Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


                 För att skapa nytt ämne måste du logga in.


Bläddrar i: Friflyg / Alla knepiga friflygmodellers moder
2019-01-10 18:38:37
Alla knepiga friflygmodellers moder    
reparatörn
Skicka mail
Slänger ut en metrev, mest för att se om någon hugger....
 
Hobbyboken från år 1955 visar en ritning på en friflygande autogiro som fått namnet "Skeeter". Den verkar minst sagt infernalisk, men ser MYCKET intressant ut, det skall erkännas. Exakt hur rotorhuvudet är tänkt är svårt att säga, trots att artikeln visar "En bild säger mer än tusen ord.  Tag del av denna närbild av "Skeeter" som säger det mesta om motorinstallationen och rotorns centrala delar". Motorinstallationen vill jag klassa som "Nemas Problemas", men rotorhuvudet??? Rotorbladen är dessutom uppbyggda med lister och spryglar. Skulle tro att det blev MÅNGA rotorbladsreparationer (och sannolikt även en avsevärd mängd svavelosande kommentarer) innan allt blev bra. OM det nu någonsin blev bra.

Engelska modellflygare från förr verkade gilla när det blev alldeles extra svårt. Hur som...är det någon som har ett minne av att ha byggt denna "Skeeter", och vad blev resultatet?

Douglas

"Han är galen Lew. Han bygger leksaksflygplan". Kapten Frank Towns (Jimmy Stewart) i den första filmen "Flight of the Phoenix".

2019-01-10 19:27:44
RE: Alla knepiga friflygmodellers moder    
insve
Skicka mail
och här finns ritning att ladda ner....Ritning Skeeter

2019-01-10 20:45:31
RE: Alla knepiga friflygmodellers moder    
reparatörn
Skicka mail
Outerzone igen....att jag aldrig lär mig. Konstruktionsartikeln visades inte i Hobbyboken, inte i dess helhet. Men jag tvivlar på att "Skeeter" är en sådan bagatell som artikeln försöker påvisa. Den här mojängen (Skeeter) är nog snudd på infernalisk innan det blir rätt. Men engelsmännen var (och kanske också är) sådana. Deras "Stiff Upper Lip" går igen i deras modellbyggen.

Douglas

"Han är galen Lew. Han bygger leksaksflygplan". Kapten Frank Towns (Jimmy Stewart) i den första filmen "Flight of the Phoenix".

2019-01-11 15:58:42
RE: Alla knepiga friflygmodellers moder    
bosse_jansson
Skicka mail
Douglas,

Hmm.....Skeeter.....namnet gnagde litet i mitt bakhuvud...det kändes bekant....
Och mycket riktigt....efter litet grävande hittade jag Skeeter-ritningen i en osorterad del av "arkivet". Sprucken och gulnad.
Jag har förmodligen fått den "på köpet", vid någon bytesmarknad i det förflutna, men först nu tittar jag närmare på den.

Ja, sådana här modeller kan nog vara "infernaliska"....det är även min spontana reaktion....
Det svåra blir nog att få en sådan här kärra att ens överleva de inledande trimningsförsöken, om man inte sköter sina kort MYCKET bra....

MEN...när man tittar noga...herrarna Konstruktörer har faktiskt bjudit på alla basala "indata" som Den Modige behöver för att kunna ge sig ut på detta svåra uppdrag:

1. 
Tyngdpunkten. Finns angiven.  #check

2. 
Rotoraxelns vinkel: Finns angiven.  #check

3. 
Stabbens vinkel:  Finns angiven (dessutom trimbar mot axelvinkeln) #check

4. 
Motorstorlek och dess nedåtriktning: Finns angiven.  #check
(dock nämns ingenting om höggerriktning)

5. 
Rotornavets (och rotorns) "v-form":  Finns angiven.  #check

6. 
Rotorbladens "lag", dvs bladens "sväng-mån" mot rotationsriktningen under varvets "motvindsdel":  Finns angiven.  #check 

7. 
Här kommer den något vaga delen i informationen: Rotorbladens stigning.
Stigningen anges inte i grader, eller över huvud taget inte i texten.
MEN...om man tittar på bilden av "rotorbladsroten", och analyserar den efter bästa förmåga, kan man konstatera att "lådan" som skall härbärgera navets "öglor", sitter i en viss vinkel mot själva bladprofilen.
Och om vi då förutsätter att navets "öglor" gjorts 0° till "rotationsdisken", hamnar då rotorbladet i en negativ vinkel, X antal grader, faktiskt ungefär som det skall se ut på en autogiro...!
Skissen nedan visar denna "negativa pitch" (slarvig, men förhoppningsvis begriplig)
Som sagt, här tycker jag att man hade kunnat vara mer tydlig och precis.
Men, vi får väl snällt sätta  #check  här också, efter viss möda att tolka det hela....



Första testet (tycker jag) bör gå ut på att man håller kärran i "lagom" vinkel mot vinden, tar några språng, och konstaterar att rotorn verkligen varvar upp som den skall, och att "lyftet" känns i fingrarna.
Därefter kan man gå vidare, och trimflyga över det där "höga gräset" som alla gamla modellflygskribenter förutsätter att man alltid har till hands....


/Bosse



.
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2019-01-11 16:19:54
RE: Alla knepiga friflygmodellers moder    
Gasman
Skicka mail
Jag har fått lära mig att rotorbladens anfallsvinkel skall minska något när man lyfter bladet uppåt. Nån som vet?

//Mange

www.strangnasmodellflygare.se

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane

  Endast döda laxar flyter medströms...

2019-01-11 16:51:57
RE: Alla knepiga friflygmodellers moder    
bosse_jansson
Skicka mail
Mange,

Jag gissar (med tonvikt på just "gissar"), att det inte ingår i den allmänna grundkonstruktionen hos autogiros, men kanske snarare skall ses som en "finess", dvs ett sätt att förbättra verkningsgraden.
Jag tror inte att den här "finessen" fanns med från början...även om den säkert är ett smart sätt att förädla autogirons egenskaper.

Men, jag kan ha jättefel här...någon som vet...?

.
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2019-01-12 15:16:35
RE: Alla knepiga friflygmodellers moder    
Gasman
Skicka mail
Hittade en skiss på rotorkonstruktionen. Den femtongradiga vinkeln vid bladinfästningen gör att anfallsvinkeln minskar när bladet lyfts.

//Mange




www.strangnasmodellflygare.se

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane

  Endast döda laxar flyter medströms...

2019-01-12 15:30:52
RE: Alla knepiga friflygmodellers moder    
Gasman
Skicka mail
Här står lite mer om detta.

http://axelsdiy.brinkeby.se/?page_id=354

//Mange

www.strangnasmodellflygare.se

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane

  Endast döda laxar flyter medströms...

2019-01-12 16:22:29
RE: Alla knepiga friflygmodellers moder    
bosse_jansson
Skicka mail
Ur texten:
>> The rotor blades are mounted to the rotor head using hinges that are angled in a way that makes the blades decrease their angle of attack when they are bent upwards by their own lifting force. This reduces the difference in lifting force of the blades going backward opposite to the direction of flight and the blades that go forward against the direction of flight. >>
----------------------------------------------------------------------

Ja...nu tror jag att jag fattar...!
Det verkar vara ett litet elegantare sätt att lösa "framåt-bakåt-problemet"...
Skeeters konstruktörer har ju byggt in sitt "lag", där bladen tillåts flexa framåt-bakåt för att parera "motvind-medvind-krafterna", och så har det sett ut hos många modell-autogiros genom åren.

Men den här metoden, med snedställda "gångjärn" ser ju intressant ut, som en tänkbar vidareutveckling...det gäller bara att få det hela att flexa "lagom"...


.
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2019-01-12 21:49:03
RE: Alla knepiga friflygmodellers moder    
Thomas Berggren
thomasbergren@hotmail.com
Principen för ett autogyrohuvud, har jag fått lära mig den hårda vägen, är att hela rotoraxeln ska luta BAKÅT med x antal grader (säg 10) och dom BÄRANDE rotorbladen ska luta FRAMÅT med hälften av huvudets grader (alltså 5 grader negativt).
Jag byggde för en Herrans massa år sedan en vaiant på Flettner Autogyro, där bladen gick 'i varandra', tyvärr fick jag inte synkroniseringen att funka till 100 %, vilket resulterade i att bladen slog ihop med en jädrans smäll!
Men roterade gjorde dom...

HÄR
är ett par autogyros på Malmöfältet!


.................
Jag är en lagom ung man med en lysande framtid bakom mig!