Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


                 För att skapa nytt ämne måste du logga in.


Bläddrar i: / Välkommen till Elsegelutmaningen - April 2018
2018-04-02 21:17:08
Välkommen till Elsegelutmaningen - April 2018    
Petrik
Skicka mail
Fösta ESU månaden avslutad med StefanA som månadsvinnar och nu är det redan dags för April omgången.

Jag önskar alla lycka till med April omgången och ser fram emot många nya tävlande.

Reglerna, som räknas upp en bit nedanför, är samma som förra året och är väldigt enkla. Principen är att alla tävlande flyger när – och var – de vill. Målet är att göra tre flygningar i rad med flygtider så nära åtta minuter som möjligt. Poängen redovisas i denna tråd och varje månad utses en månadsvinnare. Efter oktober månadstävling är avslutad utses också en totalvinnare för året.

Priserna är modesta: ett diplom i pdf-format som vinnaren får skriva ut själv, så ingen av oss är med i tävlingen för pengarnas skull. Däremot är det väldigt roligt att tävla i en distanstävling som denna. Och just det faktum är att man själv kan välja när man vill tävla gör att tävlingsformen passar även dem som har arbets- eller familjeförhållanden som gör det svårt att få in heldagstävlingar i livspusslet.
Jag väntar på svar från SMFF ang pris sponsring med T-Shits som tidigare.

Utrustningsvis behövs bara tre saker (förutom plan och radio): en klocka, ett måttband och ett landningsmärke.

Klockan för att mäta flygtiden. En del använder stoppur. Andra använder någon av ”tajmrarna” i radion.

Målet för att ha något att sikta på för att få landningspoäng. Här är uppfinningsrikedomen stor. Vissa använder små sandfyllda påsar, små frisbees, färgglada tallrikar och till och med ”tredje maskrosen från vänster”. Vad du använder är valfritt, så länge som målet är entydigt bestämt och identifierbart INNAN Start.
Jag har i tre säsonger användt en tillplattad pappers kaffemugg från OK/Q8 med lite stenar som jag tejpat ihop öppningen på :-)

Måttbandet för att mäta anståndet mellan flygplanets nos och centrum på målet. Ett tiometersband räcker för poängräkningen. Om du landar längre bort och är nyfiken på avståndet rekommenderas ett längre band.

Det är allt! Så passa på du också. Ut och flyg och klocka dig själv på dina flygningar. Redovisa sedan resultatet här i tråden. Hur mycket du vill skriva om flygningen och/eller resultatet är upp till dig. Många av oss uppskattar att både att läsa och skriva långa berättelser, andra är mer fåordiga, och vissa varierar sig mellan korta och långa texter beroende på humör eller tidstillgång.

Frågor om tävlingen passar bäst att också ställa här i tråden. Detaljfrågor om termikflygning är upp till dig själv om du vill ta i tråden eller om du vill starta en ny tråd.


Regler för "Elsegelutmaningen"

1. Alla elseglare kan delta. En klass, oavsett spännvidd, vikt eller motorsetup.

2. En omgång består av tre starter (= 1 omgång) i följd med samma plan inom ett 4-timmarsfönster. Du får posta hur många resultat/omgångar du vill per månad, bara den bästa omgången räknas. En omgång får avbrytas, varvid de genomförda starterna annuleras, varefter en ny omgång kan påbörjas, men denna annullering skall bestämmas innan nästa start. För att en start skall räknas som början på en omgång skall piloten innan starten bestämt sig för att detta är en tävlingsstart. Posta resultatet så fort som möjligt efter genomförd omgång, dock senast den 1:a i efterföljande månad. Resultaten från varje månadsomgång läggs ihop och summeras. Vid säsongens slut har vi en totalsegrare. Det sämsta resultatet i perioden mars-juni samt det sämsta resultatet i perioden juli-oktober kommer att strykas och ej räknas med i totalpoängen.

3. Arbetstiden är 8 minuter, 1 poäng/sek, inklusive motortid, (480 poäng).
Tidtagning rundas av neråt till närmaste sekund. Flygtid över eller under 8 minuter, dras av med 1 poäng/sek från maxpoäng (480 poäng).

4. Laddning av batterier mellan omgångarna är tillåtet.

5. Motortiden är obegränsad i varje omgång, men bara ett motorpådrag per start.
Motortiden, liksom flygtiden, räknas från det att planet lämnar handen och rundas nedåt till närmaste sekund, dras av från maxtiden 8 minuter (480 poäng). Borstmotorer får göra 50 procent avdrag på sin motortid.

6. Landningspoäng delas ut om landningen sker inom en tänkt 20 meters cirkel.
Du mäter från cirkelns mittpunkt till flygplanets nos.
Tips, skaffa ett 10-meters måttband.

Landningspoängen beräknas enligt följande:

Landningspoäng
0-1 meter = 30 poäng
1-2 meter = 27 poäng
2-3 meter = 24 poäng
3-4 meter = 21 poäng
4-5 meter = 18 poäng
5-6 meter = 15 poäng
6-7 meter = 12 poäng
7-8 meter =  9 poäng
8-9 meter =  6 poäng
9-10 meter = 3 poäng

För plan med trekanals styrning, t.ex höjd-sida-motor eller höjd-skev-motor, och som saknar bromsfunktion dubbleras landningspoängen.

7. All form av telemetri och gyrostabilisering är otillåten. Enda undantaget är säkerhetsrelaterad telemetri såsom batterispänning och/eller signalstyrka. Elektroniska höjdbegränsare är däremot tillåtna.

8. Vid resultatredovisningen skall också anges vilket plan och vilken setup som använts. Förslagsvis görs det genom att lägga in sitt plan i Modellarkivet här på forumet, eller genom att skriva en utförlig besrivning av planet vid första starten och sedan länka till det inlägget.
------------ Slut på reglerna ------------


Här kommer ett exempel på hur du kan redovisa dina starter.
Det är bra om alla använder samma formel så att vi kan kolla att ni räknat rätt.
Ladda hem startkortet här, Resultatkort


För er som kan läsa QR-kod finns möjlighet att ladda ner startkortet direkt i telefonen.




1:a starten.
7 min och 20 sek, landning 2 meter, motortid 30 sekunder.
420 poäng +20 poäng +27 poäng -30 poäng = 437 poäng.

2:a starten.
8 min och 10 sek, landning 7,5 meter, motortid 40 sekunder.
480 poäng -10 poäng +9 poäng -40 poäng = 440 poäng.

3:e starten.
8 min prick, landning 15 meter, motortid 35 sekunder.
480 poäng -35 poäng = 445 poäng.

Slutresultat= 430+ 440+ 445= 1315 poäng

------------ Slut på exemplet ------------


Häng med du också -- du kommer inte ångra dig.

Så här är ställningen efter Mars omgången.




Välkomna till ESU 2018 önskar Micael Petrik!
________________________________________________________________
Bygger för sakta och  och flyger för lite.
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Sida)
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Grupp)
Arboga modellflygsektion (Facebook Grupp)
Autopartner RC

2018-04-22 20:22:14
RE: Välkommen till Elsegelutmaningen - April 2018    
StefanR
Skicka mail
Äntligen fick jag till ett aprilresultat!

Det var en fin kväll hemma i Sollentuna, men när jag kom ut till fältet var det blåsigare än jag förväntat mig. Vinden var 3-4 m/s vid marken och betydligt mer uppe luften. Tidvis backade jag med Satorin (visserligen med termikklaff, men ändå...) så jag gissar att det blåste uppåt 10m/s på 100m höjd. I övrigt var vädret kalasfint.

Jag hade inte förväntat mig att hitta termik eftersom jag inte gjorde första flygningen förrän vid halvsjusnåret, men någon form av svaga lyft fanns det.

I första flygningen fick jag kämpa för att hålla mig uppe full tid, så då glömde jag istället bort att planera inflygningen vilket gjorde att jag fick både tids- och höjdbrist och landade för sent och bortanför måttbandet, gissningsvis 14m från märket.

I andra flygningen hittade jag lite svagt lyft i början, men lyckades sedan hitta ett sjunkområde så jag halkade raskt ner under 100m (uppskattad höjd). Där lyckades jag aldrig hitta någon bra luft igen, så det blev till att försöka flyga så snålt jag kunde. En skaplig landning kunde dock inte rädda resultatet.

I tredje flygningen hittade jag ganska gott om svaga lyft. Inget värkvärdigt, men jag kunde hålla mig kvar strax under starthöjd fram till det var dags att landa. Jag har fortfarande mycket kvar att träna på landningarna, för även om jag dök och tog hög fart fick jag tidsbrist på slutet. Att landa efter slutsignalen är "dyrt" i F5J och första tävlingen för min del är
6/5 (på Toppfältet, finns gott om plats för fler i startmatrisen...) så jag får försöka hinna ut någon kväll och bara träna landningar.

Nåväl, så här blev resultatet:

Flygning 1: 8:09  0:18  >10m   = 471 -18  +0 = 453 poäng
Flygning 2: 6:11  0:18  3,93m  = 371 -18 +21 = 374 poäng
Flygning 3: 8:05  0:18  3,90m  = 475 -18 +21 = 478 poäng
TOTALT: 453+374+478 = 1305 poäng



Plan: Elkonverterad Satori-F3J (första generationen), totalvikt 2371g.
Motor: Tenshock EDF EZ1520 med Reisenauer 5:1
Propeller: Aeronaut CAM Carbon 15x10
ESC: ZTW Gecko 65A
Batteri: GensAce Tattu 3S1300 75C

2018-04-24 18:41:57
RE: Välkommen till Elsegelutmaningen - April 2018    
Petrik
Skicka mail
Hej alla deltagare!
Tyvärr har jag hamnat på sjukan pga av en "liten" hjärtinfarkt och tyvärr gick det inte att fixa på det lätta sättet med ballong utvidgning. Jag väntar nu på att få en tid för bypass operation i Uppsala.
Jag kommer tyvärr inte att kunna modellflyga på ett tag och hade inget resultat att redovisa denna månad och kommer ej heller att kunna modellflyga och få in ett resultat i Maj heller.  Med lite tur kan det kanske bli lite modellflyga i Juni.

Jag hoppas ni kan ha överseende med att det kan bli lite sen avrapportering av April tråden och även sen början på Maj tråden om operationen blir av just i detta skifte.

Känns surt att inte kunna vara med och kämpa om positionerna 2018 då jag själv tycker jag har lärt mig mycket sedan jag började med elseglare och ESU 2014. Det är som vanligt landningarna jag behöver träna mer på.

Jag skall försöka hålla detta igång men ledsnar ni på att vänta på uppdateringar så får någon naturligtvis ta över om ni vill.
Annars kör jag gärna på som administratör så jag har något att pyssla med i sjuksängen.

/Petrik
________________________________________________________________
Bygger för sakta och  och flyger för lite.
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Sida)
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Grupp)
Arboga modellflygsektion (Facebook Grupp)
Autopartner RC

2018-04-24 19:53:09
RE: Välkommen till Elsegelutmaningen - April 2018    
McRegor
Skicka mail
Tråkigt att höra Micke men krya på dig och sen håller vi tummarna för att du skall komma tillbaka till modellflyget så snabbt som möjligt.
Hälsningar
Roger
www.mcregor.se

2018-04-24 19:56:55
RE: Välkommen till Elsegelutmaningen - April 2018    
StefanR
Skicka mail
Roger formulerade sitt svar väldigt bra, så jag kan bara instämma. Krya på dig!

2018-04-28 18:32:58
RE: Välkommen till Elsegelutmaningen - April 2018    
Stefan A
Skicka mail
Krya på dig Petrik.

28/4
Ett resultat
7,56  2,1m  21s
476    24    -21  = 479
7,56  2,3m  23
476    24    -23  = 477
7,56  8,1m  21
476    6    -21  = 461
                  =1417

Flyget med en Thermik Dream (Topmodelcz) Glider Drive 840kv 4s
För tung för dessa aktiviteter egentligen. 42gr dm2.
Hade höjdavstängning på 185m. Har svårt att ha koll på termiken på höjd
så att flyga lite tyngre seglare så hoppas jag att man får bättre känsla för termikflygning. Ramlar ner lite för ofta har jag märkt.
Fick för mig att testa Thermik Dream (olikt mig med sådana inköp).
Något att slänga ut på ett hang samt att vingen tål att dras upp.
Ville kolla hur vingen skulle tåla en vinch med begränsad kraft som vi använder i Ikaros Cup. Har startat några gånger i vinch & vingen ser stadig ut än så länge. Inte så himla dyr i inköp. Såklart inte lika bra som en termikdrake eller
eller ett F3B plan, men att bygga den som ren seglare så kan man spara lite mer vikt när man kan optimera placering av komponenter.

Flyg väl.
Stefan A

2018-05-02 17:53:00
RE: Välkommen till Elsegelutmaningen - April 2018    
Petrik
Skicka mail
Då var månad två (April) av ESU avklarad.  Endast två tävlande har rapporterat in resultat denna månad vilket jag själv tror beror på vädret som ju inte varit optimalt.
StefanA blev även månadsvinnare denna månad med 1417p följd av StefanR med sina 1305p.

Så här ser ställningen ut efter avslutad Mars omgång.



Vi gratulerar StefanA till månadsvinsten och ännu ett diplom kommer i mailen.

Tyvärr har jag inget svar från SMFF ang sponsring av vinster så vi får se hur det blir med detta.

/Petrik
________________________________________________________________
Bygger för sakta och  och flyger för lite.
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Sida)
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Grupp)
Arboga modellflygsektion (Facebook Grupp)
Autopartner RC