Svenskt Modellflyg



                

Bläddrar i: / Blue phoenix motor
2019-01-09 07:54:47
Blue phoenix motor    
sm4mwj
Skicka mail
Är det någon som vet vad man ska ha för elmotor till en blue Phoenix , väger ca 700 gram

2019-01-09 08:36:05
RE: Blue phoenix motor    
Gee_Bee
Skicka mail
Utan att ange exakt motor så brukar PB konverteringar bli bra med en outrunner som väger 70-115g som har ett Kv på 1000-1200.
Du väljer motor efter hur stor nosvikt du behöver, eftersom du förmodligen har flugit din BP med ett 4cells NiMH-mottagaracc så behöver du en ungefär lika tung motor för att få rätt tyngdpunkt.
Sedan väljer du acc och propeller så att det blir 100-150W i inmatad effekt. Mera än så är till ingen nytta på en PB, mindre gör att stigvinkeln blir liten och långa motortider till termikhöjd.

Vill du spara vikt så förlänger du nosen och du kan använda en lättare motor samt placera accen längre fram.
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2019-01-09 09:36:47
RE: Blue phoenix motor    
airfoil
Skicka mail
Tillägger att Du bör sikta på en motor som är ca 28mm i diameter då Phoenixkroppen är ganska smal i nosen. Har sett BP:s med motorn både framför frontspantet och bakom. I båda fallen är det knepigt att skruva fast den.

Jag använder två M3 gängstänger när jag sätter motorn inne i modellen:


Gängar i, drar motorn mot spantet, håller fast och byter mot M3 skruv.

2019-01-09 21:32:50
RE: Blue phoenix motor    
Proos
Skicka mail
Jag tog hem en sån här Motor idag. Kanske i minsta lagret, men bör funka på 3s. Nån som vet var man hittar en fällbar propp till den motorn?

(Har 4st phönixar på byggbordet just nu haha)

Med vänlig hälsning,
Andreas
--------------------------------------------

modellflyg börjar vid farter över 320km/h, eller en kasthöjd över 79m ;)
//A^2

2019-01-09 22:36:51
RE: Blue phoenix motor    
airfoil
Skicka mail
Propelleradapter 3,17mm

Mittstycke 42mm

Spinner 40mm röd

Höllein i Tyskland. Där handlar jag om jag inte hittar det jag söker i Sverige. mycket bra service, snabba och pålitliga. Hemsida på tyska och engelska.

Grejorna finns i både större och mindre storlekar. Använde själv Aeronaut och är nöjd.

2019-01-09 22:45:35
RE: Blue phoenix motor    
Proos
Skicka mail
Tack så jättemycket för hjälpen!
Nu är det bara en 9x6 propp som jag ska leta på. Eller ska man ha nån annan storlek tror du?

Med vänlig hälsning,
Andreas


--------------------------------------------

modellflyg börjar vid farter över 320km/h, eller en kasthöjd över 79m ;)
//A^2

2019-01-10 00:06:43
RE: Blue phoenix motor    
McRegor
Skicka mail
Jag har mest använt MP Jet folding-spinnrar och Graupner eller Aeronaut-blad.
Handlade tidigare mest ifrån denna firma (Japan) när det gällde dessa prylar men vet inte hur det är med Postnords 75 kr avgift numera vilken kan tillkomma liksom moms - https://www.aircraft-world.com/aw/catalogsearch/result/?q=40mm+Folding+Spinner
Brukade tidigare ta ca: 1 w att få hem prylarna.
Tänk på att tjockleken på bladhållarna varierar (6 resp 8 mm) liksom "pinnens" dia vilken brukar följa bladhållarnas tjocklek och vara 2 mm resp 3 mm.
Roger
www.mcregor.se

2019-01-10 01:18:15
RE: Blue phoenix motor    
Mjoelner
Skicka mail
Jag kör en P.E.M. 2212/13-KV1000 i min BP. Torde vara typ samma som Suppo A2212/13 1000kv.

Sen kör jag med en spinner/fäste för fällbara blad och 11x6 blad. Notera att motoraxeln är 3.17 mm på motorn jag länkar till och spinnern är för 3 mm axel. Dock är det grejorna som jag har på så det torde funka, eller så har min motor 3 mm axel (kan ju vara lämpligt att mejla airpro och fråga om man funderar på att beställa samma setup).

Driver detta med en 3S1700 ack och då blir strömmen en bit över vad motorn är specad för. Har för mig att jag mätt 16-17A eller nåt sånt. Motorn är nog inte specad för mer än typ 8-10A. Dock verkar det inte vara nåt problem, för sakerna har funkat i snart 10 år nu. Draget i denna setup räcker till och blir över. Kanske inte fullt vertikalprestanda, men draget är långt mer än vad man behöver i en BP.

Skulle jag handlat idag hade jag valt en storlek större motor, med betoning på vikt då min BP är aningen lätt i nosen.

2019-01-10 01:30:17
RE: Blue phoenix motor    
Mjoelner
Skicka mail
 
Citat från: Proos
Tack så jättemycket för hjälpen!
Nu är det bara en 9x6 propp som jag ska leta på. Eller ska man ha nån annan storlek tror du?


Jag hade provat aningen större till den motorn om jag skulle köra 3S ack, typ 10x6.

2019-01-10 15:55:24
RE: Blue phoenix motor    
sm4mwj
Skicka mail
Tack för alla svar :)

2019-01-10 19:47:24
RE: Blue phoenix motor    
Proos
Skicka mail
Airfoil: tror du att denna Propeller passar till mittstycket du länkade ovan? Har aldrig hållit på med dessa propellrar. :)

Mvh
Andreas
--------------------------------------------

modellflyg börjar vid farter över 320km/h, eller en kasthöjd över 79m ;)
//A^2

2019-01-10 20:13:28
RE: Blue phoenix motor    
airfoil
Skicka mail
 
Citat från: Proos
Airfoil: tror du att denna Propeller passar till mittstycket du länkade ovan? Har aldrig hållit på med dessa propellrar. :)

Mvh
Andreas


Tittar man på vad Hobbyking skriver om propellerstorlekar så blir det nog i största laget, men visst passar den. Jag skulle nog hellre satsa på 8x5" för att inte riskera för hög ström/ för hög effekt

2019-01-12 09:16:00
RE: Blue phoenix motor    
Mjoelner
Skicka mail
 
Citat från: Proos
Airfoil: tror du att denna Propeller passar till mittstycket du länkade ovan? Har aldrig hållit på med dessa propellrar. :)


Om du kör med en 3S ack tror jag den kommer funka. Även om det sen skulle råka dra lite mer ström än vad motorn är specad för så lär det inte vara något problem. Dels lär du montera motorn "naken" i nosen så kylningen blir väldigt bra och dels så kommer du bara köra motorn på fulleffekt i korta intervaller.

På 3S ack är ger HK följande data om din motor:
9x6 - 11.1V / 149W / 13.6A / 0.73kg thrust

Sen är det alltid lite lurigt att jämföra fasta proppar med fällbara...

Jag kör med en 11x6 fällbar på en mindre motor än din och var till en början fundersam på om det skulle funka. I min BP drar min setup betydligt mer ström än vad min budgetmotor är specad för, men det funkar utmärkt och har gjort det länge.

Anledningen tror jag är bra kylning och att man har kort gångtid på full effekt. Man flyger helt enkelt inte runt en BP med full motoreffekt. Full effekt används bara för att ta upp kärran på höjd och det rör sig om typ 15 sekunder gångtid. Sen är BP inte rolig att flyga med fullt motorpådrag, för det krävs rejält med dykroder för att den inte ska loopa.

Mitt råd är att köpa det som du enkelt får tag i till ett rimligt pris. Leta inte ihjäl dig för att hitta "rätt" propp. Nånting mellan 8x5 och 11x6 är liksom på rätt planhalva för detta ändamål och motoreffekten är inte direkt någon kritiskt parameter för att dra upp en BP.

Skulle det sen vara så att det drar alldeles för mycket ström, eller inte ger så mycket pulver i stigningarna som du vill ha, ja då kostar sakerna som typ tre luncher, så det är inte hela världen om du behöver byta nåt.

2019-01-12 10:01:04
RE: Blue phoenix motor    
McRegor
Skicka mail
Skriver helt under på Mjoelners resonemang ovan. Det är så korta stunder man håller max trottel på en seglare så lite "överbelastning" brukar sällan vara nåt problem. Ofta är dessutom tillverkarens propp-rekommendationer tämligen konservativa - d v s de nyttjar i praktiken inte motorn till max. Rekommenderar alltid att man skall mäta t ex strömförbrukningen för att få ett mera riktigt värde.
Roger
www.mcregor.se

2019-01-12 21:09:41
RE: Blue phoenix motor    
Proos
Skicka mail
Tack för alla svar. Jag gick precis på det ni säger ovan. Jag tog det jag hittade.
Blev en alu spinner och 9x6 propp. Bara att testa :)
--------------------------------------------

modellflyg börjar vid farter över 320km/h, eller en kasthöjd över 79m ;)
//A^2