Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


                 För att skapa nytt ämne måste du logga in.


Bläddrar i: Allmänt/Tips / Stallande Mustang?
2017-08-10 21:32:51
Stallande Mustang?    
p1r
Skicka mail
Hej!
När jag flög min mustang idag så fick jag kämpa rejält för att hålla kvar den i luften. Direkt efter att den lättat skevade den åt vänster och svängde ca 90 grader. Jag skevade emot och gav även sidroder åt höger. Inget haveri men det var bra nära båda gångerna jag lyfte. Jag hade sidvind från planets högra sida men det låter på något sätt underligt att vinden skulle vara boven då jag senare, väl uppe i luften, inte stördes så mycket av vinden då jag flög i samma riktning som starten. Kan det vara så att planet stallade båda gångerna?

2017-08-10 21:37:45
RE: Stallande Mustang?    
pgrts
Skicka mail
Att starta och landa i sidvind kräver en hel del träning.
Om man inte ger fullt direkt utan mjukt ökar trotteln så att man hinner kompensera med sidoroder för både vind och motorns vridkrafter, samt hålla hjulen i marken tillräckligt länge så att man har bra fart innan man lyfter ska det inte behöva bli några otäcka överraskningar.
Flyg lågt nära och sakta

2017-08-11 08:42:55
RE: Stallande Mustang?    
KristianB
Skicka mail
Hej
precis som Patrik säger är det säkert påverkan från sidvinden i starten. I starten är det hjulen på marken som styr flygplanet och sidvinden ger en väldig snedanblåsning. När flygplanet flyger vet det egentligen inte om att det blåser (om det är en jämn vind).
Det vet ju du eftersom du står med fötterna på marken (jfr flygplanet med hjulen i marken i starten)och jämfört med dig ser planet ut att påverkas av vinden.
Men så är det inte, om du stod i en luftballong som drev med vinden skulle ditt flygplan bete sig precis som om det var vindstilla.
Ett tips i starten kan vara att hålla lite höger skev om sidvinden kommer från höger och hålla kursen med sidrodret och mjukt men bestämt ge gas.
KristianB

2017-08-11 21:25:31
RE: Stallande Mustang?    
p1r
Skicka mail
Tack för era svar. Jag har aldrig varit med om att ett plan vill "rolla" av sig självt i sidvind men denna maskin verkar vara benägen att göra så. Jag ska ställa upp utslagen på skevroderna och vara mer beredd med skev och sidridet mot vinden. Hur kan denna situation förändras med Flaps förresten?

2017-08-12 10:15:07
RE: Stallande Mustang?    
pernstig
Skicka mail
Förenkla "felsökningen" genom att starta i rak motvind (eller vindstilla) Om den rollar vid lättningen kan det vara motorns vridmoment som orsakar rollen som kan vara svår att kompensera i låg fart. Om modellen i stället girar (oftast vänster) vid lättning kan det vara sidanblåsning på fenan pga den roterande propellerströmmen. Var i så fall beredd på att ge höger sidoroder i samband med lättningen. Vissa modeller, som min Shoestring EF1, med kort kropp och liten fenyta är extra svåra just vid motorpådrag och start/lättning.

2017-08-12 16:10:09
RE: Stallande Mustang?    
airfoil
Skicka mail
Hej, jag har samma fenomen på min Piper Cub. Den vill alltid gira vänster i starten oavsett vindriktnng (jodå, jag kan starta den i sidvind också, men den gillar absolut inte sån't)

Så det är bara att lära sig hur mycket motroder som krävs innan den är i luften.
Precis lika med höjdroder, måste vara full höjd när rullningen påbörjas annars står den på nosen, med lite fart uppnådd lugnt tillbaka till neutral och den lättar.

2017-08-12 20:04:03
RE: Stallande Mustang?    
p1r
Skicka mail
Ja det har varit ett mycket stort problem att planet gärna ställer sig på nosen redan i starten. Frågan är om inte lite klaff kan göra skillnad?

2017-08-13 09:25:57
RE: Stallande Mustang?    
airfoil
Skicka mail
 
Citat från: p1r
Ja det har varit ett mycket stort problem att planet gärna ställer sig på nosen redan i starten. Frågan är om inte lite klaff kan göra skillnad?


Ja, det gäller att dra på mjukt tills den rullar då kan man öka gasen och börja släppa på höjdutslaget.

2017-08-13 14:05:27
RE: Stallande Mustang?    
jaka
Skicka mail
Hej!
Det är inte så att vingen är skev på mustangen??

2017-08-13 14:12:29
RE: Stallande Mustang?    
bem
Skicka mail
Hej,
Det kan vara så enkelt som att din Mustang i startfasen hade vingen lutad lite uppåt och vinden fick tag under den högra vingen och tippade den lite uppåt så att det blev en sväng åt vänster. Jag skulle nog inte vara orolig för såna här händelser om de inte återkommer regelbundet. Flyg i lugn vind eller vindstilla och händer inget då så är det nog inte att bry sig om och bara fortsätta och tuta och köra. Sporrkärror är det mer noga att man verkligen startar mot vinden ganska exakt. Använd sidorodret aktivt att hålla kursen i starten så nosen verkligen pekar i vindens riktning under hela startfasen. Och dra på gas mjukt.

/Bo

2017-08-13 18:31:38
RE: Stallande Mustang?    
jaka
Skicka mail
Hej!
Har du kollat att vingen har lite skränkning?

2017-08-15 21:45:24
RE: Stallande Mustang?    
p1r
Skicka mail
Flög Mussen igen idag och denna gången var starterna betydligt trevligare. Vinden låg från samma håll som förrut men var något svagare. Jag tog ur några vikter jag lagt i tidigare och placerade istället en mindre vikt längre bak vilket gav samma tyngdpunkt men lättare maskin. Jag använde också lite klaff. Vips så gick det bättre. Det är något speciellt att se en Mustang lyfta och ta in hjulen :) tack för alla kommentarer och frågor!

//Karl-Petter

2017-11-24 11:38:08
RE: Stallande Mustang?    
MarcusMiettinen
Skicka mail
Hej hoppas tyngdpunkten ligger rätt baktunga plan är hemska...
Har du kollat så att vingarna är lika tunga? Skevutslagen bör vara diffade dvs mera upp än ner.
I neutralläget får båda skeven gärna stå en aning uppåt (dvs skränkningseffekt)
Öva gärna start och landning simulerat i luften på god höjd en 40-50 meter eller så dvs inflygning avdrag till stallgräns och sedan gaspådrag som vid start klaff och ställ etc.
Du har redan det värsta bakom dig dvs den 1a starten.
Hälsningar Marcus 

2017-11-24 16:16:25
RE: Stallande Mustang?    
jaka
Skicka mail
Hej!
Och vi har ännu inte hört om vingen var skev!Det är ju sånt som får plan att bete sig som det nämns i början.

2017-11-25 14:31:16
RE: Stallande Mustang?    
bosse_jansson
Skicka mail
På lågvingade maskiner med avsmalnande vingar, behövs inte någon skevhet för att den lätt skall klippa vid start och landning. 
Det räcker med att vingen saknar skränkning.
Även fullskala-mustanger har skränkta vingar, av just den orsaken.

.
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2017-11-25 17:55:34
RE: Stallande Mustang?    
jaka
Skicka mail
Hej!
Jo jag vet. Det var därför jag undrade om vingen var skev(åt fel håll)...eller om det fanns wash-out inbyggt.

2017-11-29 19:23:32
RE: Stallande Mustang?    
sommrsol
Skicka mail
Start i sidvind i Ditt fall från höger. Var beredd att hålla ner högervingen med skeven. Får den vind under blir det rejäl *skevning" år vänster – svår att kompensera, då endast högervingens skev gör någon nytta – den vänstra vingens skevroder  ligger lugnt och skönt i vindskuggan och har ingen verkan! Dingwallius

2018-01-03 20:38:32
RE: Stallande Mustang?    
p1r
Skicka mail
Vingen är rak och fin. Jag har fått ett tips om att det helt enkelt kan vara så att vridmomentet från motorn och den 4-bladiga propellern kan orsaka skevningen om planet lyfter lite för tidigt. Svårt case i så fall eftersom planet gärna ställer sig på nosen och man behöver mycket höjdroder i starten.

2018-01-03 21:57:02
RE: Stallande Mustang?    
jaka
Skicka mail
Hej!
Vridmomentet tror jag inte ett dugg på,har aldrig märk av något sådanat på alla de "kärror"jag flugit eller hjälp andra med att flyga.Sidvind däremot kan ställa till det
En fråga i all välmening! Hur vet du att vingen är rak?
Den bör ha lite wash-out ut mot vingspetsarna.

Gör ett test! Flyg på fullgas och banka kraftigt åt vänster (höger går naturligt lika bra)utan att förlora höjd! Vad händer då? Stallar planet (snap-rollar)? Om planet gör det beror det ofta på att vingen är skev eller att man har för mycket höjdroderutslag.
För att fixa detta måste vingen torderas,vridas så den får aningen wash-out ut mot spetsarna samt att höjdroderutslaget minskas. Vill man inte minska höjdroderutslaget pga att planet har lätt att tippa på nosen,flyttas istället tyngdpunkten aningen bakåt.