Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


                 För att skapa nytt ämne måste du logga in.


Bläddrar i: Batteri/Eldrift / i charger 206B
2017-08-27 14:33:47
i charger 206B    
tobbepostis
Skicka mail
Hej jag har en icharger 206B.När ska mäta det inre motståndet i mina lipo så visar den siffrorna typ 6-6-7 på en tre cells acc,men polarna handhållna mätdon visar ca 24 -24-26.Och bruksanvisningen den visar också¨dom högre siffrona
Varför är det så?
MVH
Tobbe

2017-08-27 14:36:08
RE: i charger 206B    
tobbepostis
Skicka mail
 
Citat från: tobbepostis
Hej jag har en icharger 206B.När jag ska mäta det inre motståndet i mina lipo så visar den siffrorna typ 6-6-7 på en tre cells acc,men polarna handhållna mätdon visar ca 24 -24-26.Och bruksanvisningen den visar också¨dom högre siffrona
Varför är det så?
MVH
Tobbe

2017-08-27 15:27:04
RE: i charger 206B    
pernstig
Skicka mail
Mina 3S 2,2 Ah har Ri på typiskt 6 milliohm per cell uppmätt med Wayne Giles ESR Meter. Kan det vara så att polarna mäter Ri över hela batteripaketet? I så fall får man typiskt 3x6 milliohm plus kontakt-
och kabelresistanserna som kan vara några milliohm.
/Leif

2017-08-27 15:40:32
RE: i charger 206B    
tobbepostis
Skicka mail
Tack Pernstig
Ska höra med polarna i morgon

2017-08-28 11:32:08
RE: i charger 206B    
tobbepostis
Skicka mail
Hej Pernstig vilket värde på Ri anses vara så dåligt att lipon ej bör användas
Mvh
Tobbe

2017-08-29 17:48:26
RE: i charger 206B    
Rasmus
Skicka mail

Administratör
 
Citat från: tobbepostis
Hej Pernstig vilket värde på Ri anses vara så dåligt att lipon ej bör användas
Mvh
Tobbe

Tror inte riktigt det finns ett sådant värde... Ju högre C ett batteri har desto lägre motstånd har batteriet.
För att veta om ett batteri har tagit skada genom att mäta motstånd måste man nästan ha något värde att utgå ifrån. Dvs jämföra med vilket Ri man har när den är ny. Dvs börjar Ri stiga är det ett tecken på att batteriet börjar ge upp.
Alternativt att cellerna har väldigt olika motstånd inom samma paket. Har man dessutom flera paket av exakt samma sort kan man ju jämföra mellan dem om något paket avviker drastiskt från de andra.
(Själv gjorde jag det sist nämnda när jag köpte en laddare med Ri mätning. Stämde ganska bra med vilka paket jag upplevde som trötta)
/Rasmus

2017-08-29 17:57:46
RE: i charger 206B    
McRegor
Skicka mail
Har blivit alltmer tveksam till värdet av att mäta Ri. Senast idag hade vi ett större ackpaket som var dåligt på att leverera och vid mätning med belastning såg vi att den ena cellen var avsevärt sämre än de övriga. Men en Ri-mätning avslöjade tyvärr inte detta. Sen beror ju Ri även på kapaciteten - en ack med högre kapacitet har normalt lägre Ri. Sen beror det på vilken laddstatus som acken har när man mäter och även kablarna/kontakterna man använder lär påverka eftersom det är såpass låga motstånds-värden.
Roger
www.mcregor.se

2017-08-29 18:06:42
RE: i charger 206B    
pernstig
Skicka mail
Jag har följt några av mina accar sedan de var nya bland andra dessa Nanotech 6S 3,3 Ah:

De pensionerades för en tid sedan då de inte orkade hålla upp spänningen vid fullgas i min F3A-trainer och man kan notera en marginell ökning av Ri med tiden. Tänk dock på att Ri är starkt temperaturberoende innan ni drar några slutsatser i samband med mätning.
/Leif

2017-08-29 20:43:11
RE: i charger 206B    
McRegor
Skicka mail
Som sagt Pernstig - väldigt svårt att dra några slutsatser av Ri-mätning och inte minst via den, misstänker jag, förhållandevis enkla mätaren i t ex en iCharger.
Så att hålla koll på att spänningen i cellerna är jämn både före och efter urladdning i kombination med känslan hur väl acken fungerar inkl värmeutvecklingen under användningen säger nog egentligen  mera i all sin enkelhet.
Roger
www.mcregor.se