Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


                 För att skapa nytt ämne måste du logga in.


Bläddrar i: Batteri/Eldrift / SebArt Prometheus Biplane
2017-04-19 22:20:58
SebArt Prometheus Biplane    
F3A-anders
Skicka mail
Äntligen har jag skaffat mig en ny tävlingsmodell. Även den här gången blev det en modell från SebArt. Prometheus kom först som monoplan och till VM 2015 som dubbeldäckare. Då modellen kom lite sent så tog jag mig inte tid att skriva någon byggtråd under själva bygget. Därför blir det så bakvänt att jag skriver om provflygningen först och sedan fyller på med detaljer om "bygget" eller rättare sagt monteringen.


Först dock utrustningen jag använde:
Motor: Hacker Adverrun ett sk contrasystem med två motroterande propellrar.
Propellrar: Mejzlik 22x20 fram 0ch 22x22 bak.
Fartreglage: Jeti Mezon 95 Opto light.
Ackar: Hacker Top Fuel Eco-X Competition 4600mAh (tio celler 2x5S)
Servon: Skev och höjd Futaba BLS 173 SV (6 st) Sidroder Futaba BLS 171SV.
Radio: Multiplex Profi TX Master Edition.

Provflygningen gjordes i bra väder på Skärtorsdagen. Först provkörde jag motorn på marken med en av mina gamla 5000mAh ackar. På fullgas drog motorn 120A. Tomas som höll i modellen sa att han, när jag gasade på, satt och hoppades att det inte fanns två klick till på gasen. Då skulle han inte orkat hålla modellen.
Sedan gjordes ett räckviddstest.
Första starten blev väldigt odramatisk. Modellen lättade på drygt halvgas efter något tiotal meters rullsträcka. Det behövdes en del höjdtrim och ett klick på skeven. Sidrodertrimmen är svårare att hitta så den pillade jag på fram och tillbaka under dagens flygningar. Nu ska det också sägas att jag ställt ned känsligheten på trimrarna väldigt mycket för att verkligen kunna finlira.
Flygegenskaperna kändes bra från start. Det som stack ut var det väldigt effektiva sidrodret. Det behövs nästan inget sidroder i knivegg. Resultatet blev att jag programmerade en roderbegränsning som ger 65% utslag vid mer än fyra klicks gaspådrag. Då har jag fullt sidroderutslag för spin och stallturn samtidigt som känsligheten minskas när jag har flyger övriga manövrer.
Det kommer även mer om flygegenskaper och intrimning allt eftersom jag får flyga modellen mer!

Med vänlig hälsning Anders J

2017-04-20 19:43:32
RE: SebArt Prometheus Biplane    
bem
Skicka mail
Hej Anders,
Läcker modell!
Vad är totalvikten inkl batterier (om du hunnit väga den än)?

Är det glafiberkropp (har för mig att det var balsauppbyggd kropp till att börja med men att Sebart sen ändrade).

/Bo

2017-04-20 21:46:41
RE: SebArt Prometheus Biplane    
F3A-anders
Skicka mail
Flygvikt ganska precis 4900g. Väldigt fin glasfiberkropp i samma teknik som Mythos. Kroppen känns väldigt lätt trots att den är så stor.

2017-04-21 21:54:31
RE: SebArt Prometheus Biplane    
F3A-anders
Skicka mail
Frågan om flygvikten på modellen var något som upptog mycket av mina tankar i planeringsskedet. Min Mythos väger 4830g. Maxvikten i F3A är 5kg. En dubbeldäckare med stor kropp, tyngre motor och tyngre fartreglage kräver försiktighet för att inte ramla över gränsen.

Hjulaxlar och skruv i titan sparar lite vikt. Valet av ackar är dock största viktbesparingen. De nya ackarna för i år väger 965g (4600mAh) jämfört med de gamla 1195g (5000mAh).

Roderhornen som levereras med SebArts modeller är skurna från en glasfiberplatta. Jag tycker inte att de ser så snygga ut. Till höjdrodret valde jag att tillverka egna, längre, roderhorn i kolfiber. Till skev- och sidroder målade jag orginalhornen svarta. Lite fusk men...


Modellen har en lång nos och en relativt tung motor samt två propellrar. Normalt sett vill jag ha sidroderservot i utrymmet mellan vingarna och vajer bak till rodret. För att inte få en nostung modell valde jag att göra som på originalet. Servot under stabben och en kort stötstång.

En stadig och relativt lång servoarm för att få tillräckligt stora utslag. Kullinkar för glappfrihet. Stötstången är ett kolfiberrör med limmade titanändar. Då sidrodret har stora utslag och är det roder som utsätts för störst laster är linkaget lite grövre än till de andra rodren. Det är också det enda roder där jag använder dubbla roderhorn.
På en modern F3A modell är sidrodret otroligt känsligt. Ett perfekt linkage med rätt geometri så att hela servots rörelse utnyttjas är nödvändigt för att uppnå tillräcklig precision. Maxutslaget är lite under 40 grader åt vardera hållet. Provflygningen visade att det utslaget var lite häftigt i normal flygfart. Jag programmerade en roderbegränsning som ger 65% utslag vid mer än fyra klick gaspådrag. Det ger lagom känslighet i figurerna samtidigt som jag har det stora utslaget vid stall turn och spinn utan att behöva komma ihåg någon brytare. Just det kraftfulla sidrodret var något jag annars gillade. Manövrer med integrerade rollar kändes mycket lättare än med Mythos. Integrerade rollar är alltså när man svänger eller loopar samtidigt som man rollar. Även kniveggsloopar känns lätt att kontrollera. Det gäller ju inte bara att komma runt det måste bli en perfekt cirkel!

Med vänlig hälsning Anders J
*** Redigerat av F3A-anders klockan 2017-04-22 00:40:11 ***

2017-04-22 10:22:32
RE: SebArt Prometheus Biplane    
Finnräser
splugenpass@hotmail.com
Ett par frågor om kärran;
1) Är vingarna stafflade, eller är de "i linje" med varann?
2) Vad anfallsvinklar har den?
Undrade

Tommi (sign "finnräser")

2017-04-22 18:23:10
RE: SebArt Prometheus Biplane    
F3A-anders
Skicka mail
Övervingen sitter något framför undervingen. Mindre anfallsvinkel på över- än undervingen. Jag har ingen aning om storleken på anfallsvinkeln. Jag provflög modellen och justerade in stabbarna tills jag hade noll höjdrodertrim. Naturligtvis mätte jag in stabbhalvorna mot varandra!

Med vänlig hälsning Anders

2017-04-22 18:59:22
RE: SebArt Prometheus Biplane    
F3A-anders
Skicka mail
Till höjdrodret tillverkade jag som sagt egna roderhorn i kolfiber. De är längre än original för att få tillräckligt små utslag med vettig servoarm.



Eftersom servot ligger i stabben behövs en viss längd på servoarmen för att stötstången ska komma upp på rätt ställe i urtaget i plankningen.



Stötstängerna som följer med är gängade metallstänger med passande kullinkar. För att minimera vikten bytte jag både stänger och linkar. Fånig som jag är tyckte jag att det blev snyggare med svarta linkar än de vita som följde med.



Stötstängerna är gjorda av 2mm kolfiberstång där linken limmas i stången. Det går alltså inte att justera längden på stången. Något som inte behövs om man gör rätt från början. Limningen görs med mediumtjock Ca-lim. Hålet i linken borras upp till 2mm. Änden på stången ruggas upp med relativt grovt slippapper. Stången måste gå lätt i hålet annars trycks allt lim bor när den träs i. Hållfastheten är inga problem. Det går inte att få loss linken med våld. Kolfiberstången går av innan limningen släpper. Total viktbesparing på att byta stötstänger blev 13g.
Geometrin i linkaget är gjord för att ge mer utslag ned än upp. 12,5 grader höjd och 14 grader dyk. Att man har mer dyk än höjd beror på att en F3A- modell är så framtung att den behöver stöttas med dyk i ryggläget. Därför plussas det lilla utslaget på totala rörelsen.

Med vänlig hälsning Anders

2017-04-22 20:33:04
RE: SebArt Prometheus Biplane    
F3A-anders
Skicka mail
Motorinstallationen blev ett betydligt större projekt än planerat. På SebArts hemsida rekommenderas contrasystem vilket innebär ett motormontage utan sidriktning. Dålig research från min sida gjorde att jag missade att modellen tillverkas i två varianter en med rak nos för contra och en med sned nos för vanlig motor. Kineserna levererade en modell med sned nos till Autopartner! En konversation med konstruktören, Sebastiano Silvestri, resulterade i en lösning. Han skickade en mall för att kapa nosen i rätt vinklar för contrainstallationen.




Mallen är gjord så att diametern på nosen stämmer för en 90mm spinner. Den största spinnern till Adverrun är 85mm. Alltså behövde jag kapa nosen lite längre fram. Det innebar i sig att jag var tvungen att såga och slipa bort det befintliga plywodspantet i nosen. När det var gjort tejpades nosen med maskeringstejp och linjen för kapning ritades med hjälp av mallen. att sätta Dremelns kaptrissa i en färdigmålad modell höjer pulsen. Det gick dock bra lite lätt putsning så hade modellen en rak och fin nos.




Nästa moment var att passa in ett nytt spant av 4mm plywood.




När spantet passar i nosen görs fästhål och uttag för motorn. Motorn hängs upp med fyra gummibussningar i framkant och ett stöd i bakkant. Även det gummidämpat för ljuddämpning.




Det färdiga spantet gjuts sedan in med lamineringsepoxy och microballonger.



Sedan lade jag även två lager glasfiberväv på insidan av spantet ut mot kroppen.

Fortsättning följer.

Med vänlig hälsning Anders

2017-04-22 21:14:17
RE: SebArt Prometheus Biplane    
F3A-anders
Skicka mail
Efter att lite distanser limmats på plats för att få ett bra avstånd mellan spinnerbakplatta och nos så limmades fästöronen för de bakre stöden på plats. De hamnade lite tokigt vid luftintagen i kindkåporna. Kroppen flexade en del så en webb från fästörat fram till nosspantet styvade upp det hela.



Motorriktningen justerades så att spinnerbakplattan ligger helt parallellt med nosringen. Med nästan 2mm spel mellan spinner och nos stämmer diametrarna fint mellan spinner och den kapade nosen. Jag hade tur som fick fel variant då modellerna med rak nos är avsedda för 90mm spinner. Det hade inte blivit snyggt med min 85mm spinner.



Med vänlig hälsning Anders

2017-04-22 22:20:16
RE: SebArt Prometheus Biplane    
xcell
Skicka mail
Mycket intressant att du tar dig tid att lägga ut en byggblogg att studera.
Trodde den enbart fanns i version för contra och 0 grader på motorspantet men där ser man att den även finns i version om man skulle vilja montera konventionell el-motor.

Spännande att följa och se hur vingfastsättning är konstruerat m.m

//Pär
*** Redigerat av xcell klockan 2017-04-25 18:49:33 ***