Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


                 För att skapa nytt ämne måste du logga in.


Bläddrar i: Segel/Hang / De nya Flyghöjderna
2018-01-20 00:07:42
De nya Flyghöjderna    
Petrik
Skicka mail
Hej!
Jag är lite orolig hur det skall bli med ESU (och annat RC segelflyg) nu med de ny höjd reglerna för modellflyget.
Ligger fältet inom kontrollzon så är det väl bara 50 utan att begära att få öppnat högre och vad jag förstått kan de säga nej.
Utanför kontrollzon så är väl maxhöjden 120m.  Frågan är hur det skall kontrolleras och vad straffet blir.

Hur har ni andra tänkt?
Vet att vissa av er tävlingsflyger typ F5J, F3b, F3bEl, F3J mm.

/Petrik
________________________________________________________________
Bygger för sakta och  och flyger för lite.
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Sida)
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Grupp)
Arboga modellflygsektion (Facebook Grupp)
Autopartner RC

2018-01-20 09:37:12
RE: De nya Flyghöjderna    
pernstig
Skicka mail
Rolle Bredbäck fastslår i sin artikel i MFN nr 5 2017 att: "Flygning över 120 m i G-luft kommer att bli möjlig framöver". Hur detta ska gå till är inte helt klart men på något sätt måste det hanteras både av SMFF och FAI (som ju har flera internationella tävlingsklasser som kräver högre höjd)

2018-01-21 21:48:54
RE: De nya Flyghöjderna    
Petrik
Skicka mail
 
Citat från: pernstig
Rolle Bredbäck fastslår i sin artikel i MFN nr 5 2017 att: "Flygning över 120 m i G-luft kommer att bli möjlig framöver". Hur detta ska gå till är inte helt klart men på något sätt måste det hanteras både av SMFF och FAI (som ju har flera internationella tävlingsklasser som kräver högre höjd)


Jag såg någonstans där det stod att man kan få tillstånd att flyga högre på tävlingar.  Problemet är väl att de som tävlar även måste träna :-(

Den här regeln kräver ju även att alla modellflygare har en höjdmätare med telemetri för att kunna veta hur högt de flyger. Tror inte de flesta har det.
Hur högt man flyger är alltså en gissning och nu kommer väl gissningen att vara max 120m.

/Petrik
________________________________________________________________
Bygger för sakta och  och flyger för lite.
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Sida)
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Grupp)
Arboga modellflygsektion (Facebook Grupp)
Autopartner RC

2018-01-22 18:27:24
RE: De nya Flyghöjderna    
N17NL
Skicka mail
 
Citat från: Petrik
Jag såg någonstans där det stod att man kan få tillstånd att flyga högre på tävlingar.  Problemet är väl att de som tävlar även måste träna :-(

Den här regeln kräver ju även att alla modellflygare har en höjdmätare med telemetri för att kunna veta hur högt de flyger. Tror inte de flesta har det.
Hur högt man flyger är alltså en gissning och nu kommer väl gissningen att vara max 120m.

/Petrik


Dessutom mäter telemetrin oftast höjden relativt där modellen var när du slog på mottagaren. Och reglerna säger höjd över mark eller vatten. Så det är nog ögonmått som gäller. Men ska man arrangera en tävling vill man ju ha ryggen fri.

Det blir svårt att bevisa att man flög för högt om det inte är någon med en avancerad laserkikare med kamera rakt under där man flög.

/Ingemar

2018-01-24 05:53:22
RE: De nya Flyghöjderna    
N17NL
Skicka mail
 
Citat från: McRegor
Tidigare var det lite olika tolkningar men före 1/2 -18 så har nog "bör" använts av bl a TS och därmed SMFF.
Men efter 1/2 -18 så är det max 120 m som gäller i okontrollerad luft - liksom 50 m > 5 km ifrån närmaste punkten på landningsbanan i kontrollzon. Nåt som vår klubb definitivt blivit varse av ansvarig för kontrollzonen i vår stad. Så istället för en stående klarering på 120 m får vi nu bara 50 m - vill vi ha mera måste vi ringa och klarera. Och vi ligger 8 km ifrån närmaste punkten på banan och det är inte heller det kommersiella flyget som är problemet utan privatflyget som nyttjar flygplatsen - mestadels privatflygare ifrån Sveriges huvudstad och inte ens ifrån vår egen stad för dom flyger på det andra flygfältet. Vi har haft en helt incidentfri tillvaro på detta fält under ca: 40 år men historia betyder inget numera.
Roger


Jag flyttar denna diskusion från ESU tråden till en mer passande tråd och emigrerar till USA (nej jag skojar bara).

Det blir nu uppenbart att villkoren för modellflyg efter den 1/2-2018 är betydligt sämre här än i exempelvis USA. Jag vill egentligen inte elda på våra känslor utan ge förbunden och ni andra som jobbar med detta arbetsro, men det är svårt att förstå vilka riskanalyser som ger dessa begränsningar just här i Sverige och i alla fall mycket byråkrati och kostnader.

Som organiserad modellflygare i USA är det bara krav på att kontakta flygledning om man flyger över 400 fot (120 m) när man är närmare än 4.8 km (3 miles) från flygplats. Ref: http://www.modelaircraft.org/files/105.pdf

Det är skillnader mellan reglerna i Europa och USA men mycket är harmoniserat mellan myndigheterna EASA och FAA. Vad det är som är skillnaden som slår på oss modellflygare har jag inte lyckas hitta. Någon annan kanske vet?

/Ingemar

2018-01-26 23:28:38
RE: De nya Flyghöjderna    
Richardk
Skicka mail
Finns det någon karta någonstans som visar hur kontrollzonerna ser ut? Ligger t ex Toppfältet inom kontrollzon?

2018-01-27 00:08:26
RE: De nya Flyghöjderna    
McRegor
Skicka mail
Drönarkartan - där kan du kolla !
Roger
www.mcregor.se

2018-01-27 07:01:29
RE: De nya Flyghöjderna    
N17NL
Skicka mail
http://notaminfo.com/swedenmap
Via denna länk kan man kolla NOTAM. Mest intressant för oss är de röda tillfälliga restriktionerna  och kanske flygplatsers öppettider i ljusblått. Kan även visa kontrollzoner om man slår på "airspace details" som då visar hur luftrummet är indelat mer i detalj. Men 5 km avstånd från landningsbana visas inte någonstans vad jag vet.

/ Ingemar

2018-01-27 08:56:15
RE: De nya Flyghöjderna    
StefanR
Skicka mail
 
Citat från: Richardk
Finns det någon karta någonstans som visar hur kontrollzonerna ser ut? Ligger t ex Toppfältet inom kontrollzon?

Nej, Toppfältet ligger precis utanför kontrollzonen. Gränsen går ungefär vid asfaltsvägen utanför fältet.