Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


                 För att skapa nytt ämne måste du logga in.


Bläddrar i: / Hårdlödning av aluminium
2018-07-08 15:16:26
Hårdlödning av aluminium    
oveb
Skicka mail

Jag hade råkat landa lite hårt eller fått ned ena hjulet i en liten grop så att ett landställsben bröts av, vilket medförde att ena ljuddämparens utloppsrör hamnade i backen och bröts loss i ljuddämparburken. (En 2-cyl DLE60.) Jag har tidigare gjort hårdlödning av alu-delar medelst gasollåga, det går men är svårt, och då bör de två delarna vara ungefär jämstora och jämtjocka. Vågade inte ens försöka nu. Frågade en verkstad som sade att svetsning  inte skulle bli bra.

Så jag sökte på nätet och hittade Techno-Weld för hårdlödning och köpte en sats. Det lodet smälter vid ca 380° C vilket ger god marginal till aluminium. Inget flussmedel skall användas. Man hettar upp det som skall lödas till minst 380° och lägger an lod-pinnen mot lödstället så att lodet smälter. När det ligger en pöl smält lod på godset så för man in en tunn stålpinne (som medföljer satsen)  i pölen och skrapar godset. Då skrapar man bort alu-oxiden så att lodet förenar sig med aluminiumet. Jag använde en vanlig liten gasolflaska. Först smälte jag lod runt röret och sedan runt hålet i burken och sedan satte jag i röret i burken och lödde ihop. Jag smälte ned ganska mycket lod runtom röret i burken så att röret sitter säkert fast.

Lodet blir avsevärt hårdare än aluminium och kan bearbetas på alla sätt. Det är så hårt att när jag försökte fila det lite jämt så kändes det som att fila stål. Ett tips man får med är att ersätta utslitna gängor med detta lod, borra upp, fyll hålet med lod, borra hål och gänga nytt. Då blir den nya gängan betydligt starkare än den ursprungliga.

Jag har kört motorn efter denna reparation och det håller både tätt och håller fast bra. Avgasburkens temp kommer inte upp i närheten av 380°.

BOB

2018-07-08 17:03:21
RE: Hårdlödning av aluminium    
bosse_jansson
Skicka mail
Vad bra...!  Sådana här tips är värdefulla....
Techno-Weld skall nog testas så småningom...



Jag köpte en annan sort, UNISOLDER 390, men jag upptäckte snart att den har begränsningar.
Det visade sig att den fungerar utmärkt på all "bar-stock"-aluminium, t.ex. alu-plåt, rör, valsat, strängpressat, osv.
Men på gjutgods går det inte alls...!




Ett rör hopfogat med en bit plåt....inga problem....gick t.o.m. lätt....men gjutgods...NO WAY..!...har provat flera sorters alu-gjutgods nu, men utan framgång...


.
*** Redigerat av bosse_jansson klockan 2018-07-08 17:59:49 ***
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2018-07-08 20:22:52
RE: Hårdlödning av aluminium    
pgrts
Skicka mail
http://www.techno-weld.se/?gclid=CjwKCAjw7IbaBRBqEiwA6AyZgtr2ISGhuDuKmBkS002Dv6ibBSERUmSold2HpG5al7fzILAmUM-iBhoCNwIQAvD_BwE

Det är fantastiskt att den produkten lever kvar.
Den här säkert räddat många.
Fast jag är nog rätt impad av min lagning av brustet dämparfäste på en gammal enya35 som gjordes slutet av 60-talet med dåtidens epoxi .
Jag kan fortfarande känna igen doften .
Flyg lågt nära och sakta

2018-07-09 07:58:56
RE: Hårdlödning av aluminium    
oveb
Skicka mail
Kemisk metall är inte metall utan härdande polyesterplast. Duger inte till en bensinmotors ljuddämpare. Jag gjorde för några år sedan en stor modell som behövde en vakuumformad huv. Pluggen gjordes av cementbaserat material på vilket jag lade ett tjockt lager kemisk metall, som jag slipade till rätt mått, och som gav en fin yta att forma mot. I en vakuumformningsmaskin förvärms pluggen till den temp formaren sätter, och då formaren fick veta att det var kemisk metall så satte han förvärmningen till ynka 70 grader. Den kemiska metallen mjuknade så mycket under formningen att hela ytan började gå i vågor. Efter en första gjutning gick det inte att använda pluggen mer. Så kemisk metall skulle jag aldrig laga en ljuddämpare med.
BOB

2018-07-09 12:56:54
RE: Hårdlödning av aluminium    
Gasman
Skicka mail
Har aldrig provat den här men det ser ju ut att funka riktigt bra!
http://www.instructables.com/id/How-to-weld-aluminum/

Sedan finns det en gammal tråd här om hur man löder aluminium med zink(!) utan flussmedel men den hittar jag inte.

//Mange

www.strangnasmodellflygare.se

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane

  Endast döda laxar flyter medströms...

2018-07-09 14:02:22
RE: Hårdlödning av aluminium    
bosse_jansson
Skicka mail
I rättvisans namn får jag väl rycka in och försvara mitt "UNISOLDER 390".
Det fungerar precis så bra som man ser på demo-videon, och för övrigt så som det ser ut på alla andra demo-videos för andra liknande produkter.
Men som sagt...INTE på alu-gjutgods...!

Och jag har än inte hittat någon produkt där man hävdar att det skulle gå....men inte någonstans har jag heller sett någon info där man hävdar motsatsen..! En aning tydligare info hade varit bra här.

Det kanske helt enkelt anses "självklart" att det inte går att löda i alu-gjutgods, som ju trots allt har en sammansättning som skiljer sig en del från "bar-stock"-aluminium.

Att löda i gjutna vevhus, förgasare, toppar m.m får man kanske, helt enkelt, glömma...?....frågar jag mig....och er....

Men nu har jag bara praktisk erfarenhet av UNISOLDER 390, och inom dess begränsningar måste jag säga att jag gillar det.
Att tillverka ljuddämpare, tankar, manifolders m.m. i alu, är numera ingen omöjlighet, och för några decennier sedan var ju sådana övningar närmast en utopi...

Men det hade varit trevligt att t.ex. kunna fylla i en "open lug" på något vevhus....

.
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2018-07-09 14:46:11
RE: Hårdlödning av aluminium    
Gasman
Skicka mail
Hittade den...
http://www.classicmotor.se/artiklar/artiklar/20100212/aluminiumlodning-med-zink/

//Mange

www.strangnasmodellflygare.se

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane

  Endast döda laxar flyter medströms...

2018-07-09 15:35:48
RE: Hårdlödning av aluminium    
bosse_jansson
Skicka mail
Wow...precis sådana reparationer vill jag kunna göra.  Tack Mange...!
Men, det kan ju vara lättare sagt än gjort om grejorna är små, men det här måste testas....dock först med övningsbitar som man inte är rädd om.

Men, så dyker en fundering upp:  Att "gjuta" en bit zink enligt instruktionen, innebär väl att hela den "nya" delen är gjord av zink.
Det borde ju logiskt betyda att den inte kan vara mer hållbar än mina gamla Dinky Toys-bilar...????   Hmmm......
Men det kanske räcker....


.
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2018-07-09 23:02:46
RE: Hårdlödning av aluminium    
Gasman
Skicka mail
 
Citat från: bosse_jansson
Wow...precis sådana reparationer vill jag kunna göra.  Tack Mange...!
Men, det kan ju vara lättare sagt än gjort om grejorna är små, men det här måste testas....dock först med övningsbitar som man inte är rädd om.

Men, så dyker en fundering upp:  Att "gjuta" en bit zink enligt instruktionen, innebär väl att hela den "nya" delen är gjord av zink.
Det borde ju logiskt betyda att den inte kan vara mer hållbar än mina gamla Dinky Toys-bilar...????   Hmmm......
Men det kanske räcker....

Visst blir hela biten av zink! Men hållfastheten motsvarar nog vanligt gjutaluminium misstänker jag.

//Mange



.

www.strangnasmodellflygare.se

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane

  Endast döda laxar flyter medströms...

2018-07-16 14:11:34
RE: Hårdlödning av aluminium    
StaffanA
Skicka mail
J-B Weld


"..J-B Weld can withstand a constant temperature of 500 °F (260 °C), and the maximum temperature threshold is approximately 600 °F (316 °C) for 10 minutes."

Räcker detta för oveb ??

2018-08-07 18:55:57
RE: Hårdlödning av aluminium    
flightace
Skicka mail

Moderator
Jag löder med ren zink vilket alla lod du köper under flera namn består av.
hjulvikter och offeranoder är bra resurser för att få tag på zink billigt.
klipper ner det i småbitar som jag sen lägger vid lödstället och värmer med mapgasbrännare

.


                         !!!!*******Grönsaksflygplansmästare*******!!!!


om jag fick välja mellan att ha varit och ska bli skulle jag välja ska bli.
har varit har jag redan vart!!!