Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


                 För att skapa nytt ämne måste du logga in.


Bläddrar i: / Baffling DLE 60
2016-10-28 12:43:07
Baffling DLE 60    
oveb
Skicka mail
Jag undrar bara om någon har erfarenhet. Jag tog upp min YAK 91 från Extreme Flight för första gången, med en tvåcylindrig DLE 60. Jag hade ett luftinsläpp framför varje cylinder och "lådan" underst på motorhuven hade jag tagit bort botten på så det blev luftutsläpp där. Trodde det skulle räcka. Men givaren på cylindern gav mig info per telemetri att tempen raskt gick upp till 145 grader och var ökande trots att jag bara hade 1/2-3/4 gas, så jag slog av till tomgång och landade.

Jag sitter nu och funderar över hur jag skall baffla cylindrarna, möjligen kapsla in cylindrarna med dukter till luftintagen. Så gjorde jag med en fyrcylindrig DLE222 och det fungerade utmärkt, där kom bakre cylindrarna aldrig över 140 vid fullgas. Vill helst inte göra intagen större. De är nu 6x4 cm vardera.

Så, jag undrar om någon har gjort detta med en tvåcylindrig motor? Hur har du gjort och hur fungerar det?
BOB

2016-10-31 18:50:33
RE: Baffling DLE 60    
flygrc
Skicka mail
Kan motorn varit för snålt ställd? Då sticker tempen också.
Är 145 högt? Beror så klart var givaren sitter, vi körde med ca 175 på gokartmotorna, samma uppbygnad nikasilbelagd luftkylda alucylindrar.
-------------------------------------------------------------------------
Flyger hellre än bra och stafvel bjuder jag på

2016-11-02 19:43:04
RE: Baffling DLE 60    
aeroparts
Skicka mail
Du behöver aldrig mer luft in än som kan passera genom kylflänsarna förutsatt en riktig baffling.
Kan luften gå någon annan väg än genom kylflänsarna så kommer den att göra det. Minsta motståndets lag. Det hjälper inte hur stora insläpp du har och utsläpp om inte luften passerar genom kylflänsarna. Titta på en "riktig" flygmotor. De som påstår att det går ändå har tur och riskerar bara motorn. Så fixa en riktig baffling så funkar det, det är värt jobbet.
/Lennart