Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


                 För att skapa nytt ämne måste du logga in.


Bläddrar i: / Problem med YS 140 DZ
2017-07-07 01:00:15
Problem med YS 140 DZ    
GunnarJ
Skicka mail
Har en begagnad 140DZ som enl. uppg. skall ha gått helt OK tidigare, Har en 17x8 prop., 20-20-60 blandning, OS F stift. Motorn startar o går på tomgång, när man drar på gas o kommer upp en bit hör man att den "går tungt/spikar" o sedan tvärdör motorn så att det låter som hela innandömet gått mitt av. Förnyat startförsök går OK, men processen upprepas igen. Motorn verkar ganska varm när den stannar, men den nyper inte utan går lätt runt. Det känns som om tändningen på något sätt blir fel eller blandningen för mager så att motorn baktänder. Är inte säker på hur insprutningen styrs/fungerar, går motorn bara på pumpen via vevhuset vid låga varv och insprutningen kommer in först vid höga varv, någon som har varit med om liknande eller har en aning om orsaken?

2017-07-07 08:14:06
RE: Problem med YS 140 DZ    
huvmannen
wcarraft@gmail.com
Prova å nåla ut eller testa en 16x8 vet att den ska kunna gå på den men då ser man ifall det blir bättre.
________________________________________________________________________________





Håll det enkelt ju mer prylar ni kör med ju mer fel kan det bli.

2017-07-07 12:35:19
RE: Problem med YS 140 DZ    
GunnarJ
Skicka mail
Har provat att nåla ut/in både lågfarts- o högfarts-inställningarna, provat med/utan ombordglöd, inverterat/vanligt läge, ingen skillnad. Har för tillfället ingen 16x8 att prova med.

2017-07-07 13:15:40
RE: Problem med YS 140 DZ    
JohanJonasson
Skicka mail
Har du provat ett kallare eller varmare stift för att se om det gör någon skillnad?
OS F är ju ett hyggligt varmt allroundstift för 4-taktare, men kan tänka mig att det inte riktigt levererar med den nitroinblandningen.
Jag hade provat med ett lite kallare stift =)
Vet inte hur förbränningsrummet ser ut på YS om du kan ha ett stift utan den lilla extra botten som är på OS F men det borde ju gå!

2017-07-07 15:49:27
RE: Problem med YS 140 DZ    
Optimate
Skicka mail
Jag är ingen expert på DZ-motorer även om jag själv har en 140 dz. Den har jag bara kört i bänk, för jag litar inte på den rackaren. Men pröva med att skruva in pumpskruven en aning för att öka pumptrycket. Normalt utgångsläge för den skruven anses vara jämnt med vevhuset, men lite variationer kan naturligtvis förekomma. Normalt för denna motor var nog 30 % nitro. Vad gäller propeller ska den klara en 16x12 APC.
Nu har motorn många år på nacken, kanske vissa delar behöver bytas. Det var F3a-flygarna som använde dessa motorer och fortfarande har nog RC Sweden delar om det skulle behövas. Där är nog också lättast att få sakkunnig hjälp. Jag tror inte du får det på ett sådant här forum. Om ingen F3a-flygare som var med på den tiden råkar läsa….

https://webshop.rcsweden.com/sv/

2017-07-07 19:36:37
RE: Problem med YS 140 DZ    
jaka
Skicka mail
Hej!
Har för mig att YS motorerna ska "nålas" precis som alla andra motorer,dvs har en tomgångsnål och en fullgasnål och om motorn lägger av i luften ,vilket betyder att motorn går för snålt, att fullgasnålen ska öppnas lite. Stiftet ska vara ett OS F stift eller YS egna fyrtaktsstift (som jag tror är ett OS F stift).

2017-07-07 21:51:59
RE: Problem med YS 140 DZ    
Davlu
Skicka mail
Ingen tomgångsnål på 140DZ. Justering görs på pumpen och bränslenålen som Optimate beskriver.

Är motorn torr och tät i övrigt? En YS är känslig för läckage och en bra huskur på trilskande motorer är att byta regulatormembran, packningar och o-ringstätningar. Går den bra skall det vara torrt innanför motorkåpan

Sedan skall propellern dras åt hårt. En för löst dragen propp kan också orsaka att en YS slår bakut.

Lycka till
/David

2017-07-07 22:46:27
RE: Problem med YS 140 DZ    
foppa
Skicka mail
Borde funka med OS F stift men när jag körde denna motor körde jag bara med ys fyrtaktstift.
Denna motor behöver ett varmt stift samt det det är bra att byta stift ibland för att få driftsäkerhet.
Du skriver inget om typ av olja som du kör på?  . Dessa motorer går bra med 20-30% nitro blandning
och en bra syntetolja. Personligen körde jag med coolpower bränsle med bra resultat.
Som David skriver måste denna motor vara helt tät i alla packningar och o-ringar.
Ta en titt och kontrollera att o-ringarna vid ventil stötstänger höljena är hela samt ventilkåppackning.
Rc Sweden har ett omfattande lager med reservdelar till ys motorer .
Lycka till, hoppas det löser sig
/ Anders F

2017-08-08 16:30:50
RE: Problem med YS 140 DZ    
Olle_W
Skicka mail
Hej!
Jag har haft liknande problem med både min 110:a och 115. Jag kollade allt möjligt å hit och dit, bytte regulatormembran, stift, bla bla.
Till sist visade det sig mycket pinsamt att den bara behövdes nålas in lite, då gick den som en klocka igen.
Om du drar på och låter glödklämman sitta kvar, vad händer då? I mitt fall gick motorn bra med glödklämma så då tänkte jag att stiftet dränktes så jag nålade in.
Prova att nåla in bara!

2017-08-09 01:04:43
RE: Problem med YS 140 DZ    
GunnarJ
Skicka mail
Provade både med att nåla in och ut utan att märka någon skillnad. Testade även att ha glowdrivern på/av,-ingen skillnad. Det verkar vara när insprutningen skall gå in som det händer. Har blåst m tryckluft o kollat "insprutnings-ventilen", allt verkar OK, har ej haft möjlighet att testa efter åtgärd.

2017-08-15 10:38:09
RE: Problem med YS 140 DZ    
Phastey
Skicka mail
Äger en begagnad YS140 där stötstängerna till ventilerna och lyftarna satt fast. Motorn hade legat länge, efter lite rengöring med vanligt modellbränsle och diverse meck så lossnade allt och motorn gick bra i bänk. Jag upplevde att inställningen var precis "som vanligt", dvs nåla högfartsnålen. Pumpskruven stod i sitt standardläge, dvs jäms med kanten. Kör på 15% nitro och en 16x8.

Har också en äldre YS120 som går superbt och den är verkligen inte känslig, man kan i princip nåla lite hursomhelst inom rimliga gränser, den har aldrig tjuvstannat utan går bara mer eller mindre rent/bra.

Ventiljustering? Smuts?