Svenskt Modellflyg



                

Bläddrar i: / Saito FG 33 R3
2017-03-17 12:56:07
Saito FG 33 R3    
Tommys
tommy.sjoqvist@telia.com
Är det någon som har erfarenhet av Saito FG 33 R3 Jag har en som inte vill gå bra på tvåans cylinder, på tomgång tänder den bara då och då, varvar man upp till fullgas verkar det som om den går på alla cylindrarna men tvåan brukar generellt vara lite svalare än övriga cylindrar, Jag har flyttat runt tändstiften och ställt in förgasaren enligt instruktionen, dvs. huvudnålen 1.5 varv och tomgångsnålen 8 varv. kompressionen är likvärdig på cylindrarna.

2017-03-17 15:10:44
RE: Saito FG 33 R3    
jaka
Skicka mail
Hej!
Har du provat att justera huvudnålen (och tomgångsnålen)?Inställningen av nålarna enligt fabrik är bara en grov rekomendation.

2017-03-19 12:35:11
RE: Saito FG 33 R3    
Tommys
tommy.sjoqvist@telia.com
Hej igen!

Tack för svar. Jag prövade att ställa tomg nålen till 6 varv och huvud nålen till 3 varv, då går motorn på alla cyl. på tomgång och fullgas . Mellan registret är lite bluddrigt.

Vad jag förstår enligt olika forum och youtube så är det inte helt lätt att få motorn att gå perfekt över hela varvtalsregistret med den enkla typen av förgasare där huvudnålen och tomg nålen påvekar varandra.

Morris Mini Motor har ju tagit fram ett modifierat insug och monterat Walbro förgasare för att komma runt problemet. En kille i USA har också gjort om systemet, jag har hört att Saito själva har tagit efter idén, kolla den här sidan: Saito FG 84 R3 Intake Modification intressant.

Tommy

2017-03-20 20:44:29
RE: Saito FG 33 R3    
jaka
Skicka mail
Hej!
En fråga! Du säger att du "prövade att ställa osv". Menade du då att du lyssnade på hur motorn lät när du ställde nålarna,för det måste du göra.
Man ställer alltid fullgasnålen först genom att lyssna på hur motorn låter.Varvräknare är inte lika bra som ett vältränat öra.
Sen ...när motorn går bra på fullvarv ställer man tomgångsnålen och observerar hur motorn reagerar när man går från tomgång till fullgas...och hur motorn reagerar från fullgas till tomgång. 

2017-03-21 10:19:38
RE: Saito FG 33 R3    
Tommys
tommy.sjoqvist@telia.com
Hej!

Jag var otydlig, jag har gjort som du säger. Motorn går bra på fullgas och tomgång nu, men mellanregistret är lite bluddrigt beroende på hur jag ställer tomgångsnålen, de båda nålarna påverkar som sagt varandra med den här konstruktionen. Det är ju inte en typ Walbro förgasare med separata tomgång och högfartssystem utan en betydligt enklare konstruktion.

Jag tycker nog att motorn går så bra den kan nu, lite justering av nålarna brukar krävas allteftersom det blir varmare ute.

2017-03-24 17:06:36
RE: Saito FG 33 R3    
fyhren
Skicka mail
Hej

Jag har en FG 60  R3 och jag menar att man får nog acceptera att motorn inte går att ställa in helt ok innan den är inkörd.

Men även nu efter inkörning vill den inte  gå på ena cylindern vid tomgång men den kommer igång vid högre varv och går då oklanderligt. Man hör det på ljudet att ena cylindern inte hänger med.(plus att det kan mätas med en termometer) Jag tycker man kan leva med det eftersom den går så bra på alla varv utom just tomgången. I mitt fall så började den gå på alla cyl när jag succesivt skruvade in nålen allt eftersom den blev mer och med inkörd.
I början körde jag den med de tre avgasrören som medföljde ( ett per cyl) och då såg man tydligt på röken att ena cyl. la av (ingen rök).

Hej
PF

2017-06-07 13:59:11
RE: Saito FG 33 R3    
sebbe
sebbeholm13@hotmail.com
Hej!

Kanske lite off topic men är du nöjd med din FG 33 annars? Funderar på att köpa en men läst både bra och dåliga saker om motorn, FG 60an verkar bättre men kan bli för tung för mitt project....


//Sebbe
HonoredAirCombat 2007

2017-07-04 15:20:53
RE: Saito FG 33 R3    
JonnyE
Skicka mail
Har du det uppdaterade insuget på Fg33:an?

Org insug, baklocket alltså är inte helt optimalt på vare sig FG33 eller FG84. FG60R3 har ett annorlunda insug/baklock där det går att få motorn till att gå perfekt i alla lägen.

På 33:an och 84:an får man antingen bra tomgång och fullvarv och kass mellanregister eller bra mellanregister och dålig tomgång.

2017-07-05 22:22:42
RE: Saito FG 33 R3    
flygrc
Skicka mail
Anledningen till att de är svåra/omöjliga att gå helt jämnt har att göra med geometrin på vevstaken som inte stämmer med tändningsläget.
Ligger i grundkonstruktionen och om man bafflar dessa motorer för tätt smälter tvåans cylinder av pga detta.
-------------------------------------------------------------------------
Flyger hellre än bra och stafvel bjuder jag på