två så lika plan  då flygegenskaperna hänger ihop med hur kärran är byggd och hur mycket den väger och inte minst att förglömma ...vilken motorkraft som finns att tillgå.

Hälsningar!
Jan K
Väsby MF

2006-03-17 15:39:16
RE: mustang V.S spitfire    
Birdtwig
Skicka mail
 
Citat från: ChristerL
 
Citat från: Xarvox
mustangen utvecklades från spitfiren via ett amerikanskt företag som lovade leverera snabbare och bättre flygplan än spittsen..



Njaaa.... det var väl så att engelsmännen bad North American att bygga P40 åt dom. North American sa då att dom kunde bygga ett nytt och mycket bättre flygplan, och det gjorde dom på typ 120 dagar!!

Det har ju inte med flygegenskaperna att göra, men Mustangen måste ju vara bra stadigare på marken med sina breda landningsställ. Spitfiren kan nog vara kinkig med sina smala på ett ojämnt gräsfält. Fast många Spitfiremodeller har ju fått sära på benen ( för att få bättre egenskaper. Men det är väl inte mycket som slår en elliptisk vinge i luften, vackert!!!!



(Off-topic: Vill man ha den vackra elliptiska vingen och brett landningsställ kan man ju bygga en HAWKER TEMPEST! )





Var det inte så att Spitfire hade alldeles för kort räckvidd? Så dom inte kunde eskortera bombflyget till Tyskland. Vet att Mustangen kan flyga typ 240mil medans Spitten inte kommer mer än typ 90mil. Eller har jag fel??
_________________________________________________________

Protech Butterfly.
Multiplex easyglider, Typhoon 15/13 blös
Loppan, feigao blös
Calmato sports, SY52
På byggbordet:
Kyosho Mustang Os FL70
Modeltech Sonic 500, Kyosho GS40

2006-03-17 16:51:35
RE: mustang V.S spitfire    
frerut
Skicka mail
Fast det berodde väl på att Spifiren inte var konstruerad som en långdistansjaktkärra från början, vilket var fallet med Mustangen.
*** Redigerat av frerut klockan 2006-03-17 16:51:54 ***
/Fredrik

2006-03-20 11:53:08
RE: mustang V.S spitfire    
ChristerL
christerlandberg66@gmail.com
 
Citat från: Birdtwig
Var det inte så att Spitfire hade alldeles för kort räckvidd? Så dom inte kunde eskortera bombflyget till Tyskland. Vet att Mustangen kan flyga typ 240mil medans Spitten inte kommer mer än typ 90mil. Eller har jag fel??


Stämmer nog alldeles utmärkt Birdtwig! P47 Thunderbolts och P38 Lightnings kunde flyga till tyska gränsen med extratankar. Mustangen kunde eskortera hela vägen till Berlin och hem till England igen.

Spitfiren var en "shortrange homedefense fighter", svenska S31/Mk.19 hade 88 mils räckvidd, eller runt 110 mil med fälltank. Messerschmitt Bf109 hade också en begränsad räckvidd, det sägs att de hade 5-10 minuters aktionstid över England. Och då startade de från Frankrike!!


Mvh
Christer Landberg
http://www.hawkertempest.se