Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


                 För att skapa nytt ämne måste du logga in.


Bläddrar i: / DLE 55 problem
2017-04-28 12:17:48
DLE 55 problem    
OlleG
Skicka mail
Hej
Det är kanske ett ämne som finns eller återkommer men varje har kanske en unik touch...

Har en DLE-55 som gått bra de år jag haft den, bortsett från att jag alltid startat den med starter.

Noterade för en tid sedan glapp i hallelementet, men genom att sätta fast kabeln så att den inte böjs så fungerade det. (Kanske inte att rekommendera...)

För några dagar sedan landade jag lite hårt. (Tyvärr bändes stället loss vilket tagit lite reparationstid.) Motor och tändstift hade lite jord intryckt, dvs tagit i lite.

Efter lagning startar jag som vanligt och motorn går en minut, både tomgång och maxvarv, helt som vanligt. Men stannar sedan och är omöjlig att starta.

Hemma kan jag se att möjligen hallelementet inte fungerar som det ska. Beställer ett men samtidigt skär jag upp det jag har och konstaterar att röda kabeln är av men att det är lätt att löda om.

Nu fin och stabil gnista. Ett litet notat dock, innan fixandet med hallelementet så hade jag tydlig gnist men vissa "magnetpassager" gav ingen synlig gnista utan bara ljudet (överslag?). Med tändstiftet som inte satt vid den hårda landningen i tyckte jag dock att jag alltid fick gnista. Trodde stiftet möjligen var skadat. Men som sagt efter hallelementfixandet så stabil gnista.

Men den startar inte..  Rätt gap i tändstift, provat med de två tändstift (CM-6 och original).

Efter en stund är tändstiftet blött och jag torkar rent, ibland även kör med öppet spjäll utan tändstift. Då kan den, efter att startmotorn gått några sekunder tända ett till kanske fem varv. Men oftast helt död.

Någon idé?


För den som orkar läsa måste jag få utgjuta mig över min tunga säsongsstart...
Ett annat plan med Saito-90 som jag flugit sedan 2005, Saiton köpt begagnad, så skar det större lagret första flygningen för säsongen (frågat lite i annan tråd om det). Inget konstigt efter den långa användningstiden men ett avbräck. Väl lagat och testat hemma, så går den inte igång på fältet. Visar sig att gasservot gått sönder (också från 2005), står fast på "stäng av" läget. Hem och laga och testa. Tillbaka några dagar senare och den går inte att starta. Felsökning; mittledaren på min glödare som man sätter på stiftet för start var av (äldre än 2005). Hem och laga.
Nu går den jättebra igen. Och så kommer detta med DLE-55:an....
Ödet vill verkligen kolla hur uthållig man är med hobbyn!!

/OlleG

2017-04-28 13:52:22
RE: DLE 55 problem    
tgson
Skicka mail
Du skall kolla silikon insatsen i tändhatten så det inte är en spricka i den,kan bli om man nosar och stöter i mot tändhatten,och då blir det överslag.

2017-04-28 15:08:12
RE: DLE 55 problem    
OlleG
Skicka mail
Bra idé, ska kolla.
/OlleG

2017-04-29 08:08:11
RE: DLE 55 problem    
OlleG
Skicka mail
Ja det var spik på! Från mittledaren så finns en knappnålsstort hål genom silikonen. Det intressanta är också att när jag testar om det finns gnista så trycker jag inte in stiftet ända in över spärringen och då expanderas nog inte detta lilla hål tillräckligt. Alltså gnistan kommer i stiftet. Men när den sitter på plats och hatten trycks ända in blir hålet lite större och gnistan tar den vägen istället.
En plausibel teori i alla fall. Som borde bevisas om det går att laga.

En fråga, går det att laga på ett sätt att man kan lita på att hålet inte bränns upp igen? Fylla med silikon?
/OlleG

2017-04-29 13:41:23
RE: DLE 55 problem    
Gasman
Skicka mail
Byt hela tändhatten!

//Mange

www.strangnasmodellflygare.se

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane

  Endast döda laxar flyter medströms...

2017-04-29 13:47:55
RE: DLE 55 problem    
tgson
Skicka mail
Finns hos hobby king.

2017-04-29 17:59:59
RE: DLE 55 problem    
StaffanA
Skicka mail
Det mesta för modellflygares tändsystem finns hos

JUST engines (UK)

Kunniga, hjälpsamma,snabba. JUST engines har hjälpt mej i över tjugo år.


2017-05-01 15:48:44
RE: DLE 55 problem    
OlleG
Skicka mail
Hej
Har beställt hos Justengines.

När jag tog isär tändhatten och drog ur kabeln så ser det ut som seriemotståndet bara var intryckt i kabeln och att det inte satt fast mot fjädern i tändhatten. Ska det vara så?

Funderarar på att beställa ett tändsystem i reserv också men vet inte riktigt vilket. Antingen det Gasman pekar på eller det jag hittade (detta). Det senare kan matas direkt från LiPo vilket är lite frestande, men mer osäker på kvaliteten. Den senare har en negativ recension på Hobby King å andra sidan hittade jag positive omdömen i ett annat forum (tror det var RCgroups).
/OlleG


2017-05-03 15:17:40
RE: DLE 55 problem    
OlleG
Skicka mail
Hej
När jag tittar närmare på hatten så är det tråden från seriemotståndet som trycks rakt igenom fjädern i hatten och ut genom silikonet på andra sidan om man trycker till hatten som vid noskänning.

Nu har jag inte fått delarna än och det kanske framgår där, men det verkade som (som jag frågar tidigare) om motstånd och anslutningskabel inte är lödda utan bara ihopskjutna och detsamma på andra sidan mot fjädern i hatten.

Ska det vara så?



Sedan måste jag få fortsätta utgjuta mig över ödets test av mitt modellflygstålamod....
Den modell jag nämner i tidigare inlägg i denna tråd (Funtana S40 med Saito 90) gick i bitar i luften idag. Vid en snapproll så gick vingen av! Inte i den limmade skarven utan en bit ut, där skevrodren börjar. Nu är det definitivt slut med den modellen. 12,5 år blev den.  Under hela tiden har jag gjort diverse vingpåkännande manövrer utan problem. Så det var en liten chock när detta hände...
/OlleG

2017-05-03 16:10:01
RE: DLE 55 problem    
tgson
Skicka mail
Man brukar göra en u böj på tråden under fjädern.

2017-05-03 17:23:36
RE: DLE 55 problem    
OlleG
Skicka mail
Men bara skjuta in motståndet i kabeln?
/OlleG