Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


                 För att skapa nytt ämne måste du logga in.


Bläddrar i: Allmänt/Tips / Söndagsflygare & tävlande
2018-03-18 09:35:00
Söndagsflygare & tävlande    
sommrsol
Skicka mail
Sveriges Modellflygförbund heter det och det gör det med rätta. Har jag alltid tyckt. Jag minns alla de gedigna pojkar, som ledde förbundet ”på min tid”. Jag minns förbundets kansli, som skötte det formella med medlemskort. och tävlingslicenser. SMFF var då en ensam företeelse. Man hade inga ”över sig” som idag med  Flygsportförbundet och Riksidrottsförbundet eller vad de nu heter.
De behövdes inte då. Men de behövs tydligen idag. Av de modellflygare, som tävlar. De är inte många, vad jag vet.
Säg tilll om jag har fel, för jag kan ha fel, många fel.

Vid sidan om SMFF har det poppat upp ”sidoförbund” – RCFF & SMF – som är ”av modellflygare  för modellflygare”. Med den kärnfriska sloganen vänder man sig till vanliga modellflygare, söndagsflygare eller vad man nu kallar dem, som har modellflygande enbart som en hobby, ett söndagsnöje?
Vad  jag förstår, behöver dessa glada lirare inget elektroniskt medlemskort, ej heller klubbpärmar, instruktioner eller andra trycksaker eller broschyrer för att utöva sitt modellflygande. De tra sin modell under armen och drar till fältet för att flyga, för att umgås, för termosen är alltid med som eventuell tröst, då något inte fungerar som det ska. Depåflygarna är också en viktig gren av modellflygare.
Säg tilll om jag har fel, för jag kan ha fel, många fel.
Vart vill jag komma med dessa rader? Jo, jag tar i lite då jag påstår, att majoriteten av svenska modellflygare – sagt utan putsning – har ingen som helst nytta av Sveriges Modellflygförbund, SMFF.
Säg tilll om jag har fel, för jag kan ha fel, många fel.
Jo, vi får inte glömma försäkringen, för den är viktig, för ingen vet vad som kan hända då olyckan är framme!
Men försäkring kan man ju ordna betydligt billigare än genom att vara med i SMFF.
Och många frågar sig, vad har SMFF mer att bjuda mig som söndagsflygare? Tja, vi har jag tidningen Modellflygnytt, men den har förlorat lite av sin dragningskraft. Vill man ha nåt att bläddra i, kan man ju gå ihop några stycken och prenumerera på nån utländsk tidskrift.
Men sen då? Vad har ett svenskt förbund att erbjuda oss söndagsflygare, som vi inte kan ordna på billigare och bättre sätt?
Det är inte länge sedan SMFF hade över 10.000 registrerade medlemmar. Idag ligger man lite över 3.000 om jag läst rätt. Är inte det ett klart tecken på att något har hänt? Och ”vad har hänt?” blir följdfrågan och om det nu har hänt något, som är huvudanledning till att medlemsantalet krymper, vem har svaret?

Då detta skrivs är det SMFF:s årliga Förbundsmöte, numera kallad Stämman. Men vad det kallas spelar ingen  troll, det viktiga är att det skapar en framtid för modellflyget i Sverige. Att försöka få in såväl tävlingsflygare och söndagsflygarna i ett förbund ser jag som omöjligt – därav är kraven från de olika verksamheterna alltför stor. Tyvärr är det många som inte inser det.
Sture Tingwall

2018-03-18 09:55:40
RE: Söndagsflygare & tävlande    
F3A-anders
Skicka mail
Återigen en spottloska rätt i ansiktet på mig som tävlingsflygare. En tärande och dyr typ som borde skämmas över sin blotta existens!
Hur är det med all utveckling av hobbyn som vi tävlingsflygare driver. Bättre utrustning som kommer alla till nytta! De kunskaper vi skaffar oss och sprider?
Min åsikt är att det finns plats för alla i SMFF. Ett förbund som gör en oändlig nytta för alla modellflygare. Titta bara på jättejobbet som gjorts i samtalen med Transportstyrelsen.
Gör som vanligt Sture. Tänk om!

Med vänlig hälsning Anders Johansson
Aktiv tävlingsflygare sedan 1981 och regerande Svensk Mästare i F3A.

2018-03-18 11:11:22
RE: Söndagsflygare & tävlande    
pgrts
Skicka mail
Att folk är missnöjda är inget nytt på något sätt varken inom modellflyget eller andra sporter eller ska vi kalla det för hobbys?
Löser man gamla tidningar ser man lätt att det i perioder varit svårt att vara alla till lags.
Speciellt tidningen MFN har varit ett problem i stort sett alltid.
Ekonomin är ett annat problem som i stort sett alltid varit högt uppe på dagordningen.
Vi kan läsa i årets verksamhetsberättelse (om jag förstått det rätt):
- Tidningen kostar mera än förra året trots att den nu har en väldigt stor andel annonser.
- Bredd kostar mer än förra året trots att det skrivs att det inte hunnits med så som det var planerat.

Sedan har Sture fel i att det finns ett sidoförbund som heter SMF.
SMF har varit ett forum och inte ett förbund utan betalande medlemmar i flera år men har nu tagits över av SMFF.
Sture har även fel i att det inte behövs elektroniska medlemskort.
RCFF har aldrig skickat ut fysiska medlemskort utan de har funnits på hemsidan elektroniskt vilket innebär en besparing i jobb och pengar.
Även instruktioner, broschyrer, flyers och annat behövs när det är träffar / meetings.

Sedan är den stora frågan om FSF och RF. Då är det inte enbart tävlingsflygare som kommer in i leken utan även ungdomsverksamhet.
Om pensionärerna vill bilda en organisation, vilket du har missat SMOS, Sveriges Modellflygares Oldtimer Sällskap. De behöver nog varken FSF eller RF kan jag tänka mig så länge medlemmarna enbart håller sig till gamla historiska friflygande balsamodeller.
Ett alternativ är ju att vara med lite överallt för vad de olika grupperna är bra på. SMOS SLIS SMFF RCFF - finns det flera som jag missat?

När det gäller tidningen har det alltid gnabbats om varför den är så orättvis med innehåll. Vissa vill enbart ha tävlingsresultat - kompletta sådana, andra vill ha reportage. Friflygarna vill ha mer utrymme, Linflygarna vill ha mer utrymme, Segelflygarna vill ha mer utrymme och så vidare.
resultat är att vi har haft och fortfarande har flera olika svenska tidningar för modellflyg och ingen är speciellt stor med många nummer om året.

Har detta inte lösts under alla 60 åren smff har funnits så är sannolikheten inte stor att allting löses under dagens stämma heller.
Flyg lågt nära och sakta

2018-03-18 12:04:56
RE: Söndagsflygare & tävlande    
Cox
Skicka mail
Detta fenomen (ifrån engelskans "trolling") beskrivs rätt så bra på Wikipedia:

"Internettroll eller nättroll, oftast bara kallade troll, är personer som skriver på internetforum och liknande (ursprungligen på Usenet) i syfte att provocera fram känslomässiga svar, gräl eller utdragna ofruktbara diskussioner som inte leder någon vart."



Mata inte "trollen"...



/Kör så det ryker!

2018-03-18 12:11:05
RE: Söndagsflygare & tävlande    
sommrsol
Skicka mail
Återigen en spottloska rätt i ansiktet på mig som tävlingsflygare. En tärande och dyr typ som borde skämmas över sin blotta existens!
Den repliken från en framgångsrik modellflygare, får mig att bli än mer övertygad om att ett enda  förbund INTE kan hysa modellflygare av alla kategorier. Framför allt inte medlemmar, som med en enda replik får att fundera på psykologiska problem hos vederbörande. Men låt oss undvika den typen av inlägg.

I stället tackar jag Patrik för rättande inlägg. Jag hade fel på ett flertal punkter. Jag nämnde inte SMOS, men jag vet att de finns och är livaktiga. Och de har lyft upp punkter, som är väsentliga för just oldtimerflygare, som bygger gammalt och där tävlandet utgör en viktig del i deras verksamhet. Hur många där är medlemmar i SMFF? Hur många av dem  anser sig behöva medlemskap i SMFF? Personligen så vet jag inte, men det skulle vara intressant att veta.

Och de runt 10 grabbar + två tjejer, som modellflyger nere på lantbrukare Anderssons äng, där fåren ibland får frisk luft,  de skojar om sin Torftiga Flygklubben, som inte har någon styrelse, ingen klubblokal, men har modellflygeriet som sin främsta hobbysysselsättning som de sköter under normala umgängesformer – här behövs inget mer än vad de har idag. Några tankar på att tävla har de inte, ej heller hyser de agg mot tävlingsflygare Anders – de vet inte ens om han existerar, och kan alltså inte umgås med hat-känslor, som Anders drar fram.
Dom modellflyger, dom spelar bordtennis (fastän de kallar det pingis!) helt fritt från tankar på organisation.

Mina rader här har jag plitat ner med tanke på individens bästa. Ska modellflyget behövs lida under samma typ av obligatorium, som exvis svetsaren, som tvingas vara medlem i sitt fackförbund? Och jag må erkänna, att jag har aldrig nånsin tänkt på Anders och hans utgifter  i anslutning till hans kostsamma modellflyghobby.
Men där kanske jag också har fel? Men rätta mig då klart och koncist som Patrik gjorde.
Sture Tingwall

2018-03-18 12:48:30
RE: Söndagsflygare & tävlande    
N17NL
Skicka mail
 
Citat från: sommrsol:
Att försöka få in såväl tävlingsflygare och söndagsflygarna i ett förbund ser jag som omöjligt – därav är kraven från de olika verksamheterna alltför stor. Tyvärr är det många som inte inser det.
Sture Tingwall


Jag är en som inte inser det. Jag har tävlat och tränat i flera olika grenar genom åren på samma modellflygfält som de s.k. söndagsflygarna. Numera tillhör jag kanske dessa söndagsflygare och jag har inte märkt någon skillnad i krav från när jag tävlade. Det enda jag kan komma på är administrationen av tävlingslicens men det har vi haft lång tid  liksom administration av medlemskort. Nu moderniserar man detta i SMFF och det är väl bra.

Både som tävlande och söndagsflygande flyger man ibland modeller över 7kg och över 120 m höjd. Krav som inte kommer från Flygsportförbundet eller Idrottsförbundet utan från en myndighet som nu förbunden försöker hantera. Men där läget just nu är oklart p.g.a. SMFF och RCFF har olika förslag på lösning. Men det är ju inte tävlingsflygarnas fel. Och varför söndagsflygarna skulle ha andra krav förstår jag inte.

Ingemar Thörn

2018-03-18 14:08:10
RE: Söndagsflygare & tävlande    
Ove
Skicka mail
Det förhandlas inte TS. Det diskuteras på mötena med luftfartens olika intressenter. Bl.a. modellflygarna. Inga protokoll skrivs, utan det diskuteras olika lösningar på de regler som implementeras efterhand.

RCFF's representant/er har träffat TS vid ett flertal tillfällen och lagt fram konkreta förslag på hur regelverket skulle anpassas till vårt land. Förslagen har i flera fall anammats av TS och  medfört lättnader för vår hobby.

SMFF påstår helt felaktigt att de skulle få delegation att ta hand om modellflygarna. Detta strider mot grundläggande lagstiftning och kommer inte att hända. Alla enskilda personer, klubbar och förbund SKALL behandlas lika.

Vad gäller tillstånd att flyga högre än 120 meter, så är det den geografiska platsen som blir godkänd för högre höjd  -  inte den enskilde piloten.
Höghöjdsutbildning och "Höghöjdsbehörighet" är en konstruktion som TS finner främmande.

Så Champagnen man skålade i finner jag synnerligen avslagen då sanningshalten i de stora utropen är klen.

Förbunden kan ENDAST erbjuda RC-flygarna och klubbarna att förenkla ansökningen till TS att få sitt fält godkänt. Det står var och en fritt att själv registrera och få godkänt sitt fält.

Om man väljer att registrera sitt fält via RCFF slipper man avgifterna till TS. De betalas av RCFF och ingår i devisen "Hälften tillbaka". Detta under förutsättning att TS-avgiften ligger inom det område som diskuterats på mötena.

2018-03-18 14:28:24
RE: Söndagsflygare & tävlande    
sommrsol
Skicka mail
 F3A Anders – Visst finns det plats för söndagsflygarna i SMFF – SMFF hade runt 10.000 medlemmar, fåtalet tävlade. Men frågan är, om det är attraktiva platser för söndagsflygarna.
 Ingemar – Söndagsflygarna har inte andra krav än tävlingsflygarna, utan färre krav. Det är där kruxet är..
    Om någon kommer dragande med en modell över 7 kg, så får han säkerligen vissa visa råd av Stefan eller
    någon annan. 

P.S. Så snart jag såg Anders inlägg försökte jag stoppa hela tråden, men tyvärr, det gick inte. Anders inlägg var av den standardtyp, som vi sett  blir allt vanligare här på siten. Det var det!
Sture Tingwall

2018-03-18 18:30:20
RE: Söndagsflygare & tävlande    
Cox
Skicka mail
 
Citat från: sommrsol
Så snart jag såg Anders inlägg försökte jag stoppa hela tråden, men tyvärr, det gick inte.


Det går inte längre att agera "Troll" för att sedan omedelbart radera hela tråden, så fort det inte går åt det hållet som trollet hade tänkt sig. Detta har man numera stoppat då det missbrukades flitigt av samma troll som startade denna tråden.


*** Redigerat av Cox klockan 2018-03-18 18:49:02 ***

/Kör så det ryker!

2018-03-18 19:32:57
RE: Söndagsflygare & tävlande    
sommrsol
Skicka mail
Jag inser nu, att inlägg på denna site så gott som uteslutande handlar om personangrepp. Tack från mig.
Sture Tingwall

2018-03-18 19:59:38
RE: Söndagsflygare & tävlande    
McRegor
Skicka mail
Fast såpass högt i tak borde det kunna vara även här så att sådana dom Sture får framföra sina personliga åsikter utan att för den skull bli betraktad som "troll". Annars når vi snart Nordkorea-nivån när det gäller yttrandefriheten.
Alla kan ju inte tycka samma och vad som är rätt eller fel är inte jämt så lätt att avgöra.
Roger

www.mcregor.se

2018-03-18 20:34:28
RE: Söndagsflygare & tävlande    
Ove
Skicka mail
Ge inte upp Sture. Trollen sitter i ögat på betraktaren.

Rcflyg.se kom till mycket beroende på att detta forum raderade friskt bland inläggen. Så fort det inte passade Pillfinger raderades inläggen. RCflyg.se öppnade en ”Aja Baja”-flik dit opassande inlägg flyttades. Det har fungerat bra med forumsfriheten och i princip inga inlägg har tagits bort. Det har varit obehörig reklam och länkar.

Jag tycker det är extremt lågt det som nu skett. En SMFF-medlem la in information om hur RCFF löser TS krav på SMFF’s Facebooksida. En öppen och saklig information till nytta för alla modellflygare.  Den blev knappt ett dygn gammal på FB-sidan.

Det kan kanske vara generande för SMFF`s champagnefirande representanter när det avslöjas att de egentligen inte lyckats så bra i samtalen med TS. Att påstå att SMFF skulle få delegation att ta hand om klubbregistreringen är helt främmande för TS. Samma sak gällande ”höghöjdsutbildning” och personliga höghöjdsbehörigheter. Det är naturligtvis fältens geografiska placering som kan ge högre höjd.

2018-03-18 21:38:51
RE: Söndagsflygare & tävlande    
pgrts
Skicka mail
Eftersom att SMFF inte är öppna med vad de håller på med så vet vi ju inte riktigt annat än att de kanske använder ord som man kan tolka på ett annat sätt än vad de gör.
Det är ju oftast så att man måste vara med antingen på Bosön eller stämman en gång om året för att få lite mera kött på benen från det hållet.

Helt klart är kanske att TS inte heller exakt vet allting om hur det kommer att fortskrida trots att reglerna trädde i kraft den 1 januari - 1 februari - 1 juli.

Men blir lite förundrad när man läser danska tidningarna där deras styrande i frågorna har valt som jag ser det helt andra vägar. De kanske inte är bättre men det verkar som att de vet vad de vill.
Flyg lågt nära och sakta

2018-03-18 22:47:21
RE: Söndagsflygare & tävlande    
F3A-anders
Skicka mail
Intressant att en person som ifrågasätter min mentala hälsa börjar beklaga sig över att bli utsatt för personangrepp.
Jag tror inte att Sture T agerar troll. Det är nog tyvärr andra åldersrelaterade problem som ligger bakom hans osammanhängande svammel.

Med vänlig hälsning Anders Johansson

2018-03-19 07:34:53
RE: Söndagsflygare & tävlande    
StaffanA
Skicka mail
Jag finner inte sommarsols inlägg vare sig vara osammanhängande eller svammel.
och hur man kan bli SÅ upprörd över dem kan jag inte förstå.

Det är knepigt med humor...

2018-03-19 07:52:54
RE: Söndagsflygare & tävlande    
PerN
info@nilssondrones.se
Angående en del påståenden om vad SMFF gör eller inte gör i luftrumsfrågan så har SMFF aldrig hävdat att man ska söka delegering för ALLA modellflygare i hela Sverige.
SMFF har inte mandat att söka delegering för någon annan än dom klubbar som är anslutna till SMFF.

Har ni problem med vad mandat betyder finns det en bra förklaring på Wikipedia



Ordförande Vo Bredd i SMFF

Ordförande i styrelsen för UAS Sweden

Flyger mest UAS både multirotor och flygplan
Medlen i Aerospace Cluster Sweden.

2018-03-19 08:49:43
RE: Söndagsflygare & tävlande    
sommrsol
Skicka mail
Jag har inte tappat tråden. Jag har kastat den!
Jag skrev mitt inlägg i all välmening. Och jag vet, att tiderna förändras och det gäller att kolla alla möjligheter att göra saker och ting bättre. Diskussionsinlägg vittnar om öppenhet och vilja att berika – och i vissa fall förändra. Mångfald berikar, sa någon – en slogan. som alltid är aktuell.
Det kan vara på sin plats att berätta  om SMFF. Kortfattat så att inte Anders somnar.

1940 noterade man att modellflyget i Sverige fått karaktären av en ungdomsrörelse, som 1942 tilldelades 40.000:- samtidigt som det blev en fast organisation under KSAK. Blev det så utan diskussioner?
1956 undersökte KSAK om det fanns underlag för att bilda ett förbund mellan Sveriges modellfllygklubbar och året därpå bildades SMFF. Blev det så utan diskussioner?
1960 anslöts SMFF som en organisatorisk medlem i KSAK och 1966 bildades Svenska Flygsportförbundet, FSF, som kom att anslutas till Riksidrottsförbundet RF. Därmed kom modellflyget att betraktas som en sport. Blev det så utan diskussioner? Därmed slut på historieskrivningen.

Jag anser att det i nuläget kan vara aktuellt att vädra frågan "Är SMFF med i tiden?" Varför denna fråga?
Jo kan ett förbund av vilket slag det än må vara, konstatera att medlemsantalet har sjunkit drastiskt (SMFF från runt 10.000 till 4.000) utan att fråga sig varför denna nedgång?
Därför anser jag att det är viktigt att hålla denna fråga ständigt aktuell med diskussioner och vädring av synpunkter. Och som vi ser – så även Anders – så har modellflygets status ändrats ett flertal gånger sedan det på 40-talet började växa. Blev det så utan diskussioner?

Förlåt att jag blev mångordig här i en fråga, som en del inte har minsta intresse av att notera, men …
Och jag ser med spänning fram emot kommentarer, för jag vet att jag inte är felfril!
Sture Tingwall

2018-03-19 11:53:03
RE: Söndagsflygare & tävlande    
pgrts
Skicka mail
 
Citat från: sommrsol
Jag har inte tappat tråden. Jag har kastat den!
Jag skrev mitt inlägg i all välmening. Och jag vet, att tiderna förändras och det gäller att kolla alla möjligheter att göra saker och ting bättre. Diskussionsinlägg vittnar om öppenhet och vilja att berika – och i vissa fall förändra. Mångfald berikar, sa någon – en slogan. som alltid är aktuell.
Det kan vara på sin plats att berätta  om SMFF. Kortfattat så att inte Anders somnar.

1940 noterade man att modellflyget i Sverige fått karaktären av en ungdomsrörelse, som 1942 tilldelades 40.000:- samtidigt som det blev en fast organisation under KSAK. Blev det så utan diskussioner?
1956 undersökte KSAK om det fanns underlag för att bilda ett förbund mellan Sveriges modellfllygklubbar och året därpå bildades SMFF. Blev det så utan diskussioner?
1960 anslöts SMFF som en organisatorisk medlem i KSAK och 1966 bildades Svenska Flygsportförbundet, FSF, som kom att anslutas till Riksidrottsförbundet RF. Därmed kom modellflyget att betraktas som en sport. Blev det så utan diskussioner? Därmed slut på historieskrivningen.

Jag anser att det i nuläget kan vara aktuellt att vädra frågan "Är SMFF med i tiden?" Varför denna fråga?
Jo kan ett förbund av vilket slag det än må vara, konstatera att medlemsantalet har sjunkit drastiskt (SMFF från runt 10.000 till 4.000) utan att fråga sig varför denna nedgång?
Därför anser jag att det är viktigt att hålla denna fråga ständigt aktuell med diskussioner och vädring av synpunkter. Och som vi ser – så även Anders – så har modellflygets status ändrats ett flertal gånger sedan det på 40-talet började växa. Blev det så utan diskussioner? .. Sture Tingwall


Varför sluta där SMFF börjar? Det finns mycket intressanta punkter genom åren.
1961 - Första numret av Modellflygnytt Riksstämma i Köping
1963 Raketmodeller introduceras i modellflyget
När FSF kom i fråga så hoppades det mellan FSF SÖ och FSF igen beroende på vem som hade mest pengar att erbjuda.
1971 SMOS/OLDTIMER bildas för att ta tillvara antikflygarnas intressen.
1975-76 SMAKA (numera SLIS/LINA) bildas för att ta tillvara linflygarnas intressen.
1978 SRI bildas för att ta tillvara radioflygarnas intressen
SMFF beslutar om 5 kg och 10 cc som maxgräns

och så vidare ...

Flyg lågt nära och sakta

2018-03-19 12:28:30
RE: Söndagsflygare & tävlande    
sommrsol
Skicka mail
Jo Diu förstår säkert, Patrik, jag ville inte trötta ut Anders med för mycket fakta!
Det jag gav räcker säkerligen till ett bra utfall från hans sida.
Sture Tingwall

2018-03-20 06:08:22
RE: Söndagsflygare & tävlande    
N17NL
Skicka mail
Om vi ska gå tillbaka till nutid så ställde Sture den viktiga frågan "Det är inte länge sedan SMFF hade över 10.000 registrerade medlemmar. Idag ligger man lite över 3.000 om jag läst rätt. Är inte det ett klart tecken på att något har hänt? Och ”vad har hänt?” blir följdfrågan och om det nu har hänt något, som är huvudanledning till att medlemsantalet krymper, vem har svaret?"

Jag tror att det mesta beror på radioflygets utveckling från att i stort sett vara tvunget att flygas från ett kortklippt fält till att det i princip går att flyga var som helst gjort att andelen oorganiserade radioflygare ökat lavinartat. Vad jag kan se finns det nu inte någon klubb som har 100 SMFF medlemmar eller mer vilket faktiskt var ganska vanligt på 70-80 talet men ändå säljs det nu radioflyggrejer från Kina som aldrig förr.

Det är inte lätt att fånga dessa oorganiserade i klubbverksamheten. Vi ser några när vi har vår "öppet hus" flygdag men så fort det kostar lite mer så är de svårfångade. Vi får frågor som om man kan få lösa endagsavgift för att få flyga och det fungerar ju inte så som förbundets regler ser ut idag. Det är precis samma resonemang som man försökt lösa med korttids tävlingslicens i MFK Drone Race. Så inte heller där är det någon egentlig skillnad mellan tävlande och söndagsflygare utan det är en grannlaga uppgift att försöka fånga fler medlemmar. Vi måste få mer draghjälp från förbundet och jag tror att man är medvetna om det.
/Ingemar

2018-03-20 07:24:41
RE: Söndagsflygare & tävlande    
honken
Skicka mail
Även om jag inte håller med sommrsol i allt han skriver så tycker jag att han trots åldern en frisk fläkt på ett avsomnande forum. Ingen kan som han röra om i grytan och få fart på diskussionen.
Kör hårt gubbstrutt

2018-03-20 11:33:35
RE: Söndagsflygare & tävlande    
sommrsol
Skicka mail
TACK för verbal stöttning av bl a N17NL, honken, Patrik m  fl. Gubbstrutten tackar!
TACK också Anders för att Du gör oss medvetna om att det finns åsikter som Dina. Allt är välkommet!

Med en medlemsnedgång på från 10.000 till runt 3.000 är frågan befogad – varför detta tapp! Kan det vara så, att de s k söndagsflygarna är de, som lämnat SMFF? Det finns hela klubbar, som lämnat SMFF! Varför?

SMF-styret måste få fram svaret. Och sätta in motmedel för att stoppa den negativa utvecklingen.
Men hur? Och kan det vara så, att utvecklingen följer tidens "melodi" och är naturlig?
Kan det varra så illa, att SMFF är en nödvändighet för de tävlande, som tvingas mer eller mindre att vara anslutna, medan söndagsflygarna har funnit andra vägar, billigare vägar, smidigare vägar?

Ingen vinner på att  blunda inför denna utveckling, och Anders attityd bidrar inte med nånting. Anser jag.
Men någon ansvarig för SMFF – intressant att få t a del av valberedningens förslag till nya ledamöter! – må ta itu med den viktiga frågan. För kan det vara så, att vi är på väg till två förbund, där SMFF står för det guldkantade med idel segrar för våra tävlande bröder, och helgflygarna är nöjda med att ha ett fält att flyga från och ha en hygglig försäkring?

Jag anser att jag kan inte vara ensam matt ställa dess frågor med hopp om att få fram ett svar.
Sture Tingwall

2018-03-20 14:25:16
RE: Söndagsflygare & tävlande    
Puggen
Skicka mail
Du är inte ensam Sture,  vi är många som undrar. . För mig o andra är du faktiskt en frisk fläkt i debatten,  inte många som orkar som du. ..Keep on !

2018-03-20 16:22:47
RE: Söndagsflygare & tävlande    
pgrts
Skicka mail
Vad är det vi medlemmar får?
Man får sig en tankeställare när man läser andra tidningar och detta fallet så var det nummer 1 av SFT som jag vet att även många modellflygare är med i.
Avgående ordföranden berättar hur viktigt det är för deras del att ha en mycket bra tidning som medlemmarna ska få i tid 6 gånger om året, och nummer 6 med en fin välskriven årsbok som det har jobbats med ett par år. Just sista numret 2017 var försenat på grund av ett tekniskt fel med omslaget. Nu tar styrelsen på sig ansvaret och beklagar förseningen.

Nu är det helt andra prioriteringar SMFF har än att ge ut en välskriven modellflygtidning men det kanske är så att de inte är så bra på att kommunicera ut vad de olika medlemmarna får för sin medlemsavgift?
Nu är det ju nya kort och ett nytt år efter stämman så det ska bli intressant att se och höra hur det ska gå med nya forumet och kanske även andra saker inom förbundet.
Flyg lågt nära och sakta

2018-03-20 16:39:08
RE: Söndagsflygare & tävlande    
jaka
Skicka mail
Hej!
Jag håller med! Fortsätt Sture! -Du är en frisk fläkt som ställer frågor och kommer med påståenden och utan frågor bara stilla avsomnande! Tyvärr verkar modellflygandet världen över vara på tillbakagång, inte bara här i sverige. Se bara hur det ser ut på siten "R/C Universe" som när den  startade i mitten på nittiotalet var full av frågeställare och svarare! Idag är den tämligen avsomnad. Det är möjligt att modellflygande noviser som vill ha svar på sina frågor har gått över till facebook istället men jag tvivlar.
Amerikanska motsvarigheten till SMFF , AMA har samma problem med stort medlemstapp...Något har hänt,men vad? Låt mig gissa. Det oorganiserande Drönarflygandet är en liten spik i kistan med allt vad det innebär av restriktioner för "vanligt" modellflyg, regler som pådyvlats oss från USA. En annan orsak är att många ungdomar idag sitter inne och spelar spel! Det är där det "häftiga sker" och inte ute på flygfältet. Och varför flyga, på riktigt, när grafiken på datorn är så bra att man nästan tror sig vara ute verkligheten!?
Och bygga själv? Varför ska man det då man med en knapptryckning kan beställa färdiga modeller från Kina?! Latheten och bekvämligheten tar över alltmer.
Och modellflygare?? Förr var man tvungen att både vara modellbyggare och modellflygare. Det var nödvändigt för att överhuvudtaget ha något att flyga med och det fanns en stolthet att kunna göra saker själv; Konstruera, bygga, klä med siden och plastfilm, gjuta i glasfiber, lacka, hantera förbränningsmotorer, saker som tog tid att lära sig.
Ju mer det finns att köpa färdigt desto mer leksaksaktigt blir modellflygandet och därmed försvinner den lilla status som fanns. El-flyget har också bidragit till "förfallet". Slå på en strömbrytare så är du igång. Enkelt och leksaksmässigt...och varför vara med i en klubb när man kan gå ut på vilken skolgård som helst och flyga med sitt eldrivna cellplastplan köpt billigt via nätet.

Tyvärr ser jag ingen lösning på problemet med hur vi ska få fler modellflygare till klubbarna. -Vi som fortfarande håller på är nog en utdöende art...
 

2018-03-20 16:50:26
RE: Söndagsflygare & tävlande    
sommrsol
Skicka mail
Tack för stöttning!  Jag återkommer till min käpphäst – Modelllfykgnytt – men det är knappt att jag vågar för då blir jag plötsligt gnällgubbe för en del. Och det är ju synd!
Jag påstår utan att ha sett offerteerna från tryckeriet, att man kan ha producerat tidningens 5, ja kanske rent av 6 nummer betydligt billigare än vad som är fallet idag. Hur kan jag påstå det?

Jo, bara genom att dra ner storleken på bilderna samt att vara lite snål med likavisande bilder - minns Ni pojken som segrade i nån internationell tävling han återfanns på fem bilder i samma tidning. Slöseri, tycker jag.Och dessutom har medlemsantalet sjunkit, vilket innebär att färre medlemsavgifter finns att hämta, det vill säga, man måste  spara eller i varje fall inte slösa med Stora bilder över en uppslag med mera.

Nu får jag säkerligen  på skallen, så jag tar på mig hjälmen, men jag har viss erfarenhet av tidningsframstälning  och framför allt medlemstidningar,så jag är beredd på diskussion om saken.
Jag har bara producerat tidningar i 24 år, varav Mfn i 18, så …
Sture Tingwall

2018-03-20 20:12:44
RE: Söndagsflygare & tävlande    
McRegor
Skicka mail
Jaka - men hos oss har aktiviteten ökat markant i o m elflyget och möjligheten att köpa färdiga kärror. Hade vi haft varken elflyg eller EPO-kärror så hade klubben med all sannolikhet varit död. Allt var inte bättre förr - det får man nog acceptera.
Och jag själv som ett exempel har aldrig varit mera aktiv inom modellflyget än vad jag är nu...:)
Roger
www.mcregor.se

2018-03-20 20:47:01
RE: Söndagsflygare & tävlande    
No4
Skicka mail
Vill också sälla mig till gruppen som med stort intresse läser dina inlägg och får ett leende på läpparna. Tror att en del tar det här lite för allvarligt och lite för personligt. Gud vad trist världen kommer att bli när alla bara tyst håller med och sådana som den gamble mfl har tystnat. Låt bli och läs dessa inlägg om ni inte klarar av hans prosa. Håller dock inte med om att modellflyget håller på och dör. Det förändras och det har det alltid gjort och kommer alltid att göra. I våran klubb är vi fler medlemmar en någonsin. Det flygs inte längre mycket med diesel och glödstifts motorer eller balsa kärror klädda med siden ,vilket jag fortfarande njuter mest av i mitt modellflyg. Dom nya killarna har lika kul med sina EPP plan med elmotorer och ARF 3D flygplan mm. Så länge vi respekterar varandra trots att vi spelar olika instrument och olika sorters musik så kommer modellflyget aldrig att dö. Hur många har kvar sin svartvita tv eller åker runt i en Volvo Amazon.
   
If it´s too loud.....you´re too old

2018-03-20 21:16:36
RE: Söndagsflygare & tävlande    
bem
Skicka mail
Skulle vara intressant om man frågade några modellflygande ungdomar ca 12-15 år idag, som gillar att flyga med radiostyrda farkoster, hur de tänker om det här med att gå med i modellflygklubb. Många klubbar har ju en rätt ålderstigen medlemsskara idag. Många har hållit på i väldigt många år (veteranerna) och en del återkommer till modellflyget lite senare i livet och återupptar tråden sen ungdomens modellflygande. Jag har ej koll på mer än två klubbar (som jag är medlem i) och i bägge är medelåldern över 50 och närmar sig så sakteliga 60. Man kanske kan ana att när det kommer en ung intresserad modellflygare till klubben och nästan bara ser "gubbar" (när jag var väldigt ung tyckte jag ju att nån var en gubbe fast han nog inte var speciellt gammal). Nog vill de unga träffa andra i sin egen ålder eller däromkring, det tror jag nog. Att de äldre ofta besitter en otrolig kunskap och erfarenhet kanske de yngre inte tänker så mycket i början, men som de sen kunde få nytta av.
När jag börja med modellflyg i början av 1970-talet (först linflyg och efter några år radioflyg) så kryllande det av ungdomar i både den klubb jag var med i då och den klubb jag är medlem i idag. En och annan äldre "gubbe" fanns förr också men de var lätträknade. Bygglokal hade vi (i en källare i ett hyreshus) i den klubb jag var med i då och där gick det vilt till emellanåt vill jag lova. Tur inga "gubbar" var där som stoppade våra påhitt och hyss. Vi hade otroligt roligt, men vi byggde förstås flitigt också, för flyga var ju allas mål. Även om byggandet nog kunde vara rätt kul emellanåt så var det flygandet alla längtade efter.
Om jag var 12 år idag och klev in i klubblokalen i den klubb jag är med i idag så är det "pensionärsklubben" jag kliver in i.  Jag är inte riktigt säker på att jag skulle teckna medlemskap på stående fot om jag inte ser en enda i min egen ålder i lokalen (eller på fältet heller för den delen).
Det blir inte samma "drag" i en klubb när det är få eller nästan inga ungdomar som är med. Det blir lätt en negativ spiral som är svår att vända till en positiv tillströmning av yngre medlemmar. Jag är inte säker på att man skall "locka" ungdomar utan jag tror man får möta dem där de är och de själva kan få upptäcka om klubben kan erbjuda nåt de anser intressant, framför allt kompisar. Likasinnade kompisar har ju ofta väldigt kul ihop. Det hade vi i alla fall i vår klubb på 1970-talet.

Om jag idag hade börjat med modellflyg på egen hand, som jag gjorde i början på 1970-talet, är jag inte helt säker på om jag behövt en klubb för att komma vidare i mitt flygande (och byggande). Att träffa likasinnade kompisar hade  nog varit den största vinningen att gå med i en klubb, om det nu finns några fler ungdomar i klubben vill säga...
Hade jag börjat flyga idag hade det med all säkerhet blivit ett färdigt "frigolitplan" med elmotor, och med simulator tror jag att jag kanske kunnat lära mig flyga på egen hand. Jag hade knappast lärt mig bygga en balsamodell (och därmed gått miste om vad roligt det faktiskt är när man väl sätter igång och skapar med sina egna händer). Förr eller senare skulle jag nog ha sökt efter likasinnade i trakten och flugit tillsammans med dem (delad glädje är ju dubbel glädje som det heter).
Det är svårt att försöka sätta sig in i hur dagens ungdomar resonerar kring en hobby som vår. Men jag vet med säkerhet att för mig och många som var unga på 1970-talet och då började med radioflyg var bygg-glädjen, flyg-glädjen och att ha kul med likasinnade i ungefär samma ålder i klubblokalen och på "fältet" det som gjorde att man fortsatte.
Ta bare en sån sak som att ta sig till "fältet", det var cykel med modellen under armen och väskan på pakethållaren som gällde, eller senare moped. Ingen blev skjutsad av någon förälder till fältet i vår klubb, annat än i undantagsfall. Att bli skjutsad med bil till fältet var nästan inte i någons tankevärld bland oss (förrän några i klubben tog körkort och skaffa bil, då kunde de ta med modeller i bilen ibland om man bad snällt).
På sommarhalvåret var man ute och flög eller tittade på andra som flög mest hela tiden och var i bygglokalen mest för att reparera.
Ibland kunde man bara på ren chans åka till fältet och sätta sig i gräset och vänta på att nån kanske skulle komma ut och flyga (kom ingen efter flera timmars väntande trampa man hem på cykeln och så var det inte mer med det).
Tävlingar var ju intressant att åka iväg och kolla på, kommer väl ihåg den första tävlingen jag och några kompisar kollade på runt 1973 eller 1974. Det var en F3A tävling och killar som Benny Kjellgren (med en vit-orange Mach 1), Christer Gillgren (med en Bumling) osv var med. Då tändes gnistan att börja med konstflyg för många av oss i klubben och några av oss började några år senare tävla i just F3A. F3A flygarna var ju lite av "stjärnor" på den tiden och F3A var den enda konstflygklassen. Tävlingsflygandet kan ha sin lockelse på ungdomar, som det hade då på oss i vår klubb, och även idag hoppas jag.

Den som hade en "10-kubikare" i sin modell på den tiden var "kung". Bara att våga starta en sådan bjässe till motor var ju rätt modigt, speciellt om man starta utan handske (bakslag från en Webra, OS, Veco eller dylik motor var inte att leka med tyckte vi då).

Vissa klubbar verkar ha mer eller mindre resignerat i försöken att få in nya yngre medlemmar i "mopedåldern" och det är verkligen sorgligt och då vet man att det är bara en tidsfråga innan en sådan klubb går i graven.

Jag vet inte riktigt vad som kan fattas i klubbverksamheten men nåt är det som inte drar till sig ungdomar idag på samma sätt som förr. Jag tror nog vi kan få finna oss i att klubbarna kanske inte kommer att kunna växa trots försök därtill, men jag hoppas förstås jag har fel. Det kan lätt bli lite krystat om man försöker för hårt, och det märker garanterat ungdomarna och då kan det få motsatt effekt.

Jag pratade i somras med en annan medlem i vår klubb (han är i 60-årsåldern) och han hade varit byggledare på 1970-talet i klubben (jag var medlem i en annan klubb då). Och det han berättade skulle nog ingen tro var sant idag. Det var kö till bygglokalen och föräldrar kom bokstavligen och "krävde" att deras unge visst skulle ha byggplats, de mer eller mindre krävde det (fast det fanns inte plats till alla). Ungarna stod alltså på kö för att få bygga (och sen få flyga med sina alster). Tala om att modellflyg var populärt då.

/Bo

*** Redigerat av bem klockan 2018-03-20 21:31:42 ***

2018-03-20 21:45:50
RE: Söndagsflygare & tävlande    
pgrts
Skicka mail
 
Citat från: No4
.. eller åker runt i en Volvo Amazon.
   

Du kan inte ana hur många Volvo Amazonentusiaster det finns! Har en svåger som säkert lagt mera tid på enbart Amazoner än jag på mina flygleksaker...
Och han har många likasinnade.

 
Citat från: bem
Skulle vara intressant om man frågade några modellflygande ungdomar ca 12-15 år idag, som gillar att flyga med radiostyrda farkoster, .....
/Bo


Jag har funderat en del på just ungdomar som kommer till klubbar med en massa gamla erfarna gubbar som har sina diskussioner....
Jag tror att man skulle försöka ha en egen dag för ungdomar då det bara fick vara en eller två av de äldre i klubben med som support. Då skulle ungdomarna få bestämma vad de ville flyga och vi äldre få stötta och hjälpa till även om det nu skulle gälla drönare som vi ofta inte har förståelse för.

Det där med byggledare på 70-talet då det kom ungdomar som KRÄVDE en byggplats.
Hoppsan - det har jag upplevt för 10 år sedan. Klubben full av skrikande ungar. Men när det sedan kom flera äldre som gärna ville ha en egen kväll med lite lugn och ro så tog det inte lång tid innan allt bara dog ut.
Jag tror inte att vi ska skylla på att ungarna bara vill sitta hemma vid datorn eller telefonen. Vi ser inte deras behov när de kommer till klubbarna helt enkelt.
Flyg lågt nära och sakta

2018-03-21 00:20:59
RE: Söndagsflygare & tävlande    
mats
Skicka mail
Även om Patrik skriver under med sin klubbtillhörighet i Ripamfk.com  är det inte Ripa´s ungdomsverksamhet han beskriver i sin skrift, Patrik är medlem i flera klubbar.

Jag tillhör dem som gillar Stures engagemang för hobbyn och dess utveckling, fortsätt så Sture!

Som modellflygare sedan tidigt 60 tal räknas jag nog till de gamla gubbar som inte borde bry sig om hobbyns utveckling, och framför allt inte ungdomsutveckling.

Det finns dock en låga som fortfarande brinner för hobbyn och klubben, efter mer än 50 år i modellflyghobbyn.

Vi kan inte jämföra verksamheten på 60 -70 - 80 tal, när det flesta modellflygarna fortfarande byggde sina egna modeller från byggsatser, ofta i gemensamt hyrda klubblokaler.

Att engagera sig i en modellflygklubb och dess verksamhet är som att driva ett företag, utan kunder (medlemmar) och kraftfull marknadsföring för att visa att klubben finns, och vad den erbjuder sina kunder (medlemmar) når man ingen utveckling. Syns man inte finns man inte.

Att samla dagens ungdom i gemensamma aktiviteter för att skapa ett modellflygintresse och därefter få intresset att växa, är inte heller lika lätt, skall dagens ungdomar få fullt utbyte krävs det intresserade föräldrar som ställer upp för sin ungdomar, bäst är att de delar modellflygintresset.

I Ripa Mfk bedrev vi skolflyg med metanolmodeller så kallade 40 trainers, och detta med framgång en bit in på 90 talet, klubben lärde många nya medlemmar att flyga, modellerna var oftast av typen ARF, inköpta hos de lokala hobbybutikerna som fanns, i och runt Kristianstad fram till slutet av 90 talet.

I början av 2000 talet skapade parkmasters och inomhusmodeller det stora intresset för modellflyghobbyn, men med den skillnaden att det stora flertalet som köpte dessa modeller lärde sig själva att flyga på gröna ängar och öppna landskap, omsättningshastigheten på klubbens medlemmar ökade, många var medlemmar ett år eller två, sen försvann de ur klubbens medlemsmatrikel.

Många av dagens modellflygare har inlett sitt modellflygintresse genom inköp av ett RTF paket, ofta importerat från Kina, dessa utövare lär sig nästan uteslutande att flyga själv, eller med hjälp av en bipackad simulator, visst händer det att de besöker klubbfältet, men oftast är det när deras modell inte längre fungerar, då är klubben bra att komma till för att få hjälp.

Vi har försökt att locka in dagens ungdom som flyger ”drönare” och FPV i klubbens verksamhet, tyvärr ännu utan större framgång, de som tävlar i FPV verkar ännu inte vara speciellt många, inte heller speciellt unga, flertalet över 18 år, då de kör bil och samlas på de ställen i Skåne som var tidigt ute med att bygga banor för tävling, med förhoppning kan intresset för ”drönare”  och FPV växa.  

Vi har försökt att utveckla Ripa Modellflygfält och dess faciliteter för att locka ungdomar tillsammans med sina föräldrar, oftast är det pappan i familjen som vill förverkliga sina pojkdrömmar att få bli modellflygare, att han nu har sin son ”lille Kalle” runt 10 årsålder gör framgången och inträdet i hobbyn desto lättare, att mamma och syskon också trivs på modellflygfältet fullbordar framgången.

Det lär finnas mer än 10 000 utövare av modellflyghobbyn i vårt avlånga land, av dessa är mindre än 4000 organiserade i landets klubbar, så nog finns det potential för tillväxt.
Det finns röster som vill göra modellflyghobbyn till en spontanidrott inom RF, det kan komma att göra skillnad, dock lär vi få vänta till år 2020

Mvh
Mats Erlandsson
Ripa Modellflygklubb

2018-03-21 07:25:02
RE: Söndagsflygare & tävlande    
Stefan A
Skicka mail
OJ!
Jag visste inte att jag som medlem i SMFF fick betala tusentals kronar per år som direkt går till dom som tävlar. Tydligen finns nog dom som har en annan avgift än vad jag betalar.

Tydligen finns det många modellflygare i Sverige som inte tittar på TV. Av alla kronor som man betalar på programpaketen så är det många kanaler man inte tittar på som man ändå får betala för.

Är man med i andra idrottsföreningar så är jag säker på förbundet i fråga får pengar som hamnar hos dom tävlande.

Modellflygförbundet måste var ett av dom mest framgångsrika förbunden om man ser hur bra dom svenska piloterna är på internationella mästerskap i alla olika klasser.

Var stolt över hur duktiga dom piloterna är & ta lärdom av dom.
Jag som medelmåtta som modellflygare har inte blivit så här bra om inte jag fått hjälp av dom tävlande.

Höj avgiften så mer pengar kan gå till landslagen så dom kan göra riktiga satsningar.

MVH
Stefan

2018-03-21 08:02:19
RE: Söndagsflygare & tävlande    
honken
Skicka mail
 
Citat från: Stefan A
Höj avgiften så mer pengar kan gå till landslagen så dom kan göra riktiga satsningar.


Gör det! Så spar jag ännu mer genom att inte vara med.
Skämt åsido, då majoriteten av oss som leker piloter gör det för skojs skull och inte ser modellflyg som en idrott, finns det ingen anledning att ha samröre med FSF och RF.

2018-03-21 11:59:37
RE: Söndagsflygare & tävlande    
sommrsol
Skicka mail
TACK igen kompisar! • Jag tar nu upp en annan sak, som ställer till det – bristen på dialog, en dialog mellan de styrande och medlemmarna är nödvändig och kanske mest viktig fr de styrande. Allt kan inte läggas fram i form av motioner. Det är den dagliga kontakten, kanske inte daglig, men kontinuerlig.  Självfallet ska vi ta i beaktande, att styrelsefolket bjuder på sin fritid, vilket vi medlemmar måste beakta, men i alla fall …
Jag har till många medlemmars fasa här lagt fram synpunkter på Modellfygnytt, vilket givit mig epitetet GNÄLLGUBBE. Till dessa val jag bara säga – fortsätt Ni, jag tål det mesta!

Detta blev en lång inledning, men nu kommer jag till det väsentliga – Modellflhygnytt. Har förbundet rejält med pengar kannan köra det racet, som man gjort. Men med det låga medlemsantalet som råder måste siktet vara inställt på snålhet och inga dyrbara svängar. Trots att jag bara hållit på med tidningsframställning i 24 år har jag idéer. Dessa idéer hade jag framställt som en liten pdf-akt på 12 sidor med synpunkter och förslag på ändringar i formgivningen eller design, som snobbarna kallar det. Jag skickade det till redaktören, till ordföranden med en suck om kommentarer.
Tror Ni jag fick någon respons eller reaktion från någon av de inblandade eller från någon i styrelsen?
NEJ, inte ett ord, inte ens en kommentar där dom bad mig fara åt skogen.
Skulle j ag tolka det positivt så att förbundets ekonomi var stark och inget behövdes? Ja, kanske, men man kunde ju i varje fall bekräftat att luntan kom fram. Inte ens det!

Nu ska jag inte orera om detta, men jag bifogar här en kopia i pdf-form, så att Ni kan se vad jag ville bidra med – utan resultat (Ska jag misstänka att det är Postnord, som distribuerat den på sitt vis?)
Sture Tingwall • lite besviken gnällgubbe!  Jag får försöka få över min lunta på annat vis!)

2018-03-21 12:26:46
RE: Söndagsflygare & tävlande    
bem
Skicka mail
Hej,
Exempel nedan på vad det kostar att delta på ett VM, EM, NM i F3A eller F3P.
Så man får lite hum om hur startavgifterna kan se ut i några FAI tävlingsklasser.
Uppgifterna är  hämtade från s.k. Bulletin från tävlingarna som finns på internet att ladda ner. Kan vara intressant att se vad startavgiften är, som är det man i första hand försöker få täckt av förbundet, men det händer säkerligen att tävlande får punga ut med det emellanåt ur egen ficka om det tryter i förbundets (grenens) kassa vissa år.

Avgifterna nedan är i Euro. Inte alltid fulla lag åker och vissa år åker kanske det inte är någon som kvalificerat sig för en landslagsplats som kan åka, men skulle fulla lag skickas vid sådana tävlingar som nedan så ser man i alla fall vad det skulle kosta i startavgifter.
TM = Team Manager.

Kommande EM F3A 2018:
TM: 350
Senior (3 pers): 450 x 3
Junior (1 pers): 250
Bankett 50 per pers

VM F3A 2017:
TM: 420
Senior (3 pers): 615 x 3
Junior (1 pers): 250
Bankett: 50 per pers

NM F3A 2017
TM: 300
Senior (3 pers) 300 x 3
Junior eller open deltagare senior (2 pers): 300 x 2
Nordic klassen (4 pers): 300 x 4
Inkl bankett.

VM F3P (inomhus) 2017:
TM: 440
Senior (3 pers): 440 Euro x 3
Junior (1 pers): 220 Euro
Erbjudande av tävlingsorganisationen: boende och mat samt bankett: 560 per pers.

Tillkommer resekostnader t.o.r och boende samt mat.
Ibland är en av de tävlande TM.

Den som är intresserad av hur SMFF finansierar verksamheten och varifrån pengar flyter in och vad de används till kan kolla i handlingar från eller inför förbundmöte. En medlems avgift till SMFF är en av flera källor som det kommer in pengar till förbundet. För verksamhetsområdet Elit inom förbundet, som är inriktad mot tävlingsverksamhet, är tävlingslicenser liksom elitmedel och grenbidrag från Flygsportförbundet intäktskällor för Elit, som man kan läsa i handlingar i länken nedan.
Kostnader som Elit haft under 2017 kan man också läsa om via länken nedan.
http://www.modellflygforbund.se/Dokumentarkiv/forbundsmoten/

De två Nordiska Mästerskap (NM) F3A jag varit med på (2015 och 2017) så användes grenens (konstflyggrenens) pengar att täcka startavgifterna. Resten betalade vi som var med och tävlade ur egen ficka (resa t.o.r., boende, mat).
Det skulle bli svårt att få folk att ställa upp att tävla internationellt i landslag om man åtminstone inte fick hjälp från förbundet/grenen med tävlingsavgiften.

/Bo
*** Redigerat av bem klockan 2018-03-21 13:23:23 ***
*** Redigerat av bem klockan 2018-03-21 13:23:55 ***
*** Redigerat av bem klockan 2018-03-21 17:34:27 ***

2018-03-21 15:42:39
RE: Söndagsflygare & tävlande    
Rolle
Rollerex@hotmail.com
Hej Sture
Kul att du bryr dig om SMFF. Det jag kan tycka som före detta ordförande är att det är synd att du lägger upp dina inlägg som du gör. Du framställer dig gärna som ett offer och att styrelsen skulle var mindre vetande eller i sämsta fall något annat. Du återkopplar till SMFFs ekonomi och undrar varför vi inte är mer sparsamma och ser över våra kostnader. Vi ser ständigt över våra kostnader.

Det du glömmer är att jag vid minst två eventuellt tre olika tillfällen givit dig alla siffrorna avseende modellflygnytt. Du har på egen begäran och med mitt tillstånd fått ut varende sida, siffra och avtal angående tidningen. Du gjorde en utredning för några år sen och konstaterade att du inte kunde göra Mfn. billigare än vad vi gör idag. Inte ens med outsourcing i Baltikum.
Så att var tredje till sjätte månad köra samma skiva på repeat, är ingen framgångsväg. Att försöka tjata hål i huvudet på folk, om än med ett gott uppsåt, kan resultera i att man prioriterar andra mail först. Sen glöms svaret på ett reprismail till dig bort. Sorry för det.

Nu är det ju så att det finns en redaktör för Mfn. Han gör ett bra jobb med Mfn. Det tyckte de flesta på förbundsmötet. Micke fick t.o.m en applåd. Nu var det ju inte mer än ca 40 pers där vilket säkert inte kan ses som representativt för Sveriges alla modellflygare. Men det kan nog inte den här tråden heller. Har nog skrivit det i svar till dig tidigare så jag gör det igen.

Köp läget Sture.
Du gjorde Mfn. med bravur i drygt 20 år. I ett annat tidevarv, med andra ekonomiska förutsättningar, medlemsnumerär elflyg, epp/elapoor-modeller, digitala radioapparteroch en värld utan internet.

Det som jag också kan förundras över är tonen i många inlägg. Tycker den är en smula tråkig i många men inte alla. Är det så det ska vara?

Det jag blir väldigt trött på är när man ställer medlem mot medlem. Sture värnar om SMFF och sen säger han att vanliga modellflygare inte har någon nytta av SMFF. Ganska motsägelsefullt om ni frågar mig. Sen undrar jag hur ni tycker att en medlem som vill tävla i någon gren ska sorteras in och behandlas. 7-10 dagar om året tävlar han. Resten av året är han modellflygare precis som ni andra som inte tävlar.
Är det fult att tävla? Är det fult att inte tävla? Har ni sett eller hört någon tävlingsflygare gå bananas och skälla på de icke tävlande? Skulle inte tro det.

Gå ut och flyg och ha kul i stället. Tillsammans.
Det är skillnad på olika !!

2018-03-21 15:49:16
RE: Söndagsflygare & tävlande    
sommrsol
Skicka mail
Hej igen! Kul att vi vädrar & informerar!
TACK bem för info om tävlingsomkostnader, Då jag läser detta – som var lite nytt för mig! – så kommer jag direkt att tänka på att SMFF skulle nog tjäna på att vara ett rent tävlingsförbund. därmed har man säkerligen större chanser att få bidrag från de höga herrarna  FSF och RF. Där hyllas/stöttas de tävlande på direkten men inga  småpågar, som bara nöjesflyger då det passar dom. Det är min åsikt om hur de tävlande tas omhand.

Modellfygnytt, min käpphäst, Jag hade ett inlägg ovan, men fickinte med några bilder. Hä kommer dom, och det varde ingick i mina kommentarer i ett 12-sidigt "konvolut", där jag här plockar in några sidor.




2018-03-21 15:54:37
RE: Söndagsflygare & tävlande    
sommrsol
Skicka mail
Nu Grabbar, lovar jag att jag ska lugna ner mig lite. Men jag ville bara ge info om vad jag försökt bidra med.
Sture Tingwall, dipl. gnällgubbe, som brinner för modellflyg och Modellflygnytt!

2018-03-22 08:28:09
RE: Söndagsflygare & tävlande    
pgrts
Skicka mail
Får väl fortsätta med lite historiskt gnäll om nu Sture skriver att han ska lugna ner sig :-)
1995 var det inte bara Sture utan även höjdarna inom SMFF som var bekymrade.
http://modellflygnytt.se/gamla/1995/Modellflygnytt_1995-6.pdf#page=21
De tävlande klagar på för höga startavgifter. SMFF vill höja medlemsavgiften för att kompensera för mindre bidrag.

Ett internt förslag från SMFF var att bilda SMR Sveriges modellflygares Riksförbund. Kanske inte helt olikt Stures förslag om att ha en pensionärs och söndagsflygförening med mindre behov än tävlingsflygarna? Sådant har diskuterats även inom andra grenar av flygsporten enligt rykten.

Lite senare (i början av 1996) kommer Martin Elmberg med ett tips för att kommunicera ut info snabbare och till ringa kostnad.
http://modellflygnytt.se/gamla/1996/Modellflygnytt_1996-2.pdf#page=31
Detta var 1996 och nu 2018 22 år senare har SMFF inte klarat av att ta till sig det fina snabba med Internet.
Stämman har vi inte hört mycket från. Inte ett "tweet" eller länk. Vi borde kanske ha en Trump som ordförande ;-)
Flyg lågt nära och sakta

2018-03-22 08:41:50
RE: Söndagsflygare & tävlande    
sommrsol
Skicka mail
TACK Patrik för de historiska aktiviteterna. Här gäller att se framåt, men vetskapen om vad som har hänt tidigare kan ge värdefulla hint om vad att göra? För övrigt är jag impad av Dina möjligheter att gräva fram fakta – kan Du inte berätta mer om Ditt jobb med detta. Det som sker stort sker tyst – eller hur det nu var?
Sture Tingwall

2018-03-22 18:47:37
RE: Söndagsflygare & tävlande    
helifanatic
Skicka mail
Nu vet jag inte hur många medlemmar Smff har

Men säg att det är 3000 kanske överkant
Skulle de då vara så att 60000 gick till tävlingsverksamhet hur mycket är det per skalle 20kr
O hur den delen i så fall skulle vara stora delen i årsavgiften frångår mitt förstånd när det kommer till gnället.

Finns oxå söndagsflygare som tack vare tävlande fått tag i flygplan utav kvalitet som kanske inte funnits att tillgå annars o i så fall inte till dem priserna.

Jag har varit med o tävlat inom f3j f3b-t o f3b o kan säga att dom tävlande betalar allt själv när de kommer till resor och startavgift inom landet och även på eurotour o liknande.

Att få startavgiften betald varannat år till VM är inte så mycket i kostnad om man slår ut det.

2018-03-22 19:19:23
RE: Söndagsflygare & tävlande    
lennu
Skicka mail
Att de så kallade söndagsflygare skulle finansiera tävlingsflygare är en gammal seglivad myt.
De pengar som går in i tävlingsflyget är bidrag från Flygsportförbundet och RF i form av grenbidrag och elitbidrag, detta är bidrag som egentligen enbart är avsedda för tävlingsändamål. Målsättningen är givetvis att Sverige internationellt ska ta så mycket medaljer som möjligt.
En del av Flygsports grenbidrag skvätter även över på Bredd pga av den enkla anledning att
att det ska finnas ett intresse för söndagsflygare att gå vidare till tävlingsverksamhet, även administrationen får en summa för att administrera tävlingsverksamheten.
Sedan ska man komma ihåg att alla tävlingsflygare även är söndagsflygare när de inte tävlar eller tränar.
Resterande intäkter medlemsavgifter, annonsintäkter, övrigt  ska täcka kostnader som
kansli, styrelsen, förbundsmöte, luftrumsbevakning, bredd, MFN m.m. allt finns redovisat på förbundets hemsida under Dokumentarkiv/förbundsmöten.
Det verkar som om devisen "Allt var bättre förr när allt var sämre" fortfarande gäller bland en del personer i forumet.

Mvh
Lennart Andersson
Förbundskassör

2018-03-22 20:50:45
RE: Söndagsflygare & tävlande    
sommrsol
Skicka mail
Hej Lennart! Bra, att Du ger oss fakta om bidragsbiten. Det är förvånande att inte F3A- Anders på ett tidigt stadium gav oss den informationen. Han som tävlingsflygare borde väl veta detta och berättat i stället för  att fara ut med
"Återigen en spottloska rätt i ansiktet på mig som tävlingsflygare. En tärande och dyr typ som borde skämmas över sin blotta existens! Din slutkommentar var inte dum den heller – men vad ger den?

Efter de fakta jag fått fram, så har jag en känsla av att tävlingsflygarna (även om de stundtals flyger på söndagar!) bör vara knutna till FSF och RF, där sport/idrott är huvudintresset. Om det sker genom ett "nytt" SMFF eller genom ett speciellt tävlingsinriktat förbund är en smaksak. Tror jag. Tycker jag. Sture Tingwall

2018-03-22 23:02:25
RE: Söndagsflygare & tävlande    
bem
Skicka mail
Sture,
Själv ser jag mig som huvudsakligen "nöjesflygare" med visst tävlingsintresse. Bara för att jag tävlar lite grann (mest nationellt och något lite internationellt som på NM om jag blir uttagen och har möjlighet att åka) så ser jag mig inte som i första hand tävlingsflygare. Det är ett nöje att tävla också tycker jag, så då är jag väl dubbel nöjesflygare kan man säga :)
Jag vill allt gärna vara med i SMFF både när jag tävlar och när jag "söndagsflyger". Om dina tankegångar Sture blev verklighet blev jag väl tvungen att vara medlem i två organisationer? Ett för mitt nöjesflygande och ett för mitt tävlingsflygande. Tänkte du dig att verksamhetsområdet Elit inom SMFF skulle bli fristående från SMFF och bilda egen sammanslutning ansluten till Flygsportförbundet och Riksidrottsförbundet?
Jag tror inte alls på nån delning på det viset, den uppdelning som finns idag mellan Bredd och Elit inom SMFF funkar väl rätt bra?
Ena dagen kanske man är nöjesflygare, nästa dag tävlingsflygare, det är väl bara fördelar då om samma förbund, SMFF, har sina vingar över båda verksamheterna. Det finns väl för- och nackdelar som det är organiserat idag i SMFF men fördelarna överväger vida ev. nackdelar om man är både nöjesflygare och tävlingsflygare tycker jag, att vi har båda verksamheterna inom samma organisation SMFF. Visst kommer det alltid att finnas modellflygare som aldrig kommer att tävla t ex för att de inte alls är intresserade av det, liksom det finns tävlingsflygare som är mycket tävlingsinriktade och kanske har ganska lite intresse i nöjesflygning. Men nån stans i blandningen av nöjesflygare och tävlingsflygare tror jag ändå det blir ett fruktsamt möte och tillsammans för det hobbyn framåt både på förbundsnivå och klubbnivå till gagn för alla nuvarande medlemmar och kommande medlemmar.
Mycket hänger även på SMFF styrelse och andra förtroendevalda hur SMFF fungerar och hur verksamheten kan utvecklas. Det är lite synd att våra ordföranden på senare år inte kunnat sitta på sin post så värst länge, det ger sämre kontinuitet.

/Bo

2018-03-22 23:45:34
RE: Söndagsflygare & tävlande    
sommrsol
Skicka mail
Tack för alla lugna inlägg här på den här tråden! IPajkastningen kom av sig!
Om dina tankegångar Sture blev verklighet blev jag väl tvungen att vara medlem i två organisationer? Ett för mitt nöjesflygande och ett för mitt tävlingsflygande? Nej, fel tänkt, tycker jag. Som tävlingsflygare bör Du träna, testa och ha dig –kalla det söndagsflhyging om Du vill, men den är snäppet vassare – Du tränar för att tävla. Och som sådan anser jag att du ska ha alla stöttning Du kan få alltifrån sån trivial sak som tävlingsdräkt, , träningsbidrag i form av bränsle, träningstider, resor med mera.
Tävlingsmänniskor bidrar till att hålla intresset igång, de skapar  nya modeller, nya material etc.
Men den lille modellflygaren med en Lajban har inte så många krav mer än en vettig försäkring och ett fält att flyga ifrån.  Mer behövs inte, för dom flyger i några pass, sedan väntar fikat och depåsnacket.

Är jag ensam om att ha den inställningen får jag vl se mig som avvikande, men jag tror inte jag är ensam om dessa tankar. Sedan bör man inte se dessa två intresseområden som konkurrerande. Då kan det bli knepigt. Då får vi skjuta fram vingen ett snäpp så vi inte råkar ut för en vikning.
Nu går jag å lägger mig och drömmer  då jag flög min andra Robin  Sture Tingwall

2018-03-23 06:36:20
RE: Söndagsflygare & tävlande    
pgrts
Skicka mail
Stures problem ligger nog mera i informationen som vi saknar.
Det vi ser är ett inbetalningskort på medlemsavgift, ett plastkort som ska bli virtuellt och en tidning med stora bilder.

Det bästa i informationsväg som kommit var grafiken på de nya grupperna / klasserna som TS tvingat fram i MFN förra året.

En presentation av styrelsens gubbar - för det finns väl inga gummor - ser vi inget av.
Grafik på medlemsutvecklingen.
Grafik på ekonomin.
Och så lite snabbt ut på nätet och sociala medier när det händer något.
De få ledarartiklarna vi läser i MFN är rätt så torftiga jämfört med hur man meddelade sig förr.
Flyg lågt nära och sakta

2018-03-23 07:32:31
RE: Söndagsflygare & tävlande    
sommrsol
Skicka mail
GOMORRON!
Jag håller med Dig Patrik! Visst saknar vi information. Och den har inte kommit via de två sidorna med ordf-sucken &  annat uppdraget för mycket. Jag har undrat: Varför ska allt dras upp stort i vårt medlemstidning?
Här prov på min red-sida med ordf-suck, innehållsförteckning, adresser till red m fl. den hade jag nästan i alla år jag hade förmånen att få  vara MFN-Red. Då jag lade av och AoH-styrets Freddy Stenbom tog över produktionen av Mfn hade han "min"  sida, nära nog oförändrad. Bara det tar jag som ett hyggligt betyg.
För resten kan jag ju skryta lite med att överstycket på omslagssidan gjorde jag nån gång på 80-talet och den hänger med fortfarande.

Allt i de senaste årens Modellflygnnytt har dragits upp så mycket – varje sida kostar och bör innehålla så mycket den kan för de pengarna!  Nu får jag sluta med att tjata om uppdragna bilder, slöseri med utrymmet etc, för annars är jag fullvärdigt kvalificerad för epitetet GNÄLLGUBBE!
Sture Tingwall

2018-03-23 10:09:33
RE: Söndagsflygare & tävlande    
Per P
perpalsson81@gmail.com
När det ändå diskuteras om att nästintill allt var bättre förr, kommer en reflektion från en som 'bara' hållit på med hobbyn sen 1996 (köpte min första byggsats 1995), och jag kommer ihåg just det numret av modellflygnytt som länkades ett par inlägg ovan o de annonser man då satt o läste om o ville ha alla de häftiga prylarna. Men en sak som slår mig när man jämför modellflygnytt nu-mot-då är att en man som Sture skriver o påtalar ofta inte hade en massa dö-yta på sidorna, men å andra sidan så alla dessa småkolumner överallt som var i de äldre numrena var väldigt plottrigt och jobbigt att läsa jämfört med så som det är nu, så man kanske inte bara ska klaga o störa sig så mycket på otryckta delar i tidningen? En reflektion =)
För min del ögnar jag igenom tidningen lite snabbt när den kommer o läser det som inte bara handlar om tävlingar o friflyg o sen är jag klar med den. Mina 2 pojkar tycker om att titta på bilderna.
___________________________
Warbirdfreak, men Jet är också kul =)

2018-03-23 10:30:54
RE: Söndagsflygare & tävlande    
edvkal
Skicka mail
Hej!

Utvecklingen inom föreningslivet har gått åt fel håll i många år. Tyvärr så även inom modellflyget. Det finns ett gammalt uttryck inom näringslivet. "Att ta en större och större andel av en krympande marknad" - Det är inget framgångskoncept. Varken antalet tävlingsflygare eller söndagsflygare har ökat i antal över tid.

I vårt fall tror jag att det gäller att ha en positiv öppen dialog och när det gäller mindre positiva saker prata med varandra inte om varandra.

Vi bör inte skapa mer polarisering inom modellflyget utan förstå att vi alla behöver varandra. Söndagsflygarna behöver tävlingsflygarna och tvärtom. I en för modellflygklubb behövs alla, söndagflygaren, tävlingsflygaren, gräsklipparflygaren, styrelseflygare och inte minst altanflygaren. Ingen kan göra allt men alla kan göra något.


Edvard

2018-03-23 10:36:32
RE: Söndagsflygare & tävlande    
sommrsol
Skicka mail
Hej Per! Bra inlägg! Jag håller med Dig och Dina synpunkter om plottrigt och jobbigt att läsa. Men ett särdrag har facktidningar oh medlemstidningar att de lästes ofta från pärm till pärm (om uttrycket tillåtes)
Det finns snobb-tidningar om inredningar/möbleringar, som vänder sig till rätt välbärgade läsare, som betalar med glädje för deras favorittidningar, med stadigt och glansigt papper, suverän omslag med stora bilder och i  medelmåttiga upplagor, som återspeglar sig i höga styckepriser. Men kunderna/läsarna betalar med glädje.
Med medlemstidningar gäller andra normer. Modellflygnytt spelar i samma serie som andra special-facktidskrifter - frimärkssamlande, flugfiske och liknande specialare. Där är ekonomin svag och då gäller att – som Du konstaterar – att inte breda ut sig. Där blir det naturligtvis en avvägning. Vad får utgåvan kosta? Vad har vi råd med? Ett enkelt sätt att kolla detta är att räkna ut priset per sida. Går man den vägen, så märker man, att två stora bilder tar en hel sida – dyrt, vilket kräver att bilderna då har ett verkligt budskap.

Nu måste vi betänka, att jag är inte knuten till Modellflygnytt på något vis. Det är styrelsen, som beslutar och som sätter budgeten för tidningsutgivningen. Och jag kan konstatera,att vi har motsatt uppfattning om grundreglerna, men så länge jag inte vet  något om aktuella kostnader, så bör jag ligga lågt vad gäller de specifika kostnaderna för Men, men jag kan inte lämna de åsikter jag har fått i mig via jobb inom tidningsbranschen. För resten – tycker Du att nånting går förlorat om Du jämför Innehållssidn/Ledarsidan som den är här ovan med dagens uppslag? Är vi inte överens så är det en viktigt vetskap – mångfald berikar.
Sture Tingwall

2018-03-23 10:51:51
RE: Söndagsflygare & tävlande    
Per P
perpalsson81@gmail.com
Hur facktidningarna gör det bryr jag mig inte om ett smack, bara för att det varit på ett sätt i alla tider betyder det ju inte att det inte går o ändra - utveckling kallas det. Alla gillar det inte och andra älskar det, men att stoppa utveckling är inte något man bör sträva efter. Bättre då att försöka påverka den. Det ser betydligt bättre ut i mina ögon med hela rader.

Nog om det =)
___________________________
Warbirdfreak, men Jet är också kul =)

2018-03-23 12:14:57
RE: Söndagsflygare & tävlande    
sommrsol
Skicka mail
Du har så rätt Per, att det är inte dumt att utveckla en tidning, men man får inte glömma ekonomin. Att göra en flunsig tidning och glömma kostnaderna gör att plötsligt har Du inte pengar att göra en tidning. Enkelt! Typisk balansgång! Sedan får vi inte glömma vad läsvärdesundersökningrna ger oss för besked. Där får man veta hur långa textraderna bör vara, vilka typsnitt som är lättast upp uppfatta, radavstånd och mycket annat nyttigt.

Jag håller med om att de senare och nuvarande Mfn inte lider av det Du kallar plottriga, men det beror främst på att man tydligen inte tar in smånotiser, som många gånger kan vara lika nyhetsspridande och värdefulla för vissa läsare som långa haranger. Vi har alla olika intressen vilket med önskvärd tydlighet också framgår av inläggen här. Sture Tingwall

2018-03-23 22:10:12
RE: Söndagsflygare & tävlande    
StaffanA
Skicka mail
All förändring är inte utveckling. Särskilt beträffande tryckta alster är det ofta snarare fråga om stagnation och avveckling och till slut nedläggning..

2018-03-23 22:42:20
RE: Söndagsflygare & tävlande    
sommrsol
Skicka mail
 Du Staffan, Du skrev All förändring är inte utveckling. Särskilt beträffande tryckta alster är det ofta snarare fråga om stagnation och avveckling och till slut nedläggning.
 Du Staffan, Du har rätt, men nog vore det väl ett nederlag, om vi inte kämpar för att kunna få behålla vårt medlemslblad MODELLFLYGNYTT.
 Du Staffan, det är därför jag vill värna om vår tidning genom att ser till att den framställs på ett vettigt (inget lämpligt ord, lite för provocerande, men så här i sena timmen halvt okej!) sätt, där man stramar åt kostnaderna utan att innehållet blir lidande av det. Jag vet, att det går och jag förutsätter att de i styrelsen, som ansvarar för SMFF:s ekonomi ser till att inget går över styr. Jag är förvissad om att de kan sånt här, för alla mina försök till dialog med dem har runnit ut i sanden. Inte minsta kommentar, vilket förvånar mig.
 Du Staffan, jag tror att det här kommer att lösa sig. Ha det bra och TACK för Din kommentar!
Sture Tingwall

2018-03-24 07:55:25
RE: Söndagsflygare & tävlande    
bem
Skicka mail
Sture,
Modellflygnytt:
Vår tidningen är ett bra exempel på en sak som berör både nöjesflygare och tävlingsflygare vilket talar för att båda verksamheterna bör höra under samma tak (SMFF) så att säga.

Själv är jag uppväxt med papperstidningar och föredrar fortfarande det om jag kan välja. Men digitala tidningar är också helt OK för min del, men jag väljer hellre pappersvarianten om den finns. Samma sak skulle gälla för mig för Modellflygnytt.

Man kan ju försöka spå i kristallkulan: Allteftersom nya generationer modellflygare tar vid som är uppvuxna med mer och mer digitalt material och läsplattor, Smartphones osv så kan man gissa sig till att det kommer bli ett brett önskemål att även en medlemstidning som Modellflygnytt kan erbjudas digitalt så småningom. Då slipper man ju också den tunga kostnaden för tryck och distribution. Jag föreställer mig att SMFF någon gång i framtiden, när man anser sig mogen, kanske kan erbjuda "Min sida" på SMFF's hemsida där medlemmen loggar in med sitt medlemsnr och kan t ex läsa Modellflygnytt elektroniskt (läsbart på dator, platta och smartphone). För egen del, som jag sa i början, föredrar jag papperstidningar men det är mer en vanesak och jag kan nog anpassa mig till enbart en elektronisk tidning.
Om det kan tänkas bli nåt liknande jag spånar om ovan i framtiden får vi väl vänta och se. Det finns hållbara argument för att ha det som det är idag och det finns det också för en elektronisk tidning. Fördelarna med en elektronisk tidning som jag ser det är väl att man kan frigöra pengar som kan användas till att utveckla vår hobby, kanske främst för ungdomsverksamhet (min personliga uppfattning), och troligen skulle de yngre gilla att Modellflygnytt kunde bli elektronisk och åtkomlig från flera enheter enkelt. De yngre har ju nästan alla Smartphones numera. Vi gamla som kanske föredrar pappersvarianten fick anpassa oss efter tidens trend så att säga och läsa tidningen digitalt.
Ovan är min helt personliga åsikt.

/Bo

2018-03-24 08:42:23
RE: Söndagsflygare & tävlande    
pgrts
Skicka mail
Modellflygnytt - varför papper eller på nätet?
I stort sett alla medier i dag har en blandning.
Artiklar läser man som många skriver bäst på papper men så finns det en hel del material som inte funkar lite bra i en tidning - typ filmer så klart.
Sedan så finns det en massa information som är väldigt viktig för vissa - typ långa resultatlistor. Lägg allting sådant på nätet med enkla koder som man pekar på med sin platta eller smarttelefon för att direkt få på på sin skärm. Tycker man att telefonen är för liten så finns det enkla billiga sätt att få upp telfonskärmen på datorn eller nya platta TVn.

Men det allra viktigaste om man ska få en bra tidning är att redaktören brinner för sitt uppdrag. Titta på de alldeles utmärkta tidningarna för historiskt flyg Svensk flyghistorisk tidskrift. Tjocka välskrivna tidningar utan stora annonser. Artiklar som inte är uppbrutna och spridda på flera ställen i tidningen. Ett annat exempel är Båtologen som är för sjöfolk och intresserade. Det finns säkert andra svenska tidningar för klubbar av folk med specialintresse. När det gäller modellflyg så är nog Lina den snyggast och mest välskrivna tidningen även om utgivningen är mera sporadisk. Tidningen Oldtimer är riktigt bra skriven och kommer regelbundet utan problem men den är magrare och inte i samma trycktekniska kvalitet även om innehållet är perfekt.

Gör man en tidning där folk skriver att de bläddrar lite sen får ungarna titta på bilder så känns det lite som att det är utkastade pengar.
Flyg lågt nära och sakta

2018-03-24 09:16:36
RE: Söndagsflygare & tävlande    
McRegor
Skicka mail
 
Citat från: pgrts
Gör man en tidning där folk skriver att de bläddrar lite sen får ungarna titta på bilder så känns det lite som att det är utkastade pengar.

Själv är jag av gammal vana och ålder en som gillar tidningar men jag måste helt klart medge att intresset för dessa tryckta alster blivit allt mindre och mindre och t ex MFN är numera en tidning som väldigt snabbt förpassas till tidningshögen - ofta bara efter en snabb genombläddring.
Alla former av elektroniska media är så mycket bättre i mina ögon och en av de allra främsta fördelarna är att de alltid kan sprida aktuell information väldigt snabbt - och vem vill idag vänta ett par månader för att få info om t ex ansökningsförfarandet till TS för fältgodkännanden för att ta ett aktuellt och tänkbart exempel ?
Har vi inte mera att informera medlemmarna om än det som kommer via MFN idag så tror jag personligen inte att avsaknaden av den tidningen skulle bli alltför stor och kännbar om det avvecklades. Statisk information kan istället spridas via hemsidan - sen kan forumet (SMF) användas när t ex styrelsen vill dryfta pågående frågor med medlemmarna inför beslut och den vägen få "input" ifrån medlemmarna - om detta skulle underlätta. Alla frågor behöver givetvis inte diskuteras men ibland kan det säkert vara bra att ha den möjligheten.
Slutligen har ju SMFF också sin FB-grupp men den ser jag mera som att man som medlem i gruppen lägger in t ex bilder av sin senaste kärra/bygge eller lite bilder och filmer ifrån arrangemang. Info ifrån styrelsen inkl de diskussioner som kan bli fallet tycker jag inte skall ligga i nåt så oorganiserat som en FB-grupp utan sådan info skall vara förbehållen hemsidan för statisk info eller forumet om diskussioner kan tänkas. Sen bör ju hemsida och forum på nåt sätt vara integrerade så att man bara har ett ställe att navigera in på.
Ja - detta var mina högst personliga tankar och andra tycker säkert annorlunda.
Roger
www.mcregor.se