Svenskt Modellflyg



                

Bläddrar i: / os eller saito
2016-10-04 19:27:35
os eller saito    
Johan.Hedekas
Skicka mail
Hej
Har en os fs 120 E  Och funderar på att byra till en saito 21FG bensin.
Och nu till frågan.
Villken motor är starkast av dessa?
Har någon gjort detta byte och har erfarenhet?

MVH Johan Brorsson

2016-10-04 23:33:16
RE: os eller saito    
Gasman
Skicka mail
På samma cylindervolym får du ungefär 20 - 30% mer puder med metanol än bensin.

//Mange

www.strangnasmodellflygare.se

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane

  Endast döda laxar flyter medströms...

2016-10-05 12:36:04
RE: os eller saito    
JohanJonasson
Skicka mail
Jag har inte någon erfarenhet av Saiton alls, men god sådan av OS 120. Ger lite input ändå, hoppas inte du tar illa upp.

Baserat på manualen till Saito där de skriver ''Benchmark Propeller APC 16 x 6 @ 8,900 rpm'' så ska ju den vara någotsånär jämnbördig, om man litar på manualen, vilket jag inte gör. Manualer tenderar att vara lite optimistiska.

Saiton väger 60 gram mindre. Manualen till Saiton anger ingen effekt, vilket inte talar för att det är något extraordinärt..

Min uppskattning är att du får ungefär samma ''krut'' oavsett, att det blir mer en fråga om man föredrar OS eller Saito, bensin eller glöd..

//Johan

2016-10-05 12:41:53
RE: os eller saito    
Olle_W
Skicka mail
Jag brukar göra det enkelt för mig. Jag jämför propeller och varvtal mellan motorerna. Det är ju ändå propellern som drar flygplanet framåt..
OS fs 120: 16x6 12000 rpm?!
Saito: 16x6 @ 8800 rpm

Vet inte om man lyckas skrämma upp OS:en till 12000 men säg 9500 eller nåt så är den i alla fall vassare.

Men, ingen personlig erfarenhet av dessa motorer, och det var ju det som efterfrågades. Lite diskussion i alla fall.
/OW

2016-10-05 19:28:37
RE: os eller saito    
szakal1991
Skicka mail
Tack för alla bra tips! Uppskattas verkligen!




__________
Mjföretagspresenter

2016-10-05 20:49:53
RE: os eller saito    
JohanJonasson
Skicka mail
Olle_W, nu blir jag nyfiken, räknar du fram det med ledning av Manges procentsats?
Önskar att mina 120:or varvade så med 16x6, men jag tror mer att de i verkligheten matchar det som Saito anger i sin manual, ~8800.

2016-10-07 08:33:20
RE: os eller saito    
Olle_W
Skicka mail
 
Citat från: JohanJonasson
Olle_W, nu blir jag nyfiken, räknar du fram det med ledning av Manges procentsats?
Önskar att mina 120:or varvade så med 16x6, men jag tror mer att de i verkligheten matchar det som Saito anger i sin manual, ~8800.


nej nej, jag räknade inte fram. kollade bara specen på nätet och där var maxvarvtalet 12000. Jag tippade bara helt enkelt. Men det är ju suveränt om du har en OS120, då vet vi ju!
/OW


2016-10-07 14:02:03
RE: os eller saito    
Gee_Bee
Skicka mail
Utan att veta vad resp motor ger i verkligheten så är 12000rpm är otroligt mycket mera effekt än vad 8800rpm är med samma propeller. Det är i storleksordningen det dubbla vilket jag är skeptisk till.
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2016-10-07 14:21:40
RE: os eller saito    
bosse_jansson
Skicka mail
En annan faktor är värmen. En bensinmotor blir avsevärt mycket varmare än motsvarande glödstiftare.
Något att tänka på om motorn skall byggas in i t.ex. någon skalaliknande konstruktion....



.
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2016-10-07 19:05:24
RE: os eller saito    
Cox
Skicka mail
 
Citat från: Olle_W
nej nej, jag räknade inte fram. kollade bara specen på nätet och där var maxvarvtalet 12000. Jag tippade bara helt enkelt. Men det är ju suveränt om du har en OS120, då vet vi ju!
/OW



Specen är ju bara ett maxvarvtal som motorn kan/skall tåla innan ventilerna börjar flyta och motorn tar skada. Det har alltså ingenting att göra med vilken effekt motorn faktiskt levererar med en vettig propeller....



/Kör så det ryker!

2016-10-07 20:48:39
RE: os eller saito    
jaka
Skicka mail
Hej!
Är rätt säker på att en 20cc fyrtaktare som OS inte kan varva 12000v/m med en 16x6 snurra. Har för mig att min OS FS 1.20 varvade ca 8800v/m med 16x6 träsnurra för trettio år sedan.

2016-10-08 09:32:25
RE: os eller saito    
huvmannen
wcarraft@gmail.com
skulle ha valt bensinarn mindre kladd å drar mindre soppa
________________________________________________________________________________





Håll det enkelt ju mer prylar ni kör med ju mer fel kan det bli.

2016-10-08 20:02:58
RE: os eller saito    
Michael
Skicka mail
 
Citat från: Olle_W
Jag brukar göra det enkelt för mig. Jag jämför propeller och varvtal mellan motorerna. Det är ju ändå propellern som drar flygplanet framåt..
OS fs 120: 16x6 12000 rpm?!
Saito: 16x6 @ 8800 rpm ...

Om allt annat är lika skulle OS-motorn ge mer än tre gånger så mycket effekt som Saito motorn. Det är inte rimligt om motorerna har samma cylindervolym.

*** Redigerat av Michael klockan 2016-10-08 22:00:01 ***

2016-10-09 22:05:14
RE: os eller saito    
flygrc
Skicka mail
Jag hade valt Saito.
-------------------------------------------------------------------------
Flyger hellre än bra och stafvel bjuder jag på

2016-10-10 13:30:07
RE: os eller saito    
Olle_W
Skicka mail
 
Citat från: Olle_W

OS fs 120: 16x6 12000 rpm?!
Saito: 16x6 @ 8800 rpm

Vet inte om man lyckas skrämma upp OS:en till 12000 men säg 9500 eller nåt så är den i alla fall vassare.
/OW


Hej!
Vill bara förtydliga att jag inte trott eller uppgett att OS:en skulle ge 12000 rpm med en 16x6. Jag trodde att den kanske skulle varva kanske 9500 eller nåt, men det vet jag ju inte eftersom jag inte testat. Att jag högg till med 9500 var att min YS115 ledigt varvar en APC16x8 i 9500. En gissning var därför att kanske OS:en skulle gå att skrämma upp i 9500 med en 16x6.

Nå, men jag undrar hur ni kommer fram till att 12000 rpm blir mer än 3 ggr effekten vid 8800 rpm? motoreffekten är ju bara vridmomentet x varvtalet. Ökar motståndet att dra runt propellern så pass vid högre varvtal? hm, det kanske det gör.. i vanliga fall brukar ju luftmotståndet vara prop mot kvadraten av hastigheten, men jag vet inte om det gäller för propellrar. hm, här börjar vi bli lite teoretiska.

2016-10-10 15:00:43
RE: os eller saito    
GunnarJ
Skicka mail
Hej!
En modellmotor borde kunna betraktas som en fläkt och om jag minns rätt från fysiklektionerna ökar effektbehovet för en fläkt med kubiken på varvtalsändringen, vilket i detta fallet: 12000/8800=1.363, som ger ett nytt effektbehov på 1,363^3~2,5, alltså mer än dubbla effektbehovet.

2016-10-10 20:22:49
RE: os eller saito    
Johan.Hedekas
Skicka mail
Hej.
Och tack för alla svar.
Tyvärr har jag inte blivit ett enda dugg klokare.
Jag vet att bensinmotorer har lite lägre effekt om man byter bränsle rätt över lär visst skillnaden vara ca 20 % Men en motor med glödstift har som regel lite för tidig tändning och förlorar lite där. Saiton har 1cc mer och är modernare.
så frågan kvarstår om man kör båda motorerna parallellt med tex apc 15x8 villken orkar varva mest.
Jag kör min os på 15 aerosynt och 15 nit och modellen en yak som väger 3.8 kg går rakt upp hur länge som helst med apc15x8
är lite sugen på att byta till saiton. Ingen som sett någon tabell med varvtal för olika propellrar?

MVH Johan