Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


                 För att skapa nytt ämne måste du logga in.


Bläddrar i: Segel/Hang / bygga termik-vinge fråga?
2018-03-04 17:01:38
bygga termik-vinge fråga?    
frasse
Skicka mail
Inte kunnig/inte grejer att  baka vingar,får bli lister/spryglar spv 3 m.
enl.ritn.+ plankning 1,5-2 mm. Och frågan, skulle det funka eller inte styrke/viktmässigt att gå ner till 1 mm hyfsat spänstig balsa-plankning och lägga ett lager tunn glasfiberväv + epoxy eller polyester som yta?..

2018-03-04 20:31:27
RE: bygga termik-vinge fråga?    
Gee_Bee
Skicka mail
Beror på vad du vill uppnå.
Är det böjstyrka (looping eller vinchstart) så bidrar inte plankningen speciellt mycket, är det vridstyvhet(flyga fort utan fladder) så är det plankningen som gör jobbet.

Att ersätta en mm plankning med glasfiber (45grader mot framkanten) gör vingen oerhört mycket vridsyvare. Med det väger en hel del och det blir lite pyssel att få till det.

Frågan om det behövs?
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2018-03-04 23:40:43
RE: bygga termik-vinge fråga?    
StefanR
Skicka mail
Några av mina plan, t.ex. Graphite från Vladimir, har kolfiberremsor över och under spryglarna. Hjälper de också till med vridstyvheten eller har de någon annan funktion? De har i alla fall en nästan försumbar vikt och jag antar att det är bra till något eftersom Vladimir lade energi på att montera dem.

Remsorna finns att köpa från CLM Pro (https://www.clm-pro.com/accessories/carbon-cap-strips).

2018-03-05 08:37:06
RE: bygga termik-vinge fråga?    
Gee_Bee
Skicka mail
 
Citat från: StefanR
Några av mina plan, t.ex. Graphite från Vladimir, har kolfiberremsor över och under spryglarna. Hjälper de också till med vridstyvheten eller har de någon annan funktion? De har i alla fall en nästan försumbar vikt och jag antar att det är bra till något eftersom Vladimir lade energi på att montera dem.

Remsorna finns att köpa från CLM Pro (https://www.clm-pro.com/accessories/carbon-cap-strips).


Capstripes har två funktioner:
- Förstärker sprygel, så att man kan göra den tunnare/lättare
- Ökar vridstyvheten, vilket en sprygel är ganska dålig på att göra.

Det vanligaste sättet att använda cap-strips är att lägga en balsta list som är bredare än sprygeln ovanpå. T.ex om sprygeln är 1,5mm tjock så lägger man en cap-strips som är 1x7mm (eller liknande mått).
Kolfiber cap-strips är lyx, men ser jäkligt snyggt ut!
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2018-03-08 10:04:36
RE: bygga termik-vinge fråga?    
Finnräser
splugenpass@hotmail.com
Om bara 1mm balsaplankning, så tappat du lite i både styrak och vridstyvhet i vingen. Men ovanpå det; du får en vinge som blir YTTERLIGT SKÖR att hantera. Det blir jättelätt att råka trycka en tumme genom plankningen, när du håller/monterar/ bär vingarna. Och om det blåser ute - så kommer du nästan obönhörligt att råka ut för det. På 3m ändå ganska lätt termikvinge skulle jag använt just 1,5-2mm medium/lätt balsa. För att "råda bot" på allt ovan: styrka, vridstyvhet och hanterbarhet. VIKTÖKNINGEN kommer om du använder tyngre, hårdare virke samt skulle DRÄLLA flödigt med vitlim.

Capstrips (om framkanten - den s k D-boxen - dessutom är plankad) ökar vridstyvheten märkbart. Jag skulle använt samma tjocklek som jag valt plankningen. Då blir det enklare att skära ut spryglarna, när allt "yttre" har samma tjocklek.

Vingens störtsa styrka finns att hämta i balkens konstruktion (rent allmänt) där BÅDE listen över och under JÄMTE webbning mellan dem är ungefär lika viktiga. Om man webbar mellan eller framför/bakom balklisterna är mindre avgörande. Men tänk på att webbarna gör bäst nytta om de sluter TÄTT emot spryglarna på var sida webb.

Allra störtsa vridstyvheten får man om man har virke/fibrer ca 45 grader gentemot framkant, sett ovanifrån. Men DET är avgjort bökigare att bygga att bygga så - det ids bara de som är tävlande, purister, envisa och friflygarna. Om plankad D-box (framdelen av vingen från balk till framkantlist) skulle få tunt 45-graders väv pålagd, så skulle det öka vridstyvhet ganska märkbart. Eller - om man väljer just väv (siden t ex) som klädsel; att lägga DEN i 45 grader skulle ge en mycket vridstyv vinge. Men orkar man (du) klä med väv o lack? Och kan du använda tunn väv nog, samt tunnt med lack nog för att hålla vikten nere? Så byggde man ofta "förr" och hantverksnivån var hög. Så en sån vinge är "guld värd" ifall lätt samt stark nog... Men det ÄR en hel del "merarbete" att nå dit. Jag är nog för bekväm o lat för det idag.

Jo; en liten detalj-del som ökar vridstyvheten är en balsatriangel vid "knuten" mellan bakkantlist och sprygel. Dvs en stödbit som har fibrerna diagonalt (45 grader) och limmas mot just sprygel och bakkantlist. Men här ska man vara lite vaksam; tung balsa och tungt lim bör undvikas. Här skulle jag nöjt mig med snabblim, liksom i större delen av bygget. Vitlim skulle jag använt - sparsamt och noggrannt - vid balken men kanske inte någon annanstans.
Om skippa bakkantlist, så kan man planka bakkanten istället. Bredden på bakkantplankning spelar en del roll för vridstyvheten och vingens vikt, så man får välja vad som känns "lagom".

Hoppas det här var till någon hjälp. Det är rätt KUL att bygga, men jag är väl lite "oldschool" som gillar att skapa med händerna.
Lycka till med bygget!

Tommi