|
För att skapa nytt ämne måste du logga in.
Bläddrar i: / Justering bensinare
2017-04-07 13:41:35 | | OlleG Skicka mail
| Hej Det finns ju många beskrivningar i hur justera en bensinare, typ DLE 55.
Det jag funderar på och noterade vid idags skruvande; Om man sätter fullgasnålen "mellan fyrtakt och maxvarv - närmare maxvarv, så blir inte tomgångs till fullvarvs övergången tillräckligt "snärtig" tycker jag.
Vän av ordning säger då att det justeras med tomgångsskruven. Men jag ifrågasätter det. Om man momentant går från tomgång till max gas så upphör ju tomgångsmunstycket omedelbart att leverera bensin istället sker hela transitionen från tomgångsvarv till fullvarv med helt öppet spjäll, dvs inget tomgångsmunstycke.
Provade upprepade gånger och fullgasnålen har en mycket tydlig påverkan men inte tomgångsnålen. Vi en lite långsammare transition så märker jag att tomgångsnålen har en inverkan.
Intressant om någon med riktig "feeling" för bensinare kunde kommentera. /OlleG |
|
2017-04-07 13:57:55 | | Gasman Skicka mail
 | Om du har lite för mager tomgångsblandning kan en plötslig trottelöppning göra att motorn tvekar eller kanske t.o.m. dör. Effekten kan lindras med fetare blandning både på lågvarv som högvarv, men jag rekommenderar att man börjar med lågvarvsnålen. Så länge inte motorn surar ned sig på långvarig tomgång och börjar sjunka i varv är inte lågfartsblandningen för fet.
Sen vet jag inte vad du tycker är tillräckligt 'snärtigt'? En stor propeller har ju hög svängmassa och accelererar inte lika snabbt som en mindre snurra.
Här har du lite nyttig dokumentation i ämnet.
//Mange www.strangnasmodellflygare.se
Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane
Endast döda laxar flyter medströms... |
|
2017-04-07 14:15:28 | | OlleG Skicka mail
| Hej Det är bland annat detta utmärkta dokument jag läst.
Jag misstänker att jag har för mager tomgång. Egentligen går motorn mycket bra men är svårstartad för hand. Jag startar den nästan alltid med starter, då går den i och för sig igång direkt. Men det är lite trist att inte kunna starta den som "man bör" och det som gör att jag letar vidare efter rätt inställning.
Snärtig är kanske inte ett bra ord, men med lite magrare fullgasnål (fortfarande på fetare sidan om maxvarv) går det betydligt rappare än med "nästan fyrtakt" på nålen.
Att uppnå bättre tomgång till fullvarvstransition har nog gjort att jag skruvat in tomgångsnålen väl mycket. Kanske startar den bättre med den längre ut?
Återkommer.... /OlleG |
|
2017-04-07 14:25:09 | | Gasman Skicka mail
 | En motor som startar enkelt med elstarter men vägrar gå igång med fingerflipp KAN bero på att initiala tändpunkten är något högt ställd. Det ger som resultat att tändningen på varv nummer två kommer lite för tidigt och kastar vevaxeln bakåt istället för framåt och starten uteblir. Motorn bara tänder och tänder men går aldrig igång...
Prova att senarelägga tändningen genom att flytta hallelementet 2-3 mm MED vevaxelrörelsen. Det gjorde underverk på en av mina motorer.
//Mange
www.strangnasmodellflygare.se
Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane
Endast döda laxar flyter medströms... |
|
2017-04-09 20:17:42 | | OlleG Skicka mail
| Tackar för svaret och svar om hallelement.
Ska prova .... /OlleG |
|
2017-05-11 13:26:22 | | OlleG Skicka mail
| Hej Jag kämpar fortfarande med att få till en bra inställning av min DLE 55.
Nu tycker jag den går bra, bortsett från att den väldigt långsamt går ned till tomgång. Varvar man upp ordentligt några sekunder (säg 5 - 10 s)så går varvet ned till ca 2300 ganska direkt men det tar kanske 30 s innan den är nere på runt 1700-1800.
Någon idé om vad som kan behöva skruvas på för att den ska gå mer direkt ned till riktig tomgång?
/OlleG |
|
2017-05-13 10:22:52 | | OlleG Skicka mail
| Jo, jag har utgått från det fler gånger men tycker det är svåft att få till en bra tomgång, bra gasrespons och idealt enkel att starta utan starter. Nu dök det detta med långsam återgång till tomggång upp. Vet inte om det är en justeringssak eller något annat som dykt upp.
/OlleG |
|
2017-06-22 14:33:40 | | huvmannen wcarraft@gmail.com
 | Om jag inte minns fel så kan man få det om lågvarven är för långt inskruvad. att få bra respons kan man fixa med trottelkurva. Bensinare är inte lika som metanol när det gäller respons iallafall vad jag tycker den vill gärna dö vid för snabb pådrag just i början å då försöker man å skruva med lågvarven å då blir allt fel till slut. Sen så kör en del med på took för mycket olja i sina bensinare å det kan också ställa till det 2-3% olja max. ________________________________________________________________________________
Håll det enkelt ju mer prylar ni kör med ju mer fel kan det bli. |
|
2017-12-28 17:55:17 | | Pocket Skicka mail
| Långsam återgång till tomgång är mest troligt pga snålt ställd T-nål. Det kan bero på luftläckage också. Min erfarenhet är att en motor (förgasare) som är svår att ställa in eller beter sig inkonsekvent har antingen fel i förgasaren (membran, glapp i spjäll/axel, internt läckage i någon del, skadade nålar osv) eller ett luftläckage på sugsidan av motorn. Testa som någon skrev att ha T-nålen så fett inställd du kan och jobba dig neråt tills du hittar ett läge där den startar lätt och svarar bra på acceleration.
|
|
2017-12-29 19:49:39 | | OlleG Skicka mail
| Tyvärr blev det inget mer flygande efter mitt förra inlägg av många orsaker. Men vid nystart i vår ska jag definitivt även prova börja justera från alldeles för fet T-nål.
Låter också inte helt osannolikt med läckage men det känns så jobbigt bara att börja riva allt. Testar ovan först. /OlleG
|
|
2017-12-31 15:17:12 | | jaka Skicka mail
| Hej! Håle rmed föregående inlägg om att tomgångsnålen är för snålt ställd om varvet inte går ned tillräckligt fort. |
|
|