Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


                 För att skapa nytt ämne måste du logga in.


Bläddrar i: Allmänt/Tips / Funkar alla servon på 6 volt?
2018-09-28 23:34:35
Funkar alla servon på 6 volt?    
EPG
eric.palmborg@gmail.com
Jag tänkte driva servona i min senaste kärra på 6VDC istället för normala 5VDC.
Jag vet att många har gjort det och det har inte varit några större bekymmer (förutom att strömåtgången ökar cirka 20%).
Nu är det ju bara så att servona till skevrodren (Graupner / JR C508) tydligt är uppmärkta med "4,8V" (vilket i praktiken innebär 5V eftersom att den nominella cellspänningen hamnade på 4,8 volt på den tiden man körde med 4-cells Ni-Mh).
Frågan är om det är att utmana ödet att köra ett sådant servo på 6 volt istället för 5?
_____________________________________________________________________________
Varför göra som alla andra när man kan uppfinna hjulet på nytt?

2018-09-29 08:56:09
RE: Funkar alla servon på 6 volt?    
McRegor
Skicka mail
Tror att en avgörande fråga är om du avser driva dom med 6V eller med 5S NiMh. Det sistnämnda kan ju vara en bra bit över 6V - i alla fall initialt efter laddning. Men kör du t ex med nån form av UBEC/SBEC inställd för 6V och ifrån t ex ett 2--3S LiPo så lär du ha en jämn och fin spänning.
Lovar inget men gissar att det sistnämnda är en säkrare lösning för många servon.
Roger
www.mcregor.se

2018-09-29 09:55:30
RE: Funkar alla servon på 6 volt?    
pernstig
Skicka mail
 
Citat från: EPG
Frågan är om det är att utmana ödet att köra ett sådant servo på 6 volt istället för 5?

Det korta svaret är JA!
De flesta servon klarar dock 6 V men inte alla och det ska framgå av servots tekniska specifikation var gränsen går.

2018-09-29 10:04:54
RE: Funkar alla servon på 6 volt?    
EPG
eric.palmborg@gmail.com
 
Citat från: McRegor
Tror att en avgörande fråga är om du avser driva dom med 6V eller med 5S NiMh. Det sistnämnda kan ju vara en bra bit över 6V - i alla fall initialt efter laddning. Men kör du t ex med nån form av UBEC/SBEC inställd för 6V och ifrån t ex ett 2--3S LiPo så lär du ha en jämn och fin spänning.
Lovar inget men gissar att det sistnämnda är en säkrare lösning för många servon.
Roger

Tanken är i så fall att driva servona med 3s Li-Po och en LM7806 för att kunna få ut 6 volt.
Problemet är bara att 7806:an är specifierad till 1A och jag är rädd att jag kommer att landa på runt 1,6A vid "inspirerad flygning" så jag börjar fundera på att överge denna idé och istället köra på en 2 amperes LM7805:a.
Dessutom så drar prylarna runt 20% mer ström om man kör med 6 volt istället för 5 så även detta är ju en faktor som spelar in.

 
Citat från: pernstig
 
Citat från: EPG
Frågan är om det är att utmana ödet att köra ett sådant servo på 6 volt istället för 5?

Det korta svaret är JA!
De flesta servon klarar dock 6 V men inte alla och det ska framgå av servots tekniska specifikation var gränsen går.


Dessvärre så har jag inte den specifikationen. Servona är köpta begagnade och jag har inte hittat något om det på nätet.
_____________________________________________________________________________
Varför göra som alla andra när man kan uppfinna hjulet på nytt?

2018-09-29 10:20:25
RE: Funkar alla servon på 6 volt?    
McRegor
Skicka mail
Köp en riktig SBEC/UBEC (switchad BEC) som är inställbar för 5V och 6V.
Då kan du ju också testa på 5V först - gissar att detta räcker för att få tillräcklig kraft på servona. Men LiPo och SBEC får du ju en väldigt stabil strömförsörjning som, om du väljer en tålig SBEC, tål hög belastning utan att tappa spänningen vilket inte jämt är fallet med t ex 4,8 V NiMh.
Roger
www.mcregor.se

2018-09-29 12:07:16
RE: Funkar alla servon på 6 volt?    
pernstig
Skicka mail
 
Citat från: EPG

Tanken är i så fall att driva servona med 3s Li-Po och en LM7806 för att kunna få ut 6 volt.
Problemet är bara att 7806:an är specifierad till 1A och jag är rädd att jag kommer att landa på runt 1,6A vid "inspirerad flygning" så jag börjar fundera på att överge denna idé och istället köra på en 2 amperes LM7805:a.
Dessutom så drar prylarna runt 20% mer ström om man kör med 6 volt istället för 5 så även detta är ju en faktor som spelar in.

I så fall rekommenderar även jag en färdig BEC istället för LM7805 och liknande, till exempel denna

2018-09-29 12:10:52
RE: Funkar alla servon på 6 volt?    
EPG
eric.palmborg@gmail.com
En UBEC är ju i praktiken en 7805/7806:a alternativt en LM2940.
En switchad regulator (SBEC) har jag hört kan ge radiostörningar så frågan är om det verkligen är nåt bra det.
Förvisso kan man väl slå in den i aluminiumfolie men ändån...
_____________________________________________________________________________
Varför göra som alla andra när man kan uppfinna hjulet på nytt?

2018-09-29 15:05:31
RE: Funkar alla servon på 6 volt?    
Cox
Skicka mail
Det är ju lite roligt att pula själv, minst halva nöjet med hobbyn tycker jag. :)

Jag har kört en säsong nu med 2S LiFe och en L4940V5 (1.5A, low voltage drop), det funkar fint tycker jag, men då har jag lite mindre servon än standard servon.

Ett annat sätt är att använda en framåtspänd Si diod i serie, det är ett relativt konstant spänningsfall vid våra strömmar och det ger inga störningar på radion. Dock så slösar man ju lite energi som inte används utan bara blir till värme...


/Kör så det ryker!

2018-09-29 15:18:27
RE: Funkar alla servon på 6 volt?    
McRegor
Skicka mail
UBEC och SBEC är nog i båda fallen switchade - de olika namnet kommer sig nog av tillverkarnamn i början när dessa switchade BEC:ar fanns.
De flesta fartreglage med BEC-funktion över typ 40A har ju numera en switchad BEC och jag har aldrig upplevt några "störnings-problem" med dessa så den oron kan du nog släppa.
Köp en färdig switchad BEC - kostnaden är i sammanhanget obetydlig.
Roger
www.mcregor.se

2018-09-29 19:21:00
RE: Funkar alla servon på 6 volt?    
Gee_Bee
Skicka mail
7805 eller 7806 är ingen bra idé om du kör med 3s LiPol. Du bränner bort hälften av spänningen i regulator så den kommer att bli riktigt varm om du inte kyler den.

Köp en ubec eller kör med lägre spänning, jag kör numera med 2s Life och är servon a inte specade for 5NiMh så sätter jag inte två dioder som plockar ned spänningen lite lagom.
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2018-09-30 00:23:23
RE: Funkar alla servon på 6 volt?    
Lars 41an
Skicka mail
 
Citat från: pernstig

I så fall rekommenderar även jag en färdig BEC istället för LM7805 och liknande, till exempel denna


LiPo 3S med en BEC tar ned spänningen från 7...8 Volt till 5 Volt. Det är en bra spänningskälla för mottagare och servon eftersom BEC'en tar hand om ackumulatorns spänningsvariation.

En linjär serieregulator som 7805 eller 7806 måste ha kylning. En kiseldiod i serie från NiMH 5S förmedlar spänningsvariationen från NiMH-ackumulatorn direkt till mottagaren. Hembyggd elektronik till flygplanet kräver ordentlig montering för att undvika glappkontakt och kabelbrott, men visst är det kul att fixa själv!

Köp en BEC som Pernstig rekommenderar!
Lars

2018-09-30 08:04:39
RE: Funkar alla servon på 6 volt?    
Per P
perpalsson81@gmail.com
Alla servon går på 6volt ett tag, men är de inte specade för 6volt så håller de inte i längden.
___________________________
Warbirdfreak, men Jet är också kul =)

2018-09-30 10:49:35
RE: Funkar alla servon på 6 volt?    
StaffanA
Skicka mail
Har man inte spec på sina servon kan

Servo database

ofta vara till hjälp..

2018-09-30 14:39:08
RE: Funkar alla servon på 6 volt?    
EPG
eric.palmborg@gmail.com
Bra sida det där men det är lite synd att inte strömförbrukning fanns med i tabellen. Hade varit bra när man ska räkna på totalt hur många mA allt i modellen drar.
_____________________________________________________________________________
Varför göra som alla andra när man kan uppfinna hjulet på nytt?

2018-09-30 15:18:57
RE: Funkar alla servon på 6 volt?    
Cox
Skicka mail
Det är nog tillverkarna själva som borde ge värden på strömförbrukningen, har tex. sett att Hitech har det för sina servon.

/Kör så det ryker!

2018-09-30 15:48:55
RE: Funkar alla servon på 6 volt?    
StaffanA
Skicka mail
Strömförbrukningen beror väl på vilket arbete servot utför och hur hårt
det belastas ?

2018-09-30 17:02:12
RE: Funkar alla servon på 6 volt?    
McRegor
Skicka mail
Så är det naturligvis, StaffanA. Sen kan man alltid ange den s k stall-strömmen men det är ju rätt ovanligt att servot stånkar på för fullt mot ett motsträvigt roder...
Roger
www.mcregor.se

2018-09-30 17:38:31
RE: Funkar alla servon på 6 volt?    
Cox
Skicka mail
Hitech ger tre olika ström värden, idle, movement without load and stall current.

Så det är alltid något att gå efter när man dimensionerar spänningsregulator eller SBEC/BEC.

HS-65HB data

/Kör så det ryker!

2018-09-30 18:58:35
RE: Funkar alla servon på 6 volt?    
Per P
perpalsson81@gmail.com
Det finns ett enkelt sätt att se hur mycket din setup drar, ladda fullt o sen ut o flygas typ 5 normala flygningar. Hem o ladda, se vad du får i o dela med 5....
___________________________
Warbirdfreak, men Jet är också kul =)

2018-09-30 20:22:39
RE: Funkar alla servon på 6 volt?    
Cox
Skicka mail
Nej, det funkar inte, det ger ju bara en medelströmförbrukning...

Det är ju strömspikarna som är det viktiga. Mottagaren får inte slås ut där. ;)


/Kör så det ryker!

2018-10-01 08:00:17
RE: Funkar alla servon på 6 volt?    
Per P
perpalsson81@gmail.com
Jo det funkar, om jag känner Erik rätt så är det inga monsterservon vi pratar om. Men för o få ut spikarna går det inte.
___________________________
Warbirdfreak, men Jet är också kul =)

2018-10-01 08:10:49
RE: Funkar alla servon på 6 volt?    
Gee_Bee
Skicka mail
 
Citat från: Per P
Det finns ett enkelt sätt att se hur mycket din setup drar, ladda fullt o sen ut o flygas typ 5 normala flygningar. Hem o ladda, se vad du får i o dela med 5....


Håller med, det är i strömspikarna som spänningen faller och vid given spänning kommer mottagaren att stänga av.

Välj alltid spänningskälla så att man till varje pris undviker sådanna spänningsfall. Moderna NiMh är idag helt värdelösa eftersom den i princip tappar spänningen redan vid någon A. Är det dessutom kallt så är räcker det med normala servorörelser för att det skall ske.

LiPo eller LiFe har mycket lägre inre resistans och håller därför spänningen mycket bättre vid belastning. Gamla NiCd är inte heller helt fel, men de måste laddas varje flygdag eftersom de har hög självurladdning.
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2018-10-01 12:48:05
RE: Funkar alla servon på 6 volt?    
Per P
perpalsson81@gmail.com
NiMh funkar mycket bra,det stora problemet är att allt för många överdriver något rent kopiöst när det kommer till hus stora o starka servon man plockar i modellerna. Man bygger bort vissa problem men bygger in nya.
___________________________
Warbirdfreak, men Jet är också kul =)

2018-10-01 13:14:03
RE: Funkar alla servon på 6 volt?    
pernstig
Skicka mail
Min Supra F3J (profilbilden) drar rätt mycket ström i starten med alla fyra vingservon nerklaffade och fullt drag i vinschen. Accen är Panasonic Eneloop 4S 2400 mAh NiMh från 2015 och de sjunker då till ca 4,5 V (loggat). God marginal alltså till 3,5 V som är lägsta tillåtna spänning för FrSky X6R mottagare.

2018-10-01 14:28:40
RE: Funkar alla servon på 6 volt?    
Gee_Bee
Skicka mail
Jag har en bitter erfarenhet av hur NiMh fungerar när det blir kallt.

Förutsättnignar:
- En F3J kärra med 4st mellanstora servon i vingen oc h2st i V-stabben.
- 4st NiMh ca 2400mAh (fulladdat)
- Utomhustemp ca 5 grader.

När jag gav full butterfly så rörs sig alla 6 servon simultant och mottagaren dör, inte det roligaste att få uppleva när man skall landa. Som tuyr är så är kärran vältrimmad och mottagaren hoppar igång efter någon sekund.
Vid marktest fungerar alla roder var för sig, felet uppstår endast när jag drar butterfly.

Tog ur accen och började mäta vid olika belastningar hemma på beänken, inga större problem. La accen i kylsköpet och mätte om, fick ett spänningsfall på ca 1V per A, dvs den inre resistansen är ca 1 Ohm. Köpte ny likadan acc och fick samma resultat. Kollar upp och det är av den sorten som har låg självurladdning och absurt hög kapacitet mot vad andra i AAA-storleken men ingen strömtålighet.

Alla NiMH är inte dåliga, men hur vet man vilken som är OK och vilken som inte är OK när det är kallt utan att testa dem för att sedan kasta dem om de inte håller. Ett tips är att undvika de som har låg självurladdning och hög kapacitet, tillverkarna har uppenbarligen kompromissat för att uppnå de egenskaperna.

Jag vill ha accar som fungerar 365 dagar om året, inte bara när det är varmt, solsken och medvind. Därför kör jag idag utesutande med LiFe eller NiCd så slipper jag fundera.
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2018-10-01 14:47:20
RE: Funkar alla servon på 6 volt?    
Gasman
Skicka mail
Separerade ackar för mottagare och servon

//Mange

www.strangnasmodellflygare.se

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane

  Endast döda laxar flyter medströms...

2018-10-01 21:27:47
RE: Funkar alla servon på 6 volt?    
EPG
eric.palmborg@gmail.com
 
Citat från: Per P
Jo det funkar, om jag känner Erik rätt så är det inga monsterservon vi pratar om. Men för o få ut spikarna går det inte.


Lite som att diskutera kärnkraft vs vindkraft med en miljöpartist
Det gäller att anpassa strömförsörjningen för worst case scenario...
Eller wurst case scenario som tysken sa när han fick slut på korv

Som sagt så är det inga monsterservon utan standard och minisize som gäller i detta fall.
_____________________________________________________________________________
Varför göra som alla andra när man kan uppfinna hjulet på nytt?

2018-10-02 07:37:27
RE: Funkar alla servon på 6 volt?    
Lelle A.son
Skicka mail
 
Citat från: Per P
NiMh funkar mycket bra,det stora problemet är att allt för många överdriver något rent kopiöst när det kommer till hus stora o starka servon man plockar i modellerna. Man bygger bort vissa problem men bygger in nya.


Håller med dej där Per. Skulle vilja se det roderok som förblir intakt om du hänger på en vikt på mellan 60 - 70 kg, dvs den kraft som flera starka servon kan åstadkomma om dom sitter monterade i serie. T.ex på ett sidoroder. 

2018-10-02 09:52:37
RE: Funkar alla servon på 6 volt?    
McRegor
Skicka mail
Har många gånger gjort samma reflektion som Per och Lelle - men handlarna är väl intresserade av att sälja starka, snabba och dyra servon kan man tro. Om man vågar säga det så kan det säkert ligga lite status i det också...
Roger
www.mcregor.se

2018-10-02 10:13:15
RE: Funkar alla servon på 6 volt?    
pernstig
Skicka mail
Egentligen har vi väl svarat på Erics fråga om att driva mottagare/servon från 3S LiPo men jag fortsätter ändå på sidospåret om NiMh med några snabba mätresultat:
Belastade med 3,0 A vid 20 grader.

Panasonic Eneloop 2400 mAh från 2015 sjönk från tomgång 5,2 V till 4,55 V dvs Ri=0,22 ohm
Nyinköpta Ikea 2450 mAh sjönk från tomgång 5,18 V till 3,65 V dvs Ri=0,65 ohm (och vid +10 grader sjönk de så kraftigt att urladdningen avbröts vid 3.4 V!)

Kan alltså bekräfta att Gee_Bee har rätt, det finns både NiMH som är lämpliga och sådana som är mindre lämpliga för användning i modellplan.

2018-10-02 13:51:20
RE: Funkar alla servon på 6 volt?    
McRegor
Skicka mail
pernstig - hade du cyklat de nyinköpta cellerna några gånger eller var dom alldeles nya ? Kan ju faktiskt ha betydelse.
Roger
www.mcregor.se

2018-10-02 13:55:20
RE: Funkar alla servon på 6 volt?    
pernstig
Skicka mail
De var inte cyklade. Kör tre cykler och återkommer.

2018-10-02 18:34:23
RE: Funkar alla servon på 6 volt?    
Gasman
Skicka mail
Jag har ett par infällbara ställ som är märkta 4,8 - 6,0 V. Tänkte att de funkar nog på 2S Lipo, dvs 8,4 V. Men de gör de inte! Vid ungefär 7,0 V slutar de att fungera. Inte så att de brann upp eller så, bara att inget händer!!! Sänker jag spänningen så funkar de igen. Det tyder på att logikenheten inte hänger med när spänningen går upp för högt. Och skulle man ha haft 5S NiMH lämnar ju dessa ca 7,5 V när de är nyladdade vilket innebär att ställen inte skulle fungera...

Kanske är samma problem med servonas logikenheter?!? Ska prova med några skitservon i gömmorna och se vad som händer!

//Mange



www.strangnasmodellflygare.se

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane

  Endast döda laxar flyter medströms...

2018-10-02 19:56:41
RE: Funkar alla servon på 6 volt?    
Cox
Skicka mail
Så fort du drar lite ström ur den NiMh accen så sjunker den spänningen ganska så fort under de 7.5V som laddaren har tryck in.

Tror att det är det som är den stora skillnaden, Lipon håller helt enkelt spänningen "för bra".... ;)

/Kör så det ryker!

2018-10-02 20:19:16
RE: Funkar alla servon på 6 volt?    
McRegor
Skicka mail
Så en LiPo med en bra SBEC inställd på 5V ger säkert i många fall samma effekt på servonas kraft och snabbhet som att driva dom på 5S NiMh - skulle jag gissa... Utan risk att bränna servona.
Roger
www.mcregor.se

2018-10-03 21:12:05
RE: Funkar alla servon på 6 volt?    
pernstig
Skicka mail
 
Citat från: McRegor
pernstig - hade du cyklat de nyinköpta cellerna några gånger eller var dom alldeles nya ? Kan ju faktiskt ha betydelse.
Roger


Efter tre cykler på de nya Ikea-accarna:
Obelastade 5,6 V. Belastade med 3,0 A sjönk de till 4,0 V dvs Ri=0,53 ohm.
Något bättre än före cyklerna alltså men mycket sämre än de tre år gamla Eneloop-accarna.

2018-10-03 22:13:17
RE: Funkar alla servon på 6 volt?    
McRegor
Skicka mail
pernstig - om man tidigare hade NiMh-ackar liggandes oanvända så behövdes det ofta betydligt flera än 3 cyklingar innan dom var igång igen så det är inte omöjligt att Ri kommer att sjunka ytterligare allteftersom du använder dom - så räkna inte ut dom ännu.
Roger


www.mcregor.se

2018-10-04 07:19:01
RE: Funkar alla servon på 6 volt?    
pernstig
Skicka mail
De inköptes för hushållsbruk där de fungerar utmärkt och är billiga.

2018-11-13 00:31:17
RE: Funkar alla servon på 6 volt?    
Pontus Claesson
Skicka mail
Lite sent o lite off-topic men vill säga följande:

1. I min värld finns det inga ”för starka” servo, med detta menat att så länge ett servo passar i mått och viktklass så är det starkaste servot alltid att föredra.

2. Att starkare servo drar mer ström stämmer, eller stämde i alla fall förr.
Moderna servo med 32-bitars processorer är väldigt duktiga på att hushålla med strömmen och drar ström i proportion till vilken belastning de utsätts för. Ett starkare servo kan till och med dra mindre ström än ett svagare vid samma belastning. Speciellt de borstlösa servona har visat sig mycket snåla. Vågar påstå att de drar 1/3 till 1/4 av vad motsvarande digitalservo från föregående generationer sög i sig!

3. Den växande skaran av ”wide-Voltage” servo från Hitec (D-serien) är ett
trevligt bevis på att gamla klassiska både analoga och digital ”surriga” servo kan få bättre prestanda och lägre strömförbrukning och dessutom både utökade funktioner och en flexibel drivspänning på 4,8 till 8,4 V! Till mycket bra priser.

4. Men till sist, håll inte på och sub-optimera hela systemet med budgetlösningar för själva Rx strömförsörjningen. Jag blir helt kallsvettig när jag läser om ovanstående NiMh cellers rysligt dåliga värden :-0. Då NiCd är närmast utrotat och utbudet av högströms NiMh är begränsat (i alla fall i konsumt storlekarna AAA, AA etc) så är det LiPo eller LiFe som är de säkra alternativen, med eller utan regulator beroende på vad servon kan hantera. För större installationer bör det finnas Sub-C NiMh med god strömkapacitet att tillgå. Men tror knappt det lönar sig ekonomiskt i dagens läge. ?