Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


                 För att skapa nytt ämne måste du logga in.


Bläddrar i: Batteri/Eldrift / Propellerfråga
2017-04-23 18:17:57
Propellerfråga    
txf
johnny@burfelt.se
Har en motor, AXI 5345/14, där rekommendationen är propp 21x14 vid 10S Acce. Om jag vill komma ner i storlek, sär till 18 tum, vilken acce bör jag välja? Räcker det att gå upp till 12S?
----------------------------------------------------------------------------
Bättre flyga än illa fläkta.. (gammal heli-erfarenhet).

2017-04-26 18:12:23
RE: Propellerfråga    
Guzzten
guzzten@gmail.com
Hej. Jag är inget duktog alls på elmotorer, däremot så har jag kollat lite i "programmet" eCalc

Kolla på den här sidan så kan du kanske få hjälp.

https://ecalc.ch/motorcalc.php?ecalc&lang=en

Happy Landings!
Anders Hellsen
http://www.solvesborgmfk.se

2017-04-27 00:11:33
RE: Propellerfråga    
Petrik
Skicka mail
Enligt tillverkaren skall väl denna motor ha max 10S?

/Petrik
________________________________________________________________
Bygger för sakta och för lite och flyger för lite.
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Sida)
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Grupp)
Arboga modellflygsektion (Facebook Grupp)
Autopartner RC

2017-04-29 16:27:19
RE: Propellerfråga    
Johan
soaringjohan@gmail.com
Vet inte vad specen säger men jag skulle överväga risken för övervarvning.
Varför inte tre/fyrbladigt istället?

/Johan

2017-04-29 20:54:26
RE: Propellerfråga    
Lars 41an
Skicka mail
Hej Johnny!
Vilken typ av flygplan skall motorn sitta i? Fartområde för planet är avgörande för propellerval. Storlek och vikt på planet?
Lars

2017-04-30 11:09:44
RE: Propellerfråga    
txf
johnny@burfelt.se
Motorn ska sitta i en cap232 spännvidd 2m. Problemet är markfrigång vid start/landning 4 bladig kan vara alternativ tre blad ger inte tillräckligt. Hur är det med verkningsgrad mellan 2 och 4 bladig?
----------------------------------------------------------------------------
Bättre flyga än illa fläkta.. (gammal heli-erfarenhet).

2017-05-02 22:48:26
RE: Propellerfråga    
Lars 41an
Skicka mail
Hej Johnny,

Antar att din CAP232 skall användas för aerobatic-flygning liknande IMAC. Det har jag inte sysslat med men jag har en Giles 202 med spv.180 cm. Jag bedömer att du behöver minst 400 Watt per kg för att få bra prestanda i din CAP. Du bör inte ha mer än 10 celler LiPo eftersom AXI specificerar max 10S.

Antag att CAP'en väger 7 kg med batteri. Du vill då ha 2800 W till propellern eller 3200 W till fartreglaget. Med 10 Celler(37 Volt) blir det c:a 85 A och 7000 rpm. Jag föreslår en 3-bladig 18x10. Farten lär väl bli uppåt 150 km/h vilket är mer än vad du behöver för aerobatic. För 3D-flygning behöver du en effektiv 2-bladig propeller mad lägre stigning, t.ex 22x6 som skall dra samma effekt(2800W) men bara ge max-farten c:a 90 km/h. Vill du flyga 3D med CAP'en måste du alltså byta till ett högre landningsställ.

Min Giles väger 5,7 kg, drivs av en 2500 W motor som varvar 8000 rpm med en 2-bladig APC 18x10. Jag har också provat med 2-bladig 19x8 som ger samma rpm och då "klättrar" kärran lite bättre. I jämförelse med din CAP, som är 20% större i yta och vikt, så bör 3-bladiga propellrar 18x10 resp. 19x8 ge liknande prestanda.

Den här länken går till ett resonemang om propellerval för större IMAC-plan men är intressant ändå.
IMAC
APC rekommenderar propellrar i måttliga storlekar för IMAC
APC-IMAC
men IMAC har tydligen vuxit genom åren...

Lars

2017-05-04 08:49:17
RE: Propellerfråga    
txf
johnny@burfelt.se
Tack för ett klargörande resonemang. Jag är inte ute efter 3D men ibland kan det ju vara roligt att leka lite. Högre hastighet påverkar inte modellen i positiv riktning och min CAP är dessutom begåvad med hyfsat stora roderytor. Nu återstår bara problemet med att hitta vettig propp. Har tidigare kört Aeronauts fällbara med gott resultat och Mejzik fasta har också funkat. APC verkar inte ha 3-bladiga i den storleken..
----------------------------------------------------------------------------
Bättre flyga än illa fläkta.. (gammal heli-erfarenhet).

2017-05-06 07:41:01
RE: Propellerfråga    
OlleG
Skicka mail
Som jag räknar krävs minst 10000 rpm för att nå 150 km/h med en x10 propeller.
/OlleG

2017-05-08 19:32:06
RE: Propellerfråga    
flygrc
Skicka mail
 
Citat från: OlleG
Som jag räknar krävs minst 10000 rpm för att nå 150 km/h med en x10 propeller.
/OlleG


Är verknings graden så bra på en propeller? Någon förlust måste det väl bli?
-------------------------------------------------------------------------
Flyger hellre än bra och stafvel bjuder jag på

2017-05-08 20:06:53
RE: Propellerfråga    
OlleG
Skicka mail
Hej
Nej det måste alltid finnas ett slip, om planet dras framåt av propellern (dvs inte nödvändigt i dyk). Därför skrev jag "...minst...".
Säg 90% "verkningsgrad" och då krävs runt 11000 rpm.
/OlleG

2017-05-14 16:37:04
RE: Propellerfråga    
txf
johnny@burfelt.se
Provar en Xoar 22x10 2 blad. Med 10S acce lämnar motorn runt 3,5kw,varvet ligger på 6600. Med 12S och Menz 18x10 blir effekten ungefär densamma. Kärran väger ganska precis 7kg startklar vilket ger en vingbelastning på 83g/dm2, är det väl högt?
----------------------------------------------------------------------------
Bättre flyga än illa fläkta.. (gammal heli-erfarenhet).

2017-07-28 19:37:10
RE: Propellerfråga    
txf
johnny@burfelt.se
Nu har jag fått lite flygtid med kärran. Helt klart är det trevligare med 12s istället för 10s, Har flugit ca 30 min totalt och på 12s 4Ah får jag runt 15 min flygtid om jah hushåller med trotteln, eller runt 8-10 min om jag leker på rejält. Har kört 22x10 och på 12S ligger maxströmmen på 80A, motorn är knappt ljummen efter 10 min så jag kommer att testa 22x10 2 blad eller 21x10 3 blad längre fram. Egentligen känns 10 tums stigning lite lågt men samtidigt så gillar jag draget. Med 22x10 och 12S varvar den 9000 enligt loggen i reglaget. Lite andra problem som behöver ordnas är motorvinkel och större hjul. Satte på en actioncam under och här är en film från senaste flygningen.

H9 Cap 232, AXI 5345/14, Jelt Spin 200, 12S 4000mA
----------------------------------------------------------------------------
Bättre flyga än illa fläkta.. (gammal heli-erfarenhet).