Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


                 För att skapa nytt ämne måste du logga in.


Bläddrar i: / Någon som har erfarenhet av MPX Cockpit SX9?
2016-05-09 19:53:06
Någon som har erfarenhet av MPX Cockpit SX9?    
Gee_Bee
Skicka mail
Går i tankarna på att pensionera min Profi 3030. Har sneglat på Profi V men den ligger utanför min budget, har aldrig gillat designen på Royal så jag funderar på om Cockpit SX9 skulle kunna vara något för mig?

Har tidigare haft en Cockpit MM, gillade radion för sin enkelhet och den låga vikten. Men jag växte ur den när jag började med större seglare då 7 kanaler och de få mixrarna inte räckte till längre.
Jag är lite orolig att Cockpit fortfarande är för begränsad, men den skall enl reklamen klara av 4servos vingar + brom och har butterfly mix etc.
Men är det fri tilldelning av kanaler och spakar som på Profi 3030?
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2016-05-09 21:10:31
RE: Någon som har erfarenhet av MPX Cockpit SX9?    
McRegor
Skicka mail
Hej,
Var det inte en test av SX9 i MfN 1/2016 ? Vill minnas att det saknades fria mixrar men att det skulle komma med nån programvaru-uppdatering.
Men minnet är numera inte vad det varit så det är bäst att kolla...:)
Roger

www.mcregor.se

2016-05-09 22:18:56
RE: Någon som har erfarenhet av MPX Cockpit SX9?    
Ville
Skicka mail
Hej!
Gee_Bee, jag har skaffat och och igår flugit med den för första gången, och allt fungerade på gammalt Multiplexvis, perfekt!
Om jag vore du skulle jag definitivt välja Royal Pro eller Royal SX som den numera heter. Smidigare och bättre sändare är svår att hitta för pengarna. Det är mitt absoluta grundtips. Kolla in priset på Lindinger; MULTIPLEX ROYAL SX 9 ACTION EINZELSENDER M-LINK

För den nya Cockpit SX7/9 gäller att den känns som en mycket bra efterföljare till gamla Cockpit med flera förbättringar. Egentligen är både gamla och nya versionen väldigt lika i programvaran, men den nya saknar dock de tre fria mixarna och fix-momentanswitchen för skev, höjd och sida som kan vara bra att ha om man kastar DLG. Fria mixarna saknar jag inte, men de vore ändå bra att ha nu när sändaren är niokanalig. Men som Roger skriver så kommer det säkert uppdateringar som gör sändaren ännu bättre.
Man har förbättrat/utökat mixerinställningarna i de 3 olika flygfaserna.

Servotilldelningen är helt fritt, men spaktilldelningen är i pricip som på gamla Cockpit, alltså att man kan välja om trottel eller spoiler ska vara på i spaken, (vänster/höger) eller på högra rullreglaget på baksidan av sändaren, vilka jag inte gillar så bra; föredrar vanliga dragreglage. Och så finns givetvis modelägen om än de inte kallas så i nyradion.

Pekskärmen fungerar förvånansvärt bra, även i solsken, men jag hade velat ha större träffytor när man pekar med fingret. Med pekpinnen funkar det klockrent, men den lär man väl slarva bort såklart :)

Manualen kan kännas tunn men å andra sidan så behövs den bara vid inskolning och är fullt tillräcklig eftersom Cockpit serien är så enkla att programmera.
Värt att nämna är att man klarar det mesta med alla Cockpitsändare; SX 7/9 inget undantag, den fixar en 4-klaffvinge bättre än sin föregångare. Personligen skulle jag klara mig till 100% med Cockpit för mitt modellflygande som numera är i huvudsak F5J. För F3J eller om man har mera krävande modeller, då tar jag till mina Royal SX, de klarar allt jag kan och vill. 

Det finns givetvis betydligt mer att säga om nya Cockpit SX 7/9, men jag stannar här.

/Ville

*** Redigerat av Ville klockan 2016-05-15 11:58:03 ***
*** Redigerat av Ville klockan 2016-05-21 14:10:10 ***
- Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

2016-05-10 11:38:50
RE: Någon som har erfarenhet av MPX Cockpit SX9?    
Gee_Bee
Skicka mail
Ok, bollen är i rullning. Har försök läsa på om RX9 men det är ont om reviews på nätet, här kommer flera frågor.

Återfjädrande brytare:
Jag har idag på många elkärror motorn kopplad på en återfjädrande brytare, är detta möjligt med Cockpit SX?
Samma sak med bogserkrok, den vill jag ha på en återfjädrande brytare, skall gärna nås med pek eller långfinger på vänster hand.

Klaff (segel):
Jag finlirar inte med klaffen, sätter den ofta på en en treläges brytare enl: Termik / Normal /Speed(eller start). Är detta möjligt att göra på SX9?
Inser att man kanske kan krångla till det med flightmodes för att lösa denna fråga.
Går det att kombinera vänster spak till Kråkbroms och tre-läges bryktare till klaffen?
Är höjdroder kopplat till klaff, dvs går det att kompensera nosläget för olika klafflägen?

Flightmodes: Jag har hittills inte behövt använda flightmodes, så de tre som finns räcker säkert långt (se ovan)


-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2016-05-10 16:17:02
RE: Någon som har erfarenhet av MPX Cockpit SX9?    
Ville
Skicka mail
Hej Gee_Bee och alla andra!

Återfjädrande brytare finns inte på Cockpit SX7/9, (men Bo på Orbo kan kanske löda dit en sån?) Som jag nämnt tidigare väljer man om man vill ha trottel i spaken eller i det högra rullreglaget, och då fungerar Throttle-Cut/lås som det är tänkt. Om man som jag väljer att ha trottelkanalen (kanal 4) på AUX3 (vänstra trelägesbrytaren) så fungerar inte Throttle-Cut/lås, men det köper jag.

Klaff (segel): I Cockpit SX7/9 fungerar mixarna enligt gammal Multiplex-standard som du säkert känner till lika bra som mig.

Klafflägena ställs in dynamiskt olika för varje flygfasläge med vänstra rullreglaget i kombination med 3-läges flygfas-switchen (Phase/AUX3).
Man skulle med andra ord kunna säga att om man använder rullreglagets ändlägen och mittläge i kombination med flygfasswitchen så får man faktiskt hela 9 olika flygfaslägen för klaffar och skevar (camber,butterfly) samt att man kan ställa in höjdroderkompensation för dessa flygfaser. Detta är en så bra funktion så den förtjänar blå text

Du kan också välja att använda 3 olika fixerade klafflägen, ett för varje flygfas, exempelvis Termik / Normal /Speed(eller start). Det går alltså alldeles utmärkt att använda vänster spak till Kråkbroms och 3-läges flygfas-switchen (Phase/AUX3) till klaffen. Fungerar klockrent!

Inga problem med att kompensera nosläget för olika klafflägen? Funktionen är inbyggt i Elevator mix
---

Cockpiten har 6 olika färdiga mixar enligt följande:

Aileron mix med 5 olika möjliga inmixade andelar:

Andel 1. Huvudandel är skev (utslag och tillika skev-differentiering)
Andel 2. Elevator
Andel 3. Flap
Andel 4. Spoiler
Andel 5. Offset (kan används för att få de stora utslag som kan behövas för skevroder).
---

Elevator mix med 4 olika möjliga inmixade andelar:

Andel 1. Huvudandel är Elevator
Andel 2. Flap
Andel 3. Spoiler
Andel 4. Throttle (finns ej/fungerar inte om du tilldelar trottelkanalen (4) till någon av AUX-kanalerna.
---

Flap mix med 5 olika möjliga inmixade andelar:

Andel 1. Huvudandel är Flap (klaff)
Andel 2. Aileron, (utslag och tillika skev-differentiering för klaffarna)
Andel 3. Elevator
Andel 4. Spoiler
Andel 5. Offset (används i regel för att få de stora utslag som oftast behövas för klaffroderna).
---

V-Tail mix med 5 olika möjliga inmixade andelar.

Andel 1. Huvudandel Elevator
Andel 2. Huvudandel Rudder
Andel 3. Flap
Andel 4. Spoiler
Andel 5. Throttle (finns ej/fungerar inte om du tilldelar trottelkanalen (4) till någon av AUX-kanalerna.
---

Delta mix med 5 olika möjliga inmixade andelar.

Andel 1. Huvudandel Elevator
Andel 2. Huvudandel Aileron
Andel 3. Flap
Andel 4. Spoiler
Andel 5. Throttle (finns ej/fungerar inte om du tilldelar trottelkanalen (4) till någon av AUX-kanalerna.
---

Combi-Switch
Fungerar som det brukar att man mixar ihop skev till sida eller tvärtom.
---

Ser att du är lite allergisk mot flightmodes men det ska du inte vara, för radion är konstruerad för det och det fungerar perfekt. Det blev ett långt inlägg och jag hoppas bara att det blev begripligt.

/Ville

*** Redigerat av Ville klockan 2016-05-12 15:10:52 ***
*** Redigerat av Ville klockan 2016-05-12 19:25:44 ***
- Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

2016-05-10 16:23:46
RE: Någon som har erfarenhet av MPX Cockpit SX9?    
Gee_Bee
Skicka mail
Tack för långt svar.

så om jag använder Aux till motor (kan byta till återfjädrande brytare själv) så förlorar jag Throttel cut, det kan jag leva med om jag bara få motorn på en knapp istället för rullhjul.
Att köra klaffen på rullhjul känns helt galet, har man någon känsla för vart man hamnar då? Får nog sätta mig in i detta med flightmodes, det verkar lösa allt jag behöver.

/Per
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2016-05-10 16:34:54
RE: Någon som har erfarenhet av MPX Cockpit SX9?    
Ville
Skicka mail
 
Citat från: Gee_Bee
Tack för långt svar.

så om jag använder Aux till motor (kan byta till återfjädrande brytare själv) så förlorar jag Throttel cut, det kan jag leva med om jag bara få motorn på en knapp istället för rullhjul.
Att köra klaffen på rullhjul känns helt galet, har man någon känsla för vart man hamnar då? Får nog sätta mig in i detta med flightmodes, det verkar lösa allt jag behöver.

/Per


Yes, du förlorar Throttel cut om du använder AUX. När det gäller rullhjul och för den delen också dragreglage så är de i princip värdelösa om man vill ha full koll på (mellan)lägena. Rullreglagen har dock relativt distinkta mittlägen och bättre precision än dragreglagen på mina andra Mpx-sändare, men de är alldeles för lätt att göra oavsiktliga inställningar med dem. Tiden får utvisa om man kan få någon användning för dem.

/Ville
- Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

2016-05-10 18:20:58
RE: Någon som har erfarenhet av MPX Cockpit SX9?    
Ville
Skicka mail
Hej igen!
Känner lite grand att jag vill poängtera att Cockpit SX7/9 är en instegsradio som på intet sätt kan mäta sig mot Royal SX 9/16 eller Profi TX. Jag har så lätt att bli lyrisk och positiv när det gäller Multiplex så mina referat kanske blir lite väl Multiplexiska. Man kan nog kalla mig för Multiplex-nörd

Jag lägger min röst på Royal SX (Royal Pro) framför Cockpit SX 7/9 om än de förstnämda saknar inbyggd talsyntes. Det är bara att komplettera med en Souffleur eller V-Speak så är det problemet löst. Och smidigare och bättre sändare än Royal SX (Royal Pro) är svår att hitta för pengarna.
Kolla in priset på Lindinger; MULTIPLEX ROYAL SX 9 ACTION EINZELSENDER M-LINK

/Ville
- Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

2016-05-11 06:50:36
RE: Någon som har erfarenhet av MPX Cockpit SX9?    
Freddan_6
Skicka mail
 
Citat från: Ville
Och smidigare och bättre sändare än Royal SX (Royal Pro) är svår att hitta för pengarna.

/Ville


Lite utanför ämnet blir det men

Det skulle vara FrSky Taranis X9D eller X9E där alla mixar är fria, och inga färdiga program finns. 16 kanaler utbyggbart till 24/32, 60 modellminnen, 32 globala variabler, 32 mixar, 32 inputs, 32 outputs, 32 specialfunktioner, 6 st 3-positions 1 2-position och 1 2-position fjädrande switch, 4 sliders/rullhjul förutom styrspakar.

http://airmedia.se/produkt/frsky-taranis-x9e-16-kanalers-sandare/


http://airmedia.se/produkt/frsky-taranis-x9d-plus-816-kanals-sandare-med-telemetri/

2016-05-11 09:19:44
RE: Någon som har erfarenhet av MPX Cockpit SX9?    
Gee_Bee
Skicka mail
 
Citat från: Freddan_6
 
Citat från: Ville
Och smidigare och bättre sändare än Royal SX (Royal Pro) är svår att hitta för pengarna.

/Ville


Lite utanför ämnet blir det men

Det skulle vara FrSky Taranis X9D eller X9E där alla mixar är fria, och inga färdiga program finns. 16 kanaler utbyggbart till 24/32, 60 modellminnen, 32 globala variabler, 32 mixar, 32 inputs, 32 outputs, 32 specialfunktioner, 6 st 3-positions 1 2-position och 1 2-position fjädrande switch, 4 sliders/rullhjul förutom styrspakar.

http://airmedia.se/produkt/frsky-taranis-x9d-plus-816-kanals-sandare-med-telemetri/


Mycket är inte alltid lika med smidigare och bättre.
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2016-05-11 13:28:22
RE: Någon som har erfarenhet av MPX Cockpit SX9?    
McRegor
Skicka mail
Jo - FrSky Horus blir säkert mycket populär eftersom den som vill får en mera konventionell programvara som förhoppningsvis är enkel att använda medan den kunnige/intresserade kan ladda in OpenTx. Sen har den ju som övriga FrSky-sändare en modul-plats vilket för många (inkl mig själv) är en klar fördel då man därmed kan migrera från ett annat system utan att behöva köpa många nya mottagare direkt.
Men nu hamnade vi visst lite off topic.
Roger
www.mcregor.se

2016-05-11 16:58:24
RE: Någon som har erfarenhet av MPX Cockpit SX9?    
Gee_Bee
Skicka mail
Går det att få en MPX modul att passa i FrSky? Annars blir det väldigt dyrt att konvertera.
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2016-05-11 18:19:05
RE: Någon som har erfarenhet av MPX Cockpit SX9?    
Michael
Skicka mail
Det bör fungera med en Multiplex HFMG3-modul, #45616. Dock finns det ingen telemetriintegration såvitt jag vet. Ur min synpunkt ser jag ingen finess med detta arrangemang. OpenTX må vara flexibelt, men frågan är om denna flexibilitet behövs då Multiplex sändare brukar ha väldigt genomtänkta funktioner

2016-05-11 19:24:36
RE: Någon som har erfarenhet av MPX Cockpit SX9?    
Freddan_6
Skicka mail
Telemetri och MFMG3 i opentx går med rätt mycket pillande rcgroup förklarar hur men det behövs en arduino för att konvertera protokoll.

2016-05-24 21:27:47
RE: Någon som har erfarenhet av MPX Cockpit SX9?    
Ville
Skicka mail
Hej!
Nu har jag modifierat min nya Cockpit SX9 så att jag styr klaffarna från en 3-lägesbrytare istället för med vänster rullreglage. Detta borde Multiplex redan ha gjort från fabrik. Rullreglaget är nu ur funktion.

I och med att man har förbättrat/utökat mixerinställningarna i de 3 olika flygfaserna så får man med min modifiering, (även med radion i originalskick) hela 9 olika flygfaslägen för klaffar och skevar (camber,butterfly) samt att man kan ställa in höjdroderkompensation för dessa flygfaser.
Detta är en så bra funktion att den inte ens finns i Royal SX/(Royal Pro). Faktiskt så är nya Cockpit SX 7/9 mer kompetent än alla tidigare Multiplexsändare på denna punkt.

Klafflägena ställs in dynamiskt olika för varje flygfasläge med 3-lägesbrytaren i kombination med 3-läges flygfas-switchen (Phase/AUX3). Det går alldeles utmärkt att använda vänster spak till butterfly/kråkbroms. Enda felet är att man inte kan bestämma islagpunkt för bromsspaken, men det kanske kommer med någon uppdatering. Jag fick goda råd av Robert Bylin (en annan Multiplexägare här på forumet) med skiss och förklaring hur man kan ersätta en potentiometer med 3-lägesswitch, och det tackar jag så hemskt mycket för.

Här lite bilder från modifieringen.


Här ses Roberts beskrivande skiss, mycket bra för en elektronikamatör som mig.


Jag använde 2 stycken 5,6 kOhm mostånd som löddes in enligt skissen.


När man skruvat bort de sex skruvarna på baksidan är det lätt att dela på radion. Man lossar kabelhärvan från bakstycket.


Här håller jag på med lite mätövningar, nyttigt och bra.


Här har jag lött ihop komponenterna lite slarvigt för funktionstest. Och det fungerade! Hurra!


Och så slutlödning av switch, motstånd och kablar.


OBS! Om någon får för sig att göra denna fix så kolla på denna bild för kabelordningen. Dock lämnar jag inga garantier för denna fix!


Jag monterade switchen på av Multiplex förberedd plats.


Monterade switchen med tjock cyano och lite smältlim, och till slut kladdade jag in kablar och motstånd med mitt favoritmedel, kontaktlim.


Här ser ni slutmontering av radiohalvorna. Mycket enkel match.


Och så här blev slutresultatet, och jag är mycket nöjd med resultatet. YES!

/Ville
*** Redigerat av Ville klockan 2016-05-25 10:41:41 ***
*** Redigerat av Ville klockan 2016-05-26 23:32:00 ***
- Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

2016-05-25 05:36:32
RE: Någon som har erfarenhet av MPX Cockpit SX9?    
Freddan_6
Skicka mail
 
Citat från: Ville
Hej!

Jag använde 2 stycken 56 kohm mostånd som löddes in enligt skissen.
/Ville

Snyggt jobbat, ska man vara petig så är "grön" "blå" "röd" "guld" 5.6kOhm med 5% onnogrannhet.

2016-05-25 08:04:32
RE: Någon som har erfarenhet av MPX Cockpit SX9?    
Gee_Bee
Skicka mail
Bra modd Ville. Jag inväntar att Autopartner skall får RX9 i lager innan jag bestämmer mig. Vill gärna klämma och känna på sändaren innan jag köper något.

En sändare är för mig så mycket mera än en specifikation på ett papper. Den skall även vara funktionell, ergonomisk och kännas bra, för det är det enda interfacet man har till sina flygplan.
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2016-05-25 10:46:27
RE: Någon som har erfarenhet av MPX Cockpit SX9?    
Ville
Skicka mail
 
Citat från: Freddan_6
 
Citat från: Ville
Hej!

Jag använde 2 stycken 56 kohm mostånd som löddes in enligt skissen.
/Ville

Snyggt jobbat, ska man vara petig så är "grön" "blå" "röd" "guld" 5.6kOhm med 5% onnogrannhet.


Bra där Fredrik, observant, och nu har jag ändrat till det rätta.

/Ville
- Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

2016-05-25 11:14:25
RE: Någon som har erfarenhet av MPX Cockpit SX9?    
Ville
Skicka mail
 
Citat från: Gee_Bee
Bra modd Ville. Jag inväntar att Autopartner skall får RX9 i lager innan jag bestämmer mig. Vill gärna klämma och känna på sändaren innan jag köper något.

En sändare är för mig så mycket mera än en specifikation på ett papper. Den skall även vara funktionell, ergonomisk och kännas bra, för det är det enda interfacet man har till sina flygplan.


Helt rätt att testa hur radion känns. Tyvärr är det sällan man själv kan unna sig den lyxen. Vi har i och för sig en handlare på orten men han säljer ju fel märke :-) Jag tycker radio känns hyfsat bra att hålla men lite halkig är alla sändare som inte har gummerade handgrepp, eller som denna, som saknar bärhandtag.
Jag köpte SX9 som reservsändare av ren nyfikenhet, kunde inte hålla mig. Tyckte jag kunde kosta på mig det eftersom jag hoppat över Profin och dessutom fyller jag år i år. Normalt flyger jag med sändarbord men det kan man fixa till denna också. Spakarna är lätt utbytbara, (samma som till Profi) och dessutom ihåliga så det är lätt att montera spakswitchar om än det inte finns någon option för det ännu.

Tycker att Cockpit SX 7/9 har förutsättningar för att bli populär, men det återstår att se.

/Ville
- Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

2016-05-25 17:44:06
RE: Någon som har erfarenhet av MPX Cockpit SX9?    
Gee_Bee
Skicka mail
Har sett att det finns två olika sändarbord. Ett i EPS ifrån MPX och ett i plexi som Lindinger säljer. Då jag kört med Korvlåda i 10år så överväger jag att köpa sändarbord direkt. Kan då återanvända selen istället för köpa ny så det blir nästan ett nollsummespel rent ekonomiskt.
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2016-05-25 18:17:45
RE: Någon som har erfarenhet av MPX Cockpit SX9?    
Ville
Skicka mail
 
Citat från: Gee_Bee
Har sett att det finns två olika sändarbord. Ett i EPS ifrån MPX och ett i plexi som Lindinger säljer. Då jag kört med Korvlåda i 10år så överväger jag att köpa sändarbord direkt. Kan då återanvända selen istället för köpa ny så det blir nästan ett nollsummespel rent ekonomiskt.


Hej Per!
Visste inte att det fanns sändarbord i EPS till nya Cockpit SX9, däremot finns det till den gamla Cockpit SX. Har också sneglat på Lindinger-varianten.

/Ville
- Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

2016-05-26 13:56:53
RE: Någon som har erfarenhet av MPX Cockpit SX9?    
McRegor
Skicka mail
Tror inte heller att EPS-bordet finns till SX9. Jag har 2 sådana för den gamla Cockpit som är lite modifierade så att de passar mina Futaba 10C resp Taranis. Gillar det bordet skarpt - lätt och bekvämt och på vintern är det också relativt varmt p g a materialet. Men det kanske kommer för SX9:an... Sen är ju nackremmen som följer med bordet oanvändbar för nån form av sele bör man ju ha trots allt.
Roger
www.mcregor.se

2016-06-20 19:27:04
Ny programvara till Cockpit SX7/9!    
Ville
Skicka mail
Hej!
Goda nyheter måste givetvis uppmärksammas genast. Idag släppte Multiplex den första uppgraderingen till nya Cockpit SX7/9, och den går inte av för hackor.
Den nya vesionen är Radio SW: V1,20 och M-Link SW: V0,67.

Vad innehåller då den nya uppdateringen? Eftersom den är så ny har jag inte hunnit forska i allt men några viktiga grejer vill jag ta upp som jag direkt saknade när sändaren släpptes.

1. Nu kan man ställa in en islagpunkt för bromsspaken, (vid 50% utslag) via de fria mixarna, Controller Mix men jag tror också via Servomix.

2. Spaktilldelningen har utökats till det mycket bättre, mycket bra.

3. De fria mixarna är tillbaka med råge, 4 st. Servomix och 4 st. Controller Mix. Vad man kan göra med dem har jag inte riktigt lärt mig allt om än, men nyttiga är de. :-)

4. Nu är det lätt att få Throttle-Cut/lås-funktionen att fungera oavsett vilken givare, (spak eller brytare) man har valt till throttle/(gas)

5. Ny bättre manual som man kan läsa via det suveränt enkla Multiplex Launcher-programmet som används för att hantera sändarens modellminnen, uppgraderingar mm. Du kan även ladda ner manualen från Multiplex hemsida.

Nu vete tusan om jag inte byter till Cockpiten som huvudsändare och låter Royal SX9:an bli reservsändare.

Bra jobbat Multiplex!

/Ville
- Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

2016-07-03 17:16:23
RE: Någon som har erfarenhet av MPX Cockpit SX9?    
aeroparts
Skicka mail
Till och med svenska menyer går att välja, det var ett tag sedan MPX hade det.
Har i och för sig vant mig med att ha allt på engelska.
Men nu när det går så.....attans fastnade direkt när jag skulle byta namn och flytta telemetri adressernas namn de som står i default t.ex. Höjd kan man inte skriva så igen p.g.a. att det inte finns å,ä,ö i tangent bordet....eller har någon hittat ett sätt?
Trevlig sändare i alla fall när man fått pilla lite.
/Lennart

2016-07-03 20:19:02
RE: Någon som har erfarenhet av MPX Cockpit SX9?    
Ville
Skicka mail
 
Citat från: pernstig
...
Off topic fortsättning: OK, Taranis/Open Tx har inga färdiga program utan man får bygga själv alternativt ladda in modellmallar som andra byggt. Men inte är det särskilt smidigt att behöva bygga om hårdvaran för att till exempel kontrollera motorn med en omkopplare?


Hej Leif!
Off topic fortsättning är inget jag vill ha i denna tråd men det får gå för denna gång
Håller med att det inte vore smidigt att bygga om hårdvara för att få motorfunktionen på en brytare, och det har man heller aldrig behövt. Jag moddade min sändare för att kunna styra klaffarna från en brytare, vilket nu efter senaste uppdatering inte heller är nödvändigt. Ibland är jag bara en otålig man som vill ha det som inte finns, därav modden.

Nu har jag programmerat ett antal modeller med Cockpit och kan definitivt rekomendera den, inte minst pga. övergripande kvalite.

/Ville
- Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

2016-10-04 11:56:03
RE: Någon som har erfarenhet av MPX Cockpit SX9?    
aeroparts
Skicka mail
Håller med föregående talare, helt ok sändare som tar över fler och fler modeller i stallet.
Men har någon något bra tips på hur man får till å,ä,ö på tangent bordet då de finns i svenska sensor menyn men om du byter namn så finns det inte.
/ Lennart

Problemet löst via MPX.
"I am sorry to say, this is not possible at the moment, the cockpit has supports not all german letters e.g. "Ä"/"Ü"/"Ö"

Med detta vill de säga att det inte går förnuvarande och att tangentbordet inte stöder tyska heller.
Om nu det skulle vara någon tröst....men de svarar snabbt på supporten och fixar säkert till det ifall behovet finns. Lite pinsamt är det ju när man skryter med svensk meny....
*** Redigerat av aeroparts klockan 2016-10-04 16:50:22 ***