Svenskt Modellflyg



                

Bläddrar i: / Tunnt Ca-lim
2016-01-11 19:57:14
Tunnt Ca-lim    
habbe
Skicka mail
I min byggbeskrivning till Rc-Flights Inferno finns det inget skrivet om att använda accelerator till tunna Ca-limmet bara till medium.
Behöver inte alla Ca-lim accelerator?
_____________________________
Om Harley Davidson byggde flygplan,
skulle du våga flyga då?   

2016-01-11 20:39:07
RE: Tunnt Ca-lim    
McRegor
Skicka mail
Hej,
Som jag svarat i motsvarande tråd på RCFF-forumet - limma med UHU Por istället.
Mycket bättre resultat är de sköra fogar man får med CA.
Roger
www.mcregor.se

2016-01-11 22:14:39
RE: Tunnt Ca-lim    
habbe
Skicka mail
Jo men ibland är det nästan ett måste med Ca

_____________________________
Om Harley Davidson byggde flygplan,
skulle du våga flyga då?   

2016-01-11 23:38:34
RE: Tunnt Ca-lim    
McRegor
Skicka mail
habbe - det är väldigt sällan när vi talar om inomhuskärror i EPP. Skulle t o m vilja säga att de tillfällena inte ens finns för den typen av kärror. Och jag har byggt många under många års tid...
Roger
www.mcregor.se

2016-01-12 00:30:09
RE: Tunnt Ca-lim    
habbe
Skicka mail
Okej Roger, jag tror dej
_____________________________
Om Harley Davidson byggde flygplan,
skulle du våga flyga då?   

2016-01-12 09:52:20
RE: Tunnt Ca-lim    
Gee_Bee
Skicka mail
Det finns bara två måsten för att använda CA.
Lagningar på fältet, kräver ingen accelerator.
Svåra material där vanligt lim inte biter, accelerator krävs bara till vissa av dem.

Jag är ingen storförbrukare av CA och använder accelerator ännu mera sällan. Har tom inte ens någon hemma just nu.

-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2016-01-12 10:40:22
RE: Tunnt Ca-lim    
StaffanA
Skicka mail
I många år när HotStuff var det som fanns,hade accelerator inte
lanserats än. Man fick tillgripa knep för att få det att "hugga":

1)Tunt damm av bakpulver (den fattiges "Micro Balloons") eller balsadamm
2)Andas på skarven för att höja fuktigheten.


"Pipen" var tunn hård teflonslang, som fick kortas regelbundet pga propp..
Jag tror jag har extraslang i en påse kvar från den tiden..



1978. 16:50 >> 65:- i dagens pengar,,

2016-01-12 18:49:30
RE: Tunnt Ca-lim    
StefanR
Skicka mail
 
Citat från: habbe
I min byggbeskrivning till Rc-Flights Inferno finns det inget skrivet om att använda accelerator till tunna Ca-limmet bara till medium.
Behöver inte alla Ca-lim accelerator?


För att svara på originalfrågan: Nej, alla CA-lim behöver inte accelerator. Tvärt om, alla CA-lim kan härda utan accelerator. Däremot kan det i olika applikationer vara bekvämt med accelerator för att förkorta härdningstiden. Men om jag förstått saken rätt så blir accelererade fogar oftast (alltid?) sprödare än när de får härda ut i egen takt.

Personligen är inte heller jag särskilt CA-frälst, men jag använder det ändå för vissa ändamål. Ett exempel är reparationer, både på konstmaterial och på balsa. En droppe tjock CA i hålet på ett roderhorn kan minska glappet som uppstår när jag har mindre diameter på stötstången än på hålet. Det fungerar bra för att fästa stötstångshöjen inuti flygplanskroppen. Etc, etc. I de flesta fallen går det att använda andra limmer istället, men jag använder det ändå av bekvämlighetsskäl.

2016-01-12 22:26:10
RE: Tunnt Ca-lim    
habbe
Skicka mail
Tack för alla svar, nu behöver jag inte fundera på detta längre
StefanR,,, jo jag har också märkt att det inte blir lika sprött utan accelerator

_____________________________
Om Harley Davidson byggde flygplan,
skulle du våga flyga då?   

2016-01-12 23:16:56
RE: Tunnt Ca-lim    
McRegor
Skicka mail
Hej,
Och bara för att klargöra.
EPP/EPO är flexibla material och därför är det bra att använda ett flexibelt lim - t ex UHU Por. Det är därför de flesta som tidigare använde CA för att limma ihop sina inomhusmodeller numera i mycket stor utsträckning använder just UHU Por istället - och just det limmet är det bästa av den typen av de jag testat som finns på den svenska marknaden och rimligt lätt-tillgängliga.
Men gillar man CA så är det bara att köra på - bara man är medveten om begränsningarna...
Hoppas du blir nöjd med din kärra. Det var i alla fall den inomhusare som flugit "lättast" av de jag byggt t o m Infernon.
Numera är det något tyngre kärror eftersom det är mycket inomhus-pylon-flygande.
Roger
www.mcregor.se

2016-01-13 00:57:53
RE: Tunnt Ca-lim    
habbe
Skicka mail
Och jag tänker att det styvar upp lite med Ca
Nyfiken fråga Roger, kommer du ihåg vad Infernon vägde när du var klar?

_____________________________
Om Harley Davidson byggde flygplan,
skulle du våga flyga då?   

2016-01-13 08:40:44
RE: Tunnt Ca-lim    
McRegor
Skicka mail
Hej,
Kan kolla på kärran när jag "orkar" ta mig ut till verkstan för jag skriver alltid flygvikten på de nybyggda kärrorna men nånstans runt 145 g inkl 2S300 vill jag minnas att det blev - men det måste kollas. Sen kan du nog tyvärr glömma att CA "styvar upp" kärran i nån märkbar grad - däremot kommer t ex kolfiberstängerna som styvar upp kärran att släppa oftare i förbindelsen med EPP-bitarna om du limmar dessa fogar med CA. Som sagt - mitt motstånd mot CA i dessa sammanhang är bara tänkt som goda råd baserade på många byggen och mycket inomhusflygning i över 10 års tid och under den tiden har även de mest "CA-glada" flygarna övergett det limmet vid sina EPP-byggen.Sen är ju dessutom CA-lim inte nån hälsokur direkt så även det är en orsak att undvika onödig exponering för den limtypen.
Roger
www.mcregor.se

2016-01-13 09:05:06
RE: Tunnt Ca-lim    
Thomas
Skicka mail
Ursäkta lite offtopic....
Första gången jag fick "sekundlimmet" demonstrerat trodde jag inte att det var riktigt sant....
Vi bodde då i Salem, utanför Stockholm, och det var i grannbutiken "Anjano" som en droppe på fingret av Hot Stuff öppnade en helt ny värld.
Året bör ha varit -74 eller möjligen -75.

//Thomas.


_______________________________________________________________________________

"Jetter" ska inte flygas utan bidra till mjölk och osttillverkning.


2016-01-13 12:11:36
RE: Tunnt Ca-lim    
Gee_Bee
Skicka mail
Det är märkligt, men CA verkar härda som snabbast på eller mellan två fingrar :)
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2016-01-13 15:29:23
RE: Tunnt Ca-lim    
zeno
Skicka mail
Det fungerar alldeles utmärkt på våran hud pga porer och kapilläreffekt.
En av anledningarna till att det användes till att försluta sår under Vietnam-kriget (och fler krig därefter).

Men jag ville bara ta upp att det är skillnad på CA-lim och CA-lim.
Den billigaste sorten ifrån HK av tunn typ har jag provat att bygga balsakit med och det funkar verkligen urkasst. Tunn CA ska inte behöva accelerator/kicker för att binda samman balsalister och spryglar.
Det vart att införskaffa tunn CA ifrån BSi, där kan man nästa höra hur det knakar till och pyser lite när lister och spryglar fäster mot varandra :)

HK's tunna CA får väl stå i närheten om jag skulle skära mig i tummen.
-----------------------------------------------------------------------------

#modellflyg @ EFnet


2016-01-13 15:42:07
RE: Tunnt Ca-lim    
bosse_jansson
Skicka mail
 
Citat från: Gee_Bee
Det är märkligt, men CA verkar härda som snabbast på eller mellan två fingrar :)


Ett numera bortglömt faktum är att CA-lim ursprungligen togs fram just i syfte att fästa två fingrar mot varandra...
Att det sedan även fungerade till andra saker, är att betrakta som spin-off-effekter...



.
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2016-01-13 16:46:52
RE: Tunnt Ca-lim    
Ulf
Skicka mail
Om du skall använda ca till EPP modeller använd medium ca då jag tycker att det tunna flyter iväg i alla porer i EPP. Det slipper du med medium.
Sedan är det visst skillnad på CA lim.

"OBS: Vissa material, t ex balsa, plywood och gran, har ett naturligt surt innehåll som kan blanda sig med syrorna i CA. Detta kan få vissa fabrikat av CA att ta betydligt längre tid på sig att torka eller, i vissa fall, inte torka alls. Great Planes CA är framtaget med denna vetskapen, vilket ger att limmet fäster bra mot alla ytor, speciellt balsa."

Källa MBS hemsida.

Ulf

2016-01-13 17:08:26
RE: Tunnt Ca-lim    
habbe
Skicka mail
Kul att läsa alla svar
_____________________________
Om Harley Davidson byggde flygplan,
skulle du våga flyga då?   

2016-01-20 11:09:11
RE: Tunnt Ca-lim    
Petrik
Skicka mail
 
Citat från: McRegor
Hej,
Kan kolla på kärran när jag "orkar" ta mig ut till verkstan för jag skriver alltid flygvikten på de nybyggda kärrorna men nånstans runt 145 g inkl 2S300 vill jag minnas att det blev - men det måste kollas. Sen kan du nog tyvärr glömma att CA "styvar upp" kärran i nån märkbar grad - däremot kommer t ex kolfiberstängerna som styvar upp kärran att släppa oftare i förbindelsen med EPP-bitarna om du limmar dessa fogar med CA. Som sagt - mitt motstånd mot CA i dessa sammanhang är bara tänkt som goda råd baserade på många byggen och mycket inomhusflygning i över 10 års tid och under den tiden har även de mest "CA-glada" flygarna övergett det limmet vid sina EPP-byggen.Sen är ju dessutom CA-lim inte nån hälsokur direkt så även det är en orsak att undvika onödig exponering för den limtypen.
Roger


Håller med Roger!
UHU-Porär överlägset på foam plan, även för fältlagningar.
Stryk på tunt och vänta tills det i stort sett känns torrt innan man sätter ihop bitarna så biter det direkt.
UHU-Por är mjukt och följsamt.
CA är hårt och sprött = spricker vid påfrestning.
CA & accelerator är inte heller så bra för hälsan.

/Petrik
________________________________________________________________
Bygger för sakta och  och flyger för lite.
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Sida)
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Grupp)
Arboga modellflygsektion (Facebook Grupp)
Autopartner RC

2016-01-20 18:05:03
RE: Tunnt Ca-lim    
habbe
Skicka mail

_____________________________
Om Harley Davidson byggde flygplan,
skulle du våga flyga då?