Svenskt Modellflyg



                

Bläddrar i: Off-Topic / Allt var inte bättre förr....
2018-12-17 16:20:45
Allt var inte bättre förr....    
Thomas
Skicka mail
Stackars jävlar. Det ser ut som dom har fått en varsin FOX i julklapp....
Om det ändå har varit nå´n annan motor.....

Men Fox...





_______________________________________________________________________________

"Jetter" ska inte flygas utan bidra till mjölk och osttillverkning.


2018-12-17 18:29:19
RE: Allt var inte bättre förr....    
Lars 41an
Skicka mail
Pojkarna ser ju lyckliga ut men mannens leende verkar påklistrat.
Gissar att frun i huset har lystrat till reklamen från Fox:
BUY AMERICAN, IT MATTERS!
och köpt motorerna åt husets tre pojkar.

God Jul önskar Lars

2018-12-17 18:51:48
RE: Allt var inte bättre förr....    
reparatörn
Skicka mail
Åsså ett par riktigt präktiga Sterlingbyggsatser på det, och efter ett tag...ett tag....dvs efter en viss tid....är de nog inte liiiiika glada längre.

Kan ha fel, men jag tror att under en period tillverkade Fox just Sterlingbyggsatser. Duke Fox kanske inte tyckte om nordamerikanska modellflygare av någon anledning.....

Douglas

"Han är galen Lew. Han bygger leksaksflygplan". Kapten Frank Towns (Jimmy Stewart) i den första filmen "Flight of the Phoenix".

2018-12-17 19:02:01
RE: Allt var inte bättre förr....    
pgrts
Skicka mail
VILKEN LYCKA!
Att få en FOX i julklapp är inte fy skam.
Blev ju bara tvungen att plocka ner min Gazelle och smeka min gamla FOX 15 som jag flög så mycket med i yngre tonåren. Planet är nybyggt men motorn originalet.


Å så stuntaren 35an i jubileumsutgåva med ny topp och nytt baklock så klart.
Balanserad vevaxel finns ju men får vara en dröm.
Flyg lågt nära och sakta

2018-12-18 12:10:28
RE: Allt var inte bättre förr....    
Gee_Bee
Skicka mail
Har ägt två foxar och ingen har gett mig lycka.

Motor #1 var en Fox.19. Så kollosalt svårstatad att det slutade med utmattningshaveri i vexaxeln. Fox tog den som reklamantion och tillbaka fick jag en lika svårstartad motor. Men när den gick så var det en förträfflig stuntmotor, den gick mellan 2- & 4-takt perfekt i manövrar och planflykt.

Nästa motor var en Fox .35, den var nästan lika svårstartad och vi fick aldrig någon riktig stundgång på den.

Skall jag köpa en ny fox så är det för att ställa den i vitrinskåpet, då har man gjort världen en gärning genom att ta bort dem ifrån depon så att någon annan stackare slipper trilskas med den.
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2018-12-21 17:07:46
RE: Allt var inte bättre förr....    
bosse_jansson
Skicka mail
Har ingen erfarenhet av just Fox, men ett "tidstypiskt" halvtomt ringledningsbatteri kunde nog få de flesta gamla glödstiftare att framstå som tämligen "sura"...
Glödströmmen var definitivt inte bättre förr...




.
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2018-12-21 21:27:50
RE: Allt var inte bättre förr....    
McRegor
Skicka mail
Minnet är nog en av få saker som var bättre förr - trots allt...
Roger
www.mcregor.se

2018-12-22 09:36:51
RE: Allt var inte bättre förr....    
reparatörn
Skicka mail
 
Citat från: bosse_jansson
Har ingen erfarenhet av just Fox, men ett "tidstypiskt" halvtomt ringledningsbatteri kunde nog få de flesta gamla glödstiftare att framstå som tämligen "sura"...
Glödströmmen var definitivt inte bättre förr...


.


Grundproblemet var nog att ringledningsbatteriet ganska snabbt tappade ork beroende på det höga uttaget av glödström. Ett typiskt glödstift drar mellan 3 till 3,5 A, vilket är mycket för ett enda torrbatteri. Två i parallell höll mycket längre, plus att batteriets interna resistans ledde till ett lägre spänningsfall om belastningen halverades.

Min "standard" var två batterier i parallell, och många använde nog samma knep.


Douglas

"Han är galen Lew. Han bygger leksaksflygplan". Kapten Frank Towns (Jimmy Stewart) i den första filmen "Flight of the Phoenix".

2018-12-22 14:42:47
RE: Allt var inte bättre förr....    
pgrts
Skicka mail
Nog tycker jag att det oftast är bättre nu.
Förr höll man på att jobba med trilskande motorer - och speciellt dieslar.
Nu är det en fröjd att hålla på med samma motorer!
Rätt bränsle och rätta inställningar har man ju lärt sig med åren.
Att sedan allt sitter rätt placerat och är tätt där det ska vara tätt är viktigt.

Dålig soppa eller dålig glödström var nog mycket av förklaringen till att det var värre förr? Att man sedan fått förklarat förutsättningarna gör ju saken betydligt enklare.
Flyg lågt nära och sakta