Svenskt Modellflyg



                

Bläddrar i: / 2-takt
2018-03-04 12:01:14
2-takt    
cubflyer
Skicka mail
Funkar 2-takt utan tryckmatning ?

2018-03-04 12:23:24
RE: 2-takt    
pgrts
Skicka mail
Hur bra som helst!
Kolla https://www.youtube.com/watch?v=eWJexmEabYA
Flyg lågt nära och sakta

2018-03-04 13:24:37
RE: 2-takt    
bosse_jansson
Skicka mail
 
Citat från: pgrts
Hur bra som helst!



Med standardgrejor, tanken i rätt höjd, och inte alltför långt bort från motorn, blir det sällan några bekymmer, dvs om man inte sysslar med något slags "extremflygning", eller om motorn är en "värsting" med jättestort insug (= dåligt undertryck)


.

//EDIT//
Jag har på flera modeller gått ännu ett steg längre, och även skippat klunken !
Vanlig plåttank, med fast pickup "längst ner längst bak" går utmärkt, och det känns underbart att kunna bygga in denna underhållsfria tank permanent i modellen på ett tajt och bränslesäkert sätt.
I stort sett alla manövrar är möjliga.....looping, roll, immelmann, stall turn, osv osv...inga problem...men förstås INTE inverterad flygning...men det kan i alla fall jag leva med.... 


.
*** Redigerat av bosse_jansson klockan 2018-03-04 14:29:23 ***
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2018-03-04 21:36:49
RE: 2-takt    
jaka
Skicka mail
Hej!
Vad är anledningen till att inte ha tryckmatning?

2018-03-05 13:01:44
RE: 2-takt    
StaffanA
Skicka mail
Att slippa avgaser i tanken kan ju vara en tänkbar orsak.
En slang och ett rör mindre kan vara en annan ..

Fast den ursprungliga frågan var ju: "Funkar 2-taktare utan tryck matning ?",
och den är ju redan besvarad

2018-03-05 13:23:13
RE: 2-takt    
pgrts
Skicka mail
Staffan vet säkert att man kan ha tryckmatning på flera olika sätt utan att få avgaser i tanken :-) Fast det var ju inte heller frågan.......
Flyg lågt nära och sakta

2018-03-06 13:35:02
RE: 2-takt    
Gasman
Skicka mail
 
Citat från: jaka
Hej!
Vad är anledningen till att inte ha tryckmatning?


Kanske är en gammal motor utan ljuddämpare (och därmed ingen trycknippel)?

//Mange

www.strangnasmodellflygare.se

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane

  Endast döda laxar flyter medströms...

2018-03-06 16:57:18
RE: 2-takt    
pgrts
Skicka mail
Egentligen är det omöjligt att svara på så allmänt ställd fråga som den överst.
Om man inte vet vilken motor det är till vilket ändamål så kan man få vilket svar som helst.
Oldtimers hade i princip aldrig tryckmatning.
Stuntmodeller brukade förr utnyttja gravitationen för att ställa motorvarvet - alltså gick motorn magrare och med högre varvtal uppåt och rikare med lägre varvtal i dykningarna.
Exempelvis gamla F3A hade pump för tryckmatning.
Combatmotorer matas med "nappar" - alltså trycksatta tankar.
Sedan så kan man ju lika gärna ta tryck från en vevhusnippel som från ljuddämparen till mera "normala" motorer om man nu inte vill ha in avgaser och överflödig olja i tanken.
Flyg lågt nära och sakta

2018-03-12 10:33:59
RE: 2-takt    
pgrts
Skicka mail
http://modellflygnytt.se/gamla/1971/Modellflygnytt_1971-2.pdf#page=21
Hittade en gammal artikel om just tryckmatning.
Flyg lågt nära och sakta

2018-03-14 09:37:25
RE: 2-takt    
MarcusMiettinen
Skicka mail
Hej generellt är tryckmatning bättre då motorn får en jämnare bränsletillförsel i olika flyglägen, en enkel slang från ljuddämparen till tanken som förstås sedan ska stängas till med en propp på fåfyllningsröret (en propp kan t nöds tillverkas av en slangstump och en kort m3 skruv)Hälsningar Marcus  PS lite avgaser i tanken saknar betydelse

2018-03-15 11:00:11
RE: 2-takt    
Gasman
Skicka mail
 
Citat från: MarcusMiettinen
Hej generellt är tryckmatning bättre då motorn får en jämnare bränsletillförsel i olika flyglägen, en enkel slang från ljuddämparen till tanken som förstås sedan ska stängas till med en propp på fåfyllningsröret (en propp kan t nöds tillverkas av en slangstump och en kort m3 skruv)Hälsningar Marcus  PS lite avgaser i tanken saknar betydelse


Gängade skruvar som 'propp' på slangar brukar läcka rätt bra eftersom soppan rinner ut via gängan. Bättre då att använda lagom stora nitar i aluminium.

//Mange

www.strangnasmodellflygare.se

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane

  Endast döda laxar flyter medströms...

2018-03-18 16:32:24
RE: 2-takt    
Pontus Claesson
Skicka mail
...eller en del-gängad skruv, ka-tjing!