Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


                 För att skapa nytt ämne måste du logga in.


Bläddrar i: Segel/Hang / LiPo vs LiFe
2018-03-10 14:05:11
LiPo vs LiFe    
Richardk
Skicka mail
Somm ny på elflygområdet och efter att ett långsamt byggande av en Inside F5J till slut närmar sig färdigstadiet och installation av radio och motor har jag börjat fundera över ackval. Normalt skulle jag ha ett par 3S/1300 mAh 11,1 V LiPo ackar i. Men efter att ha läst en del om LiPo ackars brandfarlighet, funderar jag på att välja ett par 3S/1300 mAh LiFe ackar istället, då på 9,9 V. Är de direkta ersättare för LiPo-ackarna eller tappar jag prestanda p g a lägre spänningen och måste jag också programmera om fartkontrollen?

2018-03-10 17:30:22
RE: LiPo vs LiFe    
StefanR
Skicka mail
Jag har ingen personlig erfarenhet av LiFe-ackar, så jag borde egentligen inte uttala mig, men...

Om jag förstått saken rätt så har LiFe-batterier mycket lägre max-ström än LiPO. T.ex. den häracken har en max-ström på 3C, vilket betyder "tre gånger den nominella kapaciteten". Batteriet är på 1,6Ah, då blir maximal urladdningsström 3*1,6=4,8A. Ett LiPO-batteri, å andra sidan, går att hitta med max-strömmar uppåt 100C, t.ex. så har Gens Ace Tattu batterier med 75C kontinuerlig ström.

En grov tumregel är att du behöver ungefär 200W motoreffekt för varje kilo modellen väger.

Exempel:
Om din modell väger ett 1,2kg behöver du 1,2*200W=240W för att få bra drag i stiget. Ett LiPO-batteri håller 9-11V under (hård) belastning, så för enkelhetens skull räknar vi med 10V. 240W/10V=24A. För ett 850mA-LiPO blir det 24A/0,85=28C. För att ha lite marginal behöver batteriet ha minst 40C.


Beträffande brandfarligheten på LiPO så har jag fått uppfattningen att batterierna är mindre benägna att fatta eld spontant nu för tiden. Detta beror troligen på flera orsaker där jag gissar att den främsta är att det finns batterier med så pass hög effekt nuförtiden att de inte lika ofta körs på marginalen så som de gjorde i LiPO-batteriernas barndom.

Trots det ska man aldrig lämna batterierna obevakade under laddning, och helst ladda dem utomhus (vilket jag själv inte gör). Det finns flera exempel på folk som har fått hela hus förstörda pga batterier som tagit eld, så man bör ha respekt med batteriladdandet och inte låta det gå slentrian i hanteringen.

2018-03-11 09:59:59
RE: LiPo vs LiFe    
airfoil
Skicka mail
 
Citat från: StefanR
Jag har ingen personlig erfarenhet av LiFe-ackar, så jag borde egentligen inte uttala mig, men...

Om jag förstått saken rätt så har LiFe-batterier mycket lägre max-ström än LiPO. .....
.


Yepp. Håller helt med om detta. Jag har 3s2100 LiFe. Testade med en elsegelmotor som drar ca 35 Amp med 3s3300 LiPo. Draget var inte ens i närheten med LiFe-ackarna. T.o.m. min lilla parkflyer Terry S med ca 10 Amp på 3s1300 LiPo gav mer drag.
LiFe är på väg att hamna i metanolfältlådan som glowdriverbatteri.

2018-03-11 10:50:47
RE: LiPo vs LiFe    
pgrts
Skicka mail
Med en modern laddare och en noggrann rutin så är LiPo inte speciellt farliga.
Jag har hållit på med LiPo i fler år än jag har koll på men jag har kvar batterier sedan då de inte ens levererades med balanseringskontakt.
Ett urladdat eller halvladdat LiPo har jag aldrig kunnat få att ta fyr ens med spik eller yxa.
Laddar man med för hög spänning eller ström så är det enkelt att få dem att ta fyr och då brinner de precis lika bra eller bättre än bränsle till en bränslemotor.
Med dagens laddare kan du inte felpolarisera vid laddning. Använder man kontinuerligt både balanskabeln och strömkabeln så får man felmeddelande från laddaren om man skulle ha något fel.
Flyg lågt nära och sakta

2018-03-11 13:12:56
RE: LiPo vs LiFe    
Richardk
Skicka mail
Oki, jag tackar för svar! När det gäller kapacitet att lämna ström tycker jag att det ser ut som kapaciteten är ganska likvärdiga för LiPo resp LiFe. Däremot så blir ju effekten lägre om motorn verkligen utnyttjar alla 11,1 V i LiPo mot de 9.9 V i LiFe men frågan är om den gör det? Vad ger BEC:en till motorn som max och hur mycket faller spänningen i LiPo resp LiFe när man belastar max?

Kanske onödigt att lägga tid på dessa funderingar om nu LiPo anses hyfsat säkra idag dock..

2018-03-11 22:28:32
RE: LiPo vs LiFe    
Pontus Claesson
Skicka mail
OM man vill använda LiFe som drivbatteri till motorn är den enkla omräkningen 4st LiFe per 3st LiPo. Det stämmer inte om man bara tittar på nominell spänning gånger antal celler men det stämmer riktigt bra under hög belastning, dvs motordrift.
Man ser då också att man får ett ganska mycket tyngre batteri med LiFe jämfört med LiPo.
Fördel LiFe är huvudsakligen att de är mer robusta (mindre känsliga mot överladdning och djupurladdning), tål mycket fler cykler och är betydligt bättre på att kunna leverera ström vid låga temperaturer. Därför har jag använt LiFe en tid som mottagarbatteri. Deras spänning är också en bra kompromiss om man råkar ha en blandning av ”6 volt servo” och HV-servo i kärran och inte kör med nån regulator.
Nu mera har jag dock gått över mer och mer till LiIon till Rx (Jeti, Emcotec) då dessa har en fantastisk kapacitet/vikt och dessutom inte behöver balanseras. (Tror det är inbyggt i paketerna)