Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


                 För att skapa nytt ämne måste du logga in.


Bläddrar i: Allmänt/Tips / Om Starfighter
2018-02-04 17:12:37
Om Starfighter    
oveb
Skicka mail

Jag prenumererar på tidningen Allt om Vetenskap och i senaste numret finns en artikel om stridsplanet Starfighter från Lockheed Martin. Jag saxar några intressanta uppgifter.  Det premiärflögs 1954. På den tiden hade man inte datorer med cad-program och simuleringsprogram, utan alla ingenjörer hade en räknesticka i bröstfickan. Det är nog bara vi åldringar som vet vad en räknesticka är. Utan simuleringsprogram återstår bara att skicka upp de första prototyperna och se vad som händer.

Planet hade en extremt tunn vinge. Framkanten var bara 0,4 mm tjock. Kanterna var så vassa att man på parkerade plan satte på skydd på kanterna så ingen skulle skära sig. Ingen teknik rymdes därför i vingarna, så landn-ställ,  tankar och kanoner  mm måste placeras i den smala kroppen. Planet fick de flesta rekord såsom hastighet 2559 km/h, höjd 36800 m, stigning till 30.000 m 904 sek.

Först hade det katapultstolen nedåt p.g.a. den höga fenan, men efter 20 omkomna piloter p.g.a. detta så ändrade man det till att skjutas upp. Den ursprungliga beställningen var 722 plan, men efter massor med krascher och omkomna piloter  levererades bara 296 plan till US Air Force.

Tyska Luftwaffe återföddes 1956 och med stora mutor lyckades Lockheed sälja bortåt 1000 plan till Luftwaffe från 1962, fram till 1991 tjänstgjorde 916 Starfighter varav 269 störtade och 108 piloter omkom. Planet hade massor av problem, bl.a. kunde det råka ut för stall som inte gick att häva.

Jag gick in på Yuotube för att se några modeller av Starfighter och visst fanns det några gigant Starfighters som gick hiskeligt fint. Inverterat med fenan 1 m över marken och publik alldeles intill. Undrar vad sådant kostar? Måste vara gigant jet-motorer också. Det kan inte vara billigt.

BOB

2018-02-04 18:01:50
RE: Om Starfighter    
pgrts
Skicka mail
Det ser osannolikt ut med sina små vingar.

Det var nog rätt så vanligt i alla NATO-länderna och fanns både i Danmark och Norge vad jag vet.
Förra sommaren hittade jag detta planet i ett försvarsmuseum i Aalborg.
Det visade sig att en mycket trevlig modellflygare är "pappa" till planet som används för att roa barnen som besöker museet.




Hela artikeln med mera flyg på http://modellflygnytt.se/opublicerat/dansem/
Flyg lågt nära och sakta

2018-02-04 21:55:20
RE: Om Starfighter    
StefanR
Skicka mail
 
Citat från: oveb
Först hade det katapultstolen nedåt p.g.a. den höga fenan, men efter 20 omkomna piloter p.g.a. detta så ändrade man det till att skjutas upp. Den ursprungliga beställningen var 722 plan, men efter massor med krascher och omkomna piloter  levererades bara 296 plan till US Air Force.


Usch, om 20 piloter omkom på grund av felkonstruerad katapultstol så verkar ju inte amrisarna ha lärt sig särskilt snabbt av sina misstag.

 
Citat från: oveb
Tyska Luftwaffe återföddes 1956 och med stora mutor lyckades Lockheed sälja bortåt 1000 plan till Luftwaffe från 1962, fram till 1991 tjänstgjorde 916 Starfighter varav 269 störtade och 108 piloter omkom. Planet hade massor av problem, bl.a. kunde det råka ut för stall som inte gick att häva.


Med 269 störtade plan av 916 driftsatta är ju oddsen nästan lika usla som i rysk roulette. Känner du till ifall Starfighter är det mest olycksdrabbade planet någonsin, eller finns det något som är värre?

Tunnan är väl det svenskkonstruerade plan som hade mest krascher? Är det nån som har koll på den statistiken? Och hur var det, det fanns väl nåt italienskt plan som köptes in till Sverige strax före (eller i början av) kriget. Minns jag rätt om jag tror att det togs ur drift pga krascher?

2018-02-05 00:12:55
RE: Om Starfighter    
Mjoelner
Skicka mail
Finns en intressant artikel om Starfightern: The not quite right stuff - F-104 Starfighter

Rejält odugligt flygplan om man ska tro den artikeln. Har för mig Chuck Yeager skrev något liknande om F-104an i sina memoarer.

2018-02-05 00:17:24
RE: Om Starfighter    
reparatörn
Skicka mail
Det här kan bli långa listor det över "värstingarna". Extremfallen bör bli de flygplan där piloten inte skulle överleva, som för de japanska självmordsplanen. Raketdrivna Ohkan och kanske andra också. Avlägsna direkta självmordsplan från listan, och den blir ganska lång ändå. Min egen favorit här är He-162 Salamander. En engelsk testflygare tog en tur med den en gång efter kriget. Efter att ha testat den en gång, ville han inte testa den någon fler gång. Totalt livsfarlig som han bedömde den. Så visst fanns det livsfarliga flygplan på den tiden.

Det var nog inte bara Starfighter som kunde hamna i en stall som inte gick att häva, det fanns fler. Ryska Mig-19 kunde det, eller var det Mig-21? En stående order till ryska piloter då var att använda katapultstolen. Den var nästan omöjlig att få kontroll på om den börjat stalla.
 
Douglas

"Han är galen Lew. Han bygger leksaksflygplan". Kapten Frank Towns (Jimmy Stewart) i den första filmen "Flight of the Phoenix".

2018-02-05 09:33:17
RE: Om Starfighter    
tobbepostis
Skicka mail
Starfighter>Den gravida synålen

2018-02-05 10:00:27
RE: Om Starfighter    
bokis
Skicka mail
Fantastiskt flygplan,hade turen att få se den på nära håll på jobbet för trettio år sen då tyska flygvapnet eskorterade ett statsbesök. Ove,de rekorden du beskriver gjordes i en specialbyggd,för rymdforskning, F-104,det är den historien man kan se i det rätta virket om än lite dramatiserad.
Olyckor är alltid tråkigt men man ska betänka att kärran flögs 10 år efter tex P-51:an konstruerads,i mina ögon ett helt otroligt kliv och för de som flög den måste det ha varit enormt. Våra egna olyckor med Tunnan var ju inte direkt i ental de heller..
Kelly Johnson var nyskapande med så många av sina flygplan,en annan favorit som var olycksdrabbad i början var ju P-38,hans SR-71 som heller inte var olycksfri är ju rymdskepp i jämförelse med allt samtida.

Har haft turen och träffat en tysk som flög den,otroligt intressant och höra vad han tyckte,han älskade "sin" kärra.
Norska flygvapnets renoverade premiärflög ifjol och jag ska banne mig åka o se den flyga om jag får chansen.

Syster till F-104 är bland de mer långlivade flygplanen i världen, U2/TR-1 ,flygs än idag..

Vill du ha tag i en mindre F-104 än Airwolds så har Sebart/freewing en fin sak.

//BOKIS WWW.RCFLYG.SE



2018-02-05 10:10:02
RE: Om Starfighter    
reparatörn
Skicka mail
Lockheeds "Skunk Works" och Kelly Jonson.......det var tider det. Kelly hade ett standardrecept för hur ett projekt blev bra.

- Håll käften
- Håll budgeten
- Håll tidplanen

Gjorde man det, blev projektet bra. Tuff kille.....men tuffa tag var nog absolut nödvändiga.

Douglas

"Han är galen Lew. Han bygger leksaksflygplan". Kapten Frank Towns (Jimmy Stewart) i den första filmen "Flight of the Phoenix".

2018-02-05 11:41:27
RE: Om Starfighter    
Mjoelner
Skicka mail
Appropå Tyska flygvapnets F-104:or:
 

The West Germans lost about 30% of their F-104s over the years, killing 110 pilots in the process.


Ock så gnäller vi för att ett par tre JAS gått åt pipan...

2018-02-05 11:46:56
RE: Om Starfighter    
Davlu
Skicka mail
Hela starfigheraffären är ju otroligt märklig. Ett flygplan så dåligt att USAF inte ville ha den blev standarflygplan inom Nato. Vad mutor och makt kan orsaka och vilka marionetter natoländer var (är) efter USA. Starfightern var egentligen bara bra på en sak. Flyga fort rakt fram och fungera som missilbärande interceptor, men inom europa blev det använt som mutlirollflygplan. Genomuselt och livsfarligt.

Värt att lyfta fram här är att det finns ett annat samtida interceptorflygplan med likvärdiga fartprestanda, SAAB J35 Draken! Men draken flyger med lätthet i cirklar runt starfightern, och fullkomligt utklassar den på alla punkter än just fart. Tänk om europaländerna tänkt till lite mer i sina flygpansinköp.

Säga vad man vill om Kelly Johnson, men jag tycker Erik Bratt får honom att se lite blek ut.

2018-02-05 11:53:00
RE: Om Starfighter    
bokis
Skicka mail
Från Wiki om draken:
"Under de 38 år som flygplanet var i tjänst i Svenska flygvapnet var den totala flygtiden 766 720 timmar med 119 flygplan som totalhavererade"

J-29 Tunnan:
" Av de 661 flygplanen totalhavererade 190 och 99 förare omkom. "

Ibland måste man sätta saker i rätt perspektiv,annan tid.

F-104 problem enl den jag träffade var att den lastades ner i absurdum på senare år vilket den inte var till för,det var inget dogfight plan utan en "interceptor" som över tid blev mer ett attackflygplan..
Kelly Johnson ( vars föräldrar utvandrade från Malmö) sa en sak som vi modellflygare borde ta åt oss av ibland: Gör saker KISS! ,Keep It Simple Stupid..
Edit@Davlu: Bratt&co var mycket duktiga men att kalla Johnson för blek är nog inte det bästa ordet,ta en stund o läs om det han gjorde på tex wiki:

//BOKIS WWW.RCFLYG.SE
Kelly Johnson

2018-02-05 13:49:57
RE: Om Starfighter    
Davlu
Skicka mail
Nej inte är han blek Kelly. Tvärtom en idol på ingenjörshimlen.

Men bedriften att med USAs gedigna resurser och erfarenhet ta fram ett flygplan som F104 bleknar i jämförelse med Bratts bedrift att med Sveriges korta erfarenhet och begränsade resurser, ta fram ett flygplan som Draken vid samma tidpunkt. Båda flygplanen är i princip byggda kring samma spec, men 35:an är en smartare konstruktion och mycket större ingenjörsmässig bedrift.

/David

2018-02-05 17:05:46
RE: Om Starfighter    
jaka
Skicka mail
Hej!
Vi hade i klubben (Väsby Modellflygare) på mitten av åttitalet,Italens flygattache som medlem och han berättade att somliga Italienska F-104 piloter råkat ut för att bara ena sidans flaps på Starfightern hade fällts ut vid landning!

2018-02-05 20:08:13
RE: Om Starfighter    
reparatörn
Skicka mail
Det låter på mig som felaktigt utfört reparations eller underhållsarbete. Tror inte att det var ett designfel. Men det är förstås bara vad jag tror.

Douglas

"Han är galen Lew. Han bygger leksaksflygplan". Kapten Frank Towns (Jimmy Stewart) i den första filmen "Flight of the Phoenix".

2018-02-05 21:38:59
RE: Om Starfighter    
N17NL
Skicka mail
Jag läste att man blåste tryckluft (bleed air) på de utfällda klaffarna för att få ner landningshastigheten. Låter som något som skulle kunna krångla.
/ Ingemar
*** Redigerat av N17NL klockan 2018-02-05 22:03:30 ***

2018-02-05 22:17:15
RE: Om Starfighter    
reparatörn
Skicka mail
Ingemar,

Jag blev nyfiken på det här med "bleed air", och det är riktigt att F-104 hade det. Men det var för att blåsa extra luft över vingen via framkanten, allt för lite mera lyftkraft. Det här med att flapsen bara fälldes ut på en vinghalva var nog något annat.

Douglas

"Han är galen Lew. Han bygger leksaksflygplan". Kapten Frank Towns (Jimmy Stewart) i den första filmen "Flight of the Phoenix".

2018-02-06 09:04:59
RE: Om Starfighter    
oveb
Skicka mail
Om flapsen står i Allt om Vetenskap att de kunde låsa sig så att planet snurrade runt sin egen axel, som jag förmodar att bara den ena flapsen låste sig. Otrevlig överraskning för piloten. Men med de otroligt tunna vingarna är det väl bra att överhuvud få någon flaps att fungera. Planet hade en mängd olika problem som löstes allt eftersom.

Det står att Luftwaffe hade helt annan specifikation på planet än US Air Force och därför utrustades Starfightern så tungt att planet måste förstärkas, och det hela vägde 1,5 ton mer än planet var konstruerat för.

Skunk Works, som konstruerade Starfightern, gjorde också flera andra plan, t.ex. Hercules, en arbetshäst av rang som fortfarande används runt om i världen. Finns det något flygvapen i väst som inte har en Herkules?

BOB

2018-02-06 13:05:05
RE: Om Starfighter    
reparatörn
Skicka mail
Lockheed och flygplansförsäljning (både civila och militära) verkar vara ett omfattande ämne.......och jag tror att dagens Lockheed Martin gör som man gjorde tidigare- mutar på av bara fanken. När det gäller F-104 så kröp det till sist fram att man mutat ansvarigt folk i ett antal länder. I den gruppen fanns dåvarande prins Bernhard av Holland. Prinsen blånekade när ämnet kom på tal ("jag står över sådana handlingar"), men efter prinsens död framkom det fakta som visade att prinsen nog var en liten mutkolv- han också.

Ett av de länder där Lockheed då betalat lite extra "vid sidan om" var Saudi Arabien. Förra året ingick Lockheed Martin en ny deal med Saudi Arabien om försäljning av försvarsmateriel på 350 miljarder dollar under en period av 10 år. Av någon anledning tror jag att Lockheed Martin har använt sig av sitt gamla kontaktnät igen och åter mutat sig till en order. Alla som tror på rent spel här kan räcka upp tassen. Jaså, var det inte fler...????

Douglas

"Han är galen Lew. Han bygger leksaksflygplan". Kapten Frank Towns (Jimmy Stewart) i den första filmen "Flight of the Phoenix".

2018-02-08 09:26:48
RE: Om Starfighter    
MarcusMiettinen
Skicka mail
Starfightern var byggd för snabba stigningar till hög höjd för att möta fienden. Man fick detta som krav från piloter från Koreakriget. Sedan ville flygvapnen ha planet till annat också och då blev det förstås tyngre som framgår ovan...
Jag såg ofta planet i Tyskland på 60-70 talet de flög i regel högre än Draken hemmavid, flera hundra meter högre och sällan i tät rote.
Har någon sett en Starfighter loopa? Att planet blir knepigt i låg fart ser man med ögonmåttet på en lilla vingen (11 cm tjock.)
U-2 är "häftig" en motorseglare med höghöjdsprestanda och lång räckvidd.

Hälsningar Marcus

PS när man väljer flygplan till sitt flygvapen är det betydligt mera politik än teknik som avgör

Flera tidigare katapultstolar i olika förserie-plan sköt nedåt för att slippa fenan men med starkare raketstolar så gick det bättre uppå.

2018-02-14 19:29:58
RE: Om Starfighter    
Mjoelner
Skicka mail
 
Citat från: bokis
Från Wiki om draken:
"Under de 38 år som flygplanet var i tjänst i Svenska flygvapnet var den totala flygtiden 766 720 timmar med 119 flygplan som totalhavererade"

J-29 Tunnan:
" Av de 661 flygplanen totalhavererade 190 och 99 förare omkom. "

Ibland måste man sätta saker i rätt perspektiv,annan tid.


Jo visst måste man det. Det västtyska flygvapnet använde ca 35% av alla F-104:or som tillverkades, vilket gjorde dom till den största kunden, med totalt 917 stycken F-104. Av dessa gick ca 30% (dvs 270 flygplan och 110 piloter) åt.