Svenskt Modellflyg



                

Bläddrar i: Förbränningsmotordrivet / Nåla bensin motor
2018-12-14 12:16:40
Nåla bensin motor    
Mr Freddy
Skicka mail
Hej alla

Jag är en nybörjare gällande bensin motorer i modellflyg.
Nu har jag byggt en Topflite Giant Scale Spitfire med en 80cc MVVS motor.
Modellen är byggd med förgasaren bakom torpedväggen, det betyder att du inte kan komma åt förgasarnålarna utifrån eller inifrån, utan man måste plocka ut motorn för att komma åt nålarna. Känns extremt dumt och opraktiskt. Men så kommer då en fråga kring det.

Min motor har jag redan kört på bänk och ställt in nålarna bra. Frågan är hur ofta behöver man pilla på nålarna när man väl fått till det nu? Är det bra så och jag kommer inte behöva skruva på dom varje gång jag är ute och flyger eller kräver bensin motorerna precis som metanol motorer nålskruvande varje gång man flyger för dagen?

2018-12-14 12:34:20
RE: Nåla bensin motor    
Gee_Bee
Skicka mail
min lilla erfarenhet är att nålinställningen man gör på marken ofta inte fungerar i luften. Dvs man måste nåla om förgasaren när man kört in motorn och börjat flyga med den.

Att inte komma åt förgasaren utan att plocka bort motorn känns som en mycket opraktisk lösning. Går det inte att förlänga skruvarna med en fjäder eller slangstump ut till motorkåpan?
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2018-12-14 13:45:07
RE: Nåla bensin motor    
Mr Freddy
Skicka mail
Det känns mer och mer som en mycket opraktiskt lösning. Jag får göra hål i sidan av modellen även om det blir lite fult.

2 mindre fula hål i sidan om modellen är bättre än en balsahög.

2018-12-14 18:11:55
RE: Nåla bensin motor    
Gasman
Skicka mail
Absolut måste du komma åt nålarna! Man kan trä på stumpar av grova sugrör på varje nål så får du lite styrning på mejseln när du ska nåla så slinter den inte.

En annan viktig grej är att det lilla ventilationshålet i plåtlocket över tryckhållningsmembranet MÅSTE mynna ut i samma utrymme som förgasarens insug sitter. Sitter insuget innanför brandväggen och det lilla ventilationshålet i motorrummet kommer du få en fullständigt omöjlig motor. Propellerströmmen kommer att öka lufttrycket i motorrummet och förgasaren svarar med högre bränsletryck dvs fetare blandning och motorn surar. Detta kommer man tillrätta med genom att löda dit en slangnippel på ventilationshålet och dra en slang fram till utrymmet där förgasaren suger sin luft ifrån.
Se här hur man kan göra.

//Mange

www.strangnasmodellflygare.se

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane

  Endast döda laxar flyter medströms...

2018-12-14 21:17:01
RE: Nåla bensin motor    
Mr Freddy
Skicka mail
Tack för svaret.

Ventilations sidan om membranet har redan en orginal nippel på locket. Både nippeln och insugen sitter i samma utrymme, men det skadar kanske inte att sätta på en slang på den och ta atmosfärstrycket djupare i modellen, eller hur?

2018-12-15 16:26:22
RE: Nåla bensin motor    
Gasman
Skicka mail
Några funderingar;

Motorn sörplar i sig jäkligt mycket luft på fullgas, ca 10 liter/sekund. Är det tillräckligt mycket 'läckage' i kroppen så att den inte kollapsar av undertryck?

Förgasare av denna typ stänker ut ganska mycket bränsledroppar under drift. Inte kul att gegga ned kroppen invärtes. Problemet lindras avsevärt med en velocity stack (insugstratt). Ger också mycket bättre gång.



Personligen gillar jag inte otyget med att placera förgasaren bakåtriktat vilket snart sagt varenda motortillverkare envisas med nu för tiden.

//Mange

www.strangnasmodellflygare.se

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane

  Endast döda laxar flyter medströms...

2018-12-15 16:45:33
RE: Nåla bensin motor    
bosse_jansson
Skicka mail
Ursäkta den kluddiga snabbskissen, men så här har jag gjort med flera motorer, inklusive min forna Puch-moppe, tidigt 60-tal.
Jag borrade helt enkelt ett hål i munstyckets skruvhuvud, lödde in en bit pianotråd, och fick därmed en helt annan åtkomlighet.

Nämner detta som ännu en väg att gå....




.
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2018-12-16 22:14:37
RE: Nåla bensin motor    
Mr Freddy
Skicka mail
Tack för alla tippsen

Nu har jag kört sugrörs varianten som guide för mejseln ner till nålarna. Det blev faktiskt väldigt bra!
Nu kan man ställa in nålarna ute på fältet 👍
Mange, jag gillade det heller inte. Men tyvärr blev det så.
Jag monterade på en diffuser som är MVVS orginal. Men den har inte en så lång hals som på bilden du visar. Min ser ut såhär...

http://3fhobbyservice.jetshop.se/tuning-difusor-p-992-c-236.aspx


2018-12-17 15:56:04
RE: Nåla bensin motor    
Gasman
Skicka mail
Min DLA 64 gick skitknackigt utan trattar. Soppan stod som en dimmoln ur förgasarmynningarna. Köpte 2 sådana här och det blev en helt annan motor.

//Mange

www.strangnasmodellflygare.se

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane

  Endast döda laxar flyter medströms...