Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


                 För att skapa nytt ämne måste du logga in.


Bläddrar i: Allmänt/Tips / Det här med fläkt..
2018-01-03 20:34:26
Det här med fläkt..    
p1r
Skicka mail
Hej!
Jag funderar på att bygga en typisk "business jet" modell och räknar med att dess vikt hamnar omkring 4 kg. Till denna maskin vill jag ha två fläktar. Finns här någon som kan tipsa om vilken drivlina som kan tänkas passa?

Med vänlig hälsning

Petter

2018-01-03 21:31:15
RE: Det här med fläkt..    
pgrts
Skicka mail
Du får väl rimligen ge lite uppgifter om vilken jet och vilken skala så att man kan utgå från en diameter på fläktarna innan man börjar jaga vilken KV och effekt som behövs.
Business jets brukar väl ha tämligen smala motorer?
Honda
Flyg lågt nära och sakta

2018-01-23 01:40:07
RE: Det här med fläkt..    
Pontus Claesson
Skicka mail
Sent svar...men jag byggde faktiskt en business jet som jag premiärflyget 1997!
Det blev en LearJet 31A. Men jag utgick från GreatPlanes byggsats LearJet 40 (googla den).
Jag ändrade nästan allt, framförallt så gjorde jag om alla delar i lättare balsa. Vad jag minns var det till sist bara framkantslisten som jag använde från byggsatsen :-0.
Hade gott om tid på den tiden...
Förändrade vingen, lade till klaffar, gjorde egna nacelles i dubbelväggig balsakinstruktion osv.
Spännvidden blev strax under 1,5 m.
Fläktarna kom från Aeronaut och var diameter 90 med 9-bladiga rotorer med lösa blad som man själv limmade på plats med möjlighet att välja olika stigning!
Motorerna var Plettenbers borstade 290/20, vägde ca 275 gr per styck och mäktade med ca 800 W vardera. Ca 20000 rpm.
20 celler NiCd på löjliga 1700mAh drev det hela.
Planets slutvikt blev 3300 gram, varav ganska exakt hälften utgjordes av batteri+motorer.
Dragkraften var drygt 2kg totalt och flygtiden låg på 4 minuter.
Jag räknar detta till min absolut största bedrift i min 35 åriga modellflyghistoria!
Det var ingen som ens hört talas om elfläkt i klubben och om möjligt ännu färre som trodde att kärran ens skulle lyfta! Men den flög, steg bra och kunde både loopa och rolla.
Det krävdes dock mycket kortklippt gräs och en viss vind för att få upp fart och lyfta med en kärra som rullade på 55 mm hjul.
Slutsats:
EDF business jet med dagens utrustning och teknik = en baggis.
Jag flög med statiskt drag 2/3 av vikten och markstart från asfalt (som vi fick senare på vårt fält)
var inga problem alls. Ska du starta från gräs med en liten kärra (läs små hjul) är rådet
att satsa på 1:1 i dragkraft/vikt. Lycka till med ditt projekt.