Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


                 För att skapa nytt ämne måste du logga in.


Bläddrar i: Batteri/Eldrift / Problem med fartreglage
2017-05-20 08:12:38
Problem med fartreglage    
txf
johnny@burfelt.se
Har lite problem med ett jeti spin 200. Jag får inte till ändlägena på trottelspaken, motorn hoppar igång först vid ca 30-40% gaspådrag och kan då hacka lite innan den kommer igång. Det senare är kanske relaterat till timingen. Kör 28 grader nu och rekommendationen är 26-30 grader på min motortyp. Ska jag gå upp eller ner i timing? Men vad gör man åt ändlägena? Jag har jetibox och tror att man kan ställa in impulstiden för ändlägena med den. Kan man på något sätt mäta upp impulstiden från sändaren?
----------------------------------------------------------------------------
Bättre flyga än illa fläkta.. (gammal heli-erfarenhet).

2017-05-20 09:08:48
RE: Problem med fartreglage    
airfoil
Skicka mail
Vet inte om det hjälper Dej, men när jag haft liknande problem med fartreglaget så har jag laborerat med sändaren och trimmat "travel" på trottelkanalen. Med gamla Graupner MC-16 fick jag öka det till bortåt 130%, och ibland dessutom fixa med mittläget. Hur trotteltrimmen stod spelade också roll.

Ska nämna också att med 100% utslag så är servorörelserna mycket mindre på MC-16 än den Guld-Futaba jag jämförde med. Det var så jag fick impuls att laborera med det.

MVH
/Jan

2017-05-21 19:31:35
RE: Problem med fartreglage    
pernstig
Skicka mail
 
Citat från: txf
...Kan man på något sätt mäta upp impulstiden från sändaren?

Ja, vissa servotestare kan mäta pulstiden som mottagaren skickar ut på servoanslutningarna till exempel den här
/Leif

2017-05-21 21:36:54
RE: Problem med fartreglage    
txf
johnny@burfelt.se
Tack för hjälpen. Ska testa att hänga på ett oscilloskop på trottelkanalen få se hur det ser ut. Återkommer med lite info om resultaten, kan ju vara intressant att se hur det ser ut :)
----------------------------------------------------------------------------
Bättre flyga än illa fläkta.. (gammal heli-erfarenhet).

2017-06-02 09:12:06
RE: Problem med fartreglage    
Finnräser
splugenpass@hotmail.com
...och återigen snubblade jag - som en full elefant in i porslinsbutik - i liknande problematik. NÄR ska jag lära mig att vara försiktigare? Då jag ju VET att min lite äldre MPX 3030 sändare har lite offset i pulsning jämfört med "alla" nyare sändare. Just det brukar ju ge hyss med att få igång nytt reglage ofta, med en massa reversering av kanal och tomgångstrim-i-rätt-läge och liknade ändlägeshyss. Igår så lyckades jag FULLSTÄNDIGT villa in mig och felprogrammera reglaget. Suuuuuck. Jag borde vid det här laget JÄMFÖRT med hjälp av servotestaren VAR EXAKT reglage brukar tycka var ändlägena ska vara! Jag borde sparka mig i ändan! För; denna definition behöver jag ju egentligen bara göra/lära mig EN ENDA gång ju! Återkom gärna med dina värden! Det kanske kan vara många av oss till nytta! Särskilt vissa av oss...!
Tänkte

Tommi

2017-06-02 11:16:30
RE: Problem med fartreglage    
insve
Skicka mail
Det finns två olika Jetibox, den helt fyrkantiga med knappar på framsidan och Jetibox mini (finns i och för sig även en Jetibox profi, den har jag ingen erfarenhet av, verkar vara främst till telemetrikommunikation).
Med den fyrkantig kan du mäta pulstiderna på t.ex trottlekanalen och sedan ställa i fasta värden för max och min i reglaget. Om du har Jetibox mini så börja med att ställa in min pulstid på 1,10 ms och max på 1,9 ms. Då borde det gå att reglera med trimmern för att få motorn att starta på det läge du vill ha.
Det finns ett antal värden att ställa in i reglaget för som påverkar hur motorn startar, finns beskrivet i manualen för reglaget. Var försiktig med timingen, hög timing = mycket effekt = drar mycket ström = tömmer batteriet snabbt = nödlandning (hur jag vet?).