Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


                 För att skapa nytt ämne måste du logga in.


Bläddrar i: / Fundering kring "bakmonterad" nål...
2018-04-09 18:17:43
Fundering kring "bakmonterad" nål...    
bosse_jansson
Skicka mail
Hej,

Jo jag vet...svar på detta får man ju, som alltid, genom att prova, men jag ställer ändå frågan här, innan jag gör något.

Bild 1  visar en tillbakaflyttad nål, precis som tillverkaren har tänkt sig.
Eftersom nålen sitter ungefär i samma höjd som förgasarens munstycke, förutsätter jag att det hela fungerar problemfritt, och att tankplaceringen inte påverkas.

Bild 2 visar ett inverterat motormontage, där nålen är tänkt att sticka ut på sidan av nosen. 
Även här borde (?) det hela bli problemfritt, eftersom nål och förgasarmunstycke sitter i ungefär samma höjd.

Bild 3 visar ett annat inverterat montage, där nålen hamnar ganska högt upp.
Frågan är om den här nålplaceringen kommer att bli problematisk...?...jag förutsätter att tanken bör monteras i lämplig höjd i förhållande till förgasarens munstycke (trottelcentrum) precis som vanligt, men här kommer bränsleledningen att göra en extra böj uppåt + motsvarande böj nedåt.
Resultatet borde rimligen bli detsamma som i #1 och #2, åtminstone i teorin, men blir det så i praktiken...? 
Bygger man in en "komplikation" här...?

Har någon erfarenhet av detta...?
Eller har någon någon annan klok synpunkt att dela med sig...?





.
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2018-04-09 18:52:11
RE: Fundering kring "bakmonterad" nål...    
Michael
Skicka mail
Nålens placering i förhållande till tanken eller förgasaren spelar ingen roll. Det viktiga är förgasarmunstyckets position i förhållande till tanken.

2018-04-09 18:57:02
RE: Fundering kring "bakmonterad" nål...    
bosse_jansson
Skicka mail
Tack Michael...!
Så det är m.a.o. ganska okritiskt var och hur man placerar nålen...?
Låter bra....

.
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2018-04-09 20:52:23
RE: Fundering kring "bakmonterad" nål...    
pgrts
Skicka mail
Jag har en kompis som av olika skäl inte gillar att ha nålen framme vid propellern utan flyttar i princip bak nålen på de flesta maskiner.
- En orsak är förstås att det är nära med fingrarna till propellern
- Men den viktigaste orsaken verkar vara att nålen ska vara rimligt skyddad när man landar - och det gäller combatvingar utan ställ som dessutom ofta landas på rygg om soppan tar slut under ryggflygning.
Som tidigare skrivet är det ju "spraybaren" i jämförelse med tankens placering som är det viktiga.
Flyg lågt nära och sakta

2018-04-10 08:35:15
RE: Fundering kring "bakmonterad" nål...    
reparatörn
Skicka mail
Apropå en motor med bränslenålen för nära propellern......värsta exemplet jag själv sett (men aldrig använt för egen del) var en Foxmotor från andra halvan av sjuttiotalet. Bränslenålen var ihålig, dvs förgasaren hade ingen bränslenippel, utan bränsleslangen anslöts till den ihåliga bränslenålen. KUNDE ju ha fungerat......om inte denna ihåliga bränslenål satt så fruktansvärt nära propellern. Typ väääääääldigt nära. Några mm i avstånd bara. Tänk er nu en typisk nordamerikansk modellflygare med fingrar som grova wienerkorvar. Kan omöjligt sluta bra. Motorn verkade f.ö. ha gjort en snabb sorti från Fox motorsortiment. De grova wienerkorvsflygarna såg nog till att det blev så.

Douglas

"Han är galen Lew. Han bygger leksaksflygplan". Kapten Frank Towns (Jimmy Stewart) i den första filmen "Flight of the Phoenix".

2018-04-10 16:26:29
RE: Fundering kring "bakmonterad" nål...    
jaka
Skicka mail
Hej!
Man kan placera bränslenålen relativt långt från förgasaren utan att det ställer till problem, men som vanligt gäller att man har tankens mittlinje i nivå med förgasarens bränsleinlopp när motor/tank ligger horisontellt.

Så här är bränslenålen placerad på min Great Planes GEE BEE R-2 försedd med MVVS 15cc motor (15x4 APC prop)och Tettra "bubble" tank


2018-04-13 18:17:43
RE: Fundering kring "bakmonterad" nål...    
bosse_jansson
Skicka mail
Tack skall ni ha..!
Kommentarerna hittills bekräftar att ett sådant här arrangemang är tämligen okritiskt....precis vad jag hoppades på...


Så, jag får väl avslöja resten av mina funderingar.
Detta "projekt" ligger inte högst på min lista, men inte heller i botten....
Jag inser att mitt rc-flygande behöver "avrostas" på något trevligt sätt. På den punkten är det lika bra att vara ödmjuk...
Jag skulle behöva en "trainer"....men hur mycket jag än studerar utbudet, hittar jag ingen trainer som attraherar mig....och en trainer MÅSTE ju inte se trist och massproducerad ut...
(och alla s.k. "trainers" är minsann inte så väldesignade och praktiska heller..).

Därför har mina funderingar fokuserats på 50-talsdesignen "FROG 45", som i mitt tycke är elegant, har litet historia, och som kan göras praktisk....OCH dessutom erbjuda ett intressant byggprojekt. 

Men 45 tums spännvidd känns ANINGEN smått, med tanke på vingbelastning och allmän "snällhet".  Därför har jag nu, via en välvillig kontakt, erhållit en ritning som förstorats x 1,2, och vips har vi här en "FROG 54", med 137 cm spännvidd.... 
Det känns som ett mycket bättre utgångsläge..

Och här har jag tänkt mig att en av mina älsklingsmotorer, en OS 15FP, skall bli drivkälla.  Froggen har inverterad motor, och en smal nos (snygg !), och om jag skall slippa alltför mycket moddning, helst ingen moddning alls, vore det bra om hela nålarrangemanget flyttas bakåt.

Därav mina frågor.








.
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2018-04-13 18:27:22
RE: Fundering kring "bakmonterad" nål...    
pgrts
Skicka mail
Planer är ju alltid kul.
Jag har funderat på något lämpligt till Ed Bee 1,0
TEMPO är ju en klassiker - svensk sådan.
OM det blir tid över så är det inte alls otroligt att det kommer att bli en "RC-assist".
Det stod rätt så mycket om just RC-assist i de danska oldtimertidningarna ett par år. Ett intressant sätt att återanvända gamla friflygare utan att riskera att de flyger bort allt för lätt. En liten elmotor i nosen på en LABAN i stället för gummiband är kanske kul. Det är ju ganska stora "vackra" modeller om de är välbyggda.
Flyg lågt nära och sakta

2018-04-13 19:18:30
RE: Fundering kring "bakmonterad" nål...    
bosse_jansson
Skicka mail
Ja, på temat "svenska klassiker" får vi inte glömma Rolf Hagels Hail Shot - "hagelskottet"....

Den var omåttligt populär i mina hemtrakter under det sena 50-talet, inte minst pga att byggsatsen var billig, och att den var relativt lättbyggd...
Men den flög också väldigt bra, och många flög bort...inte minst pga alltför "generös" motortid, men glidflykten var heller inte att leka med...

Mitt exemplar förolyckades dock innan den flög bort...

Med en 1,5 cc diesel fick Hail Shot nästan vertikala egenskaper, men med en 1-kubikare blev den betydligt snällare. WAF-1 var en populär enkubikare "därhemma" på den tiden...

Därför kan jag tänka mig denna kärra som ett bra "rc-assist"-projekt med t.ex. en ED Bee som får jobba på "lagom" varvtal...
Och idag finns ju också kompakta rc-komponenter och ackar, som går att gömma i den något tunna kroppen....





.
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2018-04-13 20:08:19
RE: Fundering kring "bakmonterad" nål...    
Thomas Berggren
thomasbergren@hotmail.com
Det var ju en häftig riggningsvinkel på den kärran!
Ska den inte ha lite nedåtriktning på motorn för att kompensera??


.................
Jag är en lagom ung man med en lysande framtid bakom mig!

2018-04-13 20:59:00
RE: Fundering kring "bakmonterad" nål...    
bosse_jansson
Skicka mail
Ja, med den vinkeln är kärran tänkt att beskriva en snabb uppåtgående spiral tills motorn stannar...och vinna tävlingen....

I ett snällt "rc-assist"-utförande får man nog minska den vinkeln litet, enklast genom att palla under stabbens framkant....och även lägga in en viss nedåtriktning av motorn..

.
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2018-05-06 08:58:36
RE: Fundering kring "bakmonterad" nål...    
airfoil
Skicka mail
Bosse!
Börjar Du bygga Frog 54 så vill jag se en byggtråd!

Nu får jag lust att plocka fram ritningen på Sky Scootern...

2018-05-06 19:03:45
RE: Fundering kring "bakmonterad" nål...    
bosse_jansson
Skicka mail
Jodå, när det händer, blir det en byggtråd...

Men, som sagt, det här ligger inte allra högst på listan....skulle vilja fullfölja ett eller rentav två "ofullbordade" projekt först.
Men, innan dess tänker jag  bekanta mig med hur den här motorn uppför sig inverterat, och med den "bakmonterade" förgasarnålen. Det blir bänkkörning, med allt monterat precis som det kommer att sitta i "Frog 54".  Så får vi se....



.
--------------------------------
...sådär lagom vintage...