Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


                 För att skapa nytt ämne måste du logga in.


Bläddrar i: / Har problem med YS DZ140
2018-08-21 18:36:25
Har problem med YS DZ140    
oveb
Skicka mail
Kan någon kunnig ge mig råd hur jag skall hantera en YS DZ140?

När F3A-piloterna gick över till elmotorer för många år sedan övertog jag en tävlingsmodell F3A. Jag är bara en dålig söndagsflygare men ville känna på en riktig F3A. När jag fick den gick motorn perfekt. Sedan har den bara stått många år. När jag för ett par veckor sedan försökte starta den ville den inte ens tända till. Så jag köpte ett nytt pumpmembran och sedan gick den.

Var ute på fältet idag och modellen flög bra i ca 4 minuter, sedan slocknade motorn och det blev landning med död motor. Den går att starta men den går orent och hackar och slocknar efter en stund, säg 15-30 sek. Jag har prövat att nåla ut och in lite och skruva ut och in tomgångsskruven lite, men det hjälper inte. Så, eftersom jag inte kan något om YS-motorer, så tänkte jag att det är bättre att jag får hjälp av någon som kan. Vanligtvis har jag bensinmotorer i mina modeller eller vanliga metanolmotorer.

Bränslet är 30% nitro, och motorn gick bra några minuter först hemma på gräsmattan och sedan 4 min i luften, så även om bränslet är gammalt så tror jag inte att det är problemet.

Hela installationen är gjord av en mästare i F3A, så installationen kan inte vara fel.

Nål och tomgångsskruv var rätt inställda av en tävlingspilot, så där kan inte felet ligga

Vad är fel? Kan stiftet ha blivit dåligt? Behöver jag ta loss tanken och titta? Vill gärna ha råd hur jag systematiskt kan hitta felet och hur jag nålar in motorn rätt.

Sedan undrar jag hur mycket eller snarare hur lite nitro jag kan ha. Är inte ute efter max effekt utan bara att motorn går lugnt och jämt.

Så här ser installationen ut:


BOB

2018-08-21 22:25:28
RE: Har problem med YS DZ140    
saito
lars.lindstroem@telia.com
jösses hur gammalt bränsle ?
fixa nytt bränsle så tror jag att de funkar.
å ett nytt stift
Bygg rakt flyg krokigt.

2018-08-22 10:37:18
RE: Har problem med YS DZ140    
Gasman
Skicka mail
Kolla även klunken! Inte ovanligt att slangen är sprucken inne i tanken på gamla grejer. Funkar bra när tanken är full men när det närmar sig halva nivån suger den luft och stannar.

Här är en manual till motorn.
http://www.yspower.co.jp/en/data/pdf/dz140.pdf

//Mange
www.strangnasmodellflygare.se

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane

  Endast döda laxar flyter medströms...

2018-08-23 17:48:38
RE: Har problem med YS DZ140    
jaka
Skicka mail
Hej!
Har du kollat tanken så att den inte läcker?!-Den trycksätts väl av motorn...eller är jag alldeles ute och cyklar.Bästa tanken är en Tettra "Bubbleless"! Sådana har inte expanderkork (som läcker titt som tätt) utan en liten slangklämma försedd gummikork.

2018-08-27 18:48:18
RE: Har problem med YS DZ140    
Davlu
Skicka mail
Nämen nu blir jag lite nostalgisk. Det är ju mitt gamla bygge (!). Har funderat hur den har det. Är den lika fin fortfarande?

Tråkigt att inte motorn går. Gammal soppa kan ju vara en grej, men har den gått på det en stund så skall det ju inte förbytas till okörbar bara så där.

Tanken är inte trycksatt så ett läckage där ger bara spill. Inte dålig motorgång. DZ:an har en mekanisk bränslepump som suger bränslet från tanken. Däremot skulle klunken möjligen ha kunnat vittra sönder. Hur ser bränslefiltret ut? Minns jag rätt så var det ett transparent sullivan som man lätt ser om det är smuts i. YS har en "skumgummiklunk" som funkar ypperligt för att eliminera bubblor i bränslet, men efter så många år så kanske den lösts upp och satt igen filtret tänker jag. Att byta stift är givet också. Börja där och se om det leder något framåt.

ang. nitrohalt. Under 20% vill man inte köra på en YS. Dom var gjorda för mycket nitro.

vänliga hälsningar
/David

2018-09-03 17:18:41
RE: Har problem med YS DZ140    
oveb
Skicka mail
Tack för svaren, och roligt att höra från ursprunglige ägaren. Jag behöver mer råd. Jag var uppe idag och den stannade igen efter ca 4 min.

Jag har kollat klunken och slangen, allt ser bra ut. Nytt stift OS F. Nytt bränsle 20%. Och pumpmembranet är nytt. Körde motorn hemma på gräsmattan i morse. Nålade till bästa fullvarv omkr 7700 rpm, nålade sedan ut ett snäpp. Tomgång omkr 2500 rpm. Responsen från tomgång till fullvarv är bra, motorn går bra på alla varv.

Så ut till fältet, motorn går bra så jag tar upp planet, och motorn går bra i alla lägen. Så, efter omkr 4 min, precis som förra gången den var uppe, så slocknar motorn. Motorn går så tyst att uppe på höjd så hörs den inte mycket, så jag vet inte i vilken attityd planet låg när motorn slocknade, men när jag upptäckte det så låg det rättvänt, och strax innan hade jag bara flugit rättvänt.

Jag kollade inte tiden, men säg att jag tog 1 min på mig i starten, så blir tiden kanske omkr 5 min. Det var bränsle i slangen fram till pumpen när jag hade landat, och jag tankade ur en del, kanske inte halva tanken men säg 1/4 tank. Så det borde inte vara bränslebrist. Jag körde inte mycket på fullgas, bara i vertikaler upp, mestadels 1/2 - 3/4 gas.

Jag har funderat över om tanken kommer i ett läge så att klunken inte ligger i bränslet, men då skulle ju bränsleslangen till pumpen vara tom, men det var bränsle i slangen. Att motorn slocknar efter 4-5 min de två gånger jag har haft planet i luften kan inte vara en slump, något händer då. Men vad händer?

Det var alltså många år sedan jag köpte planet av David, och då gick motorn som den skulle. Sedan har planet bara stått många år och nu har jag försökt flyga det igen. Nytt pumpmembran, nytt stift, nytt bränsle, klunk och slangar ser bra ut. Men något är ändå fel. Både planet och motorn är långt över min nivå, men det är så skönt att känna en riktig F3A-maskin glida omkring så jag vill gärna få den att fungera. Vad gör jag nu?
BOB

2018-09-04 08:34:57
RE: Har problem med YS DZ140    
Davlu
Skicka mail
En fundering. Hur är det med tankventilationen? För att hindra att soppa läcker ut genom ventilationen under flygning så sitter där en envägsventil. Luft skall kunna komma in, men inget gå ut. Kan envängsventilen ha beckat igen varpå det blir undertryck i tanken när bränslenivån sjunker?

Finns det några andra ledtrådar på motorgången innan den stannar? Går den hårt, är det vid gaspådrag efter tomgång etc.

2018-09-05 09:03:43
RE: Har problem med YS DZ140    
oveb
Skicka mail
Ahh, var min första tanke, backventilen, det är klart. Men min nästa tanke var att om det vore backventilen så skulle motorn stanna mycket tidigare än efter halva tanken. Jag tog loss backventilen och sög och blåste lite lätt och den funkar som den skall. Blåste och sög i slangen till backventilen när slangen till pumpen var loss och bränslet rinner lätt fram och tillbaka i slangen till pumpen.

Som info, luftningsslangen från tanken går till en 3-vägsnippel, den ena slangen går via backventilen ut i luften, den andra går också ut i luften men är normalt pluggad. Vid tankning måste jag då ta bort pluggen så luften kan komma ut från tanken när jag fyller på bränsle.

Motorn är ju så tyst uppe på höjd att den knappast hörs alls, så jag har ju inte hört hur motorn beter sig när den slocknar, jag har bara plötsligt upptäckt att motorn inte går. Men du gav mig en tankeställare att jag måste givetvis tanka upp till minst hälften och köra den på backen för att höra hur den beter sig om/när den stannar.
BOB