Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


                 För att skapa nytt ämne måste du logga in.


Bläddrar i: Segel/Hang / Stab-profil
2018-01-28 20:09:41
Stab-profil    
Magnus
Skicka mail
Hej,

Av nostalgiska skäl tänkte jag ev bygga Lisa, en termikseglare från Bo Gårdstad som han konstruerade för ca 40 år sen!
Den är 3,3me i spännvidd & ser enkelt uttryckt ut som en större Blue Phoenix.
Jag kommer att sätta en elmotor i nosen på den.
Profilen på Lisa är med konkav undersida (det är enligt Bo G någon form av Eppler-profil.) Mao en "lugnvindsseglare".
Jag funderar på att byta profilen till en något modernare, typ MH-32 el. liknande & bygga kärran lite starkare på olika sätt också så den tåler lite högre hastigheter.
Enligt ritningen skall den ha en stabbe som är platt & uppbyggd av 4mm tjock  balsa.
Frågan jag har är om man kan behöva ändra stabben till en som kanske har en symmetrisk profil, som många segelkärror har, iom jag tänkt att använda en vingprofil med högre hastighetsområde än Lisa var tänkt för eller jag kan med gott resultat köra på originalkonstruktionen?


/Magnus

2018-01-28 23:30:45
RE: Stab-profil    
bosse_jansson
Skicka mail
En symmetrisk stabbprofil ger rodren mer "bett" än en "platt" stabbe med samma roderytor.
Dessutom blir stabben mer vridstyv....

Se där....två fördelar...

Någon direkt nackdel kommer jag inte på just nu......jo, man kan förstås "överdesigna" konstruktionen så att stabben blir tyngre än vad som är hälsosamt för tyngdpunktsplaceringen...men det går ju att undvika om man bygger klokt...



.
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2018-01-29 08:54:55
RE: Stab-profil    
Finnräser
splugenpass@hotmail.com
Som nämnts av den gode Bosse, så "tar" en profilerad stabbe bättre. Särskilt i de lägre farterna. Din önskan om t ex MH-32 - vore ett alldeles utmärkt förslag! MH-32 var ursprungligen mycket amvänd inom F3B. Men där blev den "väl långsam" för speed-momentet. Jag gillade den aldrig. Då. Men på 3,6m "Grafas" som kompisen köpte - så visade sig profilen komma superbra till sin rätt; för en termikseglare så ger den bra lyft (kärran stiger som en kork i termiken) samt har god penetration "i distansfart" så den tar sig fram mot vind mellan blåsorna - på suveränt bra sätt. Så till ditt bygge känns valet helt perfekt...
Tyckte

Tommi

2018-01-29 10:45:23
RE: Stab-profil    
Magnus
Skicka mail
Tack för era tydliga svar!
Egentligen vill jag inte byta till profilerad stabbe eftersom det blir klart jobbigare att bygga den istället för den "platta".
Vi får se hur det blir!

Magnus

2018-01-29 17:22:31
RE: Stab-profil    
StefanR
Skicka mail
Jag "håller på" att bygga en Watts Up (kan man säga så om ett bygge som stått still i fyra år?), en 2,5-meters elseglare som har just MH32-profil. På den har konstruktören, Brian Austin, valt att göra stjärten flat, uppbyggd av 4mm lister och det förefaller funka utmärkt på det planet. Han gjorde även en 2-meters vinge med MH30 till samma kropp för att användas vid lite blåsigare väder (högre fart utan att barlasta). Så jag tror att svaret på din fråga är: det är bäst med en profilerad stabilisator, men det funkar med flat.

På min Graphite-1 påstås profilen på V-stabben vara NACA 63 A007, på min Graphite-2e påstås den vara HT12/HT14 (ifall det kan vara till någon hjälp).

Men om du ändå ska byta bort Epplerprofilen mot något modernare kanske du vill kika på studien som nämns i första inlägget i den här tråden. Där finns ju några som påstås ha bättre prestanda än MH32 (om man sedan märker någon skillnad i praktiken låter jag vara osagt).

2018-01-30 07:47:00
RE: Stab-profil    
Gee_Bee
Skicka mail
Jag tror att stabbens profil har mycket liten påverkan på flygegenskaperna. Överlag så har vingprofiler på våra farkoster väldigt liten påverkan på flygegenskaperna så länge som det inte är en helt galen vald vingprofil.

Varför då kan man undra: Vid våra farter och profilkoordor så blir Reynolds-tal löjligt låga, typ 100.000 - 200.000 (ja det är små tal i Aerodynamiken, ett fullskala har några miljoner). Med dessa låga Re-tal så får man en gör en laminärbubbla på profilen. Den kommer dessutom väldigt tidigt, kanske så tidigt som 20-25% ifrån nosen på profilen. Så det blir ingen drastisk skillnad med att byta profil eftersom laminärbubblan ändå kommer att styra över egenskaperna.

Ergo: Till en långamtflygande seglare så duger en platt stabbe utmärkt. Valet av att bygga en profilerade stabbe skall snarare styras av vikt, styghet och tillgänglig byggtid än efter flygegenskaper.
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2018-01-30 11:55:24
RE: Stab-profil    
Finnräser
splugenpass@hotmail.com
Där är jag nog inte beredd att hålla med dig, Per - jag anser tvärtom att valda profiler (tillsammans med planets geometri m fl saker) i högsta grad påverkar egenskaperna. Det har jag ju ändå laborerat med jämt. I ca 40 år. Skulle det INTE "ha så mycket verkan" - skulle jag fortfarande då bry mig i detta? Nja, att vara så kategorisk är att förenkla lite för mycket. Och; då skulle ju redan ett gammalt tävlingsplan vara i stort sett lika bra som ett av dagens snitt? Men ÄR det så? Inom F3B? F3F? Pylon? Konstflyg? Njaaaeeej, skulle jag säga...

Det är inte nödvändigt med snyggt profilerad stabbe. Nä. Men det FÖRBÄTTRAR. Ett sätt på plan listbyggd stabbe är att bara lägga på mera list på de befintliga. Som man sedan hyvlar, slipar o formar till, till något som är bättre än "ebene platte". Så gör jag lite då och då. Och blir nöjd. Använd lätt virke till det extra - det är ju bara "aerodynamiska kosmetikan" - men av tidigare sagda skäl. Det styr bättre.
Tänkte

Tommi

2018-01-30 14:18:04
RE: Stab-profil    
Thomas Berggren
thomasbergren@hotmail.com
Här kan man väl tillägga att en stabbe med BÄRANDE profil kan ge ordentligt lyft i rumpan!
Alltså kommer planet att DYKA vid fartöverskott.
Alltså får/kan man flytta bak tyngdpunkten en del, kanske till 30-35% av kordan!

Detta utnyttjar man ofta på friflygande modeller som har ett 'idealhastighetsområde'.


.................
Jag är en lagom ung man med en lysande framtid bakom mig!

2018-01-30 17:04:34
RE: Stab-profil    
Petrik
Skicka mail
 
Citat från: Magnus
Hej,

Av nostalgiska skäl tänkte jag ev bygga Lisa,.....



Bild tack :-)

/Petrik

________________________________________________________________
Bygger för sakta och för lite och flyger för lite.
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Sida)
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Grupp)
Arboga modellflygsektion (Facebook Grupp)
Autopartner RC

2018-01-31 03:29:04
RE: Stab-profil    
Magnus
Skicka mail
Jag har tyvärr ingen bild på den &hittar ingen på nätet heller.
Någon som har det kanske?

2018-02-01 12:05:24
RE: Stab-profil    
bosse_jansson
Skicka mail
 
Citat från: Gee_Bee
Vid våra farter och profilkoordor så blir Reynolds-tal löjligt låga, typ 100.000 - 200.000 (ja det är små tal i Aerodynamiken, ett fullskala har några miljoner)



Jo, så är det förvisso, men om man försöker se hela bilden finns här fler verkande faktorer.
Nu gör jag inte anspråk på att se "hela bilden" (vem gör det?), men om man vidgar frågeställningarna något, efter bästa modellflygarförmåga, kanske vi närmar oss att "alla har rätt" i det här resonemanget, förutsatt att man inser att problemet nästan alltid är större än man trott:

När vi tänker oss vårt modellplan - kanske fortarande på planeringsstadiet - tenderar vi att bara se ett problem i taget.
Och då är det lätt att konstruera modellplan...
Att man kommer att tjäna på att t.ex. välja en vingprofil före en annan, eller att välja en profilerad stabbe före en platt...osv...är ju enkel matematik, tycks det...

Men, flygegenskaperna kommer i själva verket att styras av en rad motstridiga krafter, som vi inte ägnar en tanke när vi sitter vid ritbordet.
Självklart blir kroppen spikrak...
Och lika självklart blir vingen helt plan...
...osv...

Vart vill jag då komma med det här...?....jo, om jag sedan, på fältet, tvingas kompensera mina tillkortakommanden vid byggbordet, eller rena tankemissar, med hjälp av allehanda "fultrim", har jag ett flygplan som brottas med sig själv för att vara sin ägare till lags.
Och då kommer jag inte ens att märka att jag bytte till den där "effektiva" profilen, vars fördelar då försvinner helt eller delvis, i "bruset" av alla andra krafter som slåss mot varandra.
Och ett lågt Re-tal (i modellvärlden) gör ju inte saken bättre...

Nu överdrev jag för att illustrera....alla modellflygplan har inte alla fel.
Men alla modellplan (i varje fall mina) är behäftade med något av dem...

Tankar:
Den som vill förbättra sin modell genom att välja en effektivare vingprofil gör rätt.
Och den som väljer en profilerad stabbe gör också rätt.
Som princip...och experiment är ju kul...
Men, att utvärdera resultatet är inte alltid så enkelt.

I modellplanshimlen, där alla kärror är spikraka, oskeva, med optimalt dekalage, och där tyngdpunkten alltid ligger rätt, blir också belöningen som störst när man gör sådana här experimentella förbättringar.
Men, i den verkliga modellvärlden (i alla fall i min...) får man nöja sig med en luddigare, mer svårläsbar utdelning, trots att man är säker på att man t.ex. gjort det rätta profilvalet...
Helt enkelt för att så många andra fysikaliteter stör bilden.

Som så ofta kan man komma till flera slutsatser....en sådan är, att genom att bygga rakt och ha respekt för tyngdpunktsplacering och dekalage kan man nå (minst) samma framgång som om man laborerat med exotiska vingprofiler etc.

En annan slutsats är att experimenterandet belönas högre, om man i grunden lagt krut på ett så "rent" bygge som möjligt...

Det här är inte en predikan, snarare ett resonerande, utan egentlig början eller slut...
Och jag kan fortsätta :-), men avstår, av humanitära hänsyn....

"Gud bevare oss för De Tvärsäkra" sade någon...och vem sade att modellflyg skulle vara tråkigt...? 

 


.
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2018-02-01 18:46:25
RE: Stab-profil    
KristianB
Skicka mail
tror Gee-Bee är rätt ute och att Bosse analyserar problematiken bra. För modellflyg tror jag att arbetet med att flytta luftmolekyler har stor betydelse jämfört med teoretiska aerodynamiska fördelar.
Om vi tittar på en stabbe så tror jag att en tjockare profilerad profil bromsar mer än en tunnare plan stabbe pga större frontarea.
KristianB

2018-02-01 22:03:37
RE: Stab-profil    
Petrik
Skicka mail
Förlåt mig Magnus om jag lånar tråden lite.
Jag har en RCM Pelikan Grace 2,5m som saknar stabbe på sin T-stabbe.
Någon som vet var man kan man hitta en ritning på en Stabbe till ett T-stabbe plan i den storleken?

/Petrik

________________________________________________________________
Bygger för sakta och för lite och flyger för lite.
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Sida)
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Grupp)
Arboga modellflygsektion (Facebook Grupp)
Autopartner RC

2018-02-02 07:39:16
RE: Stab-profil    
Gee_Bee
Skicka mail
 
Citat från: Petrik
Förlåt mig Magnus om jag lånar tråden lite.
Jag har en RCM Pelikan Grace 2,5m som saknar stabbe på sin T-stabbe.
Någon som vet var man kan man hitta en ritning på en Stabbe till ett T-stabbe plan i den storleken?

/Petrik



Petrik: Nu har jag sett denna fråga på några olika ställen och jag förstår din frustration.
För att göra det enkelt för dig, utan krusiduller eller annat.
Köp ett 400 blasaflak, försök hitta ett lätt flak.
Till en seglare som är 250cm blir det bra med en stabbe som är ca 40cm, kapa av flaket med andra ord 40cm.
Rita ut centrumlinjen och om jag minns rätt så är det två M4 som håller stabben i fennan, Förstärk centrumlinjen med två 2cm breda 0,4mm plyfa remsor. Borra hålen, var noggrann så att de kommer i centrumlinen.
Runda av hörnen, kanske lägga in lite pilform på framkanten så att stabben blir snygg.
Kapa av ett höjdroder ifrån bakkanten, ca 30mm blir lagom.
Runda av framkant, bakant och putsa din stabbe.
Klä med plastfilm, sätt på gångjärn och roderhorn.
Montera stabben och provflyg, det blir säkert inte perfekt men att misslyckats kapitalt är ganska svårt så länge som Tp och roderutslag är rimliga.

Vill man flyga är det viktigare att man har ett 100% komplett flygplan som matchar 50% av teorin än att man har ett som är 50% byggt efter 100% av alla motsträviga teorier.
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2018-02-02 16:55:31
RE: Stab-profil    
Petrik
Skicka mail
 
Citat från: Gee_Bee
 
Citat från: Petrik
Förlåt mig Magnus om jag lånar tråden lite.
Jag har en RCM Pelikan Grace 2,5m som saknar stabbe på sin T-stabbe.
Någon som vet var man kan man hitta en ritning på en Stabbe till ett T-stabbe plan i den storleken?

/Petrik



Petrik: Nu har jag sett denna fråga på några olika ställen och jag förstår din frustration.
För att göra det enkelt för dig, utan krusiduller eller annat.
Köp ett 400 blasaflak, försök hitta ett lätt flak.
Till en seglare som är 250cm blir det bra med en stabbe som är ca 40cm, kapa av flaket med andra ord 40cm.
Rita ut centrumlinjen och om jag minns rätt så är det två M4 som håller stabben i fennan, Förstärk centrumlinjen med två 2cm breda 0,4mm plyfa remsor. Borra hålen, var noggrann så att de kommer i centrumlinen.
Runda av hörnen, kanske lägga in lite pilform på framkanten så att stabben blir snygg.
Kapa av ett höjdroder ifrån bakkanten, ca 30mm blir lagom.
Runda av framkant, bakant och putsa din stabbe.
Klä med plastfilm, sätt på gångjärn och roderhorn.
Montera stabben och provflyg, det blir säkert inte perfekt men att misslyckats kapitalt är ganska svårt så länge som Tp och roderutslag är rimliga.

Vill man flyga är det viktigare att man har ett 100% komplett flygplan som matchar 50% av teorin än att man har ett som är 50% byggt efter 100% av alla motsträviga teorier.


OK. 400 blasaflak??
Bredden och längden var ungefär vad jag behövde veta till en 2.5m kärra.
Jag hade nog ändå inte pillat med en profil stabbe utan en plan stabbe duger bra. Det är ju ingen tävlingskärra direkt ocj jag är nog inte heller tiräckligt duktig för att märka skillnaden när jag flyger den.
________________________________________________________________
Bygger för sakta och för lite och flyger för lite.
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Sida)
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Grupp)
Arboga modellflygsektion (Facebook Grupp)
Autopartner RC

2018-02-02 17:18:12
RE: Stab-profil    
Gee_Bee
Skicka mail
4mm skulle det vara.
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2018-02-03 10:23:03
RE: Stab-profil    
StefanR
Skicka mail
Petrik
Om du vill ha mer inspiration så har jag bilder på stabben till min (fortfarande halvbyggda) Watts Up i början av den här tråden: http://svensktmodellflyg.se/forum1.asp?viewmode=1&msgid=298367. Spännvidden på stabben är 545mm, mittenkordan är 125mm och spetskordan är 90mm. På ritningen är dimensionen för balsadelarna angiven till 1/4" (jag använde 6mm) utom för "diagonalstöttorna" som anges till 3/32" x 1/8" (jag har för mig att jag använde 3x3mm).

Viktskillnaden mellan denna stabbe och en balsaflaksstabbe är förmodligen inte särskilt stor, men om du vill använda genomskinlig klädsel är denna -- åtminstone i mitt tycke -- väldigt snygg.

2018-02-04 20:46:48
RE: Stab-profil    
Petrik
Skicka mail
 
Citat från: StefanR
Petrik
Om du vill ha mer inspiration så har jag bilder på stabben till min (fortfarande halvbyggda) Watts Up i början av den här tråden: http://svensktmodellflyg.se/forum1.asp?viewmode=1&msgid=298367. Spännvidden på stabben är 545mm, mittenkordan är 125mm och spetskordan är 90mm. På ritningen är dimensionen för balsadelarna angiven till 1/4" (jag använde 6mm) utom för "diagonalstöttorna" som anges till 3/32" x 1/8" (jag har för mig att jag använde 3x3mm).

Viktskillnaden mellan denna stabbe och en balsaflaksstabbe är förmodligen inte särskilt stor, men om du vill använda genomskinlig klädsel är denna -- åtminstone i mitt tycke -- väldigt snygg.


Höjdrodret ser ut som två hoplimmade delar. Speciell anledning till det eller?


/Petrik
________________________________________________________________
Bygger för sakta och för lite och flyger för lite.
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Sida)
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Grupp)
Arboga modellflygsektion (Facebook Grupp)
Autopartner RC

2018-02-04 20:55:07
RE: Stab-profil    
bosse_jansson
Skicka mail
 
Citat från: Petrik
Höjdrodret ser ut som två hoplimmade delar. Speciell anledning till det eller?/Petrik


Är det laserskuret...?...i så fall var rodret kanske för stort för laserskäraren....????

.
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2018-02-04 21:42:36
RE: Stab-profil    
StefanR
Skicka mail
Jag har faktiskt ingen aning till anledningen (även om jag gissar att Bosse har rätt), men det var så det kom i lådan. Men det finns fler delar som är skarvade. Till exempel kom samtliga kroppssidor i två delar med liknande vågformade skarvyta.