Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


                 För att skapa nytt ämne måste du logga in.


Bläddrar i: Batteri/Eldrift / Störningar från UBEC?
2017-01-04 17:53:21
Störningar från UBEC?    
Martin 0725
Skicka mail
Hej!
Nån som kan reda ut om jag ska vara orolig eller inte?
Har gått över till lipo som drivack till mottagaren i en kärra med förbränningsmotor, "vanlig" drivack med 4 batterier i rad kändes både tungt och omodernt. Har kopplat en UBEC mellan batteri och mottagare för att få ner strömmen till rätt nivå och det fungerar utmärkt. Har dock läst lite om att det ska kunna bli störningar som kan påverka mottagaren när man gör så här. Finns det nån med koll på läget? Vore synd å skrota det helt nybyggda planet..

Radion är i övrigt en Futaba 2,4mhz så det är nya friska grejer alltihop.

2017-01-04 18:01:19
RE: Störningar från UBEC?    
McRegor
Skicka mail
Har alltid, typ de senaste 15 åren, kört fartreglage med inbyggd BEC i alla mina elkärror (flyger bara el) och aldrig råkat ut för nån störning. Givetvis ingen garanti att det fungerar för alla men kanske en liten indikation i alla fall...
Roger
www.mcregor.se

2017-01-04 18:34:29
RE: Störningar från UBEC?    
Freddan_6
Skicka mail
Det är ju inte strömmen du tar ner med en BEC det är spänningen.
De enda två "störningar" jag har haft i detta sammanhang har varit
1) För billig kinaBEC som ripplar (varierar) på spänningen. En seriespole rättade till problemet. Mottagaren (Futaba R617FS) tyckte det var OK, men servona stod och småskakade. Kinabec:en var en som var billigast på www.hobbyking.com för något år sen.
2) Linjär BEC på akrobatikplan som överhettades av för flitigt viftande på digitalservo.

Sen överdriver kineserna gärna strömtåligheten. Kretsen i hobbywings 3A bec är god för 2A. Den i hobbywings 5A-variant är god för 3A. Köp en BEC med lite marginal så är det inget problem.

2017-01-25 23:08:12
RE: Störningar från UBEC?    
Mjoelner
Skicka mail
Jag har råkat ut för störning från BEC:en på ett fartreglage, men det var på en 35MHz mottagare (MZK Penta, grymt störkänslig liten sak som av nån anledning rekommenderades av vissa säljare till just elflyg).

Som mottagarack till kärror med förbränningsmotor är väl LiFe att föredra. De flesta servon och mottagare tolererar spänningen från 2S LiFe utan att man använder BEC (men som vanligt bör man kolla det först såklart). Vad jag läst så tål LiFe att ligga fullt laddade bättre än LiPo.

2017-01-26 09:36:19
RE: Störningar från UBEC?    
McRegor
Skicka mail
Fast nu skall vi väl inte blanda in störningsproblem från 35 MHz-tiden i denna fråga för i så fall finns det mycket som kan berättas - vilket i o f s inte speciellt ofta var orsakat av BEC utan bl a av de borstade motorer som ofta användes på den tiden. Elflyg och 35 MHz var helt enkelt ingen bra kombination - speciellt inte med lite större drivlinor.
Roger
www.mcregor.se

2017-01-26 23:43:23
RE: Störningar från UBEC?    
Mjoelner
Skicka mail
I mitt fall hade jag inga problem med den mottagaren när den användes tillsammans med borstad motor och reglage, utan problemen kom med borstlös motor och reglage. Sen var det heller ingen större setup. Jag flyger fortfarande med 35MHz och det funkar bra när man har rätt prylar.

Men, vi skippar väl 35MHz och fokuserar på 2.4GHz.

Äldre 2.4 GHz mottagare kunde ha problem med brown-out, vilket väl också får ses som en typ av störning. Med nyare 2.4GHz mottagare skulle jag gissa att det inte är något större problem.

Kör man med UBEC så bör man försäkra sig om att den klarar av att med marginal leverera den "maxström" som servona kräver vid flygning, dels för att undvika brown-out och dels för att minska risken att UBEC:en ger upp vid ett olämpligt tillfälle.

Det är nog också lämpligt att se hur mottagaren beter sig vid en brown-out, dvs vid vilken spänning brown-out sker och hur lång tid det tar för mottagaren att återhämta sig.