|
Bläddrar i: Batteri/Eldrift / Kvalitetsproblem
2018-12-31 09:44:27 | | Lars2 Skicka mail
| Hej ! Är trött på Kinamotorer och dess ojämna kvalitet, vad skall man satsa på,? Var tillverkas Hacker respektive Axi ? / Lars Je. |
|
2018-12-31 09:58:21 | | StaffanA Skicka mail
.gif) | Åtminstone vissa Hackermotorer anges "Produced in the Hacker workshop, near Munich, for the ultimate in quality and reliability" på Hacker USA hemsidor.
F.ö. är det väl så att om man som hobbyföretag beställer fina motorer från Kina så får man det, och specificerar man billiga sk*tmotorer får man det..
Axi:
Bild från tjeckiska hemsidan
Summa summarum: Tyskland resp. Tjeckien
|
|
2018-12-31 16:17:42 | | McRegor Skicka mail
 | Gissar att många av Hackers outrunners även dom har Kinesiskt ursprung. Har dock haft närmast obefintliga problem med mina elmotorer under alla år jag flugit 100 % el - vilket är > 15 år. Lars - har du testat t ex E-Max elmotorer ? Har några sådana och alla har fungerat utmärkt. Kan handlas bl a av IAB RC om du vill handla inom landet. Tyvärr tycks deras hemsida vara nere precis nu när jag skulle länka dit - nåt jag aldrig hittills upplevt på den sajten. Men dom är snabba och bra att handla med. Roger www.mcregor.se |
|
2018-12-31 17:47:03 | | airfoil Skicka mail
| Jag har ett par Roxxymotorer, Multiplex men sannolikt tillverkade I Kina. Säljs av Autopartner i Torshälla. Har aldrig haft det minsta problem med dom. Inte speciellt dyra heller. |
|
2018-12-31 20:53:11 | | crashtestdummys Skicka mail
| Jag kan rekommendera O.S engines. Dyra men bra och även Futaba har ju numera elmotorer. MVVS har jag en och den är urstark. Dynomax har helt ok. Billiga motorer är oftast bara skit. |
|
2018-12-31 21:15:10 | | Gee_Bee Skicka mail
 | Har inte en aning om hur många olika märken jag provat,huvudsakligen så är det billigt skit ifrån Kina och de har varit väldigt få motorer med problem. Problem som uppstått är ofta självvållat pga man stressar motorerna med för mycket last. I ambitionen att piska ut mera effekt än vad som tillverkaren lovar.
Undantaget är en Hyperion som faktiskt var skit. Bakre kullagret skramlade loss ganska omgående, fick en ersättningsmotor efter en utdragen reklamation. Ersättaren fick samma problem ganska omgående och då gav jag upp. Jag bedömer att de valt fel Al-legering till motorn eftersom lagerinfastningen blev oval på båda motorerna. ------------------- Några av mina flygplan: -Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400
|
|
2018-12-31 21:24:06 | | Gee_Bee Skicka mail
 | Rätt motor på rätt plats tror jag man kommer långt med. Dvs till en trainer som man söndagsflygersa räcker kinamotorer långt. Skall man tävla i prestandaklasser så skall man nog titta efter andra märken/prisklasser. ------------------- Några av mina flygplan: -Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400
|
|
2019-01-01 00:42:23 | | McRegor Skicka mail
 | Håller definitivt med Gee_Bee när det gäller tävlingsflygare men för oss som huvudsakligen "söndagsflyger" så fungerar de flesta elmotorer idag bara man dimensionerar rätt och mäter bl a inmatad effekt och strömförbrukning initialt och efter t ex proppbyten eller ack-byten. Roger www.mcregor.se |
|
2019-01-01 09:12:19 | | Pontus Claesson Skicka mail
| @Lars2, vilken typ av problem handlar det mest om på dina ”Kinamotorer”? Jag har kört eldrift i...oj...33 år! För eller senare tar kullagren alltid slut. Har man otur så blir det skador på axeln eller lagerhuset också om man kör vidare. Det händer att magneter lossnar, då brukar goda råd vara dyra. Jag fick en större motor lagad förra året, kostade 6000:-, i detta fall billigare än ny motor men i de flesta fall är det skrotning om magneter lossnat och/eller spruckit.
|
|
2019-01-01 13:27:21 | | Lars2 Skicka mail
| Hej ! Det har varit kullager, magneter lossnar, brända llndningar, måste nog medge att jag har varit lite oförsiktig ibland. / Lars Je. |
|
2019-01-02 22:29:10 | | Mjoelner Skicka mail
| | Citat från: Petrik Å andra sidan är väl kullagren (åtminstone i vissa av Hacker motorerna) tillverkade i Kina så vad är det man får egentligen.
|
Gissningsvis bättre kvalitetskontroll, sund konstruktion och garanti som funkar? Allt som kommer från Kina är ju inte skit liksom. Det mesta idag tillverkas där, dessvärre ibland under riktigt usla förhållanden för de som arbetar. |
|
2019-01-02 23:03:16 | | McRegor Skicka mail
 | Gissar att det möjligen är bättre kvalitetskontroll man får för de slantar extra man ger för t ex en outrunner med ett klassiskt märke utanpå - i alla fall när vi talar om lite mindre motorer. När det gäller reklamationer så har jag väldigt goda erfarenheter av både Hobbyking och Banggood för att ta ett par exempel. Garanti är tyvärr inte heller alltid så mycket värd hos en del svenska handlare även om det givetvis också finns dom som är mycket tillmötesgående. Så skillnaden på ett Kina-märke och ett Europa-märke "Made in China" är nog främst kvalitetskontrollen - även om det finns mera etablerade Kina-märken som också levererar jämn och bra kvalitet. Sen hjälper nog inte ens ett märke ifrån "fina gatan" om man nyttjar grejorna fel. Roger
www.mcregor.se |
|
2019-01-02 23:16:03 | | Pontus Claesson Skicka mail
| | Citat från: Lars2 Hej ! Det har varit kullager, magneter lossnar, brända llndningar, måste nog medge att jag har varit lite oförsiktig ibland. / Lars Je.
|
Bra att veta är att brända lindningar väldigt sällan beror på lindningarna i sig. Om ESC havererar totalt kan det resultera i att DC skickas rätt in i en eller flera faser. Då är det inte motorn det är eller var fel på. Det andra scenariot är överhettning av MAGNETERNA. Magneterna tappar sin magnetism innan lindningarna är i direkt fara. Men, när väl magneterna sviktar ökar motorns kv, vilket står i omvänd proportion till dess momentkonstant (Nm/A). Motorn vill alltså ÖKA varvet men kräver också massor av ström. Lindningarna blir då snabbt ännu varmare och vi är inne i en ond cirkel... |
|
|