Svenskt Modellflyg



                

Bläddrar i: / Hur vet man vilken motorstorlek
2016-07-17 18:40:59
Hur vet man vilken motorstorlek     
lada008
Skicka mail
Hej
Har en gammal ritning på en Gloster Gladiator som har en spännvidd på ca 1,6 m ca
och enligt ritningen ska ha en 60:a tvåtakt
Jag tänkte förstora ritningen så att den får en spännvidd på ca 2,10 2,20
Nu är frågan hur stor motor ska jag ha
Kravet för min del är en fyrtaktare
Nån som har något bra tips på vad som kan vara lämpligt

2016-07-18 14:49:48
RE: Hur vet man vilken motorstorlek     
Rasmus
Skicka mail

Administratör
Rent generellt är fyrtacktare lite svagare per kubik så redan där får man lägga på lite extra.
Sen kommer du skala på ganska rejält i storlek, 30-40% större vilket är mycket...

Frågan måste nog förtydligas lite med vilken typ av motor.
encylindrigt resp flercylindrigt samt budget tror jag...
Skulle nog vara maffigt med en flercylindrig stjärnmotor.
Exakt vilken storlek och modell överlåter jag nog till någon annan dock...
(har aldrig varit i närheten av de skalorna ;-)
/Rasmus

2016-07-18 19:16:59
RE: Hur vet man vilken motorstorlek     
Freddan_6
Skicka mail
Om man räknar på det så blir 2,1 meter uppskalad 1,31 ggr. Vikten blir 1,31^3 = 2,26 ggr större. Då borde den nya motorn vara 2,26 ggr större. Sen vill du ha fyrtakt då bör du öka med 1,2-1,5ggr, dvs. 22cc tvåtakt metanol är ungefär så stark som 30cc fyrtakt metanol. Byter du till bensin ska du upp ytterligare lite. 30cc för tvåtakt bensin, 40cc-50cc för fyrtakt bensin.

2,2 meter på samma sätt ger 26cc 2takt metanol = 35cc fyrtakt metanol = 35cc tvåtakt bensin = 40-50cc fyrtakt bensin.

2016-07-18 20:44:47
RE: Hur vet man vilken motorstorlek     
lada008
Skicka mail
låter som ett logiskt svar
Tack

2016-07-19 12:20:11
RE: Hur vet man vilken motorstorlek     
Jonas tecknare
Skicka mail
Nästan mer intressant hur mycket motorn väger! Onödigt med liten motor och en massa "dött" bly i nosen! Man kan ju alltid trottla ner.
Jonas

2016-07-19 19:37:50
RE: Hur vet man vilken motorstorlek     
bokis
Skicka mail

Moderator
Klockrent Jonas! Samma fråga ställdes på RCFLYG och det du skriver är ungefär kontentan av våra svar där..Finns ingen anledning om man är seriös med att bygga denna att inte använda viktbehovet i nosen till nåt som är användbart,det finns ju en gas också..Flög ikväll med en rejält övermaskinerad Ziroli Beech och hela flygningen skedde med kanske 60& gas och med en reserv som gjorde att man kände sig säker..

//Bokis WWW.RCFLYG.Se

2016-07-19 22:55:20
RE: Hur vet man vilken motorstorlek     
Cox
Skicka mail
Det finns ju alltid mer än ett sätt att se på saker och ting...
Jag tycker nog att en fint byggd skalamaskin inte alls skall vara övermotoriserad, man ser ofta hur folk blir bortskämda och inte flyger på vingen nu för tiden, utan istället så hänger hela planet i propellern, och det är inte särskilt vackert.

Då ser jag mycket hellre hur hela gräsfältet måste användas för att få till en snygg och skala-enlig start. :)

Så om man vänder lite på problemet så kan man istället kika på önskad totalvikt (med avseende på vingbelastning) och sedan på önskad dragkraft för att kunna flyga så som man tycker att planet bör flygas. Vad det skulle bli för motor i detta fallet kan jag tyvärr inte uttala mig om, då det är långt mycket större än sådant som jag själv flyger med...



/Kör så det ryker!

2016-07-20 11:41:24
RE: Hur vet man vilken motorstorlek     
Jonas tecknare
Skicka mail
Gloster gladiator och egentligrn de flesta "Warbirds" har ju enorma propellrar!
Personligen tycker jag det ser fint ut med en snurra som någorlunda motsvarar orginalet. Proppen är ju en del av planet!
Sen med atartsträckan.... men behöver inte starta på full gas!!!!!
Jag blir ofta lite besviken på folk med fantastiska maskiner som flyger toksnyggt avancerat och skalalikt, men startar som en sparv hoppar iväg!
Om det finns utrymme så låt maskinen rulla.....
Starten ska inte vara en manöver som man är skraj för och måste bli av med så fort som möjligt!
Landningar tänker jag inte ens...... nix, inte alls!
Sorry! Hemma sjuk,är väl lite gnällig därför!
Flyg som ni vill!
Jonas