Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


                 För att skapa nytt ämne måste du logga in.


Bläddrar i: / Ja det kan gå åt helvete
2018-12-29 21:32:48
Ja det kan gå åt helvete    
Eric
Skicka mail


https://www.youtube.com/watch?time_continue=33&v=yey3JSmHjTk

2018-12-29 22:13:49
RE: Ja det kan gå åt helvete    
Gasman
Skicka mail
Är det bara jag som slås av tanken att bla Tyskland och USA verkar vara fullt av 'piloter' som bygger mastodontmaskiner men inte kan flyga? Vad är det för fel (förutom att det inte har någon hög ballfaktor) att flaxa runt med en Multiplex Mentor något år tills man behärskar landningen fullt ut?

//Mange

www.strangnasmodellflygare.se

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane

  Endast döda laxar flyter medströms...

2018-12-29 23:40:10
RE: Ja det kan gå åt helvete    
Ken1
Skicka mail
Skrytfaktor, pengar? :D  De vill väl visa vad dem har råd med o lite till är min gissning. :)
Filmen är ju från Airlinertreffen i Oppingen 2017 , en ganska så bra gjord film finns på Tuben från den träffen, och finns även en Svensk lite kortare film att köpa.  Mkt trevlig att titta på , med många fina maskiner. :)



There "Ken" be only one!
Want to fly really fast?, then Join the rocket side..
"Akta dammen!!!"

2018-12-30 09:02:51
RE: Ja det kan gå åt helvete    
pgrts
Skicka mail
Att bygga ett sådant plan kräver inte enbart en massa pengar.
Tid i massor är nog mera värde i än materialet.
Att konstruera alla skaladetaljer kräver nog både verktyg och känsla utöver vad den normale modellflygaren behärskar.

Att träna med att flaxa runt med en Multiplextrainer ett år för att klara av att landa en 3-motorig kärra med två motorer utslagna är kanske inte helt relevant. Sannolikt har gubbarna modellflugit sedan de var unga.
Sedan så avtar vissa känslor så klar med åldern och så klart med all tid man lägger på ett sådant bygge i stället för att flyga.
Frågan är kanske om Gernot Bruckmann hade landat kärra säkert med två motorer utslagna. 
Flyg lågt nära och sakta

2018-12-30 11:12:12
RE: Ja det kan gå åt helvete    
bokis
Skicka mail

Moderator
Intressant tråd,nu förstår jag varför jag tycker modellflyg är kul..Hade ingen aning om varför tidigare,jag tyckte bara att den JU52:an,bygget och flygningen, var fantastisk liksom en B-25 med ett par Moki  som jag har njutit av flera ggr men nu förstår jag hur fel det är..  https://www.youtube.com/watch?v=-b8XhpYBkZo
Jag trodde förut att det berodde på hur kul det är för mig att vara skalanörd o hitta kärran som låter och flyger som förebilden men det var skrytfaktorn alltså..

Tror att Eric kan hitta massor med filmer det har gått åt helvete med flygningen av större kärror,jag hoppas att det känns bra när du hittar vad du letar efter?


//BOKIS WWW.RCFLYG.SE
usch och fyusch och fy

2018-12-30 11:16:46
RE: Ja det kan gå åt helvete    
bosse_jansson
Skicka mail
Jag njöt av ljudet    så länge det varade..... 


.
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2018-12-30 11:17:09
RE: Ja det kan gå åt helvete    
Gasman
Skicka mail
Fast han har alla motorer igång under basen och finalen (som förövrigt ser rätt OK ut). Varför han precis före sättningen girar kraftigt höger och ger höjd är obegripligt. Det är ju först då som två av motorerna storknar!

Hinder på banan eller för nära banslutet kanske?

//Mange

www.strangnasmodellflygare.se

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane

  Endast döda laxar flyter medströms...

2018-12-30 11:40:37
RE: Ja det kan gå åt helvete    
reparatörn
Skicka mail
Jag reagerar på det plötsliga "rycket" någon sekund innan det spårar ur. Det KAN ju ha varit piloten som var lite darrig, men annars tycker jag det liknar som om höjdroderservot var lite nervöst. men det är svårt att veta säkert. Synd på sådant förträffligt bygge.

Douglas

"Han är galen Lew. Han bygger leksaksflygplan". Kapten Frank Towns (Jimmy Stewart) i den första filmen "Flight of the Phoenix".

2018-12-30 11:49:26
RE: Ja det kan gå åt helvete    
reparatörn
Skicka mail
Och klipper den inte strax innan "noskontakten"...… rädd pilot som ville undvika skador på andra?

Douglas

"Han är galen Lew. Han bygger leksaksflygplan". Kapten Frank Towns (Jimmy Stewart) i den första filmen "Flight of the Phoenix".

2018-12-30 12:14:21
RE: Ja det kan gå åt helvete    
Stig H
Skicka mail
F4J - tryggare tävlande för skickliga skalamodellbyggare

2018-12-30 12:36:12
RE: Ja det kan gå åt helvete    
Ken1
Skicka mail
Tycker det är ändå rätt trevligt som sagt att kika dessa stora modeller när de flyger.. krascherna är mindre roliga dock.  På samma träff var den en herre med en Dornier, (han råkade förövrigt sätta handen i propellern vid ett tillfälle), men han flög även en av två Concorde på träffen som flög route. Där gick bägge kärrorna i backen ungefär samtidigt.  Innan dess flög dem hur fint som helst. Jag vet inte vad som spökade för dem.
There "Ken" be only one!
Want to fly really fast?, then Join the rocket side..
"Akta dammen!!!"

2018-12-30 14:23:51
RE: Ja det kan gå åt helvete    
airfoil
Skicka mail
att krascha är aldrig roligt. Inte ens med en billig foamie. Man har ju köpt den för att flyga.

Jag känner med dom som måste ha lagt ner mängder med tid på att bygga modellerna. Och så händer något med denna Tante Ju, vad vet jag inte, eller t.ex den Gripen som bokstavligen går i småbitar i luften (den har Ni väl sett?)

Minns en snutt på en B52:a (tror jag det är) som gör en vänstersväng på låg höjd och kraschar bakom en träddunge, där är t.o.m. svarta brandröken skalenlig.
Nä fy tusan - fler än en tår har nog fällts.


2018-12-30 14:36:16
RE: Ja det kan gå åt helvete    
bosse_jansson
Skicka mail
Många gamla tyska maskiner hade markant avsmalnande vingar...inte minst Tante Ju.
Och sådana är som bekant tämligen klipp-benägna...och i modellskala blir det än värre....och ännu, ännu värre om man inte skränker...

Det här är troligen inte grundorsaken till kraschen, men det kan ha bidragit....vissa kärror har, liksom, katastrofen inbyggd i själva grunddesignen....

.
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2018-12-30 17:07:37
RE: Ja det kan gå åt helvete    
mats
Skicka mail
Det är alltid lika tråkigt när en modell går i backen, oavsett storlek och pris.

När jag ser hur modellen på filmen slår ner bakom, och mellan några bilar utmed vägen, skall piloten tacka högre makter att ingen människa kom till skada, vilket hade lett till stor olycka, och ännu större rubriker.

Själv råkade jag ut för att en okontrollerbar RC-modell, runt 4 kg tung,  slog ner bakom min då två månader gamla bil, vilket ledde till mindre skador på bilen. Min bil stod parkerad som bilarna i filmen, utmed vägen in till fältet och bakom tillåten flyglinje. Själv satt jag i depån och såg flygningen när modellen fick motorstopp, och hur modellen styrdes efter att den tappat motorkraft.

Döm om min förvåning när försäkringsbolaget meddelade att jag själv fick stå för självrisken på bilens vagnskadeförsäkring 7 500 kr, detta då skadan klassades som olycklig händelse, om ett träd blåst över bilen hade svaret blivit det samma.

Jag inledde därefter en telefon och mailväxling med försäkringsbolaget.

Efter många mail och telefonsamtal fick jag upprättelse efter nio månader, men då som nu är jag glad att ingen stod på parkeringen när modellen slog ner.

Mvh
Mats

*** Redigerat av mats klockan 2018-12-30 17:30:17 ***

2018-12-30 17:11:05
RE: Ja det kan gå åt helvete    
Mjoelner
Skicka mail
Jag tycker det ser ut som att han får nån form av kast mot slutet av finalen (@7:39), alternativt nervöst överkompensering på höjdrodret av piloten, som ger lite vingel och högervridning. Jag tycker mig ha sett en del liknande saker på nervösa kärror och/eller från piloter som är ovana med en kärra. I sanningens namn har jag nog själv lyckats med liknande saker.

Sen tror jag han ger fullgas i ett försök att rädda upp situationen, men höger och mittenmotorn storknar och då bara vänster motor svarar så drar den kärran fortsatt åt höger och han kan inte styra emot och har heller inte kraft nog att ta sig ur situationen.

2019-01-01 14:56:21
RE: Ja det kan gå åt helvete    
reparatörn
Skicka mail
 
Citat från: bosse_jansson
Många gamla tyska maskiner hade markant avsmalnande vingar...inte minst Tante Ju.
Och sådana är som bekant tämligen klipp-benägna...och i modellskala blir det än värre....och ännu, ännu värre om man inte skränker...

Det här är troligen inte grundorsaken till kraschen, men det kan ha bidragit....vissa kärror har, liksom, katastrofen inbyggd i själva grunddesignen....

.



Så är det nog. Ännu värre blir det förstås om förebilden var svårflugen. "Tante Ju" var nog relativt sett ganska snäll. Ta då missfostret He-162 som ett skräckexempel. En engelsk pilot testade den maskinen efter kriget. Han provade den en gång. Sedan ville han inte prova den någon fler gång. Han ville väl leva fram till pensionen kan tänka.

Alla modellbyggarskräckens moder torde ha varit byggsatsen av He-162 som en gång i tiden tillverkades av Midwest. "Liiite" överbyggd enligt då gällande amerikansk standard. På det en fläkt "Axi-Flo", samt en ylande 3,5 cc motor. Inte bra. Jag såg själv aldrig någon Midwest He-162 flyga, och det kan ju bero på att de blev ganska kortlivade. Men ett intressant experiment var det.

Douglas

"Han är galen Lew. Han bygger leksaksflygplan". Kapten Frank Towns (Jimmy Stewart) i den första filmen "Flight of the Phoenix".