Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


                 För att skapa nytt ämne måste du logga in.


Bläddrar i: / Ack i bensinare
2018-03-21 09:36:18
Ack i bensinare    
OlleG
Skicka mail
Hej
Hur gör ni med ackarna i större bensinplan när de ska laddas? Själv har jag de i planet när de laddas, de behöver sitta rätt långt fram och därmed svåråtkomligt.

För ett tag sedan diskuterade jag detta och fick kommentaren, laddar du LiPo i planet där du också har bensinrester i tanken och dessutom inomhus...? Tyckte det var en vettig kommentar, så för att kunna ha kvar ackarna på samma plats bytte jag till LiFe, som ju ska vara säkrare att ladda.

Jag tycker dock att de är lite problematiskt, min spänningsövervakning rapporterar ofta spänningsdippar, dvs de verkar inte kunna  leverera ström med bibehållen spänning, vilket inte var ett problem med LiPo. Inte för att jag märker det flygmässigt (spänning regleras via en Emcotec) men jag vet inte längre laddstatus via telemetrin.

Hur gör ni? LiFe i planet, LiPo och tar ut dem vid laddning eller kanske till och med LiPo som laddas i planet??

Jag köpte dessa:
Turnigy nano-tech 2100mAh 2S1P 20~40C LiFePo4 Receiver Pack

/OlleG

2018-03-21 11:18:38
RE: Ack i bensinare    
Gasman
Skicka mail
Jag kör med simpla NiMH 4,8V/1600mAh till tändningen. Räcker hur länge som helst! Laddar dem på plats fast med måttlig ström (ca 200mA) så att det inte blir någon värmeutveckling. LiPO:t till mottagare/servon sitter lätt åtkomligt med kardborrband och XT60 så det är ju bara på plats när man flyger och laddas förstås utanför planet.

//Mange

www.strangnasmodellflygare.se

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane

  Endast döda laxar flyter medströms...

2018-03-22 10:01:55
RE: Ack i bensinare    
OlleG
Skicka mail
Ok, låter som en bra lösning. Men svårt om man vill ha dem riktigt långt fram.

Någon som flyger med LiFe?
/OlleG

2018-03-24 14:32:00
RE: Ack i bensinare    
Pontus Claesson
Skicka mail
Kört mycket med LiFe direkt (ingen regulator) då det funkar bra även till 6 V servo.
Men överger det nu då alla moderna servo är HV numera. Dessutom klarar tändsystemen också HV numera.
För att få det lite enkla, säkrare och även lägre vikt har jag gått över till LiIon som både Jeti och Emcotec erbjuder numera. Gillar att de enligt uppgifter klarar ett större temperaturområde än LiPo och att de inte behöver balans-laddas.
Laddar både i och utanför maskinen, beroende på situation och åtkomlighet.

2018-03-24 17:22:38
RE: Ack i bensinare    
OlleG
Skicka mail
Hej
Hade du spänningsövervakning på LiFe-tiden? Några problem i så fall?

Lilo var nytt för mig. Känns det ok att ladda dem i planet? Skulle underlätta...
/OlleG

2018-03-25 00:55:55
RE: Ack i bensinare    
Pontus Claesson
Skicka mail
Har 8 år tillbaks alltid koll på spänningen på Rx då den kommer ner via telemtri per automatik.
Å andra sidan är det just på LiFe inte så användbart då de håller väldigt konstant spänning
under urladdningen för att på slutet falla mycket snabbt. Gäller alltså att ha koll på förbrukningen och ladda i god tid. God regel som jag hoppas alla följer är att utvärdera hur många flygpass man får ut på 50% av tillgänglig kapacitet och sedan aldrig flyga mer än så innan fulladdning.