Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


                 För att skapa nytt ämne måste du logga in.


Bläddrar i: Batteri/Eldrift / Drivlina till A4 delta???
2017-08-25 09:17:38
Drivlina till A4 delta???    
Martin 0725
Skicka mail
Hej!
Har byggt flera A4 med olika motorstorlekar (25-35) och fått planen att gå rätt ordentligt..Nu kommer jag bygga en till men denna ska ha eldrift och jag är ute efter MASSOR av fart. Har byggt flera elkärror och har full koll på allt som innebär vanlig eldrift. Har dock för mej att det är inrunner som gäller om man vill ha ordentlig hastighet på grejerna så kan nån vänlig och insatt person hjälpa mej?
Skulle behöva tips på motor, propeller och lämplig ESC, gärna med länkar till nån bra sida. Brukar alltid shoppa på rc-flight själv...
Tack så länge!

2017-08-25 16:27:15
RE: Drivlina till A4 delta???    
Michael
Skicka mail
Jag har själv en gång i tiden haft en A4 som pinnade på ganska så bra (åtminstone upplevde jag det så) med en OS32F. Erfarenheten från denna gav vid handen att ska man flyga seriöst fort så ska man inte bygga en A4, därtill är luftmotståndet alltför stort. Min modell gick fortast med en 9x6 propeller. Bytte jag till en propeller med mindre diameter och större stigning ökade inte farten, antagligen beroende på kroppens stora luftmotstånd.
En metanolmotor i drygt 30-storlek ger upp till cirka 1 hp. Eftersom effektbehovet ökar i stort sett med kuben på hastigheten om man bortser från förändringar i inducerat motstånd och Reynolds tal så behöver du minst dubbla effekten för att få en signifikant hastighetsökning (i storleksordningen 25-30%), dvs. ca. 1,5-2 kW. Mer är givetvis bättre, men blir det snabbt dyrbart.

Om avsikten är att hålla priset på en rimlig nivå skulle jag nöja mig med denna effekt och överväga att köra med en 12-cellers drivlina, med exv. 2 st 6s ackar med ca. 1,8-2 Ah kapacitet kopplade i serie. A4 bär inte så mycket vikt, därav den relativt ringa kapaciteten. Strömmen går då kanske upp emot 80A vilket innebär att fartreglaget behöver klara denna ström med råge.

Valet av propeller är ett stort frågetecken, men med tanke på A4-ans ganska så stora luftmotstånd krävs nog en hyfsat stor propellerdiameter, säg 9X9. Med en sådan set-up bör man kunna få ut ca. 18000 rpm och en fart som med lite tur överstiger 200 km/h med lite råge.

Allt detta utan någon mer djuplodande analys, så fältet är öppet för andras mer detaljerade synpunkter och kommentarer.


2017-08-30 00:51:43
RE: Drivlina till A4 delta???    
bengtic
bengt@waygorm.se
Har också haft en a4 av bosse g.
hade en os25 på den, tyvärr så är ju vingen plan och vid lite skarpa svängar så stannade den upp i luften.
Den hade en del andra konstigheter för sej som gjorde att man snabbt tröttnade.
En vinge med elmotor kan bli ganska häftig och flyger både snabbare och bättre.