Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


                 För att skapa nytt ämne måste du logga in.


Bläddrar i: Segel/Hang / Inför Elsegelutmaningen 2018
2018-01-14 13:20:18
Inför Elsegelutmaningen 2018    
StefanR
Skicka mail
Det är bara en och en halv månad kvar till Elsegelutmaningen drar igång igen, så jag startar den här tråden för att pejla läget hos er andra. Är ni taggade? Några nya tävlingsredskap? Petrik: har du tänkt några regeländringar?

För min egen del har jag tänkt använda två "nya" plan i år. Dels en el-konverterad Satori. Den bröt nosen och spräckte vingen på F5J-SM, men kommer vara klar i tid för Elsegelutmaningen. (Som synes på bilden har den inte levt ett incidentfritt liv innan den kom i min ägo heller...)


Jag har också tänkt bygga en elkropp till min Icon 2. Jag har alla delar förutom motor och fena, men framförallt har jag en tumme som är djupt begravt på ett ställe där solen aldrig skiner. Men det är väl dags att ta tag i detta nu...


Så kom igen nu -- kommentarer, tankar, bilder, uppsnack, nersnack, allt behövs för att hålla tävlingslusten i schack några veckor till!

2018-01-18 01:41:57
RE: Inför Elsegelutmaningen 2018    
Petrik
Skicka mail
Inget nytt flygplan till i år (heller).  Det blir Super Avan, TopModel Astran eller MPX Hero även denna sommar beroende på väderlek.
I och för sig håller jag på att renovera en gammal RCM Pelikan Grace/Elegant men jag tror den är lite tung för ESU (ca 1,8kg - 2kg på 2,7m vingbredd).
En Kropp med två vingpar som jag fått där ena vinspetsen i varje par var skadad.
Ena vingparet var fullbestyckat med 4st Hitec HS-82MG vilket verkar vara väl tilltaget medans andra vingparet var tomt.
Saknade även Stabbe till T-stabben men den borde vara lätttilverkad.
Grace har enkelknäckt vinge vid spetsarna Elegant har duppelknäckt vinge.

Elegant


Grace


Gav mig i alla fall lite hobbyjobb i vinter.

/Petrik
________________________________________________________________
Bygger för sakta och för lite och flyger för lite.
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Sida)
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Grupp)
Arboga modellflygsektion (Facebook Grupp)
Autopartner RC

2018-01-18 12:43:07
RE: Inför Elsegelutmaningen 2018    
Gee_Bee
Skicka mail
Tänker försöka vara med på några omgångar i år. Har köpte en lättare setup till min Scorion 400 nedan så bantas 85g.
Stiget blir lite sämre vilket inte är optimalt på ESU utan den blir F5J optimerad och förmodligen roligare att flyga termik med.
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2018-01-18 12:44:22
RE: Inför Elsegelutmaningen 2018    
Gee_Bee
Skicka mail
 
Citat från: Petrik
Inget nytt flygplan till i år (heller).  Det blir Super Avan, TopModel Astran eller MPX Hero även denna sommar beroende på väderlek.
I och för sig håller jag på att renovera en gammal RCM Pelikan Grace/Elegant men jag tror den är lite tung för ESU (ca 1,8kg - 2kg på 2,7m vingbredd).
En Kropp med två vingpar som jag fått där ena vinspetsen i varje par var skadad.
Ena vingparet var fullbestyckat med 4st Hitec HS-82MG vilket verkar vara väl tilltaget medans andra vingparet var tomt.
Saknade även Stabbe till T-stabben men den borde vara lätttilverkad.
Grace har enkelknäckt vinge vid spetsarna Elegant har duppelknäckt vinge.

Elegant


Grace


Gav mig i alla fall lite hobbyjobb i vinter.

/Petrik


Om du gräver i SMF-arkivet så ser du att jag flög min första ESU sommar med Grace ifrån RCM pelikan. En väldigt fin seglare.
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2018-01-18 17:17:38
RE: Inför Elsegelutmaningen 2018    
airfoil
Skicka mail
Här är mina 3 kandidater:

Mystery

E-Spirit

Gent-El-Lady

2018-01-20 00:00:13
RE: Inför Elsegelutmaningen 2018    
Petrik
Skicka mail
Tyckte du bilderna var så otydliga att du lade in dem två ggr Jan Olof?

/Petrik
________________________________________________________________
Bygger för sakta och för lite och flyger för lite.
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Sida)
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Grupp)
Arboga modellflygsektion (Facebook Grupp)
Autopartner RC

2018-01-20 19:17:11
RE: Inför Elsegelutmaningen 2018    
airfoil
Skicka mail
Nog bara windows 10 som spökar. Det gör det på andra sätt....

Edit: Nu har jag raderat det ena bildinlägget.

2018-01-20 22:13:01
RE: Inför Elsegelutmaningen 2018    
McRegor
Skicka mail
Hur hanterar ni de nya höjdbegränsningarna från 1/2 ? Utan speciellt tillstånd (klarering) får ni ju inte flyga högre än max 50 m i kontrollerad luft och i "fri" luft är det ju definitivt stopp vid 120 m - i alla fall till dess SMFF ev löst det problemet på nåt sätt...
Roger
www.mcregor.se

2018-01-21 10:24:15
RE: Inför Elsegelutmaningen 2018    
StefanR
Skicka mail
 
Citat från: McRegor
Hur hanterar ni de nya höjdbegränsningarna från 1/2 ? Utan speciellt tillstånd (klarering) får ni ju inte flyga högre än max 50 m i kontrollerad luft och i "fri" luft är det ju definitivt stopp vid 120 m - i alla fall till dess SMFF ev löst det problemet på nåt sätt...
Roger

Genom riktigt kort motortid

2018-01-21 21:29:12
RE: Inför Elsegelutmaningen 2018    
Petrik
Skicka mail
 
Citat från: McRegor
Hur hanterar ni de nya höjdbegränsningarna från 1/2 ? Utan speciellt tillstånd (klarering) får ni ju inte flyga högre än max 50 m i kontrollerad luft och i "fri" luft är det ju definitivt stopp vid 120 m - i alla fall till dess SMFF ev löst det problemet på nåt sätt...
Roger


Hårdrar man höjdreglerna så måste alla modellflygare ha höjdmätare med någon form av telemetri för att ha koll på höjden.  Alltså uppskattar de flesta hur högt de flyger.

Tävlingsreglerna i ESU (och många RC Segelflygs grenar) tillåter inte telemetri så man har ingen koll på höjden utan det är en kvalificerad uppskattning.  Denna kvalificerade uppskattning kanske är just 120m, eller? 

/Petrik

________________________________________________________________
Bygger för sakta och för lite och flyger för lite.
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Sida)
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Grupp)
Arboga modellflygsektion (Facebook Grupp)
Autopartner RC

2018-01-21 22:30:02
RE: Inför Elsegelutmaningen 2018    
McRegor
Skicka mail
Det vi hört av de kontakter vi haft med inblandade parter i vårt fall är att vill man flyga högre än 120 m, och då är det t v bara i kontrollzoner som den möjligheten kan finnas, så måste kärran ha höjdmätare via telemetri.
Roger
www.mcregor.se

2018-01-22 09:48:16
RE: Inför Elsegelutmaningen 2018    
StefanR
Skicka mail
Eftersom jag ändå -- för att bli bättre på F5J -- behöver träna på att hitta och utnyttja låghöjdstermik så kommer jag att försöka starta och flyga lågt. Det kommer knappast att vara en av Polisens huvuduppgifter att sitta gömda vid fältkanten för att lasermäta höjden på tränande modellflygplan, så om jag några enstaka gånger uppnår 121 eller rent av 131 meters höjd har jag svårt att tro att jag vare sig orsakar någon svår flygolycka, orsakar nedstängning av någon flygplats, drar på mig böter, eller ens att någon utomstående har en chans att upptäcka det.

Skillnaden mot förra året blir att när jag hittar en bra blåsa kommer jag (nog) inte följa den till 300 meters höjd, utan istället gå ur den på ca 120m höjd, glida runt en stund och sedan försöka hitta en ny. Förhoppningsvis kommer min F5J-träning gynnas av detta, även om de faktiska ESU-resultaten kanske kommer gå nedåt. Om det se'n blir så att någon tävlande har bättre ögonmått än mig och kan utnyttja termikblåsor högre upp än jag gör så får det vara vara så. Jag deltar knappast i ESU för att vinna, tjäna prispengar och bli rik...

Så kontentan blir att jag för min egen del ser fram emot en mer dynamisk och utmanande ESU-tävling i år.

2018-01-22 11:16:38
RE: Inför Elsegelutmaningen 2018    
Gee_Bee
Skicka mail
120m regeln är inte ny, den har bara blivit mera omtalad. Flög du ESU på 131m förra året så är du lika olaglig då som om du gör det idag.

Värt att tänka är att vi kanske inte skall skicka in barrogram där det synns att vi uppenbart har flugit högre än 120m i ESU sammanhang detta år.
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2018-01-22 11:19:42
RE: Inför Elsegelutmaningen 2018    
Gee_Bee
Skicka mail
En annan fundering:

ESU har varit en helt fristående tävling. Den har administrerats av ideela krafter och använt SMF som platform för resultat etc. ESU har inte haft någon förankring eller sanktion av SMFF och därför har det inte funnits något krav på klubbtillhörighet eller sportlicens.

Nu kommer SMF att migreras in till SMFF. Kommer då SMFF se mellan fingarna på ESU eller kommer det bli en del av SMFFs ansvar och därmed även krav på klubbtillhörighet och sportlicens?
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2018-01-22 16:21:34
RE: Inför Elsegelutmaningen 2018    
Petrik
Skicka mail
 
Citat från: Gee_Bee
En annan fundering:

ESU har varit en helt fristående tävling. Den har administrerats av ideela krafter och använt SMF som platform för resultat etc. ESU har inte haft någon förankring eller sanktion av SMFF och därför har det inte funnits något krav på klubbtillhörighet eller sportlicens.

Nu kommer SMF att migreras in till SMFF. Kommer då SMFF se mellan fingarna på ESU eller kommer det bli en del av SMFFs ansvar och därmed även krav på klubbtillhörighet och sportlicens?


Det annordnas ju massor av olika flygtävlingar på klubbarna varje år och jag tror få av dessa deltagare har "Sportlicens". Om de vill  kräva klubbtillhörighet så får vi väl  flytta ESU till RCFLYG.SE.

Kommer SMFF att straffa klubbar som tillåtit flygning över 120m??


/Petrik
________________________________________________________________
Bygger för sakta och för lite och flyger för lite.
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Sida)
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Grupp)
Arboga modellflygsektion (Facebook Grupp)
Autopartner RC

2018-01-22 17:47:45
RE: Inför Elsegelutmaningen 2018    
pernstig
Skicka mail
 
Citat från: Petrik

...Kommer SMFF att straffa klubbar som tillåtit flygning över 120m??
/Petrik


Off Topic: Eventuella brott mot Transportstyrelsens föreskrift om max 120 m flyghöjd är polisärenden och PILOTEN bestraffas av domstol. Och vilka klubbar har "tillåtit" flygning högre än 120 m?

2018-01-22 18:35:48
RE: Inför Elsegelutmaningen 2018    
N17NL
Skicka mail
Kanske off-topic men det går fortfarande läsa på SMFF hemsida:

"Höjd och avstånd
Transportstyrelsen har uppdaterat sin sida med gällande regler på förekommen anledning.
Det man kan läsa är att man inte bör flyga högre än 120 meter och inte längre bort än 500 meter, detta är för att man ska se sin modell tydligt och kunna manövrera den utan problem.
Något som är väldigt viktigt är att ta reda på vilken sorts luftrum man flyger i då det är olika höjder upp till kontrollerad luft beroende på vart i landet man befinner sig och vid vilken tidpunkt man tänkt flyga.
Inom flygplatsers närområde går luftrummet som är kontrollerat ända ner till marken och ju längre ifrån flygplatsen man kommer ju högre upp är luften fri."

Själv har jag skaffat mig en Grafas Maxi så man undrar ju också hur det ska bli.

/ Ingemar

2018-01-23 13:09:42
RE: Inför Elsegelutmaningen 2018    
Petrik
Skicka mail
 
Citat från: N17NL
Kanske off-topic men det går fortfarande läsa på SMFF hemsida:

"Höjd och avstånd
Transportstyrelsen har uppdaterat sin sida med gällande regler på förekommen anledning.
Det man kan läsa är att man inte bör flyga högre än 120 meter och inte längre bort än 500 meter, detta är för att man ska se sin modell tydligt och kunna manövrera den utan problem.
Något som är väldigt viktigt är att ta reda på vilken sorts luftrum man flyger i då det är olika höjder upp till kontrollerad luft beroende på vart i landet man befinner sig och vid vilken tidpunkt man tänkt flyga.
Inom flygplatsers närområde går luftrummet som är kontrollerat ända ner till marken och ju längre ifrån flygplatsen man kommer ju högre upp är luften fri."

Själv har jag skaffat mig en Grafas Maxi så man undrar ju också hur det ska bli.

/ Ingemar


Om jag tittar på https://www.transportstyrelsen.se/sv/luftfart/Luftfartyg-och-luftvardighet/Obemannade-luftfartyg-UAS/nya-regler-for-dronare/ så står det "Den maximala flyghöjden för de allra flesta drönare är 120 meter över mark i okontrollerad luft."
I den PDF fil man länkar till (https://www.transportstyrelsen.se/TSFS/TSFS%202017_110.pdf) står även 10. En flygning i okontrollerat luftrum ska ske på en höjd som är lägre än
120 m (400 ft) över marken eller vattnet


Var hade du sett att det var ändrat till "inte bör flyga högre än 120 meter"?

/Petrik
________________________________________________________________
Bygger för sakta och för lite och flyger för lite.
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Sida)
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Grupp)
Arboga modellflygsektion (Facebook Grupp)
Autopartner RC

2018-01-23 14:46:48
RE: Inför Elsegelutmaningen 2018    
N17NL
Skicka mail
 
Citat från: Petrik

Om jag tittar på https://www.transportstyrelsen.se/sv/luftfart/Luftfartyg-och-luftvardighet/Obemannade-luftfartyg-UAS/nya-regler-for-dronare/ så står det "Den maximala flyghöjden för de allra flesta drönare är 120 meter över mark i okontrollerad luft."
I den PDF fil man länkar till (https://www.transportstyrelsen.se/TSFS/TSFS%202017_110.pdf) står även 10. En flygning i okontrollerat luftrum ska ske på en höjd som är lägre än
120 m (400 ft) över marken eller vattnet


Var hade du sett att det var ändrat till "inte bör flyga högre än 120 meter"?

/Petrik


Jag refererade till det SMFF fortfarande skriver och har varit (och är?) våra generella flygregler på många modellflygfält: http://www.modellflygforbund.se/forbundet/Reglervidflygning/

/Ingemar

2018-01-23 19:42:06
RE: Inför Elsegelutmaningen 2018    
McRegor
Skicka mail
Tidigare var det lite olika tolkningar men före 1/2 -18 så har nog "bör" använts av bl a TS och därmed SMFF.
Men efter 1/2 -18 så är det max 120 m som gäller i okontrollerad luft - liksom 50 m > 5 km ifrån närmaste punkten på landningsbanan i kontrollzon. Nåt som vår klubb definitivt blivit varse av ansvarig för kontrollzonen i vår stad. Så istället för en stående klarering på 120 m får vi nu bara 50 m - vill vi ha mera måste vi ringa och klarera. Och vi ligger 8 km ifrån närmaste punkten på banan och det är inte heller det kommersiella flyget som är problemet utan privatflyget som nyttjar flygplatsen - mestadels privatflygare ifrån Sveriges huvudstad och inte ens ifrån vår egen stad för dom flyger på det andra flygfältet. Vi har haft en helt incidentfri tillvaro på detta fält under ca: 40 år men historia betyder inget numera.
Roger
www.mcregor.se

2018-01-24 22:58:46
RE: Inför Elsegelutmaningen 2018    
Petrik
Skicka mail
 
Citat från: N17NL
 
Citat från: Petrik

Om jag tittar på https://www.transportstyrelsen.se/sv/luftfart/Luftfartyg-och-luftvardighet/Obemannade-luftfartyg-UAS/nya-regler-for-dronare/ så står det "Den maximala flyghöjden för de allra flesta drönare är 120 meter över mark i okontrollerad luft."
I den PDF fil man länkar till (https://www.transportstyrelsen.se/TSFS/TSFS%202017_110.pdf) står även 10. En flygning i okontrollerat luftrum ska ske på en höjd som är lägre än
120 m (400 ft) över marken eller vattnet


Var hade du sett att det var ändrat till "inte bör flyga högre än 120 meter"?

/Petrik


Jag refererade till det SMFF fortfarande skriver och har varit (och är?) våra generella flygregler på många modellflygfält: http://www.modellflygforbund.se/forbundet/Reglervidflygning/

/Ingemar



Den sidan är inte uppdaterad på länge.
Längst ned på sidan kan man läsa: Uppdaterad: 2016-09-17 14:24
Någon hos SMFF kanske borde uppdatera den eller ta bort den.
Felaktig info är aldrig bra,

/Petrik
________________________________________________________________
Bygger för sakta och för lite och flyger för lite.
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Sida)
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Grupp)
Arboga modellflygsektion (Facebook Grupp)
Autopartner RC

2018-02-12 23:14:11
RE: Inför Elsegelutmaningen 2018    
Petrik
Skicka mail
Då SMFF nu tagit över Svensktmodellflyg.se så vet jag i dagsläget tyvärr inte hur det blir med sponsring av priser under ESU 2018.
Jag har sänt ut en fråga och hoppas få tag i rätt person och att jag får "rätt" svar.  Man vill ju kanske inte att priserna skall ha för tydlig SMFF anknytning då vi kanske har deltagare från RCFF eller icke klubb anslutna deltagare.

Hur skall vi göra om SMFF inte vill sponsra ESU eller kanske inte vill ha ESU för huvud taget.
Skall vi ta upp frågan om sponsring med RCFF och RCFLYG.se och flytta eller?
(MEN JAG GILLAR DETTA FORUM )

/Petrik
________________________________________________________________
Bygger för sakta och för lite och flyger för lite.
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Sida)
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Grupp)
Arboga modellflygsektion (Facebook Grupp)
Autopartner RC

2018-02-12 23:15:32
RE: Inför Elsegelutmaningen 2018    
Petrik
Skicka mail
BARA 16 dagar kvar till ESU 2018 startar!!
Har ni koll på era el seglare och accar nu?
Har ni lyckats "lura med" någon mer in i tävlingen?
Jag är jäkligt flygsugen och drömmer om sol och svag vind första helgen i Mars
Det var länge sedan jag var så taggad inför en ny säsong.

/Petrik
________________________________________________________________
Bygger för sakta och för lite och flyger för lite.
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Sida)
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Grupp)
Arboga modellflygsektion (Facebook Grupp)
Autopartner RC

2018-02-13 10:23:42
RE: Inför Elsegelutmaningen 2018    
Gee_Bee
Skicka mail
 
Citat från: Petrik
BARA 16 dagar kvar till ESU 2018 startar!!
Har ni koll på era el seglare och accar nu?
Har ni lyckats "lura med" någon mer in i tävlingen?
Jag är jäkligt flygsugen och drömmer om sol och svag vind första helgen i Mars
Det var länge sedan jag var så taggad inför en ny säsong.

/Petrik


Tack för påminnelsen. Svaret på dina frågor är tyvärr ett rungande NEJ.
Ordning på grejerna: Nej, allt ligger kvar i sin fina pappkartonger, skall installera ny setup och väga in TP eftersom allt nu blir lättare.
är accarna laddade, nej men de har iallafall rätt sorts kontakter.
Har jag lurat med någon ny i ESU: Nej, men barnen börjar bli gamla nog att vara med i ESU. Det kanske går att lura dem att vara med i någon omgång till sommaren.

16 dagar kvar, gott om tid att skruva :)
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2018-02-13 19:41:00
RE: Inför Elsegelutmaningen 2018    
Petrik
Skicka mail
 
Citat från: Gee_Bee
 
Citat från: Petrik
BARA 16 dagar kvar till ESU 2018 startar!!
Har ni koll på era el seglare och accar nu?
Har ni lyckats "lura med" någon mer in i tävlingen?
Jag är jäkligt flygsugen och drömmer om sol och svag vind första helgen i Mars
Det var länge sedan jag var så taggad inför en ny säsong.

/Petrik


Tack för påminnelsen. Svaret på dina frågor är tyvärr ett rungande NEJ.
Ordning på grejerna: Nej, allt ligger kvar i sin fina pappkartonger, skall installera ny setup och väga in TP eftersom allt nu blir lättare.
är accarna laddade, nej men de har iallafall rätt sorts kontakter.
Har jag lurat med någon ny i ESU: Nej, men barnen börjar bli gamla nog att vara med i ESU. Det kanske går att lura dem att vara med i någon omgång till sommaren.

16 dagar kvar, gott om tid att skruva :)


Barnen dina får ju i alla fall lära sig av ett seglar ess så de kan nog bli farliga om de fortsätter.

/Petrik
________________________________________________________________
Bygger för sakta och för lite och flyger för lite.
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Sida)
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Grupp)
Arboga modellflygsektion (Facebook Grupp)
Autopartner RC

2018-02-14 13:45:12
RE: Inför Elsegelutmaningen 2018    
airfoil
Skicka mail
Jodå, nog är allt flygklart. Bara att dra iväg om lusten faller på.
Nytt för min del i år är att jag ska ställa in höjdavstängaren på 120 meter för att se hur långa (eg. korta?) flygtiderna blir.


2018-02-14 16:20:12
RE: Inför Elsegelutmaningen 2018    
StefanR
Skicka mail
Jag går i väntans tider...

Min Satori hade alldeles för stor motor (Kontronik Kira 480-31) förra säsongen, så jag var tvungen att ha 50g bly i stjärten för att få TP någorlunda rätt. Nu har jag beställt en Tenshock EDF TS-EZ1520 med Reisenauer Microedition 5:1 växellåda. Den väger 80 gram mindre, så jag borde få bort 30-40gram från stjärten. Väntar med spänning på att få hem den och provköra.

Jag vill åxo väcka frågan från första inlägget: är det några regeländringar planerade?

2018-02-15 00:05:17
RE: Inför Elsegelutmaningen 2018    
Petrik
Skicka mail
Jag missade nog tyvärr din fråga i första inlägget Stefan.
Men svaret är att jag  inte har tänkt mig några regeländringar och skall det till sådana skall det vara för att det efterfrågas och det skall vara fler än EN som vill ha ändringen.

Kanske din fråga har att göra med 120m höjd diskussionen men jag kommer nog att blunda där och inte lägga mig i hur högt folk flyger utan låter andra vara poliser.

Jag känner även att någon som är ny inom modellflyget och har köpt sin första EasyGlider och vill vara med i ESU inte har mycket att sätta emot en Super AVA, Topmodel Astra eller till och med en motoriserad Blue Phoenix om vi spikar en starthöjd på 120m.
En spikad starthöjd betyder även att man MÅSTE lägga pengar på en höjdmätare och helst en med motoravstängning.

Har ni själva några idéer om regeländringar?  I så fall måste vi få till dem nu inom två veckor.

Jag har själv tyckt att reglerna varit enkla och bra och jag kommer nog kanske till och med utnyttja RE "bonusen" och flyga lite motoriserad Blue Phoenix i någon ESU omgång i sommar.

/Petrik
________________________________________________________________
Bygger för sakta och för lite och flyger för lite.
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Sida)
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Grupp)
Arboga modellflygsektion (Facebook Grupp)
Autopartner RC

2018-02-15 01:22:24
RE: Inför Elsegelutmaningen 2018    
StefanR
Skicka mail
Nej, jag har inget önskemål om regeländring och ser inte heller något direkt behov, jag ville bara påminna samtliga om att OM en regeländring är/var önskvärd så är det hög tid för diskussion.

Beträffande 120m-regeln så är min personliga ståndpunkt att vänta och se hur regelverket kommer att se ut för oss segelflygare. Det känns inte meningsfullt att ha någon egen åsikt innan det finns något att ta ställning till.

2018-02-15 12:48:21
RE: Inför Elsegelutmaningen 2018    
Gee_Bee
Skicka mail
Fundering:  Skall vi harmonisera reglerna för motorkörning på ESU mot F5J?
Det innebär att man inte längre får poängavdrag för varje sekund som motorn går utan man får poängavdrag för varje höjdmeter man tar i starten med motor. Det är också en maxtid på 30s(kan anpassas till ESU) för att undvika onödigt långa motorkörnignar.

Argument för: i ESU behöver man en kraftfull setup för att stiga fort då poängavdraget mäts i sekunder. I F5J behöver man en lagom setup för att ta sig till höjd på ca 30s
Många av oss vill kanske inte  vill ha flera flygplan för att kunna vara med i både ESU och F5J, att då harmonisera motoravdraget mot F5J men behålla övriga regler skulle vara en bra kompromiss.
Det blir också enklare att tävla med motorsvagare flygplan, det är inte längre nödvändigt att stiga som en raket med 20m/s för att tävla om de sista viktiga poängen.
Det blir inget större handikapp för de som avser att leva upp till 120m regeln jämfört med de som dra upp till 200m med motorn.


Argument emot: Motoravstängare alternativt höjdlogger blir en förutsättning för rättvis bedömning av höjden man tar med motorn.

Bu eller Bä?

-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2018-02-15 15:40:42
RE: Inför Elsegelutmaningen 2018    
Petrik
Skicka mail
Håller med i Gee_Bee princip men vi har/har haft deltagare med som tävlar i F5J och de har alltid legat i täten med sina plan "trots" reglerna.
Jag är även lite emot att det kräver mer utrustning vilket även betyder högre kostnad.  Alla höjdavstängare passar inte heller till alla fartreglage har jag märkt.  Testade ett år med att koppla in en Altis V4 till fartreglaget på en Multiplex Cularis men motorn bara stod och hackade och ville inte gå runt.

Dessutom måste vi väl då göra om reglerna lite för de som kör borstad setup mm eller?

Jag skall erkänna att jag varit dålig på att testa avstängningsfunktionen på min Altis V4 men jag skall nog ta och göra det i sommar.

/Petrik
*** Redigerat av Petrik klockan 2018-02-25 22:43:22 ***
________________________________________________________________
Bygger för sakta och för lite och flyger för lite.
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Sida)
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Grupp)
Arboga modellflygsektion (Facebook Grupp)
Autopartner RC

2018-02-25 10:17:37
RE: Inför Elsegelutmaningen 2018    
Gee_Bee
Skicka mail
Årets ESU-vapen, Scorpion-400.
Ca 235cm I spännvidd, vikt på köksvågen 768g.
Har downsizat setupen för att spara vikt, den förra vägde ca 75g mera. Tyvärr också mindre effekt, nu ca 250W mot tidigare 400W.
Hoppas stiger fortfarande är tillfredsställande, det borde bli ca 10m/s så jag siktar på 15s motorkörning och resten termikflygning.


-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2018-02-25 23:13:15
RE: Inför Elsegelutmaningen 2018    
Petrik
Skicka mail
Vädret ser ju inte ut att bli alltför bra inför ESU starten här i Mälardalen?
Molnigt, minusgrader (jag har svårt för att flyga med handskar på) och snö men kanske inte så blåsigt.

/Petrik
________________________________________________________________
Bygger för sakta och för lite och flyger för lite.
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Sida)
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Grupp)
Arboga modellflygsektion (Facebook Grupp)
Autopartner RC

2018-02-25 23:15:08
RE: Inför Elsegelutmaningen 2018    
Petrik
Skicka mail
Jag har samma plan som förra året, MPX Heron, TopModel Astra & Super AVA.
Även "airfoil" känner sig trygg och verkar hålla fast i det han har och kör på (tror det är utan skevroder eller broms på dem eller?)
"StefanR" med TVÅ nya plan. Elkonverterad Satori (med ny lättare motor?) & Icon2.
"Gee_Bee" kör sin Scorpion med lättare setup (och har förhåppningsvis fler månadsresultat i år ).
Känns jäkligt kul även om nya höjdreglerna smolkar glädjen lite. Alla får tolka och följa reglerna som de vill enligt mig.
Hoppas inte detta får fler att skippa ESU i år.

Jag skall som vanligt försöka få till ett resultat varje månad.

/Petrik
________________________________________________________________
Bygger för sakta och för lite och flyger för lite.
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Sida)
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Grupp)
Arboga modellflygsektion (Facebook Grupp)
Autopartner RC

2018-02-25 23:17:29
RE: Inför Elsegelutmaningen 2018    
Petrik
Skicka mail
Fortfarande osäkert med sponsringen!!
Då Svensktmodellflyg.se nu är i SMFF's armar så är ju sponsringen med priser (T-shirts till månadsvinnare mm) borta för tillfället. Jag har försökt få tag i någon hos SMFF som kan svara på om de vill sponsra denna anrika ESU tävling men utan resultat.
Mailade först Magnus Bernroth som hänvisade till Bengt Lindgren som har hand om Svensktmodellflyg.se. Bengt Lindgren sade dessvärre att han endast kodade forumet och sände vidare till Styrelsen för SMFF som inte har svarat och där är det nu.

Jag är ledsen att jag inte lyckats fixa detta ännu men jag försöker.

Skall vi annars kolla om RCFF vill sponsra och flytta ESU till deras forum?
Att börja jaga sposorer "på öppna marknaden" känner jag att jag inte riktigt har tid till själv tyvärr men jag vill heller inte att ESU dör ut.

/Petrik
________________________________________________________________
Bygger för sakta och för lite och flyger för lite.
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Sida)
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Grupp)
Arboga modellflygsektion (Facebook Grupp)
Autopartner RC

2018-02-25 23:45:39
RE: Inför Elsegelutmaningen 2018    
StefanR
Skicka mail
Har du provat mejla styrelsen i allmänhet eller ordförande i synnerhet?

Jag tror inte att någon är med i tävlingen för t-shirtens skull, åtminstone är inte jag det. Därför tycker jag att vi ska fortsätta vara kvar på denna sajt -- det finns ingen anledning eller fördel med att byta till något annat.

2018-02-26 07:34:06
RE: Inför Elsegelutmaningen 2018    
Gee_Bee
Skicka mail
 
Citat från: Petrik
Fortfarande osäkert med sponsringen!!
Då Svensktmodellflyg.se nu är i SMFF's armar så är ju sponsringen med priser (T-shirts till månadsvinnare mm) borta för tillfället. Jag har försökt få tag i någon hos SMFF som kan svara på om de vill sponsra denna anrika ESU tävling men utan resultat.
Mailade först Magnus Bernroth som hänvisade till Bengt Lindgren som har hand om Svensktmodellflyg.se. Bengt Lindgren sade dessvärre att han endast kodade forumet och sände vidare till Styrelsen för SMFF som inte har svarat och där är det nu.

Jag är ledsen att jag inte lyckats fixa detta ännu men jag försöker.

Skall vi annars kolla om RCFF vill sponsra och flytta ESU till deras forum?
Att börja jaga sposorer "på öppna marknaden" känner jag att jag inte riktigt har tid till själv tyvärr men jag vill heller inte att ESU dör ut.

/Petrik


Jag tävlar för Äran, det materiella priserna är sekundära.
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2018-02-28 11:20:25
RE: Inför Elsegelutmaningen 2018    
Petrik
Skicka mail
Jag mailade ALLA i styrelsen och fick nu detta svar från Roland Brebäck:

Hej Petrik

Rent spontant säger jag att du ska fortsätta att hålla i ESU och att SMFF/elit/GS-segel bistår med ekonomi för tröjorna. Eller så är det Vo-Bredd som får ta kostnaderna i och med att forumet hamnar på Bredd.

Vi får avhandla frågan så snart som möjligt. Fram till dess kör du på som vanligt.

/Rolle


I och för sig skulle det kanske inte vara så svårt att ragga ihop 8st månadspriser privat från kanske olika RC handlare, typ kepsar eller T-shirt.  Problemet är nog mer fraktkostnaden till vinnaren.

/Petrik


*** Redigerat av Petrik klockan 2018-02-28 14:00:20 ***
*** Redigerat av Petrik klockan 2018-02-28 14:01:55 ***
________________________________________________________________
Bygger för sakta och för lite och flyger för lite.
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Sida)
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Grupp)
Arboga modellflygsektion (Facebook Grupp)
Autopartner RC

2018-02-28 12:21:21
RE: Inför Elsegelutmaningen 2018    
StefanR
Skicka mail
Lysande!!!

2018-02-28 14:03:42
RE: Inför Elsegelutmaningen 2018    
Petrik
Skicka mail
Vi hade -16 grader och snö här i Eskilstuna i morse så en ESU start i morgon 1/3 känns konstigt.
/Petrik
________________________________________________________________
Bygger för sakta och för lite och flyger för lite.
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Sida)
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Grupp)
Arboga modellflygsektion (Facebook Grupp)
Autopartner RC

2018-02-28 14:32:33
RE: Inför Elsegelutmaningen 2018    
StefanR
Skicka mail
No pain -- no gain!!