Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


                 För att skapa nytt ämne måste du logga in.


Bläddrar i: / Välkommen till Elsegelutmaningen - Maj 2018
2018-05-02 18:04:46
Välkommen till Elsegelutmaningen - Maj 2018    
Petrik
Skicka mail
Startar Elsegelutmaningen - Maj 2018 från sjuksängen i uppsala efter att ha genomgått bypass operation.

Jag önskar alla lycka till med Maj omgången och ser fram emot många nya tävlande.

Reglerna, som räknas upp en bit nedanför, är samma som förra året och är väldigt enkla. Principen är att alla tävlande flyger när – och var – de vill. Målet är att göra tre flygningar i rad med flygtider så nära åtta minuter som möjligt. Poängen redovisas i denna tråd och varje månad utses en månadsvinnare. Efter oktober månadstävling är avslutad utses också en totalvinnare för året.

Priserna är modesta: ett diplom i pdf-format som vinnaren får skriva ut själv, så ingen av oss är med i tävlingen för pengarnas skull. Däremot är det väldigt roligt att tävla i en distanstävling som denna. Och just det faktum är att man själv kan välja när man vill tävla gör att tävlingsformen passar även dem som har arbets- eller familjeförhållanden som gör det svårt att få in heldagstävlingar i livspusslet.
Jag väntar på svar från SMFF ang pris sponsring med T-Shits som tidigare.

Utrustningsvis behövs bara tre saker (förutom plan och radio): en klocka, ett måttband och ett landningsmärke.

Klockan för att mäta flygtiden. En del använder stoppur. Andra använder någon av ”tajmrarna” i radion.

Målet för att ha något att sikta på för att få landningspoäng. Här är uppfinningsrikedomen stor. Vissa använder små sandfyllda påsar, små frisbees, färgglada tallrikar och till och med ”tredje maskrosen från vänster”. Vad du använder är valfritt, så länge som målet är entydigt bestämt och identifierbart INNAN Start.
Jag har i tre säsonger användt en tillplattad pappers kaffemugg från OK/Q8 med lite stenar som jag tejpat ihop öppningen på :-)

Måttbandet för att mäta anståndet mellan flygplanets nos och centrum på målet. Ett tiometersband räcker för poängräkningen. Om du landar längre bort och är nyfiken på avståndet rekommenderas ett längre band.

Det är allt! Så passa på du också. Ut och flyg och klocka dig själv på dina flygningar. Redovisa sedan resultatet här i tråden. Hur mycket du vill skriva om flygningen och/eller resultatet är upp till dig. Många av oss uppskattar att både att läsa och skriva långa berättelser, andra är mer fåordiga, och vissa varierar sig mellan korta och långa texter beroende på humör eller tidstillgång.

Frågor om tävlingen passar bäst att också ställa här i tråden. Detaljfrågor om termikflygning är upp till dig själv om du vill ta i tråden eller om du vill starta en ny tråd.


Regler för "Elsegelutmaningen"

1. Alla elseglare kan delta. En klass, oavsett spännvidd, vikt eller motorsetup.

2. En omgång består av tre starter (= 1 omgång) i följd med samma plan inom ett 4-timmarsfönster. Du får posta hur många resultat/omgångar du vill per månad, bara den bästa omgången räknas. En omgång får avbrytas, varvid de genomförda starterna annuleras, varefter en ny omgång kan påbörjas, men denna annullering skall bestämmas innan nästa start. För att en start skall räknas som början på en omgång skall piloten innan starten bestämt sig för att detta är en tävlingsstart. Posta resultatet så fort som möjligt efter genomförd omgång, dock senast den 1:a i efterföljande månad. Resultaten från varje månadsomgång läggs ihop och summeras. Vid säsongens slut har vi en totalsegrare. Det sämsta resultatet i perioden mars-juni samt det sämsta resultatet i perioden juli-oktober kommer att strykas och ej räknas med i totalpoängen.

3. Arbetstiden är 8 minuter, 1 poäng/sek, inklusive motortid, (480 poäng).
Tidtagning rundas av neråt till närmaste sekund. Flygtid över eller under 8 minuter, dras av med 1 poäng/sek från maxpoäng (480 poäng).

4. Laddning av batterier mellan omgångarna är tillåtet.

5. Motortiden är obegränsad i varje omgång, men bara ett motorpådrag per start.
Motortiden, liksom flygtiden, räknas från det att planet lämnar handen och rundas nedåt till närmaste sekund, dras av från maxtiden 8 minuter (480 poäng). Borstmotorer får göra 50 procent avdrag på sin motortid.

6. Landningspoäng delas ut om landningen sker inom en tänkt 20 meters cirkel.
Du mäter från cirkelns mittpunkt till flygplanets nos.
Tips, skaffa ett 10-meters måttband.

Landningspoängen beräknas enligt följande:

Landningspoäng
0-1 meter = 30 poäng
1-2 meter = 27 poäng
2-3 meter = 24 poäng
3-4 meter = 21 poäng
4-5 meter = 18 poäng
5-6 meter = 15 poäng
6-7 meter = 12 poäng
7-8 meter =  9 poäng
8-9 meter =  6 poäng
9-10 meter = 3 poäng

För plan med trekanals styrning, t.ex höjd-sida-motor eller höjd-skev-motor, och som saknar bromsfunktion dubbleras landningspoängen.

7. All form av telemetri och gyrostabilisering är otillåten. Enda undantaget är säkerhetsrelaterad telemetri såsom batterispänning och/eller signalstyrka. Elektroniska höjdbegränsare är däremot tillåtna.

8. Vid resultatredovisningen skall också anges vilket plan och vilken setup som använts. Förslagsvis görs det genom att lägga in sitt plan i Modellarkivet här på forumet, eller genom att skriva en utförlig besrivning av planet vid första starten och sedan länka till det inlägget.
------------ Slut på reglerna ------------


Här kommer ett exempel på hur du kan redovisa dina starter.
Det är bra om alla använder samma formel så att vi kan kolla att ni räknat rätt.
Ladda hem startkortet här, Resultatkort


För er som kan läsa QR-kod finns möjlighet att ladda ner startkortet direkt i telefonen.




1:a starten.
7 min och 20 sek, landning 2 meter, motortid 30 sekunder.
420 poäng +20 poäng +27 poäng -30 poäng = 437 poäng.

2:a starten.
8 min och 10 sek, landning 7,5 meter, motortid 40 sekunder.
480 poäng -10 poäng +9 poäng -40 poäng = 440 poäng.

3:e starten.
8 min prick, landning 15 meter, motortid 35 sekunder.
480 poäng -35 poäng = 445 poäng.

Slutresultat= 430+ 440+ 445= 1315 poäng

------------ Slut på exemplet ------------


Häng med du också -- du kommer inte ångra dig.

Så här är ställningen efter Mars omgången.




Välkomna till ESU Maj 2018 önskar Micael Petrik!
________________________________________________________________
Bygger för sakta och för lite och flyger för lite.
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Sida)
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Grupp)
Arboga modellflygsektion (Facebook Grupp)
Autopartner RC

2018-05-02 19:36:59
RE: Välkommen till Elsegelutmaningen - Maj 2018    
Stefan A
Skicka mail
Kul att du är i sådan form så du har skrivit här. Hoppas att du snart är ute och flyger igen

Med vänlig hälsning
Stefan

2018-05-11 15:40:09
RE: Välkommen till Elsegelutmaningen - Maj 2018    
StefanR
Skicka mail
Resultat från förmiddagens flygning

7:56 (-18s) 4,08m  = 476 -18 +18 = 476
8:00 (-18s) >10m  = 480 -18 +0  = 462
8:03 (-19s) >10m  = 477 -19 +0  = 458

Totalt: 1396 poäng


2018-05-27 00:15:45
RE: Välkommen till Elsegelutmaningen - Maj 2018    
Petrik
Skicka mail
I am back in the game!!
Kände mig pigg i Torsdags vid lunchtid. Solen sken och helt plötsligt dog vinden nästan ut. Var bara tvungen att få upp Astran för min första ESU omgång efter Bypass operationen. Bra med stig men jag var lite skakig mitt i solen på dagen. Körde tre starter efter varandra på samma ack då jag hade lite brådis hem. Som vanligt har jag svårt att hålla tiden och prick landa men det blev i alla fall en ESU omgång.



Lite snopen att inte fler resultat kommit in denna månad när det varit så bra väder :-(

/Petrik
________________________________________________________________
Bygger för sakta och för lite och flyger för lite.
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Sida)
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Grupp)
Arboga modellflygsektion (Facebook Grupp)
Autopartner RC

2018-05-27 08:25:46
RE: Välkommen till Elsegelutmaningen - Maj 2018    
StefanR
Skicka mail
Skönt att se att du är tillbaka igen. Fortsätt med "påkryandet"!

Beträffande resultaten brukar det alltid droppa in några under månadens allra sista dagar. Dessutom brukar det ofta vara riktigt fina resultat. Härligt att se!

2018-06-01 07:20:36
RE: Välkommen till Elsegelutmaningen - Maj 2018    
Stefan A
Skicka mail
Hejsan!

Min omgång är ett fall för dommaren. Egentligen ska den väl strykas
Gjorde första flygningen. Under starten i luften till den andra fick jag avbryta pga akutjobb. Kom tillbaka efter 1 tim och flög flygning 2 & 3. Tyvärr så blev det mer jobb så jag kunde inte få ihop några mer omgångar.


7,59    2,6m    17s
7,57    1,9m    20s
8,02    1,1m    21s
 
479      24      -17  = 486

477      27      -20  = 484

478      27      -21  = 484
                      =1454
Hoppas att fler flygare som börjar skicka in resultat

Flyget med Grafas Maxi
Med vänlig hälsning
Stefan

2018-06-01 11:37:13
RE: Välkommen till Elsegelutmaningen - Maj 2018    
Petrik
Skicka mail
För min del kan Stefan A få med sin omgång.
Han flög ju ändå inom de specade  fyra timmarna!
Det är ju inget OS vi håller på med och jobb för att få mat på bordet går väl före.
Vad tycker ni andra deltagare?

/Petrik
________________________________________________________________
Bygger för sakta och för lite och flyger för lite.
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Sida)
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Grupp)
Arboga modellflygsektion (Facebook Grupp)
Autopartner RC

2018-06-01 15:47:08
RE: Välkommen till Elsegelutmaningen - Maj 2018    
StefanR
Skicka mail
             

Jag håller helt och hållet med Petrik. 

2018-06-02 06:36:59
RE: Välkommen till Elsegelutmaningen - Maj 2018    
Stefan A
Skicka mail
Får tacka för det. Jag tycker att folk ska ta trapporna istället för att åka hiss. Ändå mindre hålla på att fastna i en hiss när jag flyger.

2018-06-03 00:39:34
RE: Välkommen till Elsegelutmaningen - Maj 2018    
StefanR
Skicka mail
Jag konstaterade alldeles nyss att det är 7-års-jubileum för mig i Elsegelutmaningen. I maj 2011 hade jag min första tävlingsstart. Jag ställde upp med min Hi-Fly från den engelska tillverkaren Prescedent. Det var ett fantastiskt plan, det var robust, det var robust och det var... eeeeh ...robust. Det var med andra ord alldeles för tungt för den ynkliga vingytan så det hade ett glidtal som var fullt jämförbart med glidtalet för ett piano, från 200m höjd kunde jag glidflyga ca tre minuter i lugnt väder. Sjunkhastigheten var alltså drygt 1 m/s. Men det hade en helt oslagbar konkurrensfördel -- det var mitt allra första plan!!! Jag gissar att ni alla vet precis vad det innebär -- det planet har en väldigt speciell plats i mitt hjärta!

Att jag lyckades flyga bort planet under min första tävlingsstart gjorde inte att jag tyckte mindre om det (jag tyckte bara mindre om mig själv) och lyckan när en svampplockare hade hittat planet och återbördade det till mig var helt obeskrivlig. Planet flög i många år därefter och skrotades faktiskt på grund av sina marginella prestanda och inte till följd av någon krasch.(Den som till äventyrs vill veta mer om händelsen kan ju leta upp ESU-tråden för maj 2011.)

Hursomhelst, i min första ESU-start skrapade jag ihop 534 poäng (på tre starter), vilket egentligen var ganska taktiskt, för därefter har det bara gått uppåt (inte så konstigt eftersom det är svårt att få färre poäng...). Jag har hittills aldrig vunnit en enda månadsvinst och lär troligen inte göra det inom överskådlig framtid heller så länge som jag har så skickliga medtävlare.

Men för mig har det aldrig varit viktigt vilken placering jag fått, det viktiga har varit att lära mig segelflyga! Jag hade (kanske) varit nöjd med att harva runt med min Hi-Fly, så länge som jag hade sett att resultaten förbättrats, för det är, för mig, ett kvitto på att jag utvecklats. Att mitt intresse för segelflyget och mitt allmänna ha-begär gjort att jag köpt på mig fler -- och bättre -- plan har gjort att resultaten inte är riktigt jämförbara över tiden, men helt klart har jag förbättrats under dessa sju år vilket är riktigt roligt att se och är en av mina sporrar för att fortsätta att aktivt träna för att förbättra mig.

Siffrorna på x-axeln i nedanstående bild är helt enkelt löpnumret för resultat-värdet och säger tyvärr ingenting om datumet, men värdena är fördelade över de sju senaste åren. De värden som har streck emellan sig betyder enbart att det är tillfällen då jag hade resultat under flera månader i följd. De plan jag använt är i tur och ordning: Hi-Fly (Precedent), Fling-2M (Great Planes), Phoenix 2000 (Hobby King?), Easy Glider (Multiplex), Graphite (Vladimir), Graphite-2e (Vladimir), Klapperstorch (Modellbau Thiele), Calypso (Flyzone), Satori (Aer-o-tec). Ordningen är delvis blandad, beroende på vilket/vilka plan som varit hela vid det aktuella tillfället...




Jag är väldigt nöjd med att kurvan är tydligt stigande och siktar på att få den att närma sig asymptotvärdet mer och mer. Framtiden får utvisa om jag lyckas eller ej.

Vart vill jag då komma med allt det här svamlet? Jo, Elsegelutmaningen var det som gjorde att jag hade ett mål med att flyga segelflyg. Elsegelutmaningen fick mig att börja tävla mot mig själv (och jag tävlar fortfarande framförallt mot mig själv). Elsegelutmaningen fick mig också att ställa upp på min första F5J-tävling, och Elsegelutmaningen är det jag ofta gör när jag åker ut till fältet för att träna.

Till alla er som inte håller på med Elsegelutmaningen ännu: testa! Ni kommer förmodligen upptäcka styrkor och svagheter i er egen flygning som ni inte var medvetna om, och ni kommer förmodligen ha ännu roligare under era flygdagar om ni flyger för att få ett resultat (vare sig ni väljer att skriva in resultatet i tråden eller inte). Som sagt: kom med och testa!

När jag började med ESU var det Robert Bylin som var tävlingsledare. Nu är det Micael Petrik. Stort tack till båda er för jobbet ni gjort och gör med tävlingen. Stort tack även till de eldsjälar som en gång i tiden drog igång tävlingsformen och de tävlingsledare som funnits däremellan. Jag hoppas och räknar med att mina kommande sju år i tävlingen ska bli lika roliga som de första sju har varit.

/Stefan

P.S. Vad har DU för minnen/ambitioner/framtidsplaner med Elsegelutmaningen??? Se det här inlägget som en utmaning: skriv och berätta om DINA upplevelser.
D.S.

2018-06-13 13:56:56
RE: Välkommen till Elsegelutmaningen - Maj 2018    
Petrik
Skicka mail
ESU Maj 2018 är nu avklarad (ursäkta om jag är två veckor sen med uppdaterandet men  jag har mått lite risigt).
Tre tävlande har rapporterat in resultat denna månad vad det nu kan bero på. Folk har väl inte ledsnat på elsegelflyg?
StefanA blev ännu en gång månadsvinnare denna månad med 1454p följd av StefanR med sina 1369p och jag sist med 1356p.

Detta är ställningen ut efter avslutad Maj omgång.



Vi gratulerar StefanA till månadsvinsten och ännu ett diplom kommer i mailen.

Tyvärr har jag ännu inget svar från SMFF ang sponsring av vinster så vi får se hur det blir med detta.

/Petrik
*** Redigerat av Petrik klockan 2018-06-13 21:38:00 ***
*** Redigerat av Petrik klockan 2018-06-13 21:40:17 ***
________________________________________________________________
Bygger för sakta och för lite och flyger för lite.
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Sida)
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Grupp)
Arboga modellflygsektion (Facebook Grupp)
Autopartner RC