Svenskt Modellflyg



                

Bläddrar i: / Cessna Skymaster
2006-03-05 13:26:06
Cessna Skymaster    
JaS
Viggen65@gmail.com
Funderar v på en sådan till sommaren, undrar om nån har erf från denna maskin, ev lite motorkonstellationer osså såsom att byta ut den skutande motorn till el eller ev en mindre metanol jämfört med den som  sitter i nosen?

mnvh JaS
                                                                                              

2006-03-05 18:03:30
RE: Cessna Skymaster    
JaS
Viggen65@gmail.com
Hej

Vet ej riktigt vilket märke än, Lindinger i österike säljer en Arf från Sports line med 2.2 meters spännvid beräknad för en 10-15 cc i nosen, frågan är bara om det behöver vara en så stor är bak, motorerna sitter ju i linje så det är tveksamt om det behövs en så kraftig snurra där bak men det är bara som jag tror men är ej säker som sagt!
ps. skulle behöva tips på fler arf av denna modell!
Mvh jaS
*** Redigerat av jas klockan 2006-03-05 18:04:29 ***
                                                                                              

2006-03-05 22:50:53
RE: Cessna Skymaster    
ChristerL
christerlandberg66@gmail.com
Hej!

Fördelen med två-motoriga modeller som Skymaster, Do335 etc. är väl att de inte är så kritiska om en motor stannar. Men har man då satt en stark motor fram och en liten ynklig bak "för syns skull", så är man kanske lika illa ute i alla fall om motorn fram stannar. Modellen bör väl kunna flygas hem säkert vid ett motorstopp, oavsett vilken motor som stannat?

Funderingar av en som aldrig provat två-motorigt...


Mvh
Christer Landberg
http://www.hawkertempest.se

2006-03-06 09:20:36
RE: Cessna Skymaster    
T5
Skicka mail
Jag har aldrig heller provat tvåmotorigt, men jag förstår inte varför du vill ha olika motorer?
Det är trots allt en riktigt stor kärra och om du 'snålar' in på bakre motorn måste du kompensera med en för stor motor fram.
Kanske strular med motorinfästningen, markfrigången med stor prop etc.

Rent spontant skulle jag följa motoranvisningen och montera två fyrtaktare i .90 storlek.
Ljudet och utseendet lär bli bättre med två likadanan motorer istället för tex en 1.20fram och en .70bak.

Det innebär också redundans att ha båda motorerna i en storlek som orkar flyga  och landa planet.


2006-03-06 17:35:33
RE: Cessna Skymaster    
JaS
Viggen65@gmail.com
Hej på er!

Just det T5, det var därför jag frågade, motorerna sitter inline o stannar för ex den starkare så är det bra att ha en lika stark där bak men kanske inte nödvändigt för att landa kärran säkert, en mustang går ju för ex landa utan motor eller?
Synpunkter på flygegenskaper från nån som har testat 337an skulle vara önskvärda, förstår naturligtvis att två lika motorer är bäst men är sån att jag gillar att experimentera med olika alt!

/JaS
                                                                                              

2006-03-06 18:09:32
RE: Cessna Skymaster    
REP
Skicka mail
Söders sålde en byggsats från mantua. Byggbilder finns på :
http://www.mjhobby.se/sodersrchobby/rconline/bygget/bygget_freddanscessna.asp

http://www.mjhobby.se/sodersrchobby/rconline/bygget/bygget_freddanscessna2.asp

http://www.mjhobby.se/sodersrchobby/rconline/bygget/bygget_freddanscessna3.asp

http://www.mjhobby.se/sodersrchobby/rconline/bygget/bygget_freddanscessna4.asp

/Per
*** Redigerat av REP klockan 2006-03-06 18:12:26 ***

2006-03-06 20:39:22
RE: Cessna Skymaster    
JaS
Viggen65@gmail.com
Tack för det Rep, mycket snygg kärra!

Mvh JaS
                                                                                              

2006-03-06 22:47:08
RE: Cessna Skymaster    
Fredrik W
Skicka mail
Tack för det Rep, det är nämligen jag som hqr byggt Skymastern på bilden!

Här är mina egna sidor med byggberättelsen:
http://www.flyingmodels.org/projekt/Cessna_Skymaster/index.htm

Den flyger väldigt snällt, när man väl får allting att fungera samtidigt. En vanlig uppstart ser nämligen ut såhär:

Starta främre motor och kontrollera att den går pålitligt över hela registret.
Stäng av motorn.
Skruva av spinnern på bakre motorn.
Skruva av propellern.
Skruva loss motorkåpan på bakre motorn.
Skruva på spinner och propeller.
Starta bakre motorn och kontrollera att den går pålitligt över hela registret.
Stäng av motorn.
Skruva loss spinner och propeller.
Skruva fast motorkåpan.
Skruva fast spinner och propeller.
Starta främre motorn.
Starta bakre motorn.
Taxa ut till start snarast och flyg.

Anledningen till detta var att med motorkåpan på så hade jag ungefär 40 sekunder på mig att börja taxa med modellen, annars så började den bakre motorn att bli överhettad. Första året som jag började flyga Cessnan så hade jag den med ut till fältet fem gånger, bara två gånger fick jag flyga den, för alltid så var det någonting som inte fungerade som det skulle. Den flyger dock på bara Saito 56:an som sitter bak. I andra flygningen så fick jag motorstopp på Saito 72:an som sitter fram.

Jag har haft en idé om att bygga en tratt med en 12V fläkt i att sätta på luftintaget ovanpå kroppen för att kyla av motorn när maskinen står i depån. Men före jag realiserade den idén så började det dyka upp effektiva elmotorer och ackar. Så nästa gång jag flyger Skymastern så kommer det att sitta AXI 2826/12 både fram och bak!


// Fredrik Wergeland

2006-03-07 12:24:58
RE: Cessna Skymaster    
T5
Skicka mail

RC-Universe:

http://www.rcuniverse.com/forum/m_2019043/tm.htm


2006-03-07 17:43:49
RE: Cessna Skymaster    
JaS
Viggen65@gmail.com
Efter att att läst tråden på RcU undrar jag Fredrik om det var just bara din aktermotor som hade kylproblem eller om detta är vanligt förekommande,man vill ju flyga o inte meka ihjäl sig, att motorn får kylluft när den är i luften är ju en sak men frågan är vad göra om detta är ett vanligt problem, man kan ju säkert lösa det med div mods men vilken motor skall man välja som går "längst"
på tomgång o då pratar jag om metanolmotorer, vad tror ni?

Mvh Jas
                                                                                              

2006-03-07 19:02:32
RE: Cessna Skymaster    
K-Å
Skicka mail
Hej JaS, välj fyrtaktare tex 2x80-90 strl och använd ombordglöd på båda då får du en bra och väldigt pålitlig tomgång, MVH K-Å

2006-03-08 17:04:19
RE: Cessna Skymaster    
JaS
Viggen65@gmail.com
Tack, skall fundera över saker o ting, förmodligen blir det en Kmp Arf!

mvh jaS