Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


                 För att skapa nytt ämne måste du logga in.


Bläddrar i: Batteri/Eldrift / Kontakter, zero insertion force? Nada!
2018-09-06 10:26:17
Kontakter, zero insertion force? Nada!    
airfoil
Skicka mail
Någon som vet om de blå kontaktparen EC3, EC5 o.s.v har mindre monterings- och demonteringskraft är t.ex Deans och XT-60?

Bytte från 4mm guld till Deans p.g.a att det var lite för lång helt stel sträcka på kabeln.


Deans kändes lite svåra att äntra och med tiden fick jag ihop hane-hona som bara inte passade ihop.

Så jag gick över till XT-60, men jag tyckte det blev värre. Krävs betydligt mer kraft att få isär dom än Deans.

Kan ju tycka att om man köpre hane och hona samtidigt från samma butik och med samma tillverkare att det ska funka, exempelvis köpte jag MPX-kontakter för vingservoanslutning. Dom är omöjliga att få isär utan verktyg. Lödde ihop och drog isär genom att hålla i kablarna, det resulterade i att en kabel lossnade...


Som sagt vad tycker Elflygarpartiet om EC-3? Eller finns det ännu bättre?

2018-09-06 11:21:43
RE: Kontakter, zero insertion force? Nada!    
McRegor
Skicka mail
Hej Janne,
När det gäller Deans så säger en av kompisarna att man  måste mäta kontaktavståndet  - är det några hundra-delar fel så fungerar inte kontakten bra. Har inte måtten klara för mig just nu men möjligen har jag nämnt dom i nån annan kommentar i detta forum.
Sen - om du har plats - så kan du ju sätta krympslang över själva kontakten och då få ett bättre grepp - och det gäller även för XT60.
Roger
www.mcregor.se

2018-09-06 12:20:44
RE: Kontakter, zero insertion force? Nada!    
McRegor
Skicka mail
Hej igen,
Hittade tråden där jag har skissen på kontakten med aktuella mått - http://www.svensktmodellflyg.se/forum1.asp?viewmode=1&msgid=324859&page=&CurrentMainTopic=2&replypage=99
Roger
www.mcregor.se

2018-09-06 14:22:02
RE: Kontakter, zero insertion force? Nada!    
StefanR
Skicka mail
Lite på sidan av frågan, men när jag löder XT60-kontakter sätter jag alltid ihop hona och hane innan lödningen. Skälet? Helt enkelt därför att några gånger har stiftet flyttat sig i plasthöljet när jag värmt för mycket. Jag upplever att jag får mycket lättare att sätta ihop och ta isär dem när jag gör på detta sättet. Jag har därför en särskild han-kontakt där jag isolerat de utgående lödområdena för att kunna sätta ihop med honkontakt utan att riskera kortslutning när jag löder batterier.

2018-09-06 15:31:33
RE: Kontakter, zero insertion force? Nada!    
airfoil
Skicka mail
 
Citat från: StefanR
Lite på sidan av frågan, men när jag löder XT60-kontakter sätter jag alltid ihop hona och hane innan lödningen. Skälet? Helt enkelt därför att några gånger har stiftet flyttat sig i plasthöljet när jag värmt för mycket. Jag upplever att jag får mycket lättare att sätta ihop och ta isär dem när jag gör på detta sättet. Jag har därför en särskild han-kontakt där jag isolerat de utgående lödområdena för att kunna sätta ihop med honkontakt utan att riskera kortslutning när jag löder batterier.


Samma metod här, går garanterat åt skogen annars. På den punkten upplevde jag Deans som riktigt känsliga. Lödkolv med hög effekt och snabb lödning får man ha, inte sitta och trycka med kolven för länge.
Det jag tycker är jobbigt är att man riskerar att få ta fram limflaskan och reparera flygplanet efter att ha dragit isär kontakterna.

2018-09-06 16:08:30
RE: Kontakter, zero insertion force? Nada!    
lizzy
Skicka mail
xt60 kontakter är ju 3,5 mm.bättre att köra med bra 3,5mm lösa kontakter och krympslang och överhäng på 1mm
slipper dessutom riskera kortsluta den nya fina acken man hade tänkt flyga med

2018-09-10 08:28:55
RE: Kontakter, zero insertion force? Nada!    
Gee_Bee
Skicka mail
 
Citat från: McRegor
Hej Janne,
När det gäller Deans så säger en av kompisarna att man  måste mäta kontaktavståndet  - är det några hundra-delar fel så fungerar inte kontakten bra. Har inte måtten klara för mig just nu men möjligen har jag nämnt dom i nån annan kommentar i detta forum.
Sen - om du har plats - så kan du ju sätta krympslang över själva kontakten och då få ett bättre grepp - och det gäller även för XT60.
Roger


Det där med att mäta kontaktavståndet är lurigt. du skriver att det gäller på hundradelar och då duger inte ett vanligt skjutmått, även om de digitala indikerar hundradelar så är mätmetoden inte bättre än 10-delar.
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2018-09-10 08:30:53
RE: Kontakter, zero insertion force? Nada!    
Gee_Bee
Skicka mail
När det gäller Deans så upplevde jag (då jag använde dem) att kontakterna slits orimligt fort. De är hårda som fasen i början men blir lättare och lättare att dra ur/trycka ihopp. Efter en stund blev de så slapppa att jag helt enkelt inte litade på dem. Har inte upplevt samma takt av förslitning på andra kontakter.
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2018-09-10 09:21:16
RE: Kontakter, zero insertion force? Nada!    
McRegor
Skicka mail
Gee_Bee - kompisen som tipsade om måtten på Deans är gammal finmekaniker så han vet nog vad han mäter men givetvis blir det inte bättre än mätverktygens precision. Men det var inte så svårt att "skilja agnarna ifrån vetet" om jag förstod honom rätt.
Roger
www.mcregor.se

2018-09-10 11:21:53
RE: Kontakter, zero insertion force? Nada!    
Gee_Bee
Skicka mail
Med mikormeter så fixar man mätningen. Men vem sitter och mäter sina kontakter? Inte jag iallfall, har aldeles för många att hålla ordning på. Nä, jag skippade Deans för många år sedan. De kommer inte tillbaka så länge som det finns bättre alternativ.
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400