|
Bläddrar i: / Välkommen till Elsegelutmaningen - juni 2016
2016-06-08 23:24:41 | Välkommen till Elsegelutmaningen - juni 2016 | | | | |
| StefanR Skicka mail
| Som jag skrev i maj-tråden har jag skrivkramp och kan inte komma på någon peppande inledningstext den här månaden, så jag konstaterar bara att här är juni-tråden för Elsegelutmaningen. Ställningen just nu är:

---------------------- ESU_Regler_2016 (A) ---------------------- Regler för "Elsegelutmaningen"
1. Alla elseglare kan delta. En klass, oavsett spännvidd, vikt eller motorsetup.
2. En omgång består av tre starter (= 1 omgång) i följd med samma plan inom ett 4-timmarsfönster. Du får posta hur många resultat/omgångar du vill per månad, bara den bästa omgången räknas. En omgång får avbrytas, varvid de genomförda starterna annuleras, varefter en ny omgång kan påbörjas, men denna annullering skall bestämmas innan nästa start. För att en start skall räknas som början på en omgång skall piloten innan starten bestämt sig för att detta är en tävlingsstart. Posta resultatet så fort som möjligt efter genomförd omgång, dock senast den 1:a i efterföljande månad. Resultaten från varje månadsomgång läggs ihop och summeras. Vid säsongens slut har vi en totalsegrare. Det sämsta resultatet i perioden mars-juni samt det sämsta resultatet i perioden juli-oktober kommer att strykas och ej räknas med i totalpoängen.
3. Arbetstiden är 8 minuter, 1 poäng/sek, inklusive motortid, (480 poäng). Tidtagning rundas av neråt till närmaste sekund. Flygtid över eller under 8 minuter, dras av med 1 poäng/sek från maxpoäng (480 poäng).
4. Laddning av batterier mellan omgångarna är tillåtet.
5. Motortiden är obegränsad i varje omgång, men bara ett motorpådrag per start. Motortiden, liksom flygtiden, räknas från det att planet lämnar handen och rundas nedåt till närmaste sekund, dras av från maxtiden 8 minuter (480 poäng). Borstmotorer får göra 50 procent avdrag på sin motortid.
6. Landningspoäng delas ut om landningen sker inom en tänkt 20 meters cirkel. Du mäter från cirkelns mittpunkt till flygplanets nos. Tips, skaffa ett 10-meters måttband.
Landningspoängen beräknas enligt följande:
Landningspoäng 0-1 meter = 30 poäng 1-2 meter = 27 poäng 2-3 meter = 24 poäng 3-4 meter = 21 poäng 4-5 meter = 18 poäng 5-6 meter = 15 poäng 6-7 meter = 12 poäng 7-8 meter = 9 poäng 8-9 meter = 6 poäng 9-10 meter = 3 poäng
För plan med trekanals styrning, t.ex höjd-sida-motor eller höjd-skev-motor, och som saknar bromsfunktion dubbleras landningspoängen.
7. All form av telemetri och gyrostabilisering är otillåten. Enda undantaget är säkerhetsrelaterad telemetri såsom batterispänning och/eller signalstyrka. Elektroniska höjdbegränsare är däremot tillåtna.
8. Vid resultatredovisningen skall också anges vilket plan och vilken setup som använts. Förslagsvis görs det genom att lägga in sitt plan i Modellarkivet här på forumet, eller genom att skriva en utförlig besrivning av planet vid första starten och sedan länka till det inlägget.
------------ Slut på reglerna ------------
Här kommer ett exempel på hur du kan redovisa dina starter. Det är bra om alla använder samma formel så att vi kan kolla att ni räknat rätt. Ladda hem startkortet här, Resultatkort
För er som kan läsa QR-kod finns möjlighet att ladda ner startkortet direkt i telefonen.

1:a starten. 7 min och 20 sek, landning 2 meter, motortid 30 sekunder. 420 poäng +20 poäng +27 poäng -30 poäng = 437 poäng.
2:a starten. 8 min och 10 sek, landning 7,5 meter, motortid 40 sekunder. 480 poäng -10 poäng +9 poäng -40 poäng = 440 poäng.
3:e starten. 8 min prick, landning 15 meter, motortid 35 sekunder. 480 poäng -35 poäng = 445 poäng.
Slutresultat= 430+ 440+ 445= 1315 poäng
------------ Slut på exemplet ------------
|
|
2016-06-13 17:44:30 | RE: Välkommen till Elsegelutmaningen - juni 2016 | | | | |
| Ville Skicka mail
 | Hej! Äntligen får jag ett resultat i ESU. Söndagkvällen bjöd på fint väder och jag for ut för lite avrostning, justeringar och en ESU omgång. Startade vid 19-tiden så någon termik var det inte tal om. Upp till ca 200 meter och sen glida ner för landning. Allting gick som smort, men som vanligt är Super-AVA Special lite svårlandad tack vare endast spoilers uppe på vingen. Mycket avslappnad och mysig flygning varje gång man startar en AVA.
Modellfakta, och juni månads resultat:
Modell: Ett hopkok av AVA Classic (kropp), Super-AVA mittdel + Super AVA Pro 4 Flaps 3,7m (vingpetssar) Spännvidd: 380 cm. Modellvikt: 1621 gram. Flygvikt ca: 1860 gram, 4S LiPo Motor: Mega ACn 16/25/2 med megaväxellåda 3,8:1. Fartreglage: Jeti Spin 66 + Optipower backup, 39 gram inklusive 430 mAh 2S LiPo Propeller: Aero-Naut Cam Carbon 14X8 Motorbatteri: Gens ACE, 4S, 2200 mAh. Höjdlogger: Altis v4 Radio: Multiplex Royal SX 9 med 7-kanals RX-7-DR mottagare Motorn max ca: 50 A, inmatad effekt, mellan 650-750 Watt
1:a starten. 7 min och 52 sek, landning 4 meter, motortid 21 sekunder. 420 p + 52 p + 21 p - 21 p = 472 poäng.
2:a starten. 7 min och 47 sek, landning 5 meter, motortid 18 sekunder. 420 p + 47 p + 18 p - 18 p = 467 poäng.
3:e starten. 7 min och 50 sek, landning 6 meter, motortid 16 sekunder. 420 p + 50 p + 15 p - 16 p = 469 poäng.
Slutresultat= 472+ 467+ 469= 1408 poäng ---
 Ny uppdaterad bild kommer nästa omgång.
 Här lite loggar från Altis Flight manager.
/Ville 
- Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan - |
|
2016-06-14 23:50:43 | RE: Välkommen till Elsegelutmaningen - juni 2016 | | | | |
| StefanR Skicka mail
| Ville, välkommen till årets ESU. Fina poäng direkt!
Även jag var ute i söndags. Dagen var solig men ganska blåsig. Sent på eftermiddagen mojnade det dock, och då blev det Klapperstorch-väder. Under ett par timmar bar det uppåt nästan överallt, så då passade jag på med en ESU-omgång. Tyvärr hade jag kvar inställningen för klockan i radion sedan jag hade barlast i planet, så det blev lite onödigt långa motortider.
Flygning 1: 8:02 (25s) 9,8m Flygning 2: 7:57 (25s) 3,01m (Försmädligt, 1,5cm närmare hade gett 3 poäng till) Flygning 3: 7:59 (26S) 3,46M
478 -25 +3 = 456 477 -25 +21 = 473 479 -26 +21 = 474 Totalt: 1403
|
|
2016-06-25 15:16:13 | RE: Välkommen till Elsegelutmaningen - juni 2016 | | | | |
| Stefan A Skicka mail
 | 25/6
8,05 3,1m 29s 475 21 -29 = 467 7,56 2,8m 19s 475 24 -19 = 481 7,52 11m 26s 472 0 -26 = 446 =1394
Flygning genomförd med Sagitta El. Landning/Bromsning med spoiler är skillnad mot klaff. Får träna.  Min ordinarie seglare har tyvärr fått omfattande skador efter att troligen tappat stabbe & fena från 150m
Med vänlig hälsning Stefan *** Redigerat av Stefan A klockan 2016-06-25 15:49:12 *** |
|
2016-06-29 16:19:45 | RE: Välkommen till Elsegelutmaningen - juni 2016 | | | | |
| Stefan A Skicka mail
 | 29/6
Ett nytt försök. En fin dag med härlig termik
8,01 6,6m 24s 479 12p -24 = 467 7,59 2,5m 28s 479 24p -28 = 475 8,03 0,6m 30s 477 30 -30 = 477 =1419
flyget med Sagitta El Stefan
|
|
2016-06-29 19:32:35 | RE: Välkommen till Elsegelutmaningen - juni 2016 | | | | |
| Vråken Skicka mail
| Hej, Min ESU omgång för Juni. Blåsigt men bra termik, stora områden och lagom stig. Vinden gjorde landningarna svåra.
8.15 min. 17 s 1.5 m (27) 475 8.01 min. 19 s. 3.5m. (21) 481 8.02 min. 18 s. 4.5m. (18). 478
Total. 1434
Bubble Dancer, lehner 1525, 3s2500.
/Per |
|
2016-06-30 11:29:03 | RE: Välkommen till Elsegelutmaningen - juni 2016 | | | | |
| silentglider Skicka mail
| Hej, efter att till sist fått ordning på motoranslutningarna så verkar motorn fungera OK. Outrunner plus smal nos = problem! Kvällsflygning, grå himmel och mycket svag vind, fick slita för att få bra tider.
8.10 min 16s 2,1m 470-16+24= 478 8.00 min 20s 4,8m 480-20+18= 478 7.43 min 20s -- 463-20+00= 443
Total 1399 Kappa35 Turnigy2215 Microedition 5:1 3s1000 |
|
2016-07-07 21:34:22 | RE: Välkommen till Elsegelutmaningen - juni 2016 | | | | |
| StefanR Skicka mail
| Nu, kära vänner, har halva årets Elsegelutmaning genomförts och vi kan nu räkna bort den första strykningen. Men innan vi tittar på totalsumman kan vi gratulera Vråken till månadssegern.

Som ni ser i tabellen här ovan har det börjat utkristallisera sig en tät-trio i form av Stefan A, Vråken och Petrik, där det bara skiljer 265 poäng mellan ettan och trean! Tävlingen är i allra högsta grad fortfarande en öppen historia. Starkt jobbat grabbar, och lycka till under återstoden av säsongen.
|
|
|