Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


                 För att skapa nytt ämne måste du logga in.


Bläddrar i: Allmänt/Tips / Glödstift
2017-10-08 22:08:46
Glödstift    
Lars2
Skicka mail
En kort fråga! Ett OS F stift är det varmt, medium eller kallt ? / Lars Je.

2017-10-08 22:16:19
RE: Glödstift    
StaffanA
Skicka mail
Det är ett kallt stift, enligt OS.

Klicka på Specialty Plugs..

2017-10-09 08:04:48
RE: Glödstift    
Cox
Skicka mail
Det var konstigt ifrån OS, alla andra källor anger att det är ett Medium stift?

Den långa längden gör också att stiftet agerar som ett varmare stift än om det vore standard längd.


/Kör så det ryker!

2017-10-09 08:29:24
RE: Glödstift    
reparatörn
Skicka mail
Cox,

Tycker också det verkar konstigt. Ett fyrtaktarstift borde ju vara varmt, inte kallt. Risken är ju att det slocknar under den cykel när motorn inte tänder. Eller snarare, inte skall tända.

Douglas

"Han är galen Lew. Han bygger leksaksflygplan". Kapten Frank Towns (Jimmy Stewart) i den första filmen "Flight of the Phoenix".

2017-10-09 09:18:57
RE: Glödstift    
StaffanA
Skicka mail
Tja, vi kan ju tycka  och tro vad vi vill, och jag förmodade också
själv att det var ett varmt stift utrustat med extra krage för att
hålla värmen längre. OS säjer kallt, och de borde ju veta.
Man räknar kanske med litet högre nitrohalter än på tvåtaktsmotorerna..

2017-10-09 10:05:36
RE: Glödstift    
Uone
Skicka mail
Är det inte så att det är totala ytan på glödtråden som bestämmer värmetalet? Det är ju inte att tråden glöder som gör att motorn tänder utan den kemiska reaktionen mellan platinan i tråden och metanolen under tryck som gör att det tänder.

Johan

2017-10-09 10:09:31
RE: Glödstift    
reparatörn
Skicka mail
Staffan,

Jag anar embryot till en längre debatt mellan diverse experter.....

Jag blev nyfiken, och kollade vad agenten Tower Hobbies hade att säga om saken. Man skriver på sin hemsida

"Specially shielded long reach plug for use in four stroke engines. Shield keeps plug hot for lower idle rpm. For use with fuels with a 5-15% nitro content."

Den beskrivningen låter ju inte alls som ett kallt stift.

Tower säger en sak, OS en annan. Skall vi gissa på ett tyrckfel från någon part?


Douglas

"Han är galen Lew. Han bygger leksaksflygplan". Kapten Frank Towns (Jimmy Stewart) i den första filmen "Flight of the Phoenix".

2017-10-09 10:24:12
RE: Glödstift    
StaffanA
Skicka mail
Japaner brukar ha järnkoll, amerikaner inte så mycket,
sa han och odlade sina fördomar..

På en del andra hemsidor sorteras OS-F under hot/mildly hot..

Eg. en strid om påvens skägg. Så länge motorn går är väl allt OK?

LÄNK för den som vill gräva ner sig i detta ämne


***************************************
"I gårdagens tidning uppstod ett tryckfel: Den avtäckta statyn
var inte gjord i farmor. Naturligtvis skulle det stå mormor.."

2017-10-09 17:36:53
RE: Glödstift    
huvmannen
wcarraft@gmail.com
detta svar kanske kan va nåt å tänka på
LBNL, let's not forget that different engine manufacturers define their glow plug heat range differently. What for one manufacturer is a medium-hot plug may be equivalent to another manufacturer's hot glow plug. There isn't really a standard for glow plugs. The best method in determining which glowplugs work best in particular engine is through trial and error.
________________________________________________________________________________





Håll det enkelt ju mer prylar ni kör med ju mer fel kan det bli.

2017-10-09 18:10:11
RE: Glödstift    
Michael
Skicka mail
Utan att veta säkert noterar jag att mina större Super Tigre motorer (ST-3000 och ST-2500) går bättre med Enya #3 eller OS F stift jämfört med Enya #4 eller #5. Enya #3 räknas som ett varmt glödstift medan #4 och #5 är kallare stift.
Min slutsats är därför att OS F antagligen också är ett varmt stift.

Kör jag ST-motorerna med Enya #4 eller #5 så tappar motorerna ganska mycket varvtal då glödströmmen kopplas bort. Det händer inte med Enya #3 eller OS F.

2017-10-10 14:02:03
RE: Glödstift    
Gasman
Skicka mail
Matnyttigt om glödstift;
http://www.fubarhill.com/GLOW.htm

//Mange

www.strangnasmodellflygare.se

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane

  Endast döda laxar flyter medströms...

2017-10-10 18:18:41
RE: Glödstift    
Cox
Skicka mail
Där kan man läsa följande: "Most 4-strokes need very hot plugs or high nitro"


/Kör så det ryker!

2017-10-21 10:36:11
RE: Glödstift    
Thomas A
Skicka mail
Inte vad frågan var från början, men när vi nu diskuterar glödstift:
Jag har i samlingarna ett par stift OS RE, vilka skall vara avsedda speciellt för OS Wankelmotorer. De här ser ut som fyrtaktsstift, alltså med en ogängad bit som sticker in i förbränningsrummet. De är utgångna sen många år och finns inte med i någon lista jag hittat. Vet någon hur varma/kalla RE-stift är? Eller specifikt: skulle de fungera i en inverterad fyrtaktare?
Jag vet att det finns lämpliga stift att köpa, men när jag nu ändå har de här...

2017-10-21 12:00:33
RE: Glödstift    
Gasman
Skicka mail
 
Citat från: Thomas A
Inte vad frågan var från början, men när vi nu diskuterar glödstift:
Jag har i samlingarna ett par stift OS RE, vilka skall vara avsedda speciellt för OS Wankelmotorer. De här ser ut som fyrtaktsstift, alltså med en ogängad bit som sticker in i förbränningsrummet. De är utgångna sen många år och finns inte med i någon lista jag hittat. Vet någon hur varma/kalla RE-stift är? Eller specifikt: skulle de fungera i en inverterad fyrtaktare?
Jag vet att det finns lämpliga stift att köpa, men när jag nu ändå har de här...




Det är ett ganska varmt stift gjort speciellt för OS Wankelmotor. Som du har lagt märke till så har det stiftet en ogängad förlängning in i förbränningsrummet. Om du tänker prova det i en annan motor måste du först försäkra dig om att att kolven går fri från det och inte tar i.

//Mange


www.strangnasmodellflygare.se

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane

  Endast döda laxar flyter medströms...

2017-10-21 23:41:14
RE: Glödstift    
Thomas A
Skicka mail
Ja det förstår jag ju, har redan provat. Det lustiga är att motorn det gäller, en gammal Enya, har ganska lång glödstiftgänga. I manualen rekommenderas Enya 3, som ju är ett ganska varmt universalstift, med kort gänga. Med ett sånt stift kommer glödspiralen så att säga att sitta i en grop i förbränningsrummet. Jag har flugit med 3-stift och motorn inverterad utan tjyvstopp, men det känns lite som att utmana ödet. Om det samlas en pöl av bränsle kan glödtråden slockna.
Med RE-stiftet kommer glödtråden på rätt ställe, måste ju vara en fördel. Ganska varmt säger Mange, det borde vara värt att prova. Tack för svar! 

2017-10-22 09:46:01
RE: Glödstift    
Cox
Skicka mail
Gammla Enya motorer har också en baffel på kolven, så den får man se upp med om sätter i längre stift. Eventuellt så kan det vara därför som de har gjort gängen lite längre.

Enya's egna stift är väl annars medium längd, dvs mitt i mellan kort och långa stift, precis som även stiften ifrån OS.

Jag tror inte att det kan bildas någon direkt pöl av bränsle när motorn går, om det är en två-taktare?



/Kör så det ryker!

2017-10-22 16:57:02
RE: Glödstift    
Thomas A
Skicka mail
Mja nu var det ju en fyrtaktare (46-4C), som jag skrev i mitt första inlägg. Den sitter uppochner och har hittills funkat med ett Enya 3, men då blir det ett par gängvarv i topplocket synliga, och alltså en grop där bränsle kunde samlas. Jag har förresten ett par nya stift med lång gänga och s.k. idle bar, en pinne som delvis täcker glödtråden. Är det en bra grej vid inverterade fyrtaktare?

2017-10-22 18:06:36
RE: Glödstift    
Michael
Skicka mail
Om det är något enstaka varv gänga som sticker in i förbränningsutrymmet och du inte vill ha det så är den enklaste medicinen att använda en extra bricka till stiftet.
Min erfarenhet är att en s.k. "idle bar" vare sig gör till eller från. Jag har använt OS F-stift till såväl inverterade fyrtaktare (OS och Saito) som tvåtaktare (Super Tigre 2500 och 3000) och i bägge fallen fungerar det fint. Det är dock viktigt att det inte rinner ner bränsle i cylindertoppen så att man får "hydrauliskt lås" och riskerar att förstöra vevstake och kolvbult. Jag brukar av detta skäl handstarta inverterade motorer.

2017-10-23 10:17:19
RE: Glödstift    
Thomas A
Skicka mail
Michael, du har missat poängen! Jag skrev att det syns ett par gängvarv i topplocket om jag använder det rekommenderade, korta, stiftet. Stiftets gänga är alltså kortare än gängan i topplocket, inte tvärtom. Och då blir det en grop som det kan samlas bränsle i.