Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


                 För att skapa nytt ämne måste du logga in.


Bläddrar i: / Kondensatoräventyret....nu med "rörliga bilder"..
2018-02-15 00:25:51
Kondensatoräventyret....nu med "rörliga bilder"..    
bosse_jansson
Skicka mail
Power Up heter den...
Nejdå, trots namnet handlar det inte om något nytt läskeblask eller liknande, utan ett litet drivpaket, avsett att montera på en papperssvala (!).
Energikällan är inte något batteri, utan en liten kondensator, 2,7 V / 7,0 F vilken "överladdas" från en 4,5 V handhållen laddstation. Propellern är på ynka 42 mm.
Gångtiden - eller rättare sagt effektiv gångtid - är omkring halvminuten, vilket inte alls är dåligt, om man jämför med små gummimotorkärror och liknande.
Om flygplanet har låg vingbelastning och är hyggligt trimmat, kan ju en halv minuts motortid vara ödesdigert lång, om kärran råkar ta litet höjd, och om omgivningarna inte lämpar sig för "eftersök"...

De Power Up-utrustade papperssvalor som jag sett på YouTube, imponerar inte jättemycket, men jag misstänker att det snarast är svalorna själva, med alla sina aerodynamiska brister som tar ner prestandan, och att det här lilla drivpaketet ändå kanske skulle vara värt att bekanta sig med.
Effekten klår säkert inte en gummimotor, mätt i effekt per gram motor, men det handlar ju i grunden inte om det, utan mer om att stilla en framväxande nyfikenhet...hur skall man kunna locka ut  "det bästa" ur den här manicken...?...hur kul är Power Up..?

Så kommer funderingarna....varför inte en liten balsamodell, med låg vingbelastning, och med mer "beräkningsbara" och stabila aerodynamiska egenskaper än en papperssvala...?...och, inte minst: Detta är ju en blytung anledning att få bygga något i balsa och japanpapper, något som jag sällan kan motstå.

Och ett "Power Up"-kit kostar ju bara ca en femtiolapp på Ebay....

Sagt och gjort...försändelsen landade så småningom i brevlådan, och grejorna ser ut så här:





Och här är själva drivpaketet, som i "standardutförande" väger 7,1 gram.





För att få något att relatera till, vek jag en svala enligt den medföljande manualen, och den mätte ca 1,91 dm² i vingyta, och har en flygvikt på 12 gram.
Vingbelastning: Ca 6,28 g / dm²





Nej, det blev ingen provflygning av papperssvalan...blött väder var ett av hindren, och det andra hindret var att jag brann av nyfikenhet över vad "paketet" väger när det är strippat från allt onödigt.
Efter strippen, väger drivpaketet 4,9 gram, vilket innebär 2,2 grams värdefull bonus, när jag nu skall försöka klara papperssvalans flygvikt på 12 gram, eller bättre.





Jag konstaterade också att det gick fint att polvända motorn (och förstås också vända propellern), för att därigenom få en dragande setup.



Så följer en del funderande....visst måste vingbelastningen bli låg, men kärran skall ju flygas utomhus, och åtminstone kunna tåla smärre kontakter med Moder Natur, så en viss "fältmässighet" måste nog ändå tänkas in i konstruktionen.
Det här är en svår avvägning, och det blir till att improvisera och "bygga på gehör", för vad nu det är värt...
Eftersom jag inte vet mycket om prestandan hos Power Up, känns det riktigt att inte bara jaga vingbelastning, utan att även för säkerhets skull sträva efter ett relativt lågt luftmotstånd.
Efter litet diffust skissande och mätande, blev det till slut en...hmmm..."ritning"...till en liten fågelliknande kärra med 33 cm spännvidd.




Eftersom konstruktionen innhåller en hel del böjar, förbereds här laminering av vingens och stabbens framkant, fenan, samt även vingens mittbalk.
Laminatens dimensioner är ca 0,75 x 2,5 mm. 





Efter några minuter i hetvattem, blir det hur böjligt som helst.
Mallarna är av något depronliknande material.
Limmet är kraftigt utspätt vitlim.





Så här blev vingen.
Ytterligare slipning återstår.






Och här är stabben....bäst att göra den maximalt lätt, för att undvika eventuella tyngdpunktsproblem. Den är här nerslipad till ca 1,8 mm tjocklek...





Så går det när man improviserar...första fenan blev litet för stor, så jag gjorde en ny, litet mindre, som på köpet också blev litet snyggare...





Min kära hälft utbrast: "Bosse, vilken fin ödla du har gjort"...och visst har hon rätt...!
Fast med tanke på mitt intresse för balsabyggen, tänker jag mer på "dinosaur"....jag vet inte varför...?





Så, efter litet äventyrligheter med klädsel m.m. blev resultatet så här.
Inte riktigt "utställningsskick", men i all fall rakt och godkänt för flygtester framöver. Detta var ju trots allt ett snabbygge.
Men (det törs jag väl säga...?) kärran fick ganska snygga linjer, tycker jag...
Det allra mest spännande var utmaningen med vikten, och vägningen skedde på klubbens "tvådecimalsvåg".
Flygvikten hamnade på 12,46 gram....öh...jag klådde alltså inte papperssvalan riktigt (men nästan), och jag får väl godkänna det som liggande "inom felmariginalen", som dom brukar säga.
Men, jag vann i alla fall matchen om vingbelastningen:  5,69 gram / dm² mot papperssvalans 6,28. 
Och, det bådar ju gott....







Så här ser motorinstallationen ut.
"Hålet" längst bak är laddurtaget, där kondensatorns två "pinnar" sticker fram.
Dock utan att använda "kokbok" har motorn riktats ca 1° åt höger och 1° nedåt.





Här är laddaren instucken.
Motorn startar omedelbart, och när den nått sitt maxvarv är det dags att kasta...





Tyngdpunkten hamnade något framför den "beräknade" platsen, men inte katastrofalt fel.
Jag kommer först att försöka trimma planet (genom traditionell pallning under vingens fram- eller bakkant) utan att tynga ner någonting, vilket är något jag avskyr att bli tvingad till...
Vingen har initialt ca 1° positiv anfallsvinkel....vi får väl se hur det går...








Och nu följer en "cliffhanger", fram tills marken är mindre vattensjuk, och kvällarna litet ljusare....
Så klart jag är otålig...




.
*** Redigerat av bosse_jansson klockan 2018-05-23 05:28:08 ***
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2018-02-15 14:20:34
RE: Till väders med kondensator    
Gee_Bee
Skicka mail
Kul, har funderat på liknande projet tillsammans med barnen. Men inte fått tummen ur. När måste man ju nästan beställa några kit, ifrån vem på Ebay köpte du?
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2018-02-15 14:23:22
RE: Till väders med kondensator    
Ken1
Skicka mail
Ibland har Hobbex haft en drive på dessa och sålt för en tia styck. Köpte fem stycken vid ett tillfälle , fungerar ändå rätt hyfsat med pappersvalorna ändå.
Tror jag har minst en kvar.. gav bort fyra.  Tack för idén!

Kolla på Hobbex med jämna mellanrum.. ibland kan det dyka upp.


There "Ken" be only one!
Want to fly really fast?, then Join the rocket side..
"Akta dammen!!!"

2018-02-15 14:41:00
RE: Till väders med kondensator    
bosse_jansson
Skicka mail
 
Citat från: Gee_Bee
ifrån vem på Ebay köpte du?


Om jag det mindes...men jag tror att det var HÄRIFRÅN

------------------------------------------------------------------
Korrigering //  Det var.HÄR jag köpte den !

.
*** Redigerat av bosse_jansson klockan 2018-02-16 14:55:44 ***
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2018-02-15 15:45:45
RE: Till väders med kondensator    
Petrik
Skicka mail
Bara älskar sådana projekt
/Petrik
________________________________________________________________
Bygger för sakta och  och flyger för lite.
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Sida)
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Grupp)
Arboga modellflygsektion (Facebook Grupp)
Autopartner RC

2018-02-15 17:13:09
RE: Till väders med kondensator    
McRegor
Skicka mail
För den som inte har tålamod att vänta på att eventuellt få köpa den nästan gratis på Hobbex så finns den även på annat ställe inom Sverige - Powerup 2.0
Att handla ifrån Kina kan ju bli lite mera spännande fortsättningsvis när Postnord kommer att vilja ha typ 125 kr + momsen för varorna för alla paket som passerar...
Roger
www.mcregor.se

2018-02-16 13:43:27
RE: Till väders med kondensator    
bosse_jansson
Skicka mail
En annan sak som jag gillar hos det här konceptet, och som blev bidragande orsak till att jag lät mig frestas, är dess ENKELHET.

Bara en plus- och en minuspol, 2 kablar, och ingen högteknologi.

Dessutom leder ju inte detta till att hushållet fylls med ännu fler batterier, som kräver uppmärksamhet och omvårdnad (det räcker bra med de batterier som redan finns...).
En kondensator tål ju att glömmas bort tills man behöver den.

.
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2018-02-17 22:20:36
RE: Till väders med kondensator    
Magnus C
m_candell@hotmail.com
Mycket fin kärra Bosse! Hoppas att den flyger lika fint 👍 /Magnus

2018-04-11 17:36:37
RE: Till väders med kondensator    
bosse_jansson
Skicka mail
Den har flugit...!! 

Trots icke perfekta vindförhållanden, fick den lilla kärran följa med ut i går kväll.
Trimning kunde ske mellan vindkytten, och det gick oväntat bra...
Den "inbyggda" tyngdpunkten har hamnat en aning framför den "kalkylerade" punkten, men eftersom jag avskyr att tynga ner modeller, och särskilt denna, bedömde jag att det skulle gå att åtgärda genom justering av vingens anfallsvinkel kontra stabben......och det gick fint. 
Det räckte med med en dubbelvikt bit kopiatorpapper under vingens framkant för att få en riktigt fin glidflykt.

Sedan motorflykten, som faktiskt också gick utmärkt.  Modellen lade sig snällt i en ganska vid högerkurva.  Den här lilla motorn, med sin ännu mindre propeller, är ju inte precis något krutpaket, men i motvindsrundorna byggde planet faktisk upp litet höjd, och med tanke på vårt lilla klubbfält kändes det ganska "lagom"...
Tack vare att det inte var riktigt vindstilla, och att kurvorna var ganska vida, fick jag hämta modellen en bra bit utanför fältet, där ett buskage räddade modellen från att flyga över järnvägen....
Lovande...!
Och nu gäller två saker:
1. Att få kärran att beskriva litet snävare kurvor.
2. Att visa tålamod, och vänta tills de där magiska vindstilla kvällarna infinner sig...

En ny erfarenhet är att den här framdrivningsmetoden inte uppvisar den där distinkta övergången ("the transition" som dom säger...) mellan motorflykt och glidflykt, så som vi är vana vid med friflygande gummimotor- och förbränningsmotormodeller.
Kondensatormotorn avtar långsamt och succesivt i varvtal....vilket den håller på med lääänge....tills modellen så småningom, och nästan omärkligt, "smyger" över i vad man kan kalla glidflykt....och då är flygningen nästan över....

De där "25-30 sekunderna av effektiv motortid" som jag tidigare nämnt, får jag nog lov att revidera litet....motorn "drar" kärran under betydligt längre tid. Särskilt en så lättdriven kärra, och med låg vingbelastning.  

Detta var så kul, att det säkert blir en fortsättning på det här "spåret"...








.
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2018-04-14 23:15:05
RE: Till väders med kondensator    
StefanR
Skicka mail
Bosse, ett stort TACK till dig för den roliga idén, de inspirerande byggbilderna och den trevliga beskrivningen av bygget och flygningen. Mer sån't!!!

2018-04-15 14:38:05
RE: Till väders med kondensator    
bosse_jansson
Skicka mail
Det värmer ett åldrande modellflygarhjärta, att balsapinnar och japanpapper fortfarande kan väcka intresse.....det betyder att det ännu finns ett visst...öh...hopp för mänskligheten...



Nu skall jag avslöja nästa kapitel:
Tänkte: Kan man på något sätt få det här "paketet" att dra en större propeller...?
Kanske man då skulle kunna bygga en kärra med litet annorlunda karaktäristik...möjligen litet större, eller med mer luftmotstånd, mer skalalikt kanske...? En Piper cub eller rentav en Thulinjagare...?
Kanske någon av alla de skojiga "Embryo"- och "Bostonian"-kärrorna som finns...?

Det finns ju små, växlade motorer.....men så här små...?...jodå, det finns..!
Jag hittade "Nano Stik", ett litet "leksaksflygplan", som säljs som komplett paket med sändare och allt. Den har en växlad 6 mm motor.
Och ännu bättre: Man kan köpa lösa "reservdelar" till Nano Stik...!

Sagt och gjort...jag beställde och fick litet Nano Stik-grejor (från England, dvs inom EU). Det kostade inte mycket. Jag fick också några Nano Stik-propellrar, och de har 81 mm diam (jfrt med Power Up, som är 42 mm)

Den lilla Nano Stik-motorn är dock litet kortare än Power Up-motorn, och antagligen något svagare, så jag satsade på den senare, och det visade sig att det lilla Nano-kuggdrevet PASSADE PRECIS på Power Up-axeln...!
M.a.o. bara att trycka ihop grejorna och testa...

Och testet gick hur bra som helst.  Motorn varvade upp ordentligt, precis som med den lilla proppen, och gångtiden blev precis densamma..
Frågan är om man skulle våga testa en ännu litet större propeller...?


Nano-Stik växellåda



Här har Power Up-motorn monterats på Nano-lådan, med Nano-propeller..



Och det kompletta paketet väger bara 5,5 gram...!



Det här ser lovande ut. Nyfikenheten är väckt, och så småningom skall det testas i "skarpt läge" med något nybygge...
Det kan dock dröja ett tag, eftersom så mycket annat sliter och drar, den här tiden på året....




.
*** Redigerat av bosse_jansson klockan 2018-04-15 14:53:23 ***
*** Redigerat av bosse_jansson klockan 2018-04-15 14:54:18 ***
*** Redigerat av bosse_jansson klockan 2018-04-15 14:54:52 ***
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2018-05-12 19:42:42
RE: Till väders med kondensator    
bosse_jansson
Skicka mail
I det fina vädret har jag nu hunnit testa och trimma litet till.
Inväntade ett absolut vindstilla tillfälle, och första steget blev att försöka få den lilla kärran att flyga i något mindre cirklar, i förhoppning att den skall bli "hanterbar" på vårt ganska begränsade rc-fält, med så få "lång-hajker" och så litet trädklättring som möjligt....

Som bilden visar har fenan nu försetts med en liten "trim-flärp", gjord av en uppklippt värmeljuskopp. Försumbar vikt, och alldeles lagom böjlig.

Första försöket visade att det nya rodret är väldigt känsligt. I och med att motorn är igång, mer eller mindre, under hela flygningen, utsätts ju rodret för ständigt propellerblås (även om det är ganska svagt mot slutet), ända fram till landningen.

Efter att en "lagom" flygcirkel intrimmats, framgick att här också behövdes litet "höjdroderstöttning" för att hålla upp nosen under svängen, så att så litet höjd som möjligt förlorades. Detta ordnades genom ytterligare litet pallning (en snutt litet tjockare skrivarpapper) under vingens framkant.


Resultatet blev ett plan som faktiskt flyger riktigt snyggt...
(se upp...skrytvarning... )

...men pga den lilla propellern och motorns gångkaraktär blir flygningarna inte särskilt långvariga.
Men det ser snyggt ut så länge det varar, och min slutsats är att en sådan här liten maskin kan erbjuda mycket nöje, om man uppskattar snygg flygning, och inte i första hand eftersträvar maxprestanda och dramatiska äventyr i naturen....
Och det var ju ungefär så det var tänkt....

Skall så småningom försöka åstadkomma en liten filmsnutt....  

Nu med trim-flärp...


.
*** Redigerat av bosse_jansson klockan 2018-05-12 20:15:07 ***
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2018-05-13 12:13:38
RE: Till väders med kondensator    
Ingvar
Skicka mail
Alltså - köpepropellrar är ofta inte så värst bra.  Har du kollat propellerns vinklar och sådant?

Vädret ser ut att bli bra på tisdag, kanske får jag se litet luftakrobatik" när solens strålar slutat göra termik. Vi får ju som bekant inte flyga högre än 120 meter...

//  Ingvar

2018-05-17 11:41:36
RE: Till väders med kondensator    
bosse_jansson
Skicka mail
Ingvar, du åkte hem litet för tidigt i tisdags....
Annars hade du fått uppleva riktig "luftakrobatik", fast av ett annat slag....dvs gamla gubbar som klättrar i träd....

Dock med hjälp av stege, avslutningsvis ....

"Rymlingen"  blev till slut hittad i gott skick, och räddad, och det blev fler lyckade flygningar, lyckligtvis utan eftersök......

Det känns inte som om just den här kärran skulle behöva några prestandahöjande åtgärder. I alla fall inte på det begränsade fältet.



.
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2018-05-17 20:49:35
RE: Till väders med kondensator    
Ingvar
Skicka mail
Ja Bosse,
Jag var litet otålig av mig, men jag har 7 mil att köra genom skogen hem.  Det var kanske tur i oturen att det blev ett träd...  järnvägens luftledning kanske hade laddat kondingen så det blivit världens sprutt på motorn...

Du får komma till Gendalen och Sländan.  Lasse Larsson som är rutinerad  friflygare bor precis intill, hans metspö lär vara 18 meter.

Jag tror Lasse skulle gilla ett besök.  Det är knappt 11 mil från Inlanda.  Man kan hitta honom på http://byggmo.se.

2018-05-23 05:42:27
RE: Kondensatoräventyret....nu med "rörliga bilder"..    
bosse_jansson
Skicka mail
Det var visserligen inte helt vindstilla i går kväll, men även om devisen "lyckan står den djärve bi" brukar stämma "sisådär",  hade jag ändå viss tur, och det blev några flygningar som trots allt kan anses hyfsade, och någon skallgångskedja behövde inte mobiliseras....

Hur den lilla kärran flyger kan ses i  DEN HÄR FILMSNUTTEN

Tyvärr har min kamera ingen zoomfunktion, men den skarpögde tittaren kan, med litet ansträngning följa planet ända ner till Terra Firma....  (Helskärm är ett måste...)

Vi får komma ihåg att syftet med det här projektet var att utforska "Power Up"-kitets potential, och inte att vinna tävlingar....
Men sett ur det perspektivet, känner jag mig ganska nöjd med resultatet, och den här minimalistiska setupen kan definitivt erbjuda massor av kul flygning....



.
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2018-06-24 22:36:31
RE: Kondensatoräventyret....nu med "rörliga bilder"..    
Jonas
Skicka mail

Moderator
Läste först nu - härliga inlägg!

-= Att mäta är att veta =-