Svenskt Modellflyg



                

Bläddrar i: / Bensin vs. metanol
2015-12-11 12:54:21
Bensin vs. metanol    
fujihighflyer
Skicka mail
Jag håller på att bygga en SAAB Safir skala 1:5 från en ritning av Elofsson. Den ritades någon gång på 80-talet och i prototypen som Elofsson tävlade med, hade han en 4-takts 15cc metanolmotor. Motorn var balanserad i övrigt standard. Jag funderar på att använda en bensinmotor men har ingen erfarenhet av dessa vad det gäller prestanda gentemot metanolmotorer. Jag skulle föredra en 4-takts motor, men det blir tyngre och dyrare. en 2-takts motor blir både lättare och billigare men låter sämre! Jag kommer att flyga från gräs som således kräver mer kraft eftersom rullmotståndet är högre.
Min fråga är vilka för och nackdelar dessa motorer har?
En andra fråga gäller klädseln. Troligtvis blir det någon Tex-film som målas. Vilken typ av färg måste jag då använda som tål bensin?
Tacksam för all hjälp jag kan få i dessa frågor..

Mikael

2015-12-11 14:01:18
RE: Bensin vs. metanol    
Gasman
Skicka mail
En Safir i skala 1:5 innebär en spännvidd på 2,12m och en vikt på kanske 6-7kg. Propellern blir ca 16" (om den ska vara hyggligt skalenlig). Om den ska kunna starta på ett gräsfält utan alltför lång startsträcka tror jag att man nog behöver minst 2hp, t.ex. en 35cc 2T-bensinare. Men jag håller med om att ljudet inte blir särskilt sexigt. Bensin som bränsle är ju dock trevligt i och med att det är billigt och inte kladdar så förbaskat. Kanske det här kan vara ett alternativ? Trevligare ljud och lättare att få undan ljuddämperiet...

//Mange

www.strangnasmodellflygare.se

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane

  Endast döda laxar flyter medströms...

2015-12-11 22:18:48
RE: Bensin vs. metanol    
reparatörn
Skicka mail
Mange,

Två hästar stämmer nog bra på en 35 cc bensinare. 2 hästar stämmer nog även det bra på on 20 cc fyrtaktare. 16" propeller duger bra för en 20 cc fyrtaktare. Bra ljud blir det ju också.

Just my two cents....


Douglas

"Han är galen Lew. Han bygger leksaksflygplan". Kapten Frank Towns (Jimmy Stewart) i den första filmen "Flight of the Phoenix".

2015-12-13 09:40:28
RE: Bensin vs. metanol    
Freddan_6
Skicka mail
 
Citat från: Gasman
Kanske det här kan vara ett alternativ? Trevligare ljud och lättare att få undan ljuddämperiet...

//Mange


Finns i Europa på JustEngines också.

2015-12-13 18:56:11
RE: Bensin vs. metanol    
fujihighflyer
Skicka mail
Mange, tack för ditt förslag. Skall dock vidareutveckla mina frågor lite. Elofssons motor gav ca. 1 hk. som gav en skalenlig prestanda, men vad jag har förstått flög han från asfalt. Totalvikten på prototypen hamnade på ca. 5,4 kg. Propellern var 14" Jag siktar på en något lägre vikt då jag inte har för avsikt att gå fullt ut med inredningen.
Om man tex. jämför en 15 cc bensinmotor med en 15 cc metanolmotor, Är dom jämförbara prestandamässigt eller har någon av de på något sätt bättre prestanda? Jag siktar på en motor inte större än ca. 22 cc. Jag vill nämligen ha den helt inkapslad. Vill inte göra hål för olika motordelar! Således är den fysiska storleken av betydelse.
Den andra frågan jag har är vilken typ av färg som är lämplig tillsammans med bensinmotorer?
Jag börjar bli klar med vingarna. Jag tänkte lägga in några bilder i anslutning till den här tråden. Jag är en långsam byggare och hinner inte göra en byggtråd på detta bygge, men lite bilder kommer.
//Mikael

2015-12-13 19:35:43
RE: Bensin vs. metanol    
bosse_jansson
Skicka mail
Hej,
Med tanke på att du vill bygga in motorn helt (skalenligt):  En bensinmotor blir oundvikligen varmare än en metanoldriven.
Kylproblemen blir m.a.o. mindre med metanoldrift.



.
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2015-12-13 19:56:02
RE: Bensin vs. metanol    
Gasman
Skicka mail
Generellt får du ut lite mer effekt med metanoldrift jämfört med bensin för en och samma motorstorlek. Uppemot 20% skillnad som dock måste betalas genom en avsevärt större bränsleförbrukning.

Kan du bygga lätt kan du nog klara dig med en mindre motor. Men med tanke på Safirens relativt breda motorrum, skulle det inte kunna funka med en 4-takts boxer? T.ex. en 26 cc ASP 160? Vikt ca 1100 g och mått enligt bilden.

//Mange



www.strangnasmodellflygare.se

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane

  Endast döda laxar flyter medströms...

2015-12-13 21:22:03
RE: Bensin vs. metanol    
Johan
soaringjohan@gmail.com
Inte min och vet inget om typen men surfade förbi den på nätet så kan väl åtminstone länka.
Saito 20 FG Bensin

Hepp/Johan

2015-12-14 09:01:18
RE: Bensin vs. metanol    
fujihighflyer
Skicka mail
Ja, en boxer är mycket intressant. Mängden bränsle som skall med upp är också en viktig del i ekvationen. Men boxern skall jag helt klart kolla upp. Det är fortfarande nästan ett halvt kilo mer än 91:an som satt i prototypen.
// Mikael

2015-12-14 18:56:40
RE: Bensin vs. metanol    
Gasman
Skicka mail
 
Citat från: fujihighflyer
Ja, en boxer är mycket intressant. Mängden bränsle som skall med upp är också en viktig del i ekvationen. Men boxern skall jag helt klart kolla upp. Det är fortfarande nästan ett halvt kilo mer än 91:an som satt i prototypen.
// Mikael


Det finns ju mindre boxrar, t.ex. från Saito. Fördelen är ju bl.a. betydligt mindre vibrationer än från en en-cylindrig motor.

//Mange

www.strangnasmodellflygare.se

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane

  Endast döda laxar flyter medströms...

2015-12-21 13:00:06
RE: Bensin vs. metanol    
Olle_W
Skicka mail
 
Citat från: fujihighflyer
Ja, en boxer är mycket intressant. Mängden bränsle som skall med upp är också en viktig del i ekvationen. Men boxern skall jag helt klart kolla upp. Det är fortfarande nästan ett halvt kilo mer än 91:an som satt i prototypen.
// Mikael

Ja, det är ju bara att surfa runt och kolla så märker du att dom flercylindriga är ganska effekt/vikt-svaga. Jämförelsen är ganska enkel att göra, du kollar bara vilka snurror dom orkar dra vid vilket rpm å sen jämför du med motsvarande enstånka.
Det är jääädrigt tufft och kul med en boxer/stjärna/radmotor. men är du ute efter effekt/vikt så ligger dom tyvärr i lä.
/OW

2015-12-25 00:04:35
RE: Bensin vs. metanol    
lennart wiklund
Skicka mail
Kan ju varmt rekommendera en boxermotor. Köpte min första nu i somras,helt otroligt fin gång,nästan inga vibrationer
Det man inte minns har inte hänt

2016-01-24 09:20:41
RE: Bensin vs. metanol    
bertil85
Skicka mail
Boxermotorn e grym. Har spunnit på fint nu i 2 år.

2016-02-12 22:14:57
RE: Bensin vs. metanol    
fyhren
Skicka mail
Hej

Appropå klädsel och färg kan jag rekommendera Koverall (SIG)(Hobbyträ) och grundfärg Hagmans grundskyddsfärg(rostskyddsfärg - grå - JULA måste penslas snabbt - eftersom den torkar så snabbt att den inte går att spruta - färgen torkar i luften innan den når fram) samt som ytfärg Biltemas bättringsfärg i spray (torkar snabbt, blir fin yta o tål bensin).
Är man nöjd med resultatet men vill ha ännu bättre yta så spruta Biltemas klarlack ev. efter en försiktig dragning med 400 slippapper i ev. färgskarvar eller målade dekaler

Hej
PF

2016-02-14 13:09:24
RE: Bensin vs. metanol    
kralle
kralle27@hotmail.com
Hej har observerat en magnum 160 boxer här SMF på köp & sälj sidan en bensinkonverterad !! ASP och magnum är i stort sett samma lika motor funkar fint dessa !!Ett tips ialf hoppas de leder till nåt