Svenskt Modellflyg



                

Bläddrar i: / Lägre än Glocalnet...
2005-12-20 23:31:22
Lägre än Glocalnet...    
ChristerL
christerlandberg66@gmail.com
Det här måste väl vara lägre än Glocalnet? Om inte annat det närmaste man kan komma att surfa med Mirage

media.kladblog.com/media/200511/extreme_mirages.wmv


Mvh
Christer Landberg
http://www.hawkertempest.se

2005-12-20 23:55:04
RE: Lägre än Glocalnet...    
jackack
Skicka mail
fräckt!!
onödigt att riska livet för sånt!!
www.AUTOPARTNER.se

2005-12-20 23:56:25
RE: Lägre än Glocalnet...    
Tonic
Skicka mail
Det var nog lägre. Fast kan bli mycket dyrare
http://www.550spyder.se

2005-12-21 07:41:39
RE: Lägre än Glocalnet...    
Henrik Rosen
henrik@henrikrosen.com
Snacka om adrenalinkick.
//Henrik
www.henrikrosen.com

2005-12-21 09:24:36
RE: Lägre än Glocalnet...    
Krille
Skicka mail
Har sett lågflygande stridsplan. Dock inte riktigt så lågt som dom lägsta där. Runt 4-6m va dom planen som lägst. Är rätt läskigt när ett plan kommer på 4-6m höjd i 8-900 blås. Ser ut som man ska bli uppäten av luftintagen
//Krille


2005-12-21 09:34:36
RE: Lägre än Glocalnet...    
Hördur
Skicka mail
fanken va läckert!! :D
va synd att gamla militära jetfighters är så jäkla dyra bara.. :(
annars hade jag fanimej köpt mig en viggen eller nåt :D

mark-effekten hjälper ju till att hålla planen i luften, sparar det bränsle också?
...försöker försvara deras flygsätt.. ;)
------------------<SignaturLinje>----------------------

The author of this post isn't responsible for any injury, disability or dismemberment, death, financial loss, illness, addiction, hereditary disease, or any other undesirable consequence or general misfortune resulting from use of the "information" contained herein.

2005-12-21 09:51:10
RE: Lägre än Glocalnet...    
colsson
colsson@hotmail.com
Fräckt!
Det finns fler idioter på vägarna som risker ditt och mitt liv varje dag, än lågflygande stridsflygplan...
_______________________________________________________________________________

 

2005-12-21 10:07:51
RE: Lägre än Glocalnet...    
Gee_Bee
Skicka mail
Att flyga riktigt lågt är grymt, markeffekten börjar märkas ungefär vid halva spännvidden, blir självklart bättre ju lägre och fortare man flyger.
Skall se om jag kan skarapa fram någon film där segelflygare utnyttjar markeffekten för att komma hem till fältet.
*** Redigerat av Gee_bee klockan 2005-12-21 10:08:14 ***
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2005-12-21 10:16:31
RE: Lägre än Glocalnet...    
colsson
colsson@hotmail.com
 
Citat från: Gee_Bee
markeffekten börjar märkas ungefär vid halva spännvidden,.


Vad innebär detta?
_______________________________________________________________________________

 

2005-12-21 13:30:50
RE: Lägre än Glocalnet...    
Paj
Skicka mail
låg flygning av den kalibern kan väll ses som en övning för piloter.
Bättre sätt att fly på får man leta efter :)

2005-12-21 13:50:23
RE: Lägre än Glocalnet...    
Gee_Bee
Skicka mail
 
Citat från: colsson
 
Citat från: Gee_Bee
markeffekten börjar märkas ungefär vid halva spännvidden,.


Vad innebär detta?


Markeffekten är när man kan använda den luftkudden som bildas mellan vingen och mark. Rent praktiskt så minskar man det motstånd som uppstår iochmed lyftkraften, och då finns det mera över till att flyga fort eller ta mera last.
Ryssarna jobbade ett tag på en jätte kärra som att lasta i, principen var att de skulle flyga över vatten på 10-20m höjd och där med spara bränsle. Men det visade sig att det var mer lönsamt att flyga riktigt högt iställt.

Som segelflygare så kan man använda markeffekten vid finalglidningar, om man istället för att glida i 120km/h sista milen så kan man gå ned på låg höjd och flyga på markefften i 200km/h med samma höjdförlust för sträckan. Men det är inget jag rekomenderer, man minskar sina säkerhetsmarginaler radikalt. Men roligt är det...
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2005-12-21 13:54:22
RE: Lägre än Glocalnet...    
T-Björn
Skicka mail
 
Citat från: Gee_Bee
 
Citat från: colsson
 
Citat från: Gee_Bee
markeffekten börjar märkas ungefär vid halva spännvidden,.


Vad innebär detta?


Markeffekten är när man kan använda den luftkudden som bildas mellan vingen och mark. Rent praktiskt så minskar man det motstånd som uppstår iochmed lyftkraften, och då finns det mera över till att flyga fort eller ta mera last.
Ryssarna jobbade ett tag på en jätte kärra som att lasta i, principen var att de skulle flyga över vatten på 10-20m höjd och där med spara bränsle. Men det visade sig att det var mer lönsamt att flyga riktigt högt iställt.

Som segelflygare så kan man använda markeffekten vid finalglidningar, om man istället för att glida i 120km/h sista milen så kan man gå ned på låg höjd och flyga på markefften i 200km/h med samma höjdförlust för sträckan. Men det är inget jag rekomenderer, man minskar sina säkerhetsmarginaler radikalt. Men roligt är det...


Som f.d. segelflygare undrar jag vart man kan finna terräng som är så slät att man kan "rida" på markeffekten i en mil??

2005-12-21 14:05:45
RE: Lägre än Glocalnet...    
Gee_Bee
Skicka mail
Uppland, Arboga slätten, och Skåne!

Ibland måste man väja för kyrkor och flaggstänger, men man ser ofta detta på långt håll.
Det absolut roligaste stället jag kört på markeffekten var i Norge. Terrängen lutade lite så där lagom nedåt mot flygplatsen så att man kunde flyga på 10m höjd de sista 2milen.

Men som sagt marginalerna försvinner oerhört snabbt när man kommer nära marken, det finns egentligen väldigt lite att vinna för både sport och stridsflyg. Att rymma undan någon nära marken funkar inte, som jagande är det bara att lägga sig på 1500m och följa efter i lugnan ro. Någon gång måste fi stiga och då kliper man till genom att dyka och skaffa sig ett energiöverskott.
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2005-12-21 14:16:31
RE: Lägre än Glocalnet...    
DrClaes
Skicka mail
Är syftet med övningen måntro att hålla sig "under radar" eller hjälper det inte att flyga "nästan på backen" för det nuförtiden???

Måste som sagt kännas som att det går bra fort när man blåser på över vattnet som de gör i filmen.

/CW

2005-12-21 14:28:03
RE: Lägre än Glocalnet...    
Gee_Bee
Skicka mail
Ingen radarexpert, men med flygande radar spaning så tror jag inte man kommer undan på öppet vatten. Men det kanske är möjligt om man crusar runt i Norska fjordar eller klämmer ned sig under flodbanker.

-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2005-12-21 15:04:10
RE: Lägre än Glocalnet...    
Magnus G
Skicka mail
Vissa av klippen var ju från Tornados verkar det som så ja, målet med lågflygning var att undvika radar, men även ge motståndarna på backen så lite tid som möjligt att hinna sikta och skjuta på dem. Få länder har flygande radar ens idag och för 15-20 år sedan när Mirage och Tornado var "det som gällde" så var det ännu färre.
Det provades ju dock i praktiken i "desert storm" och visade sig ge allt för stora förluster trots att irak saknade flygburen radar.
___________________
Hals und beinbruch!

2005-12-21 15:08:36
RE: Lägre än Glocalnet...    
Krille
Skicka mail
Vad jag vet så flyger man lågt för att undvika radar, men farmförallt luftvärn. De flyger även lågt när de agerar close air suport.
//Krille


2005-12-21 15:35:01
RE: Lägre än Glocalnet...    
colsson
colsson@hotmail.com
 
Citat från: Gee_Bee
 
Citat från: colsson
 
Citat från: Gee_Bee
markeffekten börjar märkas ungefär vid halva spännvidden,.


Vad innebär detta?


Markeffekten är när man kan använda den luftkudden som bildas mellan vingen och mark. Rent praktiskt så minskar man det motstånd som uppstår iochmed lyftkraften, och då finns det mera över till att flyga fort eller ta mera last.
Ryssarna jobbade ett tag på en jätte kärra som att lasta i, principen var att de skulle flyga över vatten på 10-20m höjd och där med spara bränsle. Men det visade sig att det var mer lönsamt att flyga riktigt högt iställt.

Som segelflygare så kan man använda markeffekten vid finalglidningar, om man istället för att glida i 120km/h sista milen så kan man gå ned på låg höjd och flyga på markefften i 200km/h med samma höjdförlust för sträckan. Men det är inget jag rekomenderer, man minskar sina säkerhetsmarginaler radikalt. Men roligt är det...


Ahaaa..  Tänk vad man lär sig!
_______________________________________________________________________________

 

2005-12-21 15:47:02
RE: Lägre än Glocalnet...    
Ola
Skicka mail
Jag antar att de här killarna flyger så här lågt av en enkel anledning: för att de kan :o)
___________________________________________
Det som kommer ner ska upp igen.

2005-12-21 16:39:54
RE: Lägre än Glocalnet...    
vmfk_flyer
oskar.wallin@edu.taby.se
 
Citat från: ola
Jag antar att de här killarna flyger så här lågt av en enkel anledning: för att de kan :o)


MVH/Oskar Wallin

2005-12-22 22:50:02
RE: Lägre än Glocalnet...    
jance
Skicka mail
 
Citat från: Gee_Bee
Som segelflygare så kan man använda markeffekten vid finalglidningar, om man istället för att glida i 120km/h sista milen så kan man gå ned på låg höjd och flyga på markefften i 200km/h med samma höjdförlust för sträckan. Men det är inget jag rekomenderer, man minskar sina säkerhetsmarginaler radikalt. Men roligt är det...


Nyfiken fråga: Gäller inte bestämmelser om lägsta tillåtna flyghöjd för segelflygplan? Du kan knappast hävda att du måste ner på 10 m för att kunna landa på ett fält en mil bort?!?

God Jul!
/Jan

2005-12-23 08:13:05
RE: Lägre än Glocalnet...    
Krille
Skicka mail
 
Citat från: jance
Nyfiken fråga: Gäller inte bestämmelser om lägsta tillåtna flyghöjd för segelflygplan? Du kan knappast hävda att du måste ner på 10 m för att kunna landa på ett fält en mil bort?!?

God Jul!
/Jan


Det kanske blev låga måln/dimma? :D
//Krille


2005-12-23 13:19:45
RE: Lägre än Glocalnet...    
T-Björn
Skicka mail
 
Citat från: jance
 
Citat från: Gee_Bee
Som segelflygare så kan man använda markeffekten vid finalglidningar, om man istället för att glida i 120km/h sista milen så kan man gå ned på låg höjd och flyga på markefften i 200km/h med samma höjdförlust för sträckan. Men det är inget jag rekomenderer, man minskar sina säkerhetsmarginaler radikalt. Men roligt är det...


Nyfiken fråga: Gäller inte bestämmelser om lägsta tillåtna flyghöjd för segelflygplan? Du kan knappast hävda att du måste ner på 10 m för att kunna landa på ett fält en mil bort?!?

God Jul!
/Jan


Jo, minsta höjd (om jag minns rätt) är 150 meter och 300 meter över tätbebyggt område.
Men det är tillåtet att göra s.k. trycklandning vid tävlingsflygning, alltså att man "trycker ner" planet på låg höjd med hög fart på finalglidningen och sen tar upp efter mållinjen och gör ett "normalt" landningsvarv. Men att finalglida på låg höjd en hel mil och sen landa rakt in är inte OK. Har själv varit med och fått poängavdrag en gång när jag satt i baksits på tvåsitsSM.

2005-12-23 14:51:15
RE: Lägre än Glocalnet...    
Gee_Bee
Skicka mail
 
Citat från: jance
Nyfiken fråga: Gäller inte bestämmelser om lägsta tillåtna flyghöjd för segelflygplan? Du kan knappast hävda att du måste ner på 10 m för att kunna landa på ett fält en mil bort?!?

God Jul!
/Jan


Höjder för målanflygning och trycklandning finns reglerat i SHB(SegelFlygHandboken), jag tänker dock inte dra allt här. Men som T-björn skriver så kan tävlingsledningen straffa en för farlig flygning om så är lämpligt.
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2005-12-23 19:14:20
RE: Lägre än Glocalnet...    
Rickenbacke
Skicka mail
Det är väl Mirage 2000 i filmen, inte Tornado...

Chuck Yeager påstod ju för övrigt att det inte gick att flyga en F-86:a ner i marken från tre meters höjd, han hade provat! Markeffekten tog emot så pass att han inte fick ner nosen.

2005-12-23 19:30:40
RE: Lägre än Glocalnet...    
frerut
Skicka mail
 
Citat från: Rickenbacke
Det är väl Mirage 2000 i filmen, inte Tornado...

Tycker mig kunna se en och annan Mirage F-1 också. Tror det är franska flygare som är nere i Tchad och leker av sig lite.
/Fredrik

2005-12-23 21:45:31
RE: Lägre än Glocalnet...    
Olof_Rosenius
olof.rosenius@gmail.com
Hej
Gjorde lumpen på F-21 som fotobiträde i början av 80-talet.
En av filmerna i spaningsviggen filmade all data exempelvis höjd m.m.
Höjdmätaren hade en skala med 10-meters upplösning.
Och ibland kunde man se att de flög under 10-meter över havet.
Det var särskilt en pilot som utmärkte sig.
Denne pilot som tyvärr gick bort i ett helikopterräddningsuppdrag, sägs ha flugit inverterat under Bergnäsbron i Luleå på fotouppdrag.
Men vi fick aldrig det bekräftat om det var sant.
Troligen inte. Men han var oerhört skicklig och i en viss mån orädd!
Faran med att flyga för nära vattenytan kan vara att man suger in vatten i motorerna.

------------------------------------------
Olof "Buk-landar'n" Rosenius /Skellefteå
"Bättre otur, än ingen tur alls"

2005-12-23 22:30:31
RE: Lägre än Glocalnet...    
mac77
Skicka mail
Har hört av en äldre flygtekniker som varit på AJ37:an att dom fått tagit bort grantoppar som suttit fast mellan kroppen och extratanken, sen ska det även ha varit en härlig barrdoft i luftintagen...




2005-12-23 22:47:24
RE: Lägre än Glocalnet...    
Olof_Rosenius
olof.rosenius@gmail.com
 
Citat från: mac77
Har hört av en äldre flygtekniker som varit på AJ37:an att dom fått tagit bort grantoppar som suttit fast mellan kroppen och extratanken, sen ska det även ha varit en härlig barrdoft i luftintagen...



Inte alls förvånad.
Det hände en hel del som kan relateras till att det hade flugits lågt!
T.ex. tappad kon på extratanken under pg.a. kraftledning.


------------------------------------------
Olof "Buk-landar'n" Rosenius /Skellefteå
"Bättre otur, än ingen tur alls"

2005-12-24 00:13:13
RE: Lägre än Glocalnet...    
Gårdö
Skicka mail
 
Citat från: Olof_Rosenius
Denne pilot som tyvärr gick bort i ett helikopterräddningsuppdrag, sägs ha flugit inverterat under Bergnäsbron i Luleå på fotouppdrag.
Men vi fick aldrig det bekräftat om det var sant.



Efter vad jag hörde från en tillförlitlig källa så var det två piloter som "tävlade", den ena kom hem med sjögräs i stället och den andra med ett spaningsfoto av ovan nämnda bro - underifrån, dvs även inverterat.

/Peter
  ~ Livet är för kort för att ha tråkigt ~