Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


                 För att skapa nytt ämne måste du logga in.


Bläddrar i: Batteri/Eldrift / Träningsläger i speed
2017-07-22 11:45:18
Träningsläger i speed    
Tomas Leijon
Skicka mail
Tillbaka nu efter en dags träningsflygningar med min speedmaskin. Behöver en tuffare tryckgivare till fartmetern. Jetitryckgivaren bottnar redan vid 449 km/h! Behöver bättre grejor för nu börjar den gå FORT på allvar! Gjort tre flygningar i dag. Fått stil på expon på höjdrodret så nu är den riktigt följsam. Samtliga flygningar toppade över 450 och i den sista i dag fick jag till ett par RIKTIGT snabba vändor!😜 Största longören är att kyla ner Vapexackarna efter flygningarna innan man kan ladda dom igen. Jag tömmer dom på knappt 60s. Drar ganska precis 200A på 12S (50Volt). Börjar på allvar förstå varför modellflyg är klassat som idrott!!!😀👍 PS. Ljudet är obeskrivligt! DS.

2017-07-26 07:07:17
RE: Träningsläger i speed    
PerN
info@nilssoncomposite.se
Som vanligt mycket imponerande Tomas

Helt otroligt att hela setupen inte smälter efter 3 sekunder utan håller i en hel minut med dom höga effekter du tar ut.

Men det är väl som det gamla talessättet säger :

Man får det man betalar för   

( gillar texten i displayen : showtime )

Med vänlig hälsning Per Nilsson


Flyger mest UAS både multirotor och flygplan.
Ordförande i styrelsen för UAS Sweden.
Medlen i Aerospace Cluster Sweden.

2017-07-26 16:12:23
RE: Träningsläger i speed    
Tomas Leijon
Skicka mail
Hej Per!

Jo det är tyvärr så med få undantag. Man får vad man betalar för och skall man flyga så här fort så måste ALLT vara det bästa. Man kan inte fuska någon stans alls för då brinner grejorna upp eller så blir det ett stort jättedyrt hål.. Till och med programvaran i fartreglaget är hackad för att ge maxprestanda och klara av de 60 sekunderna. Skall man varva en outrunner 27000rpm så får man vara rätt noggrann så man börjar med en av de bästa motorerna som går att få tag på och river den och bygger om/förstärker nästan allt.. Jag har då marginal om jag behöver ta ut de 15000 Watt (21hkr) som är max, jag tar ju "bara" ut 10000 Watt nu (14hkr). Nu pågår arbetet att byta tryckgivaren mot en som klarar ett högre tryck i pitotröret. Byter ut den nuvarande 10kPa mot en på 50kPa vilket ger mig en marginal över 550 km/h (550km/h =14300 Pa). Denna skall sedan kalibreras mot en kalibrerad tryckgivare som jag har tillgång till och då får jag fram en omräkningstabell (matris). Håll tummarna, det är inte helt trivialt detta!

Mvh
Tomas Leijon

2017-07-28 19:53:53
RE: Träningsläger i speed    
txf
johnny@burfelt.se
Vansinnigt imponerande. Skulle vara roligt att få se en film på fartmonstret
----------------------------------------------------------------------------
Bättre flyga än illa fläkta.. (gammal heli-erfarenhet).

2017-07-30 08:51:50
RE: Träningsläger i speed    
Tomas Leijon
Skicka mail
Det finns några korta filmer ( flygningarna är ju korta!) men det är hopplöst svårt att filma! Man MÅSTE ha en videokamera med okular för att ha en chans att se modellen. Den här snutten fick jag för ngn månad sedan. Lyssna på propellerljudet! Nästan halva proppen går i överljud och effekten är så hög att propellern utan vidare stallar om man gasar för snabbt även i farter över 340 km/h!
Big Monster i 524 km/h
Du förstår säkert problematiken att filma också.

Mvh
Tomas Leijon

2017-07-30 11:39:43
RE: Träningsläger i speed    
Jonas tecknare
Skicka mail
Låter som en Cox tycker jag! är du säker på att det inte är en TeeDee 0.20 ?

2017-07-30 12:17:36
RE: Träningsläger i speed    
bem
Skicka mail
Hej,
Jag antar du skall slå hastighetsrekord enl FAI's regelverk?
Vad heter klassen Du i så fall skall slå rekord i?
Hur snabbt behöver din modell flyga om du skall slå nytt rekord?
Är det en HJK-Speedwings Big Monster du flyger?

När en modell går så fort som i den video du postade länk till (Big Monster) är det inte väldigt svårt att se modellen i vändorna?
Syns en svart modell bäst i luften när det går riktigt fort?
Eller är det så enkelt som att man vill spara vikt och om modellen är gjord i svart kolfiber så får den förbli i den färgen? Ser att du har fluorescerande röda fält på vingen i alla fall.

/Bo

2017-08-21 11:03:33
RE: Träningsläger i speed    
Tomas Leijon
Skicka mail
Det stämmer Bo. Jag är ute efter att höja mitt svenska och nordiska rekord över 400 km/h gränsen. Jag satte ju det gamla 1985 och målet då var att flyga över 300 km/h med grejor som gick att handla i vanliga hobbyaffärer. Jag flög som bäst 313 km/h då men man fick bara använda manuell tidtagning upp till 300 km/h så den repan fick inte räknas med. Snittet blev 287 km/h vill jag minnas. För att slå detta absoluta rekord så behöver jag bara höja det ett par procent eg.

Det är ingen klass även om tyskarna kallar det för F3S (S= speed), det är en rekordkattegori som heter F 175.
Stämmer, det är en Big Monster men på själva rekordförsöken får jag bara använda 10S.
Modellen blir väldigt liten då man vänder vertikalt hela tiden och vänder på 450-500 meters höjd.

Svart undersida och en fluorosent på översidan ger den överlägset bästa kontrasten men det handlar mer om att veta var modellen är än att faktiskt se den hela tiden.

Vikten definieras av vingytan. Bärytebelastningen får inte överstiga 75 gram/dm2 enl Sporting Code.
Rekordförsöket planeras att ske nästa höst i södra Tyskland.

Mvh
Tomas