Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


                 För att skapa nytt ämne måste du logga in.


Bläddrar i: / Lämpligt första plan?
2017-11-18 11:04:12
Lämpligt första plan?    
robert_l82
Skicka mail
Hej allihop!

Är en gammal RC-räv som börjat bli sugen på att ta klivet från bilar till flyg :) Vill gärna få tips på lämpligt första plan osv.. är det rekommenderat att börja med simulator som för helikopter eller överlever planen en krasch? Tacksam för alla tips!

Mvh,
Robert
http://www.funfly.se

2017-11-18 13:04:13
RE: Lämpligt första plan?    
StefanR
Skicka mail
Jag anser att svaren på dina frågor beror väldigt mycket på bakgrund och intresse. Inom RC-flygvärlden finns det så många olika grenar/nischer så det är svårt att ge ett enda svar på frågan om "vilket plan ska jag börja med". Men några tankar rent allmänt:

Det första planet ska vara långsamt och stryktåligt. Bosse Gårdstad skrev någon gång på 80-talet att det första planet borde vara ett segelplan av just de skälen och det tycker jag håller fortfarande. Dock har eldrift och lättare utrustning gjort att även motorplan numera går att lära sig på egen hand. Stryktålighet kan uppnås på flera olika sätt. Förr var det väldigt vanligt att vingarna fästes med gummiband för att kunna fjädra vid en hård landning eller krasch och det vet jag av personlig erfarenhet att det är väldigt effektivt. Jag hade en tid en Fling 2M elseglare (glasfiberkropp och sprygelvinge med gummiband) som kraschades flitigt men nästan alltid med väldigt små skador. Ett annat sätt att få kraschtålighet är att bygga planen i Elapor och likanande cellplastmaterial som är tåligt och lättreparerat. Personligen tycker jag dock att det är svårare att få till snygga reparationer i cellplast än i balsa eller kompositmaterial. Däremot är det lätt att få till hållbara reparationer (även i fält) så planet flyger oftast ett tag till efter en krasch.

Så börja med att ställa dig frågan "Vad vill jag så småningom lära mig att flyga?". Om svaret är aerobatik, hastighetsflygning, skalaflyg eller liknande, börja då med ett motorplan, t.ex. Easy Star eller någon klon från annan tillverkare (Easy Star blev så framgångsrik när kom ut att i stort sett alla tillverkare har en egen klon/vidareutveckling). Även Multiplex Funman och liknande marknadsförs som nybörjarplan, men personligen tycker jag att den är lite för ivrig för att vara ett bra nybörjarplan, den passar bättre som andramodell.

Om du istället är intresserad av att lära dig hitta och utnyttja termik, eller att hangflyga (flyga på uppvindar som bildas på framkanten av en kulle som vinden blåser mot) så är ett segelplan en bra start. Lämpliga plan skulle t.ex. kunna vara Multiplex EasyGlider, en motoriserad Blue Phoenix eller liknande. Observera också att det finns en myt om att segelflyg bara är långsamma modeller, men faktum är att nuvarande hastighetsrekordet med segelflyg är 835 km/h (519 mph) i grenen Dynamic soaring. Ett exempel på DS finns här: https://www.youtube.com/watch?v=wY41yVq88mc&t (Skruva upp ljudet, det låter underbart vid förbiflygningarna) Vill man inte vara fullt så extrem finns t.ex. tävlingsklassen F3B där speedmomentet erbjuder hög hastighet och tvära svängar. Personligen flyger jag F5J, vilket är termikflyg där en elmotor används för att ta upp planet på starthöjd. Därefter skall man lyckas flyga exakt tio minuter och landa nära ett märke som finns utplacerat för varje pilot. Typiskt för F5J-plan är att de har ett stort hastighetsområde, de kan flyga från ca 10km/h upp till omkring 100km/h.

Beträffande inlärningsfasen finns det naturligtvis många olika varianter. Simulatorer är ett bra sätt att spara tid och pengar (bättre krascha i datorn än i verkligheten), men de kan inte helt ersätta känslan man får när man flyger på riktigt. I verkligheten tycker jag att jag ser planet betydligt bättre än i simulatorn (ögat är bättre på att se på långt håll än vad simulatorn visar när den krymper planet till några få pixlar) och simulatorn kan inte riktigt skapa den där nervösa känslan som uppstår när man är ovan och ska flyga i verkligheten. Å andra sidan kan man i simulatorn träna in manövrer och testa saker som jag aldrig skulle våga prova i verkligheten, så de är komplement till varandra.

Om du har möjlighet att besöka en klubb som erbjuder lärar-elev-flygning, dvs då både en lärare och en elev styr samma plan (läraren väljer med en brytare på sin radio vilken radio som ska kontrollera planet) så är det en svårslagen metod för inlärning. Eleven får träna i verkligheten, men läraren kan ta över och rädda planet ifall det är på väg att gå åt pipan. Jag har gjort det några gånger med vänner som velat prova på radioflyg och de har lärt sig förvånansvärt fort på det sättet. När jag själv lärde mig så gjorde jag det i ensamhet och då gick det åt mycket lim....


Det blev ett långt svar och ändå har jag nog inte täckt in mer än början av dina frågor. Så fortsätt fråga om allt du undrar över, vi är många som gärna svarar.

2017-11-18 15:56:06
RE: Lämpligt första plan?    
Kristoffer R
Skicka mail
Jag stämmer in med Easy Star. Den flyger stabilt och tål stryk.

Det finns några egenheter med den som inte är optimala; motorriktningen gör att den är lite klurig att starta och köra med fullgas. Bäst är att hiva iväg den med typ 25% pådrag och gradvis mata på.

Ett flygplan med frontmotor flyger bättre men risken att krasha sönder motor, propeller etc är mycket större.

Simulator skall du absolut träna på och träna med en plan, flyg inte bara omkring. Flyga omkring är roligare i verkligheten! En sak du bör träna på är att flyga ett feltrimmat plan. Det är otroligt svårt för en nybörjare och en bra anledning att ta hjälp av en erfaren flygare.

2017-11-18 16:28:25
RE: Lämpligt första plan?    
pgrts
Skicka mail
En gammal RC-räv har mycket gratis när man börjar med flyg.
Sedan är det ju inte optimalt att börja med något som var bästa nybörjarplan för 20 år sedan = EasyStar. Att som BG skriver ha ett långsamt plan är säkert bra för den som inte alls har provat RC men bilar kräver väldigt snabba reaktioner och körs mot sig så de svåra momenten finns ju redan i ryggraden.

Självklart är att börja med simulator - och varför jämföra med helikopter?
Det är olika saker precis som RC-bil men likaväl är det mycket gemensamt.

Vad man väljer beror nog på vad man tycker är kul i simulatorn.
Jag tror att de flesta klubbar har simulator och då kan man ju ringa och fråga så att de har med sig till någon inneflygning i vinter om man inte har simmen själv. Det är många klubbar som har innetider i hallar varje vecka så det bör inte vara svårt att hitta någon som vill ta med en dator med simulator.

Många moderna simmar har alla planen från vissa leverantörer så det är sedan lätt att köpa rätt plan om man nu inte vill bygga själv.

Ta exempelvis Phoenix http://www.phoenix-sim.com/models.asp som verkar ha nästan allt i Horizon Hobbys sortiment från minsta elmodell på 25 gram upp till stora plan med +50 cc bensinmotorer.

Med exempelvis SAFE i planet så bör en RC-räv kunna fixa det mesta anser jag.
/P@rik www.ripamfk.com
Flyger mest sånt som ryms i den lilla bilen tillsammans med ett par jyckar.

2017-11-18 17:09:46
RE: Lämpligt första plan?    
McRegor
Skicka mail
Om inte priset är så avgörande och du har tillgång till ett fält som man kan markstarta ifrån så är rekommendationen utan tvekan denna - Apprentice
Sen behöver du en Spektrum-sändare, t ex en Spektrum DX6, vilken ibland går att köpa bundlad med Apprentice. Undvik dock en annan enkel sändare som ofta säljs bundlad med E-Flite/Parkzone-kärror nämligen DXE. Sändaren fungerar i o f s bra men den är väldigt stökig att använda den dag du vill flyga även andra modeller med din radio.
Alla som testat denna kärra i klubben (rätt många) har faktiskt lärt sig flyga utan brutala krascher. Den har en s k SAFE-mottagare (gyro-stabiliserad) med 3 olika flyglägen varav det mest "nybörjar-vänliga" är ett väldigt säkert läge att börja med.
Roger
www.mcregor.se

2017-11-18 18:34:35
RE: Lämpligt första plan?    
jaka
Skicka mail
Hej!
Bästa och enklaste sättet att komma igång med modellflyget är att gå med i en klubb! Där får du se vad andra har (som fungerar bra, eller dåligt) och du lär dig snabbt att komma igång.
Bor du i stockholmstrakten är du välkommen ut till oss i Väsby Modellflygare. Vi har norra stockholmstrakten största och bästa fält och dessutom har vi skolflygflygplan som nybörjare kan få prövaatt flyga via dubbelkommando.



2017-11-18 20:37:09
RE: Lämpligt första plan?    
robert_l82
Skicka mail
Tack för alla tips, uppskattas!!! Återkommer i tråden när jag läst på lite mer och tagit kontakt med klubb osv. Återigen, tack! Hade inte väntat mig så många och så utförliga svar :)
Mvh,
Robert
http://www.funfly.se

2017-11-18 21:35:14
RE: Lämpligt första plan?    
Kristoffer R
Skicka mail
En liten rättelse. Första generationen av Easy Star började säljas 2004.  Tvåan kom 2011. Den har också resulterat i en oerhörd mängd kopior. Den kan flyga sakta men är inte speciellt trög. Jag är faktiskt på min andra. Trots trettio plan i ”bagaget” finner jag den trivsam och den har absurt lång flygtid.

Multiplex har en simulator på hemsidan. Simulatorn är gratis i grundutförande och duger gott, den har de flesta plan de säljer.

Att vara duktig på RC-bil hjälper bara när det gäller RC-grejerna, åtminstone efter vad jag sett. RC-flyg är som om man skulle börja med en RC-bil och tvingas ta sig runt en buggybana med höga hopp i full fart det första man gör. Man krashar redan i de första kurvorna. Man får börja långsamt.

Lycka till!

2017-11-18 21:56:55
RE: Lämpligt första plan?    
Petrik
Skicka mail
 
Citat från: jaka
...



Om detta är er trainer så är det klart den fräckaste trainer jag sett :-)

/Petrik
________________________________________________________________
Bygger för sakta och för lite och flyger för lite.
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Sida)
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Grupp)
Arboga modellflygsektion (Facebook Grupp)
Autopartner RC

2017-11-18 23:14:28
RE: Lämpligt första plan?    
McRegor
Skicka mail
Petrik - det är en av Jaka's Q500 pylonkärror vill jag minnas och absolut ingen trainer.
Roger
www.mcregor.se

2017-11-19 12:01:20
RE: Lämpligt första plan?    
huvmannen
wcarraft@gmail.com
tjaa en q500 va ett snällt plan å flyga inga konstigheter för sig kunde flyga snabbt å sakta
________________________________________________________________________________





Håll det enkelt ju mer prylar ni kör med ju mer fel kan det bli.

2017-11-19 18:00:03
RE: Lämpligt första plan?    
Gee_Bee
Skicka mail
Jag tror man kan hoppa över Easystar och köpa något något som man kan växa mera i. Jag slår ett slag för MPX Funman, kan flygas med sida /höjd och sedan uppgraderas med skevroder.
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2017-11-19 21:09:28
RE: Lämpligt första plan?    
Kristoffer R
Skicka mail
När jag återvände till hobbyn efter knappt femton års uppehåll köpte jag en Funman.

Egentligen ville jag ha en Funcub men den var för dyr. Jag visste inget om borstlöst eller 2,4.

Efter sådär femton starter missade jag en sväng och damp ned på nosen. Då knäckte jag propen och böjde motoraxeln. Funman är en gammal design och den flög väldigt likt min gamla Happy 20, en typisk glödstiftstrainer från sent åttiotal. Jag fick göra samma saker som på den, palla under vingsadeln bland annat. Hade jag behållt den hade jag tagit bort V-formen också.

Jag sålde den och köpte en EasyStar. Den kunde jag både hangflyga och termika med så den var roligare. Dessutom gick den att packa in i kartongen igen så den följde med på semester och sånt.  Dessutom slog den i både det ena pch det andra utan en endaste skråma.

Men Funman lät mig å andra sidan träna markstart och sporrställ. Jag tycker Funman är bättre som ett andraplan. Om du köper en sån, se till att sätta skevroderdifferentialen enligt manualen. Annars flyger den dåligt. :) Men den flyger nästan bäst med bara sida/höjd.



2017-11-30 14:34:07
RE: Lämpligt första plan?    
Petrik
Skicka mail
 
Citat från: Kristoffer R
När jag återvände till hobbyn efter knappt femton års uppehåll köpte jag en Funman. ...



Jag lärde mig flyga med en Funman (heter väl nu Funman).  En i klubben trimmade in den så bra att om man hamnade lite illa släppte man bara spakarna så planade den ut. Stod på fältet varje solig helg en kall vinter med skidor på planet och nötte.
Tycker fortfarande att det var ett kanon bra plan.

/Petrik
________________________________________________________________
Bygger för sakta och för lite och flyger för lite.
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Sida)
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Grupp)
Arboga modellflygsektion (Facebook Grupp)
Autopartner RC